Kirjoittelepa tänne lisää jotain hauskaa sillä aikaa kun haen poppareita...
Printable View
Kirjoittelepa tänne lisää jotain hauskaa sillä aikaa kun haen poppareita...
Mielipiteelläni ei varmaan ole mitään arvoa kun ob on jo päättänyt miten asia on, mutta valitsisin tuosta viestin #1589 rinnakkaiskuvasta jokaiseen ympäristöön vasemman puoleisen rengasprofiilin. Eikä mitään muita perusteluja kuin että tykkään ajaa tuollaisella pyöreällä profiililla, korkea sivunappula tekee renkaan käytöksestä minun allani kirjaimellisesti kulmikkaan.
Rengasta vaihtamalla saan paljon helpommin linkittämäsi kuvan kaltaisen eron renkaan profiiliin ja ominaisuuksiin, kuin kehää vaihtamalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että sanoin ettei kehällä ole vaikutusta. Minähän niitä leveitä kehiä alunperin olin kysyjälle ehdottamassakin? Itsekin olen vaihtanut leveisiin eikä niissä mitään huonoa ole. Ei toisten mielipiteistä kannata suuttua. Luet kuitenkin...
Pitää varmastikin lopettaa tänne kirjoittelu, koska alkaa kyllästyttää tuollainen täysin tarpeeton henkilökohtaisuuksiin menevä vihjailu. Ilmeisesti se, että olen (ollut) eri mieltä kanssasi (varmaankin jostain, kun suu käy tuolla tavoin) tekee minusta hankalan, mutta ei sinusta, vaikka sinä olet (ollut) eri mieltä minun kanssani. Jos sinusta pyöreä on parempi, niin aja pyöreällä. Ihme tyyppejä, kun ette voi keskittyä puhumaan asiasta.
Nyt orc saunaan ja aamulla fillaroimaan. Koko viikonlopuksi on luvattu pitkästä aikaa hienoja kelejä.
Rakenna uudet 27.5" kiekkosi DT:n napoja hyödyntäen. Ne ovat erinomaiset navat ja myös arvokkaat. Ei niitä kannata hävittää. 240s takanapa on uutena noin 250 euron ja etunapa 150 euron hintainen. Näitä napoja saa lisäksi päivitettyä eri akseleille sopivaksi, mikä on hyvä asia, kun valmistajat yhtenään keksivät uusia standardeja.
26" kehät ja pinnat voit laittaa jemmaan, jos niitä joskus myöhemmin tarvitset.
Varmaan suurin syy miksen itse ole vielä renkaan muljuamisia kokenut minkäänlevyisillä vanteilla on se, että olen keskivertoa kevyempi. En ole vielä ihan huippualhaisia paineita kokeillut, mutta melkoisen alhaisilla voin ajella tuntematta renkaan muljuvan alla. Se, että voin rauhassa laskea paineet hyvinkin alas kapeallakin vanteella renkaan muljumatta ja kokenut riittävän pidon saavani renkaita/paineita vaihtelemalla oli, sen lisäksi, että se yksinkertaisesti oli minulle tutumpi, varmaankin suurin syy miksen päätynyt leveämpiin kiekkoihin.
Pidin kyllä ajotuntumasta kovasti, kun ajelin kaverin pyörällä, jossa selvästi leveämmät vanteet, mutta toisaalta se oli täpäri ja siinä oli 160mm joustoa oman jäykkäperäiseni 100mm joustoni sijaan, mikä jo tekee pyörästä hyvin erituntuisen, eikä niitä siksi oikein voi vertailla.
Kun rengas kerran muljahtaa, niin sitä ei halua kokea toiste. Normiköröttelyssä ei ilmiötä juuri huomaa, mutta alamäessä tiukkaan mutkaan taitettaessa muljahtava rengas saa aikaan pari ylimääräistä sydämenlyöntiä ja eletyn elämän filminauhan pikakelauksella.
Tätä olen ihmetellyt ennenkin, että miten saman renkaan ilmatilavuus voi kasvaa leveälle vanteelle asentaessa? Onko tässä nyt jotain mikä on mennyt multa ohi? Joo tietty renkaan profiili muuttuu, siitä tulee leveämpi, mutta myös samalla matalampi.
Jos leveämpi vanne olisi aina automaattisesti parempi, niin miksiköhän esim. moni läskipyöräilijä käyttää mielummin 65mm leveitä vanteita 100mm tai edes 80mm sijaan?
Eikä sitten örkki mitään ylimääräisiä kierroksia, ihan mielenkiinnosta vaan kyselen.
Rengas/vanne poikkileikkauksen kehä kasvaa vanteen levetessä ja ilmatila myös.
Piirrä paperille U ylösalaisin. Piirrä sitten sen päälle saman kokoinen U siten, että vedät päät lähes toisiinsa kiinni. Pinta-alahan tietenkin silloin silmin nähtävästi pienenee. Tai voihan sitä piirtää vaikka suorakulmion, niin ainakin käy asia selväksi. Mitä tapahtuu pinta-alalle, jos siirtää sen kahta alinta kulmaa lähemmäs toisiaan?
http://ep2.pinkbike.org/p3pb7486956/p3pb7486956.jpg
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tu...res-Burp-.html
Jos katsoo vaikka tuota kuvaa, niin alaosahan on leveämpi leveämmällä vanteella. Jos U olisikin pallo, niin vanne muodostaisi yhden osan sen sivusta ja pallon piiri olisi suurempi leveämmällä vanteella. Kolmiulotteiseen maailmaan siirryttäessä se tietysti tarkoittaa suurempaa tilavuutta.
Eikö se lisääntynyt ilmatila ole silloin lähinnä siellä vanteen reunojen sisäpuolella? Eli siitä ei olisi itse renkaan ilmatilaan niin paljoa hyötyä kun rengas lyö jo vanteelle ennen sitä ylimääräistä ilmatilaa?
Samalla oon miettinyt noita paineita, että joo voi ajaa matalammilla paineilla, mutta jos ilmatila on suurempi niin eikö rengas ole silloin lähes yhtä pehmeä kapeemman vanteen kanssa hieman suuremmallakin paineella? Tietty leveämmällä vanteella saa matalilla paineilla pitoa lisää kun renkaan jalanjälki kasvaa.
Kunhan hiilikuitu halpenee, niin sitten nämä vanteet alkavat oikein toden teolla leventyä, koska silloin yhä pienemmällä painon lisäyksellä vanteessa saadaan venytettyä rengas painavamman leveämmän renkaan mittoihin. Ja muut edut siihen vielä päälle. Siitä seuraa rajojen hakemisen aikakausi, että missä sitten menee se suurin järkevin leveys millekin renkaalle. Maantie on sitten tietysti vielä oma maailmansa, kun ilmanvastus on siellä suhteessa tärkeämpää. Ihan mielenkiintoista olisi varmasti olla suunnittelija lähitulevaisuudessa.
Kiitos. Enpä tullut ajatelleeksi että voin hyödyntää hyviä napoja eri vanteissa. Tiesin kyllä että näitäkin voi vaihdella joissain tapauksissa, mutta kaikkea kun ei aina itse tajua. Voisin toki säilyttää molemmat vanteet napoineen, eihän nuo itsekseen varastossa hajoa. Lähinnä mietin toisten myymistä sillä, että saisin hieman rahaa ostaa paremman kypärän ja muutaman muun varusteen. En tosin ole ottanut selvää edes mikä on noiden vanteiden hintataso käytettynä, kun en löytänyt edes kunnollista hintaa uusillle.
Tarkoitus on hankkia uudet kiekot. Vanteiksi ensimmäinen vaihtoehto on DT Swissin XM 481. Boost napojen saatavuus näyttää yllättävän huonolta. Mistä saisi kohtuuhintaiset 12x148 ja 15x110 navat? Uusien myynnissä olevien pyörien napoja ei näytä olevan juurikaan myynnissä erikseen. Siis sellaisia mitä Pivot, Santa Cruz tai esim Trek käyttävät halvemman hintaluokan pyörissään kuten esimerkiksi Sram MTH 746. Olin ajatellut hankkia ”Shimano Xt:n” hintaluokassa olevat. Pikaisesti löysin vain Hopen ja DT Swissin huippulaadukkaat navat ja näissä hintaluokka alkaa takanavan osalta noin 200 eurosta ja etunavan kohdalla noin 100 eurosta.
Superstarilla on ainakin Boost mallisia Switchejä: http://www.superstarcomponents.com/en/shop/?q=boost
Eipä noikaan ihan XT tasolla ole, mutta varmaan halvimmasta päästä. Ainakin takanavan osalta se pieni lisäpanostus Hopeen tai DT Swissiin saattaa kuitenkin olla ihan hyvä pitkän päälle.
Täältä löytyi: http://www.radsporttechnik-mueller.d...e_warenkorb,18. Nyt alla Tunen king/kong navoilla, sapim-cx ray pinnoilla ja B.O.R XMD 333 WIDE+ kehillä kasatut kiekot. Hinta jäi alle maksimin. Paino 14006g teippeineen ja venttiileineen. Eivät olleet aivan luotisuorat pakasta vedettäessä. Tilaamani tubeles-teippi oli valmiiksi teipattu, mutta loppurulla oli jäänyt Saksaan..=(
Alla 25km ajoa n. 2Baarin paineilla - lähinnä maanteiltä. Pyörä tuntuu vakaammalta ja renkaat tuntuvat suodattavan paremmin tärinää. Kiihtyvyys tuntuu hieman heikommalta, mutta renkaat rullaavat ehkä hivenen paremmin. Johtuneeko sitten navoista vai vanteista selvinee tulevaisuudessa.
Racing ralph sai leveämmän vanteen myötä enemmän karakteeria=) Jännä nähdä mitä tapahtuu maastossa ja matalammilla paineilla=)
Vaikkei tä ookaan myytitori (fillaritori.fi) niin hoitakaa edes privana noi...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ilmeisesti tämä setti kyseessä.
http://www.radsporttechnik-mueller.d...x-ray-ca-1386g
Aika pelottavan kevyet vanteet kokoonsa nähden, joten ei varmaan kannata laittaa kovin koville. Noista navoista olen kateellinen, kun noita saisi hienoissa eri väreissäkin.
Keventelykiekkospekut täpäriin meneillään, nyt sen on vihdoin aika lähteä laihikselle. Hiilarikehät (Mcarbon? LB?) himottaa, mut katotaan nyt mihin budjetti venyy.
Eräs hiilari tehdaskiekkosettikin olisi kivalla alella tarjolla lähikaupassa, mutta 21mm sisäleveys taitaa olla ihan epämuodikasta viimesesonkia peruspehmoilevaankin trailiajeluun?
Niitä voisin tosin käyttää tarvittaessa hyvällä omallatunnolla myös "XC"- ja GG -fillareissakin, joissa nyt on kummassakin 21mm kehät.
Mutta navoista, kipuraja noille olisi luokkaa 300€ ja 500g. Jotkut CK:t, I9:t ja DT 240:t voi siis unohtaa kalliina ja vaikkapa muuten hyvän X9:n painavana.
Olisko tuollaisista halpisnavoista FunWorks N-Light (400g/210€), Superstacomponents Tesla (466g/143€) , Novatec Superlight (434g/140€) mihinkään?
Kevyt/halpa/kestävä, tiedän.
Hope Pro2:sta saa edullisesti nyt monesta paikasta kun Pro4 tuli. Ei oikein vaan löydy samanväristä napaparia yhdestä paikasta enää. Hope olisi peruskiva valinta, mutta eihän se erityisen kevyt ole (481g). Samoihin pääsisi DT 350:lläkin ja olisi halpa (472g/182€). Hopessa miellyttäisi näppärä vaihdeltavuus läpiakseleista pikalinkkuihin jos tarve yllättää. Ja niihin olen ollut aina tyytyväinen kahden napaparin kokemuksella.
Kompromissi voisi olla NoTubesin navat. Niiden 3.30:t tarkoittaisi 439g/250€. Olisko mieltä lähteä tuohon?
Jos noi hiilarikehät panis niin ei sillä napojen painolla niin kauheesti väliä ole jos on ± 50g tai ei.
Keventelyn kannalta eikö kannattaisi satsata vanteisiin, koska ulkokehällähän se massa enemmän merkitsee? Eli jos budjetti ei veny kumpaankin, niin minä tinkisin navoista ja ostaisin mieluummin ne halutut vanteet. Minun pyöräni navat painavat 550 g ja ne maksoivat karmaisevat 40 € yhteensä. Ehkä tuollaisista sata grammaa saa halvemmalla pois kuin vanteista, mutta siinä sitten miellytetään lähinnä vaakaa, kun taas hiilikuituvanteet voisivat tuntua ehkä ajossakin.
Menin kokeilemaan hiilarikiekkoja, niin paluu takaisin aluun tuntuu kaukaiselta.
Mcarbonin 27.5 Nextie 30 mm sisäleveydellä ja i9:n navoilla tuntuu houkuttelevalta yhdistelmältä, mutta onko kokemuksia kuinka helposti tubeless nousee noille vanteille?
Toisena vaihtoehtona kun on Rovalin kiekkosetti huonommilla navoilla, mutta jolle taitaa nousta melkein kumi kuin kumi jalkapumpulla ja takuu ja crash replacement on Nextietä parempi.
Stanin keltainen teippi olisi menny vielä kolmannenkin kesän mutta nastarenkaat oli niin tiukat että teipin reunat pääsi vähän rispaantumaan. 2 kierrosta oli teippiä ja tosi tiukassa oli vieläkin.
Sopisko tämä kysymys tänne. tietoa onko kyseiset vanteet laadukkaat vanteissa tekstit Alloy, Giant, Entro. muuta spektejä ei ole valitettavasti :(