Flinkenberg.fi
Printable View
http://i287.photobucket.com/albums/l...7/IMG_7834.jpg
http://i287.photobucket.com/albums/l...7/IMG_7832.jpg
Siinä olis hieman vertailukuvia omatekemästä lampusta ja fenixistä.
Itsetehdyssä lampussa on 35w(15v jännitteellä käytän) halogeeni 36 asteen valokeilalla ja fenixi on 100 lumenin teholla.
Aika vaatimattomalta näyttää tuo fenix tuon 35 watin halogenin rinnalla.
Molemmissa kuvissa on sama valotusaika, aukko ja ISO-arvo.
Halogeenilamppu ei enää 15V korvilla ole 35W, vaan lähempänä 50W, jolloin lumeneita irtoaa +600. Lampun kestoikään se vaikuttaa dramaattisesti, (10% lisää puolittaa iän), mutta onhan ne sen verran halpoja, ettei sillä ole juuri merkitystä.
Tuo MTE suunnistuslamppu on tarkemmin esitelty täällä:
http://www.candlepowerforums.com/vb/...d.php?t=201836
Tuo toinen tekele on pyörä ja juoksukäyttöön tehty yleislamppu. Virtaa reguloidaan Kaidomainin SSC P7 8x7135 2.8A Board reguilla.
Tehoja on kolme: 2.8 A, 1.4 A ja tyhjäkäyntiteho 13 ohmin vastuksella. Valoja ohjataan kolmeasentoisella kytkimellä. Keskiteho on säädetty niin että ajurista on irroitettu puolet noista regulointimokkuloista. Tuo 13 ohmin vastus on kytketty niin, että se on aina päällä. Tämä on hyvä pyöräkäytössä niin ei missään vaiheessa valot pimene kokonaan ja toisekseen sillä saadaan kompensoitua tuon ajurin hitusen spekseissä olevaa matalampi virransyöttä myös noilla isommilla valotehoilla.
Kytkentä vaikuttaa erittän luotettavalta. Jos molemmat regulaattorit brakaa jää vastusajo päälle. Lisäksi valo himmenee hiipumalla, joten akun hiivuttua ei jää ihan pimeään. Huonona puolena tuossa ajurissa on se, että akun pitää olla juuri oikean jännitten paketti. Toimii hyvin 4 x NiMh kennoilla.
Fiilis on että tuo kytkentä on hitusen mukavampi kuin se Kaidomainin kolmemoodinen helvetinkone, etenkin jos on ainoana valona kypärässä. Se tehonvaihto valo sammuttaen ei ole hauskaa vauhdissa.
Historiaa: Mittailin joskus Lumicyclen halogeenilamppujen kanssa jännitteitä ja virtoja
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...suredWatts.jpg
Eli tuolla 35W:n lampulla saataneen valotehoa jo 70W + IRC-lisä. Akun vajentuessa teho kuitenkin tippuu olennaisesti. Tuloksista näkee miten akun jännite nyykähtää suurilla virroilla kuormitettaessa, pienempikapasiteettisellä akulla todennäköisesti vielä enemmän. Pienempitehoiset lamput pärjäsivät siten suhteessa paremmin.
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...akteristik.jpg
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin..._minilamps.jpg
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...asurements.jpg
35W:n 38 asteen IRC-polttimossa oli erittäin miellyttävä valokuvio; laaja ja tasainen. Pitkospuilla huomasi hyvin laajan valokuvion hyödyn.
Muropaketissa eräs käyttäjä oli testannut BL-5c-akun virranantokykyä:
Eli noista kyseisistä akuista voisi mahdollisesti löytyä sopiva piiri. Onko sulla troh omakohtaista kokemusta känny-akkujen suojapiirien käytöstä?Lainaus:
Pikaisesti testattuna 3,85 voltissa oleva huonohko BL-5C antoi yhden ohmin kuormaan 3,08 ampeeria. Eli ainakin sellaisen elektroniikka sallii yli kolmen ampeerin virran. En tiedä sitten, että kuinka suuri on jännitehävikki noin suurella virralla. Pitäisi varmaan penkoa jostain parempikuntoisempi akku ja lämmittää se johonkin 60 celsiukseen. Jännitepudotuksesta näkisi sitten, että kunka paljon elektroniikkaan jää, kun kenno ei antaisi periksi juurikaan. Voisi kai tuollaista huonompaa yksilöä purkaa sen verran, että saisi mitattua elektroniikan hävikin. Ilmoittelen, jos teen tarkempia tutkimuksia...
Tuossa olisi BL-5C:n suojapiirin testituloksia: http://keskustelu.plaza.fi/muropaket...,0#m1702437843
Kommenttia troh? Riittääkö yksi tuollainen vai pistänkö samantien kaksi rinnan?
Sain kaverilta niin hyvän idean kiinnitykseen, että se kannattanee jakaa. Pyöräkauppojen nurkissa pyörii noita heijastimen kiinnikepantoja nurkat täynnä. Niitä kaksi toisiinsa liittäen ja voilá, kevyt ja säädettävä teollisen näköinen tellinki valmiina..
http://i407.photobucket.com/albums/p...dike_etu-1.jpg
Baldie, kansa vaatii lisää kuvatuksia kiinnike ratkaisusta ..
Siistin näköinen kieltämäti ..
Juurikin noin, eli kaksi satulatolppaan / tankoon / mihin vaan tulevia heijastimen kiinnikepantoja toisiinsa kärjestä kiinni ja sitten toinen lenkura tankoon, toinen lamppuun. Itse laitoin vielä DX: n telineestä otetun "sormiruuvin", jolla saan lampun irrotettua tangosta helposti. Näitä pantoja on useita läpimittoja. Mikäli haluaisi tuosta "jäähdytysripojen" päältä laittaa pannan, siihen menee 32mm, jos tuollain perästä kuten kuvassa niin sen halkaisija on 25 mm. Ei nyt sattunut tähän hätään löytymään oikean halkaisijaisia niin joutui käyttämään "täytekumia". Alkuperäisellä keksijällä toiminut raskaammankin lampun kannakkeena tuollainen, joten eiköhän se tiomi tässäkin sovelluksessa.
Huono lisäkuva tellingistä
Hiukan selkeämpi kuva tuosta heijastinkiinnikesysteemistä:
http://personal.inet.fi/koti/santtu....misc/light.jpg
Samoja kiinnikkeitä olen käyttänyt myös viemäriyhdehalogeenissa. Kuva 1, Kuva 2
Noita pantoja tosiaan löytyy varmaan lähes kaikista pyöräliikkeistä takahuoneesta. Kokoja löytyy 22,2-31,8 mm ainakin. Kuten ensimmäisestä kuvasta näkyy niin noita on erimuotoisia ja -pituisia, joten omaan käyttöön voi valikoida sopivat.
Mä laitoin yhden version suoraan kiinni stemmin alempiin ruuveihin. Lampun runko voi olla pienempi, kun lämpöä voidaan johtaa stongan kautta hitoilleen. Kiinnitys on kanssa niin tukeva, ettei lamppua ihan heti pöllitä, tai irtoa rymistellessä
Kaapista löytyi joutava Celly-merkkinen kännyakku, josta purin suojapiirin irti. Liitin sen akkuuni, mutta tuossa taitaa virtarajoitus olla huomattavasti alle 3 A. 1 ohmin kuormalla suojapiiri katkaisi virrat heti jossain vähän yli 2 A:ssa.
Nyt on saatu ensimmäinen MC-E asennettua.
Ei ihan puhdas DIY, mutta viritys kumminkin.
Eli totesin omatekoisen dynamovalon rakentamisen niin haastavaksi tehtäväksi että päädyin sitten vähän parantelemaan nykyistä valoa.
Dynamovalon rakentelussa kun on se hankala puoli että mitään valmista myynnissä olevaa ajuria ei löytynyt joka olisi toiminut sillä sähköllä joka napadynamosta tulee.
Sieltähän tulee vaihtosähköä 0-80V 0-100Hz n.550mA vauhdista riippuen. Tietenkin siinä voi kåyttää ledivaloa ilman mitään ajuriakin mutta en ollut tyytyväinen koska valon vilkkuminen pienillä nopeuksilla oli häiritsevän voimakasta isosta tasauskonkasta huolimatta eikä kirkkauskaan ollut riittävä pienessä vauhdissa. Lisäksi linssit vielä söivät valotehosta aika ison osan.
Tuossa Lumotec IQ-fly lampussa on erinomainen tuo ajuriratkaisu. Eli siinä on jännitteentuplaaja jolla saadaan valotehoa nostettua pienillä nopeuksilla.
Lisäksi löytyy muutaman minuutin parkkivalo ja hämäräkytkin.
Pieni miinuspuoli siinä on hieman alimitoitettu ledin jäähdytys joten ledi kovemmassa vauhdissa kuumenee turhan paljon eikä pala niin kirkkaasti kuin voisi.
Jäähdytystä hoitava alumiinilevy kun on kokonaisuudessaan lampun muovikopan sisällä.
Netissä kuitenkin joskus sattui silmään että joku oli jäähdytystä parannellut ja väitti että valotehoa tuli lisää.
Joten reikäsahalla irroitin vanhasta prossujäähystä sopivan kappaleen jonka kiinnitin alkuperäiseen jäähdytyslevyyn kiinni. Kuvassa jo mustaksi maalattu.
Tässä lampun sisäkalut , lampun kuupaa jo sahattu siilin sovitusta varten.
Alkuperäinen jäähdytys on siis hoidettu pelkästään tuollaisella millin alumiinista prässätyllä läpyskällä joka on kokonaan kotelon sisällä missä ei ilma kierrä.
Ja koska tekniikka kehittyy niin alkuperäinen ledi piti myös vaihtaa parhaaseen mitä tällä hetkellä on saatavana.
Vähän piti uuden ledin alumiinitähteä viilata jotta sai ledin sopimaan vanhan paikalle.
Kytkin MC-E:n ledit rinnakkain jotta sitä voi ajaa suoraan lampun alkuperäisellä elektroniikalla.
Valotehoa pitäisi tulla aika reilusti lisää uuden ledin myötä koska ledien hyötysuhde on paljon parempi pienellä virralla ( Ja tulikin ainakin pattereilla tehdyn testin perusteella ). Neljä lediä rinnakkain 250mA virralla pitäisi olla kirkkaampi kuin 1 ledi 1A virralla.
Jäähy on ehkä nykykäytössä vähän reilusti mitoitettu mutta kytkentään saattaa vielä tulla sellainen muutos että ajan MC-E:n kahta lediä dynamolla ja kahta akuilla jolloin virtaa syötetään aika paljon enemmän.
Lopputulos on hmm. "persoonallisen" näköinen mutta lamppu on jo alunperin niin ruma ettei haittaa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/p...&pictureid=422
Onnittelut MC-E ledien saannista, omat ovat viel´matkal´. :mad:
Toihan on DIY mitä parhaimmassa muodossa. otetaan kaupallinen tuote, ja tehdään siitä oikeasti parempi.
Tiesittekö ettei KD superoutput p7 driveri kestä 6V vaihtovirtaa? No, ei kestänyt ja päästi toimintasavut ulos. Pirun virtalähteessä oli yksi kytkin liikaa. :mad: Kuitenkin vaikutti 6V tasavirralla tuo driveri toimivan jotenkin, ei lämmennyt hulluna, pienellä jäähyllä ainakin varmaan pysyisi hallinnassa. Vilkutti vaan lediä jostain syystä, ensin täysille sitten vajaateho taas täysille, vajaateho. Muutaman sekunnin sykleissä. Syyn selvittely loppui savuilmiöön.
P7 käytön vaihtoehdot:
- akussa sopiva jännite jota rajattu vastuksella
- Konluxin driveri, hintava (20e +9e postia). Voi ajaa montaa lediä
- KD superoutput, ei tahdo toimia. Vain yhdelle ledille.
Onko muita vaihtoehtoja?
Haluaisin 3,7V akkuuni jännitevahdin, joka näyttäisi ledillä, kun akun jännite menee alle halutun rajan. Löysin alla olevan palikan, mutta siinä jänniterajat ovat liian korkeat. Tuo on suunniteltu 5V/6V-akuille ja alin toimintajännite on 3,2V, jonka alle mentäessä toiminta ei kuulema ole luotettavaa. Troh osaa varmaan sanoa nopsaan, saisiko tuosta modattua helpohkosti komponentteja vaihtamalla 3,7V akulle sopivaa?
http://koti.phnet.fi/konte/Kotisivut/battwarn.htm
Itse olen ainakin ymmärtänyt että tuo vilkuttelu johtuu juuri tuosta driverin ylilämpenemisestä. Kun lämpöä on liikaa driveri vaihtaa pienemmälle teholle ja kun taas jäähtyy tarpeeksi (Jäähtyy hyvin nopeasti) se vaihtaa isommalle teholle. Itse en tätä vilkuttelua ole saanut aisoihin edes pienellä alusiilillä.
P7 on ongelmallinen valolähde. Konlux ja sopivan jännitteinen akku on varmaan kilpailukykyinen loppupeleissä. 7.2V LiPo voisi toimia akkuna aika hyvin. Toinen vaihtoehto on laittaa 3x P7 sarjaan, käyttää lyijyakkua ja vastusregulointia. LED:ien virtaa ei tarvitse kasvattaa kovin suureksi, koska valoa riittäisi muutenkin. Varmaan joku 0.68ohm vastus voisi olla hyvä.
Sen sijaan Cree MC-E näyttää koko ajan houkuttelevammalta. Sen voisi kytkeä 2S2P ja ajaa molempia rinnakkaisia ketjuja esim 0.5A:lla, eli yhteensä 1A. Näitä kun laittaisi kaksi vierekkäin, luulisi valoa tulevan sopivasti. Boost-hakkuri (maxflex, fatman, jne.) kykeni takavuosina ajamaan kahdelle Luxeon K2:lle 1.5A, joten MC-E olisi helpompi kuorma. Carlo-opticsilla näyttäisi omassa verkkokaupassaan olevan linssejäkin myynnissä, tosin 48kpl tai 40kpl paketeissa.