Hommasin maantiefillariin toiset kiekot, Mavic Ksyrium Elite. Olen ajanut niillä nyt 500 km. Onko tarpeen kiristellä pinnoja tai tehdä niille mitään muutakaan? Ne ovat edelleen suorat, mutta "metelöivät" enemmän kuin ykkös kiekot.
Printable View
Hommasin maantiefillariin toiset kiekot, Mavic Ksyrium Elite. Olen ajanut niillä nyt 500 km. Onko tarpeen kiristellä pinnoja tai tehdä niille mitään muutakaan? Ne ovat edelleen suorat, mutta "metelöivät" enemmän kuin ykkös kiekot.
Fulcrumeista en osaa sanoa mitään, mutta haluan aivan välttämättä olla sitä mieltä, että muita liian hyviä komponentteja voi pyörässä kuin pyörässa olla muttei kiekkoja!
Tämä syvä ja kiihkeä vakaumus syntyi sen jälkeen kun hommasin uudet kiekot, jotka maksoivat juuri sen kolmanneksen vanhan pyörän hinnasta. "Liian hyvät" kiekot voivat olla halvin tapa hankkia "uusi pyörä"!
Seuraavassa Pro Cycling lehdessä on 5 sivun juttu Enven uusista maantiekiekoista. Niitä tulee 3 erilaista settiä. Luin tossa jutun etukäteen ja täytyy sanoa että jos normaalit tuotantoon liittyvät rajoitteen unohdetaan ja aletaan vain funtsimaan nopeinta mahdollista kiekkoparia ,tulokset ovat varsin loogisia mutta eipä niitä ole aiemmin muissa,minkään merkkisissä, kiekoissa näkynyt.
Viesti on kohtuullisen selvä: liian kalliita kiekkoja ei olekaan vaan lähtökohtaisesti ostetaan niin kalliit kuin lompakon nyörit kestää. Mutta pointti onkin siinä, onko tuo saamani tarjous ihan metsässä. Tarjous on Velosportista, mistä sain uuden fillarin tilauksen yhteydessä molemmista kiekkopareita n 25% alennusta. Listahinnat näille ovat 799€ ja 449€ eli katteet olisivat huomattavasti paremmin kohdillaan ykkösissä ja jos "järkevästi" ajattelis, niin parempi hinta-laatusuhde olis kolmosissa.
Aiheeseen kevyesti liittyen:
Tietäisikö joku foorumin arvovaltainen jäsen, onko uusien Mavic Aksiumien ja viimevuoden mallin välillä joitain oleellisia eroja, minkä vuoksi vuoden 2011 mallista kannattaisi maksaa n. 25€ lisää? CRC:n mukaan kiekkojen painot ja speksit ovat jotakuinkin samat?
Mä laitoin alle uudet DT Swiss 1450 Triconit. Pinnoja on tarpeeksi paljon, en uskaltanut kokeilla vähäpinnaisia kevyempiä halpiksia. Jäi aero- ja tuubikiekotkin ostamatta, jospa sitten joskus tulee noitakin kokeiltua.
Onko jossain kaupassa pääkaupunkiseudulla Campan kiekkoja hyllyssä? Olisi kiva hiplailla ja vaikka ostaa kivijalasta vaikka Eurukset myöhemmin syksyllä.
Mahtaako Best Brakes -likkeessä Lauttasaaressa olla näytillä, ainakin web-sivuilla näkyy iso valikoima.
Kolmoset on kohtuuhintaiset. Ykkösten sijaan ottaisin jo nollat
http://www.velo-motion.com/product_i...-Clincher.html
Jos Ahonen asuu Vantaalla niin Nurmijärvelle on lyhyt matka polkea koeajamaan kolmoset (MichelinPro3Race+lateksit)... laita yv tai kilauta niin speksaillaan lisää!
Mun edellinen vastaus taisi kadota jonnekin. Jätetään tällä kertaa kommentit pois. Tästä artikkelista taitaa olla kyse.
Tai jos nyt vähän jotain kommenttia. Nyt on halpishiilareilla jokunen kilsa alla ja jopa noi halvat 50 mm kiinanrinkulat rullaavat ihan erilailla kuin mun omistamat alumiinikiekot. Pitää päästä kokeilemaan noita uutuuskiekkojakin kun niiden pitäisi olla geneerisiä aerokiekoilta näyttäviä nopeampia.
Kiekko voi joustaa pystysuunnassa karkeasti millin verran ilman, että siitä seuraa vääjäämättä ongelmia kiekon suorassa pysymisen kanssa. Ehkä tuossa suuruusluokassa olevia eroja on vielä mahdollista havaita, mutta kovin pientä kiekon joustaminen on verrattuna renkaiden, etuhaarukan, satulan, ohjaustangon tai jopa satulatolpan joustamiseen.
Tässäkin ketjussa moni tuntuu kehuvan kovasti erilaisia korkeaprofiilisia hiilikuitukiekkoja. Niiden luulisi olevan muotonsa puolesta äärimmäisen jäykkiä, ellei sitten se hiilikuitu ole taas tuonut kyytiin taianomaista pehmeyttä jäykkyydestä yhtään tinkimättä...
Mä laitan noiden hiilareiden paremman tuntuman hyvien tuubien piikkiin. Vanteethan ovat halpaa höttöä, mutta Veloflexin tuubit ovat vaan ihan pirun loistavia. Ja kyllä varmaan painoerokin vaikuttaa ajotuntumaan ainakin vähän.
OT: Tuli tossa viimeisimmässä maantiekisassa huomattua miten paljon tien pinta vaikuttaa rullaavuuteen. Suoralla tasaisella tiellä pinta muuttui rupisesta sirotepinnasta vuoden vanhaan asfalfttiin, niin vauhti nousi 42 km/h -> 46 km/h samoilla tehoilla jatkaessa. Silkkaa mutua, mutta nopeusero on tosi iso, eli jotain vaikutusta tien pinnalla on oltava. Samaa väittää mun kotteron kulutusmittari, joka ei tietenkään mikään tarkka ole, mutta ero on siinäkin aika järkyttävä tien pinnasta riippuen.
Ksyrium Eliteillä on nyt tullut ajettua reilu 500km ja ihan hyvälaatuisilta vaikuttavat. Paino on avoiksi ihan hyvällä tasolla ja kestää ajaa rouheampaakin pintaa eikä tarvi varoa. Liukkaat navat tunnostaisi myös olevan. Hyvät kiekot kaikkinensa.
Olenpa nyt tullut siihen tulokseen, että kinkkihiilarikiekot ja tuubirenkaat,
Schwalbe Stelvio 25 mm, ovat sellainen yhdistelmä, että avot eivät pärjää.
Nucleonit(Neutronit), jotka minulla on ovat avokiekoista parhaimmistoa, eivät pärjää näille hiilareille. Niinpä hiilarikiekot ja tuubit niin on jäykkyyttä, mukavuutta ja rullaavuutta kuntoilijalle enemmän kuin tarpeeksi.
Noita Schwalbe Stelvioita ei vain tehdä enää, joten uudet 25 milliset tuubit ovat etsinässä, mutta sitä ennen ajetaan Vittoria Open Corsilla kun näistä aika jättää.
Omat kokemukset Archteks 38m hiilarikehät + Novatech navat + Sapim x-ray pinnat -kiekoista ovat yhden pinnankiristyskierroksen jälkeen pelkästään positiivisia. Veloflexin tuubeja voisi seuraavaksi kokeilla. Ei paluuta avokkaisiin...
RS80 on ollu ny vuoden alla ja ei oo tarvinnu rihtailla vaikka painoakin on satanen.
Tuubin vaihtaminen toiseen käy noin parissa minuutissa.
Jos olisin ajanut elämäni ensimmäisen ja viimeisen täyden tri-matkan avoilla niin voi olla, että olisi pitänyt keskeyttää. Tuubi puhkesi 10 kilsaa ennen maratonin vaihtoa ja olin niin kohmeessa, että avoa en olisi saanut ährättyä päälle. Puhjenneen tuubin poisrepiminen onnistui ja uuden laittaminen oli pikkujuttu.
Tämä on muuten asia, joka meikäläistäkin kiinnostaisi. Minulla on ratapyörässä kiinni tuubit tufon sillä järeämmällä teippiversiolla. Joku tiesi kertoa, että moisella kiinnitetyn tuubin repiminen vanteelta käsivoimin olisi erittäin työlästä. Kokemuksia kellään?
Ei teippaus mitenkään erityisen mullistava keksintö ole. Tuubien paikkaus on melko hankalaa, mutta ei niitä monikaan paikkaa vaikka se mahdollista onkin.
Pekka S taitaa vielä tehdä sitä.
Tuubin sisään laitetaan sealanttia, joka paikkaa pienet reiät itsekseen ja mukana kuljetetaan toista paikkausainetta tai vaahtoa, jolla voi myös saada vuodon loppumaan.
Pitkillä lenkeillä on mukana varatuubi, jossa on liimaa valmiiksi ja se laitetaan lopullisesti puhjenneet renkaan tilalle hetkessä.
Itse ajelen nykyisin tuubeilla kaikki lenkit. Uudet tuubit on melko hyvin pistosuojattuja ja puhkeamisia sattuu erittäin harvoin, jos ajaa pistosuojatuilla tuubeilla.
Kyllä se ihan “tarpeeksi” tiukassa oli kun tuossa irroittelin joku päivä. Alkuun pääseminen on hankalaa mutta lähtee kuitenkin käsivoimin, keinutellen edestaas. Parinkymmenen sentin jälkeen loppu irtoaa helposti.
…
Tuubit ja korkeaprofiilit on käytössä aina paitsi sadekelin pyörällä ajaessa. Ne ovat ajamista varten ostetut.