D-A:t on noista parhaat allrounderit.
Printable View
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kiekot&id=54
Olisiko tässä hyvä kauppa? Olisko hyvät pitkillä lenkeillä?
Mulla on yhdessä pyörässä CC SL:t ja toisessa Shamal Ultrat, jotka ovat siis G3-tyyppistä puolaustaan lukuunottamatta samat kiekot kuin Fulcrum Racing Zero. Tykkään molemmista, mutta jos niistä pitäisi valita vain toiset kaikkeen mahdolliseen ajeluun, niin valintani olisi Shamal.
Shamalit ovat kestävät, avokiekoiksi kevyet ja niissä on kaikkiin olosuhteisiin soveltuva keskitien vanneprofiili (26/30 mm). Muutaman kuukauden ajojen perusteella en vielä uskalla arvioida Cosmicin kestävyyttä, mutta mitkään joka paikan höylät ne eivät ole. Cosmiceilla mennään suoralla kovaa ja mieluiten suotuisissa tuuliolosuhteissa.
Shamalin/Fulcrum Racing Zeron viimeisimmästä sukupolvesta on vielä todettava, että ne USB-hybridikeraamiset laakerit taitavat olla suunnilleen parasta, mitä tuon hintaluokan tehdaskiekoista löytyy.
Onko merkkikiekot niin haluttavia että sen takia haluaa maksaa 600 euroa 1750g painavista kiekoista?
Ostin viime kesänä alle 350 eurolla uuden 1350 g painavan avokiekkosetin, joka on mitoitettu 85 kiloiselle vaikka painan vain 68 kg. Lisäkevennystä olisi saanut pinnoja vähentämällä. Pekka L:n viestejä lukemalla saa vinkkejä että mistä noita saa. Tarrojen valinta jää itselle tehtäväksi.
http://www.mavic.com/sites/default/f...mal/111554.jpg
750g
http://www.mavic.com/sites/default/f...mal/111549.jpg
980g
ja vain 5k€ ihan vain tarrojen takia ostaisin, mutta vaimon luottokortin ostoraja on turhan pieni :(
Olette oikeassa, en minä noita Rovaleja. Yhtä hyvää ja parempaakin tosiaan saa halvemmallakin. Vaikka näyttihän noissa olevan hyväkin alennus. Hauskan näkösethän ne on, mutta sehän olisi vain varastanut katseet ja kuski olisi jäänyt huomaamatta. ;-). Mikä lie oli kun sai hetken noista haaveilemaan.
Sitä ei aina muista ostavansa vain virtuaalikavereita mielyttääkseen ja vain virtuaalikavereiden vuoksi.
Pyörivässä liikeessä oleva massa toimii vauhtipyöränä ja vastustaa muutoksia niin hitaampaan kuin nopeampaan suuntaan.
Toisaalta täällä on henkilöitä, jotka eivät aja ylämäkiä alle 30km/h harjoittelumielessä ja kuitenkin parhaimmatkin ammattilaiset ajavat kilpaa ylämäkiä jopa alle 20km/h.
Olen toki vain kade, kun en pääse ylämäkiä edes 15km/h ja olen maksanut yli 1700g:n kiekoista yli 1000€ ja molemmat ihan vain omaa tyhmyyttä.
Muistelen takavuosina, että näistä Fulcrum racing kiekoista peloteltiin, ettei kannata ostaa kun pinnat katkeilee ja kestää kauan saada kiekot ajokuntoon. Onko tämä enää oleellinen asia huomioon otettavaksi uusimmissa malleissa?
Mulla on ollut noin viiden vuoden aikana ajossa eri pyörissä Campagnolon/Fulcrumin kiekoista Campagnolo Scirocco (vastaa FR5), Campagnolo Zonda (FR3), Campagnolo Eurus (FR1), Campagnolo Shamal Ultra (FR0) ja Fulcrum Racing 5. Yhdestäkään koskaan katkennut pinnaa.
Mutta kuskin painostahan nuo tapaukset kai eniten riippuvat.
Liittyisikö tuo siihen, että kalliimmissa Fulcrumeissa on alu-pinnat. "Varma" huhu kertoo, etteivät ne voi kestää. Sama tietolähde kertoo myös, etteivät nuo vähäpinnaiset voi kestää tai olla riittävän jäykkiä. On olemassa myös luonnonlaki, jonka mukaan kaikki alle 100-vuotta vanhat pinnausvariaatiot ovat täysin toimimattomia. Lopputulemana on siis, etteivät Fulcrumit voi kestää.
Käytännössä nuo Fulcrumit tuntuvat kestävät oikein hyvin ja jäykkyyskin on oikein hyvä. Kumma juttu.
Mulla on nykyisinä varakiekkoina eräänkin kauppiaan mollaamat pousauspinnalliset Fulcrum R0:t. Ovat olleet kovassa kohtelussa ja käytössä. Kolmen kesän ajon jälkeen yhä täysin luotisuorat eikä pinnojakaan ole mennyt. Luulen että kestävät niin kauan kunnes niillä crashaan jos crashaan. Tosin tuli niillä jo ajettua kivikkoon viime vuonna Espanjassa serpassa kun lähtivät pyörät tienpinnasta alta.
Enempi on pitänyt rihdata eräitä hiilikuitusia kehiä suoraksi.
Mulla on ollut Fulcrum 3:t ja niissä ei tahtonut pysyä pinnat suorassa. Niissähän on suoravetopinnat, tämän tästä sai oikoa niitä suoraan. Litteä pinna ei ole kovin aero kun se on poikittain. Kyllä, niitä oli välillä jopa täysin poikittain. Kaverilla tuli Bianchin mukana samanlaiset, ei se niillä viitsinyt kauaa ajaa kun sama homma.
Kumpikaan ei olla pikkupoikia, siinä kiekon painorajalla (85kg) molemmat ja ajokin muutakin kuin sunnuntailenkkiä.
Siinä mielessä perinteisen mallinen taivutettu pinna on parempi, että se ei voi pyöriä. (eikä napojen laipat ainakaan painavampia ole, kuin ne alumiinijöötit joihin tuollaiset suoravetopinnat ankkuroidaan)
Ei minunkaan korviin ole pinnojen katkeiluja kuulunut.
No noiden kolmosten käyttöohjeessa se 85kg luki. Tosin todettiin siinä myös että saa ajaa painavampikin, mutta suoruutta pitää tarkkailla. Ne oli 2006 mallia, siitä on jo pari vuotta kun myin ne pois ja ikävä ei ole tullut. Samalla rahalla saa parempaakin.
moi.
tommonen asia on askarruttanut mieltä, että mites tuubit lenkkikäytössä? snakebiteja tulee varmaan (paljon) pienemmällä todennäköisyydellä kuin clincherillä MUTTA entä sitten kun rengasrikko tulee? jääkö tien päälle vaiko mitä? varakiekko? taxilla kotiin? viisaammat taas jos viitsisitte valistaa..
Suurin piirtein noin lukee käyttöohjeissa edelleenkin:
http://www.fulcrumwheels.com/reposit...ng_1_12-10.pdf
82 kiloa painavamman pitää tsekkailla kuntoa vähän tiuhempaan ja 106-kiloiset etsikööt järeämmät kiekot.
Itse en edes muista milloin lenkkikäytössä olisin onnistunut käärmeenpureman hankkimaan avorenkailla. Ehkä noin kävi joskus ensimmäisiä lenkkejä maantiepyörällä ajaessa kun en odottanut renkaiden vaativan pumppaamista muutaman päivän välein. Kuinka paljon muiden lenkkireiteillä käärmeitä vilisee?
Tuubien kanssa on paljon vaihtoehtoja tuossa tilanteessa. Helpoimmillaan homma korjaantuu paikka-aineilla vähällä vaivalla.
Onkos se sitten niin, että Cosmic carbonet sopii paremmin isommalle kuskille +90 kg?
Voi olla että nissä kolmosissakin luki silloin 82kg, en ole varma. Ulkomuistista heitin tuon 85, mutta siitä on tosiaan useampi vuosi kun sitä prujua tavasin. Noiden myös mainitsema 180lbs tukisi sitä 82:aa.
Mä oon ajanut muutaman lenkin + yhden kisan laina-Cosmic Carboneilla. Ne on omalla tavallaan ihan hauskat kiekot. Profiilikuvassa muuten alla. Vois senkin kuvan joskus vaihtaa...
Mulla tuubit normaali lenkkikäytössä. Ei mitään tollaisia ongelmia. Jos arveluttaa, niin ota ne tuubit alle ja aika nopeasti käytäntö pakottaa oppimaan :).
Kannattaa lukea weightweenies.starbike.com -foorumilta tuubien liimausketjua. Siellä on käyty varmaan kaikki oleellinen useita kertoja läpi.