Onkos tuo taiga halventunu? ALu haarukan kans 2000€ ja blutolla 2400€.
Muistelisin että oli jonkuverran enemmän ennen
Printable View
Onkos tuo taiga halventunu? ALu haarukan kans 2000€ ja blutolla 2400€.
Muistelisin että oli jonkuverran enemmän ennen
Olisiko taas hinta ilman alv:tä, johtunee vissiin ip-osoitteista mistä yhdistyy nettiin...
Nojoo tais olla. Tabletilla nyt anto erit hinnat.
Meinasin jo alkaa harkitsemaan polea 😁
Päädyin etuhaarukan kanssa Sarman 49-senttiseen
https://sarmabikes.com/collections-c...0mm-thru-axle/
https://farm5.staticflickr.com/4755/...6ddcd0ea_c.jpg
4.8 Snowshoe XL haarukassa:
https://farm5.staticflickr.com/4742/...49015724_c.jpg
Axle to crown on 2cm vähemmän kuin Blutolla, joten ohjauskulmaksi tulee suunnilleen 67 astetta. Laskin parille keulavaihtoehdolle jätöt ja wheel flopin vertailuksi:
jättö = (R x cos(a) - off) ) / sin(a) (R = pyörän säde, a=ohjauskulma, off=offset)
Bluto Bluto sagilla Sarma Pole Crocs Axle to
crown511 491 491 470 468 Ohjauskulma 66 67 67 68 68 Offset 51 51 50 53 45 Jättö 107,6 100,4 101,5 91,1 99,7 Wheel flop 40,0 36,1 36,5 31,6 34,6 Paino
akselin kanssa1865 1865 782 1225 750
wheel flop = j x sin(a) x cos(a) (j=jättö, a = ohjauskulma)
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Bicycle_and_motorcycle_geometry&ol did=457304904
https://farm5.staticflickr.com/4648/...abd53511_c.jpg
Polen nettisivuilla geometriatiedot on ilmoitettu Blutolla ilman sagia, mikä on hiukan hämäävää, kun sitten Polen jäykkä keula onkin 4cm lyhyempi, jolloin ohjauskulma n. 2 astetta pystympi ja bb drop (Polen ilmoituksen mukaan) 64mm. Minusta olisi korrektia jos tästä olisi jonkinlainen maininta geometriatiedoissa.
Samaa vikaa on Sarman tiedoissa, painoksi on kirjattu optimistisesti 590g, mun vaa'an mukaan lukema on 700g, ja siihen reilu 80g akseli päälle. Myös offset oli virheellisesti ilmoitettu 45 mm:ksi, mutta ovat nyt näköjään korjanneet 50:ksi.
Vertailuja ja ostoksia on mukava tehdä kun on varmat perustiedot lähtökohtana...
Ajogeometrialtaan Sarma vastaa Blutoa kun otetaan sag huomioon. Jätön ja wheel flopin perusteella voisi kuvitella, että Polen jäykän keulan ja Sarman välillä olisi tunnistettava ero ajotuntumassa, mutta mun keho/aivot ei sitä kyllä laita merkille. Suurin ero tuntuu olevan bb dropin lievä pienentyminen eli poljin ei uppoa ihan niin syvälle lumeen spoorin reunassa, ja jokunen kivikosketus jää vähemmäksi lumettomassa maastossa. Blutoon en ajotuntumaa vielä ole verrannut, sitä testataan sitten kun lumet sulavat.
Tää jäi joskus mua hämäämään, että mistä crocin keulan mitta on otettu? Kävin mittaamassa omani ja epäilen, että laskijalla on kiepahtanut numerot ympäri. Mittaustulokseni on nimittäin 486mm, jopa useasti tarkistettuna. Kuva nyt on suuntaa antava, kun vaikea pitää mittaa ja kameraa samaan aikaan..
Toinen jännä havainto, kun mittailtu juttuja, niin Taiga proton alukeulan A-C 490mm, tuotantomallissa tuo taulukon 470mm.
Protorungon HA 68, tuotantomallissa 66asthttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...da5d025d34.jpg
Olikos kellään Taigassa Whiten Interceptorin etuhaarukkaa? Sitä sais nyt halpuutuksesta...
No nyt on kohta vajaa puolivuotta taivallettu Taigalla, sain pyörän joulukuun alkupuolella. Vähän kahtia jakoiset fiilikset, pyörä ei kuitenkaan ole ihan ilmainen hinnaltaan. Tykkään pyörästä, sen geometria on minusta hyvä ja kumeja vaihtamalla saa monenlaista menopeliä samasta laiteesta. Mutta pikku harmit latistaa tunnelmaa.
1. rungon väljä satulatputki. Ahistaa kun tietää sen olemassa olon, mutta onneksi runko on vaihtumassa takuuseen.
2. takavanteesta katkesi vetopuolelta pinna. Vanne ei ole saanut kolhuja, lommoja ei ole ja se on suora. Näillä ajetuilla kilsoilla/ajoajalla ei pitäisi pinnojen vielä katkeilla minun ajotyylillä. Lisäksi DTSwissin oma laskuri antoi pikkasen liian pitkän mitan pinnalle, pää tuli nippelistä läpi jonkun matkaa.
3. Eilen alkoi keskiön suunnalta kuulua napsetta ja pauketta. RaceFacen preloadin säätäminen ei auttanut ja tänään otin laakerit näkösälle. Ei-vetopuolen laakerista löytyi ruskeaa väriä ja laakerissa tuntui selvästi karheutta. Vetopuolella oli ihan toimiva laakeri. Edelleen, ajetuilla kilometreillä ei tälläisiä pitäisi tulla...
Näinhän tuo on. Kaikki nuo mainitut on kuitenkin korjattavissa olevia, joten pääsee vielä nauttimaan ajamisestakin. RF:n laakerithan on ilmeisesti aika susia, ainakin tämmöinen kuva tulee, kun on useampaa palstaa lukenut. Hankintahinta huomioiden odottaisi kuitenkin osien kestävän normaalia, niille tarkoitettua käyttöä, muutamaa kuukautta pidemmän ajanjakson.
Itellä ollu tammikuusta -17 taiga. Eipä oo optiflown kertomia ongelmia. Ja myös sitä mieltä ettei noi kohdat 2 ja 3 minunkaan mielestä mee polen piikkiin. Kyllä noissa duden yms. läskien ketjuissa voi lukee kuinka keskiöt paukkuu. Eiku kovaa ajoo ku saat osat kuntoon.
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
no onneksi sulla on bsa laakerit tuossa. Nuo vaihtaa sekunnissa. Canonin fätbikessä on pressfitit, ja pari kk sitten huolletut laakerit ovat nyt aika selvät. Ei niin kiva vaihtaa...
Tuo on varmaan tosi yleistä että keskiölaakerit menevät, fätbikessä ja talvipyöräilyssä.
Mutta toisaalta... Just tein pikku yleishuoltoa mun vanhalle OnOne, Fattylle joka on nyt siskoni käytössä. Sen Truvativ Howitzer keskiölaakerit on vuodelta 2013 ja toimii vieläkin todella pehmeästi. Ja niillä on ajettu todella paljon ympäri vuoden. Sen pidin kyllä huolen niissä että voitelua on, mutta en kertaakaan ottanut niitä auki ekan puolen vuoden aikana.
Sain tuuppaamalla rasvaa laakeriin hiljenemään nuo RaceFacet ja tänään oli ilo ajaa lenkkiä. Mutta vaihdettava ne on.
Käytiin siskon kanssa heittään parin tunnin lenkki ja hänkin ihmetteli Taigan mäen nousukykyä. Fatty kun meinaa keulia kuulemma koko ajan, kun taas minä päästelin Taigalla ilman mitään ongelmia. Silkkaa nautintoa! Niinkuin kirjoitin aikaisemmin, tykkään Taigan geometriasta.
Onko teillä keskiön alle porattuna veden poistoreikä. Ekassa fätissä laakerin ruostumisongelma, sen jälkeen olen kaikkiin porannut reiän, ei ruosteisia laakereita. Mulla pyörä kulkee lämpöisestä kylmään, niin kondenssivettäkin tulee, puhumattakaan pesusta.
Polen osalta yhteys ensin asiakaspalveluun, niin ei vaikuta runkotakuuseen. Itse sain siunauksen yhdelle keskelle poratulle 5 mm reiälle.
Kyllä tuossa mun Taigassa näytti reikä olevan keskiössä. Viime vuoden mallia pyörä.
Niin, mulla siis ensimmäisiä tuotantosarjan pyöriä ( ellei jopa eka musta ), joten nykyään keskiön reikä voi olla jo tehtaalla porattuna....
Mulla oli kans valmiina reikä keskiössä. Ja race face laakerit alkas paukkumaan toissa viikolla, ei auttanu puhdistus ja uudelleen rasvaus. Taiga hankittu viime marraskuussa...
Mikä noissa laakereissa on vikana? Mulla on eri pyörässä varmaan halvimmat laakerit mitä markkinoilta saa eikä ole ollut mitään ongelmia 2 vuoden aikana. Miten tämän hintaluokan vehkeessä voi olla huonot laakerit?
Minulla on nyt ollut samanlainen RF:n keskiö Evolinkissä 2 vuotta ja Taigassa 1 vuoden. Nyt saattaapi tuo Evolinkissä oleva naksua, mutta muuta vikaa niissä ei ole ollut. Kumpikaan ei jumita eikä niissä mitään väljyyttä tunnu olevan. Kummallakin pyörällä on ajettu sekä kesällä että talvella. Evolinkillä tosin paljon enemmän. Vaihdan luultavasti tuon Evolinkin keskiön kesällä jossain sopivassa välissä.
Taigasta sen verran että minulla on siinä Manitoun Muinainen Norsu (Mastodon) keulana ja tuntuu sopivan siihen kuin nenä päähän. Se on 100 mm Comp Ext eli sopii sellainen 2 xlälkin siihen.
Talviajosta tuolla keulalla ei ole vielä kokemusta mutta kivikossa ja juurakossa ero jäykkään keulaan on kyllä huimaava.
L kokoinen tuo miunkin pyörä on, joten siihen ainakin sopii. Vajaa sentti jää tuon keulan ja rungon väliin jos keulan kääntää ihan poikittain. Pro versiota minäkin suunnittelin aluksi ostavani, mutta kun aikani niitä speksejä tuijottelin niin näyttäisi siltä että ainoa ero noiden pron ja compin välillä paino ja high speed kompression säätö mahdollisuus. Niin ja onnistuin löytämään tuon keulaan nettikaupasta 470 € niin ei tarvinnut hirveästi miettiä minkä ostaa:):).
Aika sopivasti on comppi lähteny. Mä kokeilen mitä toi 120mm ext pro sanoo. Ei oo ollu jousitusta aikoihin, mut joskus hissipyöräilyssä rytisee senverran että ehkä olis apua vietereistä.
Fyrkat tuhlattu johonkin muuhun,stalkkailtu silloin tällöin tilannetta jos vaikka innostuisi uudestaan.
Kovasti yritättänyt ajella boostipöörän kapealla Qfactorilla kuvarastilenkkejä mutta polvi oppinut 190mm fläsän leveyteen.
Kaupan sivuilla viimeisin päivitys:
New orders delivery time: approx May 2018
Toisessa ketjussa onkin Polen toimituksista juttua. Tehdas Taiwanissa meni vaihtoon ja ekat ei-koneistetut alumiinirungot tulevat lentäen tässä kuussa, loput laivalla perästä. Veikkaisin heinäkuuta upouusille tilauksille toimitusta jos myymättömiä runkoja tulee ekassa laivassa.
Mulla on ollu kohta 1,5 vuotta taiga ainoana maastopyöränä ja ajettu viikottain, myös läpi talven. Keskiössä ei mitään ongelmaa, ei väljyyttä eikä rahinaa, vaikka on tullu aika huolella uitettua pyörää vaikka missä ;) Voihan noissa komponenteissa olla laatueroja eri tuotantoerissä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tekisi kyllä kovasti mieli päivittää nykyinen fätti Taigaan, speksailin tässä tuota kampisettiä.
Kertokaas, pitääkö tuohon olla 120mm BSA kampisetti. Josko tilaisi tuollaisen Sramin DUB Gx kampisetin.
terse.
Paljon taiga painaa blutolla? Kiinnostais vertailla nykyisen laitteen kanssa. Mahtuuko mastodon pyörähtää, ettei ota alaputkeen kiinni?