Itseäkin nakoisi Tacxin Neo mutta katsellaan nyt minkälaisia käyttäjäkokemuksia tulee. Ihan ei nyt vielä viitsi maksaa itseään kipeäksi tuosta.
Printable View
Itseäkin nakoisi Tacxin Neo mutta katsellaan nyt minkälaisia käyttäjäkokemuksia tulee. Ihan ei nyt vielä viitsi maksaa itseään kipeäksi tuosta.
Jaha, ilmeisesti nykyisessä firmiksessä on joku bugi, joka saattaa aiheuttaa virtapiikin jos kiihdyttää jotenkin sopivalla intensiteetillä. Tämä sitten laukaisee suojamekanismin joka jumittaa moottorin. Virrat poikki ja 4-5min odotus resetoi ja homma alkaa taas pelittämään.
Asiakaspalvelu vakuutteli, että firmispäivitys korjaa kaiken ja tulee ulos parin päivän sisällä. Hieman nyt pelottaa, mutta jatketaan testailua. Propsit kyllä aspasta - avautuminen Twitterissä johti suoraan chattiin aspan kanssa Facebookissa, jossa pystyin laittamaan reaaliajassa kuvia laitteesta ja screenshotteja Tacxin apsista.
Noniin, firmispäivitys tuli. Tacxin iOS-apsi jolla firmikset asennetaan on kyllä todella huonosti tehty, ja vaati aika monta yritystä että sain firmiksen loppujenlopuksi asentumaan traineriin. Apsi ei mm. toimi luotettavasti (firmiksen uppaus traineriin jämähtää 12-13%:iin) jos samalla luurissa on muita BLE:tä käyttäviä softia. Kun avauduin tästä Tacxin aspalle FB:n chatissa ja liitin mukana täydelliset laitelogit niin pääsin samalla myös johonkin Tacxin sisäiseen testiryhmään :)
Anyway, nyt on eka puolen tunnin Zwift-lenkki ajettu. Mun aikaisemmat trainer-kokemukset rajoittuvat Kurt Kinetic Rock'n'Rolliin. Suurin ero on ehdottomasti äänitaso. Kurtin kanssa trainerin humina ja ininä peitti alleen kaiken ja mitä enemmän watteja, sitä enemmän melua. Neossa itse traineri ei oikeastikaan kuulu juuri lainkaan ketjujen ja vaihteiden alta, aikalailla wattitasosta riippumatta. Pystyin runttaamaan 600-800 watin spurtteja ilman, että täytyi miettiä, herääkö alakerran naapuri.
Inertia tuntui musta hyvältä (speksien mukaan mass inertia = 125 kg), mut tosiaan kokemus on aika rajallinen tämän osalta.
Ala- ja ylämäkisimulaatiot ovat myös ihan hauskoja - Neo siis pystyy pyörittämään vauhtipyörää 30 km/h saakka (-5% alamäissä) ja simuloi nousuja 20%:een asti. Zwiftin virtuaalimaailmassa nämä oli ihan kivoja, tosin traineri reagoi kaltevuusmuutoksiin parin-kolmen sekunnin viiveellä.
Mä en välttämättä jonkun tuotteen/asian asiakaspalvelua kehuisi jos pitää twitteröidä ja facebookkailla että saisi palvelua? Zeezus, jos ei tee kumpaakaan niin jääkö palveluitta? Ja jos ei oo omenalaitetta kotona niin etpä sit päivittele firmistä tuohon Taksin uuteen ihmelaitteeseen? ZEEZUS! No, toki itsellä vanha ipad löytyy pölyttymästä mutta silti, tyhmä Apple-liitos tuossa!
Prkle, tulis nyt jos ne -25% ystävämyynnit XXL:ään.... :rolleyes:
Lauantaina tuli vedettyä 3h ja eilen 1.5h Turbo Muinilla. Himottas päästä testaa onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella. :)
Vaatiiko nykyään lähes kaikki kalliimmat trainerit kaverikseen jonkun tabletin, tai vähintään jonkun hienon android/omenapuhelimen? Mitenkä normaali wintoosan käyttö, eikö pitäisi onnistua ihan yhtä hyvin? Toki sitten ant+ -palikalla synkkaus tapahtuisi?
^Ainakin Eliten Turbo Muinilla voi ajaa ilman mitään. Ei tarvii yhtään mitään kaveriksi. Jos haluu dataa talteen niin sit jotkut sensorit vaatii. Esim Eliten oman Misurot Blu+ sensorin. Sit riittää vaikka Garmin Edge tangossa kuten ulkonakin.
Lähtee muuten Eliten Misuro Blu+ sensori toista kertaa takaisin Elitelle... Pätkii liikaa ja syö paristoa nopeemmin mitä olis suotavaa. Saa nähdä sanooko kolmas kerta toden. Nyt ne tosin pihtailee, viimeksi tuli DHL:n pikakuriiri hakemaan sensorin kotoa. Nyt joutuu itte lähettää kirjekuoressa. Saa nähdä mikä vääntö siitä tulee jos se nyt katoaa matkalla...
Elite Real Turbo Muin toimii Windowsin kanssa. Mukana tuli Alpe d'Huiz-DVD jota voi ajella Windowsiin liitettynä (itsellä ei riittäny reidet ja välitykset jyrkimpiin mäkiin joten en päässy viime talvena etapin loppuun). Jotain aikataulutettuja kisoja voi ajaa Windowsin kautta.
On mahdollista ostaa DVD:lle muitakin reittejä, mutta ne eivät ole kovin halpoja.
Android tai Applen IOS auttaisi sikäli, että reittejä voisi ladata sovelluksina ja se vaatii ANT+:n. Itse en ole tuota vaihtoehtoa kokeillut, koska ei ole Androidiin adapteria joka tarvitaan yhteyden luomiseen.
Eliten softa on perseestä ja trainerin ja tietokoneen linkittäminen on ¤#!&%:sta puuhaa. Löytävät toisensa todella huonosti joten yleensä ajan ilman kuvaa tai reittiä. Odottelen sitä, että lisäävät laitteen BKOOLin softaan. BKOOL ja real turbo muin löytävät toisensa helposti ja reittejä on tuhansia, mutta ajonopeus on yli 300 km/h eli siinä mielessä BKOOLin reittejä ja kisoja ei voi ajaa järkevästi.
Kiitos umpisurkean trainer/läppäri-yhteyden ja kalliiden reittien takia pidän turbo muinia parempana hankintana kuin real turbo muinia, jos Eliten laitetta on hankkimassa. Onhan se liki äänetön joten sopii kerrostaloon erinomaisesti.
No niin arvoisa raati, nyt on vaimolta saatu lupa ostaa traineri, hintaluokassa noin 400e. Kotimaasta tai ulkomailta, kaikki käy. Vaimolta tuli hinnan lisäksi vain yksi toivomus ja se on se, että laite olisi hiljainen. Asumme rivarissa, joten naapureita tuskin häiritsen, mutta emäntää en halua hankinnalla kiusata.
En jaksanut kahlata tätä koko keskustelua läpi, joten rohkenen näin pyytää apua ja suosituksia.
Toivomus olisi, että laite on Polar V800 yhteensopiva ja siihen saisi nopeuden, kadenssin, matkan ja mahd watit. Saako tuohon hintaluokkaan watteja? Android yhteensopiva, sekin vois olla ok, kun tablettikin löytyy kotoa. Mukavaahan se olisi, että laitteella voisi ajella jotain ennalta valittuja ohjelmia, joissa rasitus muuttuilee ja kentien jopa katsella maisemia, mihin tuo softa natsaa.
Kilpapyöräilijä en ole, mutta helkutin innostunut harrastaja, joka ei halua katkaista kautta talveen vaan jatkaa treenejä.
Softien kanssa en ole mikään maailman näppärin, joten laite pitää olla yksinkertainen ja helppokäyttöinen :)
Tää on mulle aivan uusi asia ja noita treinereistä en tiedä hevon kukkua, vielä...
http://www.bike-discount.de/en/buy/e...857/wg_id-6822 On hiljainen ja misuro b+ anturilla saat android laitteeseen nopeuden, kadenssin , matkan ja watit.
anturi tossa http://www.bike-discount.de/en/buy/e...9875/wg_id-102 vaatii puhelimesta tai tabletista bluetooth smartin tai ant+ tuen toimiakseen.
Itellä tommonen setti höystettynä karhun bluetooth smart sykevyöllä 39.95 ekuu ja sai vielä sykkeetkin eliten omaan softaan.
Sonyn xperia z luurilla käyttelen ja pelaa hyvin.
No, nyt lienee pakko testata. TM myyty ja odottelen LBS:sän tietoa Neon toimitusajasta. Heitän testiraporttia sit kun saan laitteen joskus käsiini ensin. Saa nyt perkule olla vähintään yhtähyvä ajotuntuma mitä TM:ssä on. TM on tämän hetken referenssi mulle miltä KUNNON trainerin pitää tuntua ajotuntumaltaan. Ja eihän sitä kukaan huonompaan haluu vaihtaa.
^ Mikä sai vaihtamaan jos/kun TM oli kuitenkin ihan soiva peli?
No niin. Kyllästyin odottelemaan DCR:n vertailua ja tilasin Real Turbo Muin B+:n. Päätökseen vaikutti Neon mahdolliset laatuongelmat (kummalliset äänet) ja hinta.
Halusin vaihtelua. Pääsyy vaihtaa oli se että tuo lienee _vieläkin_ hiljaisempi mitä TM. Ja lisäksi se että tuossa on magneettivastus jonka avulla voinee (toivon niin) tehdä voimatreeniä reisille vieläkin paremmin mitä TM:llä. Eli magneetit tappiin ja 30-40 kadenssilla vääntää niin että just ja just saa kammet pyörii. Lisäksi halusin testata virtuaaliominaisuuksia nyt vihdoin 24:sen katselun sijaan. Eli jotta tietokone ohjaisi traineria ja itse tarviisi vain ajaa. Eli tältä osin olisi paluu vanhaan hyvään aikaan kun oli Tunturi T8 ergometri. Se oli kurkolaite. Sai suunnitella treenit tietokoneella ja kone sääti sit vastusta pyörästä.
Kovin hyvin ovat saaneet kyllä Tacxin insinöörit duuninsa tehdä jos ajotuntuma on vieläkin parempi mitä TM:llä on. Ei voi tietää, en pääse vielä pariin viikkoon testaamaan. Mielenkiinnolla odotan kuitenkin ensiajoa!
Mistä voi lukea Neon laatuongelmista ja kummallisista äänistä? Elite tekee loistavia trainereita, mutta tuo softapuoli niillä välttämättä ei hirveän hallussa ole. Siksi itse tuon REAL ominaisuuden hankin mieluummin toiselta firmalta (Tacxilta siis tässä tapauksessa). TM itsessään on loistokampe, mutta mitä enemmän siihen kytkisi Eliten tekemää elektroniikkaa (=REAL ominaisuudet), sen epävarmemmaksi varmaan värkki menisi.
Pystytkö vähän avaamaan tarkemmin mitä tarkoitat tuolla ajotuntumalla. Turbo Muin on noista suoravetovehkeistä ehkä heikoin inertian/ kineettisen energian säilymisen suhteen, mikä yleensä tarkoittaa huonoa tuntumaa l. tuntuu kuin ajaisi koko ajan ylämäkeä tai polkisi suossa. Tämä epäsuhta kasvaa, mitä suuremmilla tehoilla ajetaan. Neo pitäisi olla tässä suhteessa parempi, mutta ainakin nykyisella firmiksellä senkin KE on noin viidesosa siitä, mitä oikeasti tiellä ajettaessa l. Neo vastaa noin 15-20 kiloisen kuski/pyörä yhdistelmän energiaa 100-300 watin tehoilla..
Alhainen KE johtaa siihen, että polkiessa joutuu työskentelemään kovemmin poljinkierroksen "kuolokohdalla" eikä silloin silloin kun voimaa pitäisi tuottaa isoilla lihaksilla. Tämän vuoksi trainerilla saatu kunto ei suoraan siirry tieolosuhteisiin...
Kunnon KE traineria ei oikein tahdo tällä hetkellä löytyä alle 3000 euron, minkä vuoksi olen näistä ominaisuuksista kiinnostunut "halvemman hintaluokan" vehkeissä.
En noin tieteellisesti ole ajatellut kuin kirjoitit tuossa. Minusta tuossa TM:ssä ON hyvä ajotuntuma. Ei tule ollenkaan semmoista fiilistä että "suossa tarpoisi" tai "ylämäkeä ajaisi". Vissiin ihmiset painottaa sit eriasoita tuntemuksissaan, mutta minusta tuo TM on kaukana heikoimmasta rainerista millä olen ajanut. Lähimpänä tuo on Wattbiken ajotuntumaa ollut mitä ainutkaan traineri jolla itse olen ajanut. Wattbikellä tuli aikoinaan fiilis että TÄMMÖSTÄ pitäs sisäpyöräilyn olla. Ääntä lukuunottamatta. Tuossa TM:ssä yhdistyi todella hiljainen ääni JA vastaavan fiiliksen antama ajotuntuma. Minusta se on vain yksinkertaisesti parempi mitä aikaisemmat kokemukseni on antaneet trainereista. En minä sitä sen kummemmin osaa selostaaa. Voihan se olla että jonkun muun mielestä TM on ihan paska ajotuntumaltaan. Toinen tykkää tyttärestä ja toinen toisesta tyttärestä, vai miten se sanonta menikään.
Mitä trainereita on >3000e hintaluokassa sitten mitkä on r.a.i:n mieleen? Olen ollut jossain kuplassa vissiin kun en ole kuullutkaan >3000e trainereista?!?
Kuulostaa sille, että kohta on vähän käytetty Tacx Neo myynnissä kun kerran löytyi vielä enemmän pro-malli :D
Oma traineripäivitys on jäänyt muiden askareiden jalkoihin ja luulinkin jo päätyneeni Kickr:iin, mutta tuo Tacx sai kyllä toisiin ajatuksiin. Nimittäin ääni oli ainakin tuon videon perusteella aivan eri luokassa kuin Kickr:lla. Vaikka omakotitalossa asutaan ja omasta treeniluolasta ei äänet kuulu mihinkään, niin silti - onhan se ihan luksusta jos äänet on noin hiljaiset. Onneksi meillä on Vesa joka testaa ja raportoi kaikki kalliit vempeleet, että meidän laiskojen tarvitse muuta kuin painaa entteriä, nyt taas vaan odotellaan :)
Voisitteko suositella jotakin traineria hintaluokassa ~200-300€ ensimmäiseksi traineriksi. Olen kolme vuotta lajia harrastanut ja syy miksi tuollaisen haluan on se että en talvikaudella juuri viitsi ulkona pyöräillä edes maasturilla ja haluaisin pitää hiukan tuntumaa yllä yli talven, että pääsisi keväällä tekemään suoraan kunnon lenkkejä. Lisäksi traineri tulisi esim. sadekelillä ihan perus juoksu- tai hiihtolenkin vaihtoehdoksi. Toisaalta näyttää siltä että hiihtolenkit jäävät nykytrendin mukaan kelien puolestakin todella pieneen. Suoritusten pituudet mitä tuolla tekisin saattaisi olla arviolta +-1h, tuskin sitä sisällä sen pitempään jaksaa. En haluaisi tuohon ainakaan tässä vaiheessa sijoittaa ilmoittamaani budjettia enempää vaikka tiedän että myös näihin saa halutessaan uppoamaan rahaa. Suomen Urheilupyörä on "lähikauppani" joten pieni etu on merkeillä joita he edustavat (takuu ym. asiat). Toki kaikki suositukset huomioidaan ja jos joku tuote on erityisen huono ja kannattaa kiertää kaukaa myös se tietysti kiinnostaa. Toisin sanoen kertokaa mikä on hinta-laatusuhteeltaan hyvä perusraineri! :D
Tuli tänään Wahoo Kicker. Tilasin sen 11-rattaisella takapakalla. Tässä töissä ollessani heräsi mielikuva siitä, että fillarini takapakka ja vaihtaja ovat 10 rattaisi. Osaako kukaan kertoa pitää toimia, että saan laitteet pelaamaan yhteen?
^Irroitat 11 pakan, jätät sen jemmaan tai myyt jossain. Irroitat kiekostasi 10 pakan, laitat sen kiinni raineriin, ajat onnellisena auringonlaskua kohti! Vai eikö?
Edit: Missä se ~3donan ja yli trainerilista viipyy? Kiinnostaa vilpittömästi tsekata tarjonta!!
Minä taas leipäännyin aika nopeasti Wattipyörän ajotuntumaan, tosin en osaa pikkutarkasti kuvailla mikä siinä tarkalleen nyppi. Ja tietysti Wattipyörällä vaikuttaa aika sekin että vaikka kontaktipintojen säädöt on hyvät ja satulankin voi halutessaan vaihtaa, se ei kuitenkaan ikinä tunnu samalta kuin oma pyörä. Pidän mm. Kinetic Road Machinea paljon parempana tuntumaltaan, ainoa vika siinä on renkaan luistaminen rajuissa kiihdytyksissä. Ja toisaalta taas rengas luistaa hyvän inertian takia jolla se ajotuntuma osittain syntyy.
Lisäyksenä vielä että Kickrin vapaaratasrungon mitoista riippuen 10-pakka voi tarvita taakseen millin välilevyn jotta pakka kiristyy kunnolla, eikä kiristysrengas pohjaa vapaaratasrunkoon.
Turbo Muinissa menee sekä 10 että 11 pakat heittämällä ilman mitään prikkoja. Tämä siis Campagnololla. Tuo Wahoon ongelma on kait sen kalastusfirmatehtaan tuotteiden kohdalla vain?
Onpa elämä helppoa Kurtin Road machinen ja SRM:n kampien kanssa - Ei tartte muuta kuin ajaa ja katsella samalla läppäriltä youtubea tai leffoja. Mitä nyt muutaman kerran se vastus vaihdettu takuuseen. En jaksaisi millään mitään tietokoneisiin liittyviä säätöjä vielä treinerinkin kanssa, mutta ilmeisesti monia houkuttaa sekin touhu.. :D
Onko näissä suoraveto-trainereissa miten tarkkaa kuinka kireälle sen pakan laittaa? Pitääkö siinä esim. käyttää ketjuruoskaa kiristäessäkin?
No minä laittasin (lue: laittanut aina) ainakin ihan yhtätiukkaan kuin normaalisti vanteellakin olis. Ei se pakka tiedä pyöriikö se sisällä tuommosessa värkissä vai ulkona vanteessa kiinni. Ja vähän nihkeetä kiristää ilman ketjuruoskaa, joten miksi sitä ei käyttäisi sitten kiristäessä!
Tacxin ongelmista esmes tuolta: http://www.dcrainmaker.com/2015/09/t...ng-wanted.html
Tää on jo aika lähellä, muista ei tietoa: https://veloreality.com/product-category/lynx-trainer/
Sori Vesa P - työt haittaa harrastustoimintaa. Tosiaan tuo yllä mainittu Lynx on kaiketi edullisin tällä hetkellä. Siitä ei ole henk.koht kokemusta ja aika vähän löytyy mitään tietoa muutenkaan.
Tässä toinen - hinta tosi vähän pomppaa...http://www.cyclus2.com/en/prices.htm
Lemond Revolution on kaiketi halvemmista vehkeistä parhaasta päästä tuntuman suhteen, mutta se huutaa ajaessa hitosti ja tällä hetkellä niitä ei saa kuin USAsta
tilaamalla.
Lisäksi tuo Inertia/KE juttu on kaiketi myös riippuvainen siitä mitä tavoittelee treeneissään ja lisäksi ihmisillä erityyppisiä lihaksia - toisille sopii suossa runttaaminen kun taas toiset tuottavat tehoa nopeammin poljinkierroksen aikana.. l. jotkut saa enemmän tehoa irti x-ajassa trainerilla ja toiset ulkona ajaessa. Itse kuulun niihin joiden traineritehot on reilusti alemmat kuin ulkona ajetut. Olen päätellyt sitten niin, että jos joudun kovasti pudottamaan tehoja vrt ulkona ajettuihin tehoihin, ajaessani x-mittaisia intervalleja, niin eivät ne sitten kehitäkäään niin hyvin kuin pitäisi, vaikka tuntuisivat kovinkin rankoilta.
Itseäni lähinnä vaan ottaa pattiin, kun nuo trainerivalmistajat lupaavat "Realistic Road Feel" jne..kun totuus on ihan jotain muuta..
edit: tuo Lynx voisi olla hinnan puolesta siinä rajoilla - eihän se oo kun yhden hiilarirungon hinta, jos siitä kaivaisi lisätietoa tai pääsis jossain testaamaan...
Ruotsissa monet kisakuskit näyttävät pysyttäytyvän sitkeästi Monarkeissaan. Onko siihen muita syitä kuin perinne, näin on aina ajettu -asenne tai liki absoluuttinen toistettavuus ja vertailtavuus (koska vastuksen määrä tulee punnusten painosta)?
Tota JetBlackia kukaan kokeillut?
http://www.tredz.co.uk/.JetBlack-Whi...-APP_75962.htm
Lisätään 3k€+ listaan kaksi SRM:n mallia: SRM Indoortrainer ja SRM Indoortrainer Electronic
http://www.srm.de/products/indoortrainer/
http://www.ciclimattio.com/en/marche...SRM/161?page=3
ja nuo hinnat on sitten perusmallille jossa ei ole vielä SRM:n tehomittausta mukana...
Itsenäisesti tutkiskelemalla olen päätymässä ehkäpä Cycleopsin laitteeseen. En sen tarkemmin osaa kyllä perustella miksi, tai ehkä siksi että kiinnostuin tuosta Kinetic Road Machinesta ja sen saatavuus tuntuu olevan heikompaa kuin em. Cycleops Fluid 2:lla ja hintakin puhuu jälkimmäisen puolesta. Kertokaapas miten Fluid2 ja Super Magneto Pro eroaa käytettävyydessä toisistaan? Toinen siis nestevastus ja toinen magneetti, sen ymmärrän. Kummassakin vastus kasvaa progressiivisesti ja tuossa jälkimmäisessä ilmeisesti joku esisäätö vastusalueen valintaan. Hinnassa ei ole eroa kuin pari kymppiä, mutta onko tuo hiukan kalliimpi Supermag millään laila parempi vai vain erilainen ja jos näin niin minkälaiseen touhuun soveltuvat. Hiton vaikeeta tämä pyörittely ja speksailu... Myykää mulle joku käytetty niin ei ole näin paljon valinnan varaa! :D
Toista talvea Cycleops Fluid 2:lla mennään ja olen ollut tyytyväinen. Ainoa miinus on että voima-ajo treeneissä kaipaisi kovempaa vastusta pyöritysnopeuden ollessa 50-60.
Jos joltain on mennyt ohi, niin XXL:ssä Tacx Neo -20% eli ~1080€.
https://www.racermateinc.com/velotron/
Tässä on Vesa P:lle vielä yksi oksat pois tyylinen "traineri".
Itselläni käytössä Cycleops Supermagneto Pro + Powertap: sama helppous eli suoraan vaan polkemaan juuri päivän kunnon mukaista treeniä, Kurtia selvästi hiljaisempi. Kampi- tai (oikeasti toimivan) poljinmittarin kanssa voisi tietty käyttää myös ilman takarengasta olevaa traineria - mutta niistä taitaa ilman sähköä ja yhteyksiä olla riittävällä wattialueella käyttökelpoinen lähinnä Cycleopsin versio, ja sen toimivuudesta tai hijaisuudesta ei minulla ole kokemusta.