White fat 3 pro cycle centeristä 899€
Printable View
White fat 3 pro cycle centeristä 899€
Juuri sinä ja sun pikku ajelut tuli mullekin mieleen kun luin tuon "totuuden".
Vaikka vaihteita suositeltiinkin, niin taidan itsekin läskisinkulan kaikesta huolimatta hankkia. Tuli lukaistua ulkomaisia foorumeita taustatyöksi ja siellä tuotiin esiin vähän sitäkin pointtia, että kyllä läskikisoissakin on aina jonkun verran sinkula-ajajia ja että onhan niitä alustoja/osuuksia jossa sinkulalla pääsee paremmin kuin vaihteellisella. Maasto ei ole täällä Oulussa kovin kumpuilevaa, joten luulen, että jos omalla vakiopyörälläkin (hybridi-sinkula) olen tähän asti selvinnyt ongelmitta polkien yleensä vaihteellisten ajajien ohi asfaltilla, niin selviän myös läskisinkulallakin. Jos pitää valita, haluanko huoltovapaamman pyörän vai pyörän jolla pääsee jyrkähkön nousun vaivatta, niin huoltovapaampi vie 100-0 -- varsinkin jos ei ole sitten yhtään sitä tyyppiä, joka haluaa vähän väliä säätää pyörää tai jolla on tietotaitoa alkaa vaihteiden kanssa värkkäämään.
Millaisilla alustoilla sinkulalla pääsee paremmin kuin vaihteellisella?
Ite en kyllä läskipyörää hommaisi yksivaihteisena. Läskiä ajetaan vaihtelevassa säässä lumihangesta mutaan ja lisäksi haastavissa maastoissa, jolloin vaihteista on todella paljon hyötyä.
Molempi parempi. Mulla on joustokeula, mutta olen unohtanut sen aika usein lukkoon siirtymätaipaleen jälkeen metsään siirryttäessä. Joskus on mennyt pitkäkin aika ennenkuin olen huomannut virheeni. Alamäessä pompottelu on dramaattisesti vähäisempää kun keula ei ole lukossa. Muuten ei eroa aivan hirveästi ole.
Jos aiot ajaa läskillä lujaakin (täysin mahdollista!) ja tyypilliset ajomaastot ovat kovasti kivikkojuurakkoisia, hanki joustollinen.
[QUOTE=Jos aiot ajaa läskillä lujaakin (täysin mahdollista!) ja tyypilliset ajomaastot ovat kovasti kivikkojuurakkoisia, hanki joustollinen.[/QUOTE]
Samaa mieltä nyt muutaman lenkin läskipyörällä (etujousitetulla) ajettuani. Itse asiassa saisi olla täpäri:p
Millaisilla rengaspaineilla te joustoa kaipaavat ajatte maastossa? Ilman joustoa läskipyörä on kevyempi ja ketterämpi ajaa ja bonuksena myös huoltovapaampi. Lisäksi kun rengaspaineet laittaa tarpeeksi alas, joustoa löytyy kymmeniä millimetrejä ilman joustokeulaakin.
^ ei se oo ihan noin yksinkertaista, jos laskee etukumista paineet alas, se tuo joo mukavuutta hitaassa vauhdissa, mutta kun aletaan mennä kovempaa, etenkin alamäkeen, alkaa juurekset ja kivekset hakkaamaan läpi kumista.. tällaisiin ajoihin joustokeula on enemmän kuin paikallaan..
huoltovapaus näkökulma on oikea, keveyskin on suhteellista ja ketteryyteen tuo keulan paino ei juurikaan vaikuta vs. geometria yms.
^Entisenä joustokeulavastaisena +1 tälle.
Edit: ja lisäyksenä vielä omalla kohdalla; vanhan ukon niskat tykkää joskus kyttyrää dropeista ja hypyistä.
Joustokeula helpottaa tuohon(kin) melko paljon.
Vauhtia ei tartte tosiaan olla kovinkaan paljoa kun "mukavuuspaineilla" alkaa lyömään kivet ja juuret läpi.
Läski lyö vanteelle aina kovaa ajaessa kivikossa ja juurikossa, jos paineet mukavan alhaalla. Kevyt läski on mukava polkuajelussa, kun ei haeta pahoissa paikoissa rajoja. Rajojen hakemiseen on sit eri fillarit.
Omasta mielestä läskin pitää olla mahdollisimman yksinkertainen ja kuitua saa olla paljon.
26" on kohta museovehkeitä, läskeissäkin. :rolleyes:
Ei ainakaan farleyllä lasketa mäkiä samaa vauhtia, kun bronsonilla. Ero vauhdissa ja vakaudessa on iso. Ero pienenee, kun vauhti pienenee. Jos läskiä verrataan vanhaan fuel ex trekkiin, niin läski on parempi.
Mainitsinko Farleyn? ;)
Mun pointti juuri, etukumin paineen ei tarvitse olla "mukavan alhaalla" kun ajetaan joustokeulan kanssa, vaan paine voi olla tasolla "sopiva" tai "järkevä" ja jousto tekee tehtävänsä..
Ja tosiaan, nyt ei ajella farleylla, millään rengaskoolla ;)
ps. en minäkää talvella joustoa keulasta tarvi, silloin ajetaan täysjäykkänä, tietty.
Jos viittaat 3.8" renkaisiin niin joku muistikuva on että kisoissa läskisarjassa pitää olla vähintään 3.7" joten kyllä 3.8" läskiksi pitää luokitella.
Alle 3.7" olevat alkaa sitten mennä pluskokoihin.
En kyllä 26" kovinkaan nopeaan katoamiseen usko. 27.5" varmasti yleistyy lähivuosina mutta en usko sen syrjäyttävän 26" vielä pitkään aikaan.
Yksi syy on varmasti se että 26" kokoisesta läskissä ei oikein ole mahdollisuutta samanlaiseen suurentamiseen kuin 26" maasturissa oli. Vastaavalla tavalla merkitsevää hyötyä ei ole saatavissa koska isommat 26" kumit on jo aika isoja halkaisijaltaan.
Tämä on mielenkiintoista koska ymmärtääkseni vain farley tekee 27.5" kiekoilla?!
Minittäin kun tuon duden nyt tilasin ja vaihtoehtona olisi ollut farley 27.5" kiekoilla.
Jotenkin tuntuu että ollaan hakutiellä läskeilyssä jos rengaskokoa täytyy kasvattaa leveyden kustannuksella. Siis se vaan ei enää tunnu läskiltä vaan vannabee täppäriltä:) Näin asian itselleni olen antanut ymmärtää..
Objektiivisesti on totta, että jäykkä keula on kevyempi ja huoltovapaampi kuin joustokeula. Mikä käytännön merkitys näillä ominaisuuksilla sitten onkaan, on toinen juttu. Ja väitänpä ettei renkaan jousto voi ajaa samaa asiaa kuin joustokeulan vaimennettu jousto.
Mutta pääasia on että ajetaan ja mukavaa jos vielä morjestetaan!
Ei aja täysin samaa asiaa, mutta kyllä siitä hyötyä on. Jäykkä läskipyörä toimii tietynlaisena "täysjoustona" kun sitä ajetaan sopivilla rengaspaineilla.
Sanoisin, että aika pro kuski pitää olla jos läskipyörään oikeasti tarvitsee joustokeulaa, mutta hyvä toki että joustokeuloja on saatavilla niille jotka niitä tarvitsevat. Itse tykkään kuitenkin pitää läskipyöräni mahdollisimman kevyenä.
Kyllä, jos nämä sopivat paineet ovat riittävät ettei pauku vanteet kiviin.
Ei tartte olla pro. Todiste siitä kirjoittelee just tässä. ;)
Ilmankin kyllä pärjäis, mutta joustokepillä mennään entistäkin mukavammin.
Ja joskus harvoin myös lujempaa.
Jep, ei vaadi pro:ta, mutta ehkäpä kypsempää ikää ja mukavuudenhalua;)
Pro ei nimenomaan tarvitse sitä joustokeulaa. Kovemmassa vauhdissa varsinkin teknisemmässä alamaeässä se vaimennettu jousto auttaa kyllä varsin paljon pelkkään renkaan joustoon nähden.
Toki ei kannata unohtaa että jaloilla ja käsilläkin voi joustaa. Läskirengas vaan tasoittaa pienimmät epätasaisuudet. Nopeassa röykytyksessä jousto on varmaan myös läskissä paikallaan tai ainakin tuo mukavuutta.
Mielestäni lähtökohtaisesti on väärin jos renkaan paineet säädetään pieneksi, jotta se joustaisi enemmän, ja sitten se lyökin läpi vanteelle. Renkaalle pitää etsiä oman painon mukaan sopiva paine, jos sen haluaa joustavan.
Tietenkin jonkun verran myös makuasioita mutta ei Duden tilaamisessa mitään minusta, ainakaan isosti, pieleen mennyt. Mulla on Dude ja kyllä se ihan toimiva ja hauska pyörä on.
27.5" rengasvalikoima on ainakin tällä hetkellä vähän harmillisen suppea. Tietääkseni 3.8" Hodag on ainoa. Ja ainakin aftermarketpuolella saatavilla oleva on 60tpi. Uusissa pyörissä on speksien mukaan 120tpi. En tiedä mitkä ne on todellisuudessa. Jos tulee saataville 120tpin Hodag ja sitten joskus elokuussa uusi 27.5x4.5 Barbegazi 120tpi, samoin kuin Maxxiksen uusi 3.8" jossain vaiheessa niin sitten tämän uuden rengaskokovaihtoehdon käytettävyys lisääntyy huomattavasti ja sitä käyttävät pyörät alkavat olla todellinen vaihtoehto 26" läskille.
Se, kuinka iso ero sitten on ajettavuudessa 26" ja 27.5" välillä, onkin sitten toinen juttu. En ota siihen kantaa.
Niin. Mikä on kovavauhtinen ja mikä on tekninen. Ja mikä on pro?
Mä ainakin saan tietyllä läskillä vauhdin siihen pisteeseen ettei enää riitä kehon jouston nopeus reagoimaan. Eikä silimät toimi.
Silloin joustokepille on selkeä tilaus.
Renkailla joustoa ei oikein voi saada, jos tarkoitus on pitää ne ehjänä. Ja pyörä hanskassa.
Paine jolla renkaat pysyy ehjänä tekee keulasta superpallon.
Tasamaalla läski menee sopivilla paineilla kyllä mainiosti jäykkänäkin. Samoin alamäessä.
Mutta. Sitten kun haluaa hullutella on jousto kiva olla olemassa. Niitäkin hetkiä on. ;)
Itseä ei haittaa vaikka se notkukeppi siinä välillä turhana jouten on. En koe haitaksi.
Mutta sama kuin renkaissa: kyrpii jos sopivan tilanteen tullen ominaisuudet ei riitä.
Toki viimeiseen on syypäänä useimmiten kuski.
Edit: Mulle läski on loistava yleispyörä. Jäykkänä pärjää ja pääsee jokapaikassa. Joustokeula ei todellakaan ole must-varuste. Imo.
Rengaspaineilla pystyy pelaamaan hyvin pitkälle.
Mutta joskus jos haluttaa tykitellä kivikossa/juurakoissa ja ajella muutamista dropeista+hypyistä, antaa joustokeula mukavan lisän.
Ja ainakin allekirjoittaneen niskoille ja käsille armoa. :)
Ennen olin kannalla "joustokeula ei kuulu läskiin", nyt asiaa kokeiltuani myönnän sen olevan kiva lisä tiettyyn ajoon.
Autuaaksi se ei tee. Läskillä ajamisesta saa iloa ilmankin. Roppakaupalla.
^No noinhan se menee. Jos läskiä käyttää matkantekoon ja retkeilyyn tai ilman kiirettä vaan muuten ajelee ja katselee paikkoja ja juurakot ja kivikot rauhassa mönkii ( ehkä läski on alunperin just tämmöiseen kehitettykin) niin jäykkä keula toimii hienosti ja renkaista voi ottaa sen tarvittavan jouston.
Mutta urheilullisempi ajo onkin sitten ihan toinen juttu.
Aika samantyyppinen sama ero kuin on 80mm joustavalla keulalla 160mm joustavaan. Ajotapa siinäkin ratkaisee kumpaa tarvitaan.
Ja se onko pro vai ei, on siinä mielessä samantekevää että molemmat tarvii joustoa tietyn rajan jälkeen. Tietty se raja vaan on sitten eri kohdassa molemmilla.
Menee vähän itsensä toistamiseen mutta joustokeuloista läskiin kun puhutaan niin Lauf on kiinnostava. Halpa se ei ole mutta ainakin huoltovapaa ja kevyt. Syrjäisen kotimaamme liikkeissä sitä vaan ei ole nähtävissä. Ruotsissa Skövdessä, vähän lähempänä Göteborgia kuin Tukholmaa, on Laufin sivujen mukaan lähin liike. Vähän turhan pitkä tutustumismatka. (tosimies tietty vetäis sen läskillä ja ajelis vanha keula repussa takaisin)
Rovaniemen prismaan oli ilmestyny felt double dee 70:siä myyntii. Kaikilla fillareilla -100€ alennus. Felt oli 1290€
Minkäslaisia arvelette näiden Verkkiksen Mad Croc -halpisläskien olevan? Sehän on selvä, että jos täälläkin harvemmin ostetaan alle tonnin läskejä, niin tuollainen 250-350 euron pyörä lienee suht. raskas eikä kovin suorituskykyisistä osista tehty. Nyt kun ehkä hitusen innostuin sinkulaläsken hankkimisesta vapaa-ajan käyttöön, eikä heti kättelyssä yli tonnin pyörän hankinta niin houkuta, niin mietin, onko tuollaisesta mihinkään. Jos nyt vaikka ajatellaan, että ajaisin 95%:sti tasaisia osuuksia sorateillä, metsäteillä ja jonkun verran lumessa. Ajon raskaus ei haittaa, sillä oma normipyöräkin on sinkula ja nimenomaan tässä haen myös kuntoilua.
En tiedä Whiten uusista malleista, mutta kun soitin tänään Poleen, sain kuvan että komponenttien kysyntä on kova ja esim. Sramilla on toimitusvaikeuksia. Taiga tulee uuden arvion mukaan myyntiin elokuussa.
Päteekö näihin läskipyöriinkin nyrkkisääntö, että kahden koon rajatapauksessa on parempi valita pienempi runko? Ittelläni on mittaa 172 cm, mikä ei oikein mätsää sen enempää Scoopin S kuin M -kokoihinkaan. S-koosta suositus on 165 cm - 170 cm, ja M-koosta taasen 175 cm - 185 cm. Jalkani sisämitta on 80 cm.
Elä kato suosituksia verkkokaupasta vaan silverbackin omalta sivulta.
Mulla on scooppi M ja oon 171/81 ja on lähes täydellinen. 4-5h lenkkejä heitetty parhaimmillaa ja perse vaan vähä puutuu tohon huonoon satulaan vaikka on joustotolppa. Ohjaustangon kavensin 660mm:ksi
Kiitos kommentistasi, oikein hyvä tietää että ämmäkin vois sittenkin olla oikea. Ilmeisesti säädöissä riittää sulla mukavasti pelivaraa suuntaan ja toiseen? Eli kun oletettavasti mulla satula sais olla inan verran sinun satulaa alempana, niin laskuvaraa löytyy?
Sent from my iPhone using Tapatalk
, 7cm näytti menevän viel alemmas ;) Satulaki on aika keskellä että siinäki on pelivaraa eteen tai taakse. n. 50cm satulan kärjestä ohjaustangon keskelle. Jos haluat verrata olemassa olevaan pyörään
EDIT: Unohin että tosiaan mulla on joustotolppa joka on lyhyempi ku vakio. Vakio näytti menevän 2cm alemmas. Stoppaa ilmeisesti noihin juomapullotelineitten pultteihin. Näkyville jää 18cm eli tolppaa voi varmaan lyhentää
JohnOrion # joo siitä vaa testiin. .varmasti toimii.
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...f5cbb53aa3.jpg
Bikesterin Kona Wolo special edition 899e.
Perä 12x190 ja keula 15x150 akselilla. Löytyi 'edullinen' ja sopiva koko 158cm kuskille...
Vaihteistoa (+jarruja) lukuunottamatta jo mielestäni laadukkaan oloinen kampe. Painoi yllättävän vähän 15,1kg S-kokoisena.
Hyvä syy päivittää omaan pyörään osia jotka siirtää... Eiku[emoji4]