^eikö kellään ole mitään ehdotettavaa. Nostetaan yläraja 350€:oon jos se auttaisi :)
Printable View
^eikö kellään ole mitään ehdotettavaa. Nostetaan yläraja 350€:oon jos se auttaisi :)
https://www.bike-components.de/en/Ma...l-2016-p45850/
Siinä yksi ehdotus.Mulla noi on kestäny täysjoustossa 26 ja 29 koossa.Kuskilla painoa yli 100kg.
Speksailu alkaa olemaan loppusuoralla ja tällähetkellä finaalissa:
dt swiss xm 1501
easton heist 24
budjetti 5-600€ joten kuitukiekot on ulkona ja eipä juuri kummempia aluvanteita taida valmiina saada? Ajelu pääasiassa helppoja kangas polkuja, hiekka- soratietä ja asfalttia. Toki ainakin Tahko ja syöte on tarkoitus koluta kesällä läpi. Painoa kuskilla 0,1t kg ja kuitunen jäykkäperä superfly hoitaa pyörän virkaa. Renkaat tulee olemaan jotain 2,2-2.4" litkutettuna.
ollaanko oikeilla jäljillä? Onkohan painosuosituksissa yhtään "toleranssia" kun aika rajoilla mennään kiekkojen max suositusten suhteen? Ajelu kuitenkin aika rauhallista... Kummat? Vai onko joku parempi vaihtoehto jääny nokanvarjoon?
Mä ottaisin noi DT:t jo pelkästään melkeen sen takia, että niissä on 240s navat. Eastoneista ei kokemusta.
XM 1501:t 27,5" koossa pyörineet Kona Processin alla viime kesästä ja ei mitään pahaa sanottavaa.
Minulla odottaa Heistit tallissa kevättä. Kommenttia näistä saa lähempänä kesää.
Olen saanut speksattua seuraavan kehän takakiekkoon. Tietääkö kukaan valmistetaanko tällaisia missään?
ETRTO 17-622, 36 pinnaa, double eyelets, ei jarrupintaa
^Miksi noin kapeaa vannetta? No kuitenkin, mieleen tuli vissiin jo mallistosta poistunut Mavicin TN317 disc, jota voi vielä jostain löytää, esim. http://www.cycle-basar.de/Felgen/Felgen-MTB/Mavic-TN-317-Disc-Felge.html
Kaivataan ehdotuksia custom-/ valmiskiekoista seuraavilla ehdoilla: 29", tubelesbo, 15mm-etuakseli, taka-akseli 9qr; muunneltavissa 142 12mm, n. 1400g. Hinta alle 800€.
Vanteet tulevat täysjäykkään / hardtailiin. Ajo lähinnä xc-henkistä polkuajoa. Painoa kuskilla alle 80kg.
Päälle tulee 2,35" leveetä kumia korkeintaan.
Onko 28 pinnaa liian vähän vanteille?
Josko maastopyöräilyyn saisi uutta pontta kevyemmillä keikoilla ja joustokeulalla..
jos kevennystä kaipaa niin kyllä sen huomaa jo, riippuen toki nykyisten kiekkojen painoista, vähemmälläkin kevennyksellä. Itse ainakin 47kg painoisena huomasin selkeän eron Bontin kiekkoihin verrattuna, kun hommasin Stan's Notubes Crestit, vaikka kyllä nekin kilkkeineen yli 1400g painavat, takakiekko luonnollisesti enemmän kuin etukiekko.
Ehkä joku pesunkestävä xc-kisahirmu, joka painaa leppoisan palauttavat sunnuntaiajelutkin 60km/h voi kokea sijoittamisen arvoiseksi vielä suuremman kevennyksen, mutta tavan polkijat saavat kyllä iloa jo pienemmästäkin.
Hauska tilanne sattui portaissa, kun olin eka kertaa kikkailemassa vaihdettuani kevyemmät kiekot + hiilaritangon, eikä minulla ollut vielä tuntumaa mahdollisista muutoksista ajotuntumassa yms. Ajelin siis portaita kohti niiden alaosasta tarkoituksenani ajaa ne ylöspäin. Kohdalla nostin tottuneesti keulaa, kuten monet kerrat aiemminkin, se vain nousi noin 2 krt ylemmäs kuin aiemmin samanlaisella nostolla. :cool:
En löytänyt edes lähelle kuin tämän setin R2:sta. Mut painaa pikkusen enempi ja maksaa satkun enemmän :)
Tai kattele Superlight-Bikepartsin valikoimasta, sieltähän alkaa löytyä. Vaikka tästä.
Actionsportsissa olisi parikin tuohon speksiin menevää settiä Ryden kehillä ja Funworksin navoilla. Kestävyydestä ei sitten tiedä.
Tarkoitus olisi hankkia joustokeula kesäksi, koska täysjäykkä alkaa käydä hermoille. Haluaisin kumota joustohaarukan tuoman lisäpainon keikkojen vaihdolla. Tällä hetkellä alla Stanin crestit, joten uudet kiekot täytyy olla kevyemmät, muuten rahat menee hukkaan=(, jos ei muutenkin.
R2:nen on tutkattu; siellä kiinnostaisi Tunen king/kong, trace ryde yhdistelmä ja hinta alle 800€
^ Tuolla budjetilla en alumiinikiekkoja ostaisi. Tilaa Light-Bicycleltä 30mm tai 34mm leveät hookless-kehät, kasaa tai kasauta kevyillä navoilla ja pinnoilla.
Leveät hiilarikehät mahdollistaa reilusti Crestejä matalampien paineiden käytön ilman nuljuamista ja jäykkyys on aivan eri planeetalta. Muuttaa mielestäni pyörää paljon enemmän parempaan suuntaan kuin pelkkä kiekon keventäminen. Itselläni on 30mm kehät mutta jos nyt olisin tilaamassa, ottaisin 34mm.
Kehän leventäminen on sitäpaitsi aina kevyempää kuin renkaan leventäminen. Alle 80-kiloisena joku 1.2 bar toimisi hienosti 2,25" eturenkaassa jäykän keulan kanssa, eikä keulakaan kävisi ranteille ja hermoille niin pahasti. Millä paineilla nyt ajat?
Minulla on kahdet 26" kiekot maasturiin. Mavic crossmax XL omilla navoilla ilmeisesti. Toisten kyljissä lukee DT swiss XR 2.4D, navat ovat 240S ja 240S oversize. Swissit ovat ilmeisesti erittäin suositeltavat etenkin napojen vuoksi, mutta meneekö amatöörin käsissä hukkaan? Vai onko nimenomaan hyvä jos on hyvät ja kevyet kiekot alla. Onko kiekoilla kestävyyseroja? Kannattaako aloittelijan suosia halpoja kiekkoja jotka ei haittaa jos pinnat vähän vääntyy ja korjata ne, vai suosia kalliimpia mahdollisesti kestävämpiä? Painoa itsellä 65 kg. Pyörä voi olla että menee pian vaihtoon, jolloin todennäköisesti kiekkokoko vaihtuu markkinoiden pakottamana 27,5". Pitkälle ajateltuna en välttämättä tarvitse molempia kiekkoja, vaan pärjäisin alkuun toisilla. Paremmat tietysti kannattaisi säilyttää vaikka sitten tulevaisuuden varalle, jos seuraava pyörä olisi 26 kiekoilla...
Leventäminen on toki 1 vaihtoehto. Se ainakin sopisi myös nykyiseen levenevätankoiseen, leveneväkiekkoiseen trendiin. Onko muuten noita leveiden kiekkojen ja kapeampien mtb-kiekkojen eroja testattu ihan jossakin, vai onko kokemukset yksittäisten käyttäjien?
Minua kiinnostaisi kuulla eroista eri olosuhteissa ihan testituloksiakin.
Itse en kyllä ole leveämpiä hommaamassa, kun olen Cresteihin enemmän kuin tyytyväinen.
Mitä niistä oikein voisi testata? Ne parantavat rullausta, se on testattu. Ne muuttavat renkaan muotoa ja kokoa, se on mitattu. Hankalapa noita sen suuremmin on systemaattisesti testailla. Suurin osa aineistosta on anekdootillista tai päättelyä.
Oma mielipiteeni on, että leveämmät voittavat helposti kevyemmät etenkin, kun rengas huomioiden kokonaisuuden painokin usein vain putoaa. Valmistajat tulevat pahasti myöhässä. XC-vanteet ovat yleensä kevyitä ja kapeita, mutta en ottaisi enää ikinä sellaiseenkaan 19 millistä. No, 3-5 vuotta, niin varmaan mallistot alkavat jo paremmin vastata nykyaikaa. Se on vain tuo fiksaatio painoon tässäkin. Ihmiset eivät näe kokonaisuuskuvaa, kun heillä on tuo yksi muuttuja vain mielessään. Se varmasti kummasti ohjaa myös tarjontaa, kun on hankala alkaa myydä ihmisille, että uskokaa pois, että tämä on parempi, vaikka tämä onkin painavampi, mikä on teille ollut se suurin mittari muutaman vuosikymmenen.
Minulla on 24,5 mm vanteideni sisäleveys ja se on sopiva omaan XC-tyyppiseen ajooni. Voisi se toki olla leveämpikin, mutta en keksi yhtään syytä, miksi se olisi kapeampi.
Kun vaihdoin noihin kapeammista, niin ensimmäinen ajatus oli, että tuntuupa pyörä matalalta. Renkaan korkeus on hieman hankala mitata ilman kunnon välineitä, joten en tiedä, tuliko siitä vähän matalampi, mutta ehkä se on enemmän tuo vakaus, mikä luo sen tunteen matalammalla ja ikään kuin enemmän kiskoilla menemisestä.
Leveä kehä vähentää renkaan nuljuamista pienillä paineilla sekä mahdollistaa matalampien rengaspaineiden käytön, siinä varmaan olennaisin juttu. Jos ajaa 2bar paineella ja käyttää sisäkumeja, ei varmaan hyödy mitään...
Juu, meinasin vaan, kun onhan noita testejä tehty yhdestä jos toisesta aiheesta, että olisko joku intohirmu porukka ehtinyt jo näistäkin tehdä jotain testejä tyyliin ajetaan rata1 leveäkiekkoisilla ja kapeakiekkoisilla ja otetaan aikaa, ajetaan rata 2 samoilla pyörillä ja otetaan aikaa jne, siis vähän vertailua niiden nopeudesta, ketteryydestä ym. ym, vähän samaan tapaan kuin 27.5" vs 29" vs 26" tai joku muu niistä miljoonasta asiasta, jota on pyörien suhteen testailtu.
Noita on aina kiinnostava lueskella. Itsellä on leveistä kiekoista kokemusta vain reilu päivän ajoista Enkuissa kaverin fillarilla.
^ Voihan sitä tietty saivarrella loputtomiin.
^Ja voihan sitä laittaa kevyet JA leveät. Eihän ne ole poissulkevia ominaisuuksia.
Renkaan profiili on ensisijaisesti renkaan ominaisuus, ei kehästä johtuva seikka. Jos kaarrepitoa haet, kannattaa tsekata aika monta seikkaa kehän leveyttä: Kuvio, kumiseos, rengaspaineet, keulan paineet, paluuvaimennus, hitaan/nopean liikkeen vaimennus... Siksi se on saivartelua.
Renkaan leveys muuttuu noin millin jos kehä levenee kolme milliä. Sentin leveämmällä kehällä (joka on jo iso muutos jostain Crestistä), profiilin muutos on noin 3mm. Eri rengasmallien väliset erot ovat huomattavasti suurempia.
Lisäksi muutos ei ole lineaarinen, kehän levennys 40 -> 50 mm ei ole prosentuaalisesti enää niin iso kuin 20 -> 30 mm
En ymmärrä, mitä tuon pitäisi käytännössä tarkoittaa. Vanteen leveys selvästi vaikuttaa. En välitä, onko se 1., 2., vaiko 10. seikka.
http://brimages.bikeboardmedia.netdn...t-to-haven.jpg
http://www.bikerumor.com/2015/05/01/...one-low-price/
"The 2.2″ tire measured 51mm (2.0″) on the Haven and 54.5mm (2.15″) on the Heist"
"The 2.4″ tire measures 55.5mm (2.17″) on the Haven and 58mm (2.28″) on the Heist."
Näköjään en ole ainoa saivartelija. Mutta minkäpä sille voi, jos sinä et anna arvoa kuin tubeless-asennuksen pysyvyydelle alhaisilla paineilla ja renkaan "nuljuamiselle", joka hieman huvittavasti on myös renkaan profiilia koskeva juttu (leveän renkaan muljuaminen kapealla vanteella ei koske pelkästään alhaisia paineita, vaan kyse on renkaan ottamasta hehkulamppumaisesta muodosta, mitä leveä vanne siis vähentää). Samoin renkaan ilmatilavuus kasvaa leveän vanteen myötä,. Nämä edut saa myös sisureiden kanssa suuremmillakin paineilla, mutta ihan sama. Ei ole minun ongelmani.
Voihan sitä ostaa vaikka Jumbo Jimit, niin on iso ero, mutta mitäs järkeä tuollaisessa vertailussa on?Lainaus:
Eri rengasmallien väliset erot ovat huomattavasti suurempia.
Hohhoijaa, jatka vaan itsestäänselvyyksien jankkaamista...