No sitä samaahan sillä bikefitillä tavoitellaan. Pointti on se että ei se ole pakollista, samaan lopputulokseen pääsee ilmankin.
Printable View
Totta. Ihmiskehoja on monenlaisia monilla mittasuhteilla. Määrällisesti paljon ja isoilla tehoilla harrastaessa ergonomia on oltava kunnossa. Ja tämä päivänä kun kun tekniikkaa ja konsultaatiota on saatavilla, miksipä tällainen ei voisi olla suositeltavaa ihmiselle joka on hankkimassa useiden tonnien harrastusvälinettä ja aloittelemassa lajia. En vain näe mitään järkeä todeta tarpeettomaksi aivan samoin jos joku mittailee luotilangoilla.
ps. Just parhaillaan ajavat gravelia tämän päivän etapilla Tour de francessa. Hyvin näyttää kulkevan.. :)
No, tuo lupauksesi100% vammavarmudesta ilman bikefittiä sopii toki nykyaikaan. "Välttämättömys". Olemmehan aina tehneet väärin kaikki asiat ilman ammattilaiskonsulttia.
kukaanhan ei ole tälläistä luvannut. Jos luet lauseen totesin että jos ergonomia ei ole kunnossa. Ja totta, voisin käydä vaihtamassa ”bikefit” sanan tilalle ”oikea mitoitus” on välttämätön. Kukaan ei myöskään ole sanonut että asiat on tehty väärin. Mutta tämä ketju kyllä on oikeasti pelkkää puoskarointia. Siitä varmaan olemme kaikki samaa mieltä? :)
"loukkaantuminen on lähes 100% varmaa. Tässä kontekstissa bikefit on välttämättömyys."
huomaa piste lauseessa:
tavoittelee 25km/h tai jopa yli keskinopeuksia, on voiman/tehon tuotto sitä luokkaa että ergonomian on oltava kunnossa tai loukkaantuminen on lähes 100% varmaa.
seuraavaan lauseeseen voisin ”bikefit” sanan tilalle vaihtaa ”oikea mitoitus”. - onko sitten hyvä?
en nyt vain näe tässä hirveästi järkeä. Tässä ketjussa siis rakennetaan polkupyörää ilmeisesti yritys/erehdys menetelmällä ja samalla kampanjoidaan ihan järkeviä ja valideja mittauksia vastaan. Nettipuoskarointiin ei kannata ryhtyä.
"...lauseeseen voisin ”bikefit” sanan tilalle vaihtaa ”oikea mitoitus”. - onko sitten hyvä?"
Loistava! :)
Tyydytään "oikeaan mitoitukseen". Varsinkin kun hankit pyörän puodin hyllyltä niin saat teoriassa oikean kokoisen hyvällä tuurilla. Valmistajien kokotaulukot vaihtelee, ei mitään standardia niin ainakin ekaa hankkiva on on ihmeissään ja jos menet "Oikean mitoituksen" niin sitten ongelmat alkaa kun niillä mitoilla määriteltyä pyörää etsii...
Käsittääkseni polkupyörien mitoitus on nykyisessä muodossaan kokeilujen tulosta. Kokeiluja rajoittaa kilpalajeissa alan kattojärjestön säännöt. Vanhat säännöt ovat oikeita kunnes joku kokeilee jotakin uutta ja se havaitaan aikaisempaa paremmaksi.
Itse hyväksyn sen että itse muutun ikääntyessäni ja samalla pyöräni muuttuvat.
Oma epäilyni liittyy droppitankoiselle suunnitellun pyörän varustamista suoralla tangolla, erityisesti jos runko ei ole pitkä. Mutta jos haluaa pystyn ajoasennon, niin sitten.
Itse kun olen yli 50 vee ja maalta kotoisin, niin tuollainen maksullinen bikefitting mittaus kuulostaa omalla kohdalla aika överiltä. Siis näillä ajomäärillä. Jos menisin niin se pitäisi tehdä salaa, eikä siitä kavereille kerrottaisi mitään. :)
Ohessa kuva omista ohjaamoista vierekkäin. Ehkä tämä havainnollistaa jotain.
Pyörien keskiöt ja penkit samassa paikkaa, joten ohjaamot "vertailukelpoisia". Vaikka kyseessä on maantie vs. maasturi, niin samat luvut pätevät lyhytrunkoinen gravel vs. suoratangolle suunniteltu/maastopyörämäinen suoratanko gravel. Tässä on pelkästään ajoasentoon/ohjaamoon liittyviä asioita, ei ajamiseen ja runkogeometriaan
- maantiepyörä runko noin 50 mm lyhyempi kuin maastopyörä, joka taas on aikalailla "yleisesti suoratankograveliden" pituinen eli 30-50 mm pidempi kuin vastaava kippuratankoinen
- luvut stemmin päähän: maantie 390+130, maastopyörä 436+110, eli maastoyörän (korjattu) ohjaamo tuohon pisteeseen noin 3 cm pidempi
- maastopyörän tangossa taivutus taaksepäin pari senttiä, jolloin ote noin kippuratankoisen yläotteen tasolla, mutta leveämmällä ja hieman kädet ulospäin kääntyneenä
- tässä asennossa selkäkulma on aikalailla sama molemmissa kun vertailuna asento hoodsien tyvelle, ehkä hieman pystympi. Tämä setuppi on siitä hyvä että se antaa pituutta ohjaamoon keskeltä, ja ja esim.lisäkahvoilla asennosta saa aika pitkän niin halutessaan, sekä itse pidän tuosta taivutetusta ohjaamosta ja käsien asennosta siinä
Tuon saman etäisyyden lyhyempään runkoon voisi saada myös esim. lisäämällä stemmin pituutta 2-3 cm tai tanko suoraksi (jos tämä etäisyys on tavoite).
https://i.postimg.cc/9QfYGTJR/ohjaamo2.jpg
https://i.postimg.cc/Mp8YGrsB/IMG-5894.jpg
Tämmöinen tuli taloon kun satuin olemaan linjoilla oikeaan aikaan.
Vaikka en ole mitenkään ronkeli ajoasennon suhteen niin ohjaamo ei voi jäädä noin. Mutta koska nestelevarit ja 8-v Alfinet on suht kallis yhdistelmä droppitangolta ohjattavaksi, niin koitan nyt ensin hankkia halpoja putkiosia miljoonalaatikkoon ja katsoa saisiko jonkinlaisen näkemyksen suorasta tangosta toimimaan oikeasti hyvin. Vaikka sitten perhostangon :)
Lähtötietoina, rungon stack ja reach on millien sisällä siitä (droppitangollisesta) pyörästä jolla eniten tulee ajokilometrejä. Ensin koitan saisiko tästä kivan ympärivuotisen kommuutterin. Jos saa niin sitten voisi alkaa tosissaan miettiä bikepacking-potentiaalia ja harkita Rohloff-unelmien toteuttelua. Mitään kuntolenkki-/gravelkisapyörää tästä ei nähdäkseni kannata tehdä.
JKO, jos tuossa maantiepyörässä olisi perinteisempi tanko jossa suora osa ja maastopyörässä samoin suora niin aika samoille mentäisiin kahvoilta ajaessa.
Jos mitataan esim. mittaa satulan keskeltä tankoon niin täysjäykkä ja tuo uutuus ovat mitaltaan sentin sisällä.
Nykyään kun puhutaan pyörien mitoista, nykyään tarjolla parikymmentä mittaa mutta kun ostin aikoinani ekan maantierungon niin käytössä oli tasan kaksi...
Kyllä silloinkin saatiin rakennettua juuri kuskille sopiva ja sen ajan Bikefitin kyllä jotenkin käsitti kun ei ollut verrokkimittoja.
Kun oli aikaisemmin juttua tankojen leveydestä niin https://r2-bike.com/KCNC-SC-Bone-Fla...C-318-x-600-mm tuon mittoja katsellessa keskiosa vaikuttaa selkeästi lyhyemmältä kun käytössä oleva 22.2millinen osio. Ja ei loppupeleissäkään paino ei ole järkyttävä.
Ihmisen keho on kovasti sopeutuvainen, että jos on vähän pysty ajoasento, niin ei siitä mitään ihmeellistä seuraa. Käväisin tänään kypärättä kaupassa fillarilla, jossa on mulle varsin pysty asento, eikä siinä mitään ongelmaa ollut: leppoisaa ajelua ja pyörän hallinta ja liikenteen seuraaminen helppoa.
Vaan syrjäsilmällä näin jonku ukon polkevan avusteisella, aika pystyltä näytti satulaputki ja penkki edessä: ei mitään tukea jaloilta ja näyttikin että ukko kaatuu etiä päin.
Maantietangon/visionin eteenpäin taivutus ei tuo tankoon pituutta lisää, siinä on vaan tavallaan oikaistu perinteisempi L muoto.
Eli ei mentäisi samoihin, mutta ei sen minusta tarvikaan olla ihan niin pitkä, kun tanko leveämpi, käsien asento eri ja ehkä yleisesti haetaan hieman pystympää asentoa.
Mikä peikko bikefit on? Itse voisin käydä ihan mielenkiinnosta ja uteliaisuuttani, jos semmoinen lähiseudulta löytyisi. Olen jopa varma, että siellä saisi ajoasentoa hierottua paremmaksi. Nyt kun pyöräily menny enempi siihen suuntaan, että ihan pikku lenkin takia en viitsi edes lähteä, vaan se on yleensä sitten se 3h minimissään mitä kestää. Niin nuissa välillä meinaa loppu matkasta kädet puutua, eli tiedä vaikka tuolta saisi apua tuohonkin.
Toki ymmärrän kyllä, että täällä eräälle joka paikkaan vastaavalle se on tekemätön paikka, kun joku voi tietääkin itseään enemmän.
Ei bikefitissä ole mitään vastustamista sinällään. Gravelisti tuossa vaan aiemmin väitti että "jos ajaa useita yli 20 kilsan lenkkejä viikossa, niin se on välttämättömyys", ennen kuin meni muokkaamaan jälkikäteen viestiään. Ei ole välttämättömyys, samaan lopputulokseen voi päästä muutakin kautta. Joillekin siitä voi olla apua sopivan pyörän määrittelyssä, mutta ei kaikille.
^Ei ole peikko muttei jumalakaan. Olen sanonut että jos tuntuu tarvivan niin silloin menee, vaikka uteliaisuudesta.
En minäkään koe maastopyörään tarvitsevani bikefittiä kun niitä on tullut kasailtua itselle 90-luvulta asti niin että kaikenlaisista virheistä on oppinut pikku hiljaa. Siksi olen mieluusti aloitteleville suosittelemassa bikefittiä ettei tarvitsisi käydä mahdollista samanlaista ruljanssia läpi. Ei tulisi mieleenkään sanoa että turhaa hommaa, säädä sitä mukaa kun paikat puutuu tms. Ja sitten tulee se että säädetään juu mutta mihin suuntaan ja mitä. Ongelman hahmottaminen saattaa joskus olla yllättävänkin haastavaa, varsinkin kokemattomammalle. Tosin vieläkin kun kasaan uuden maastopyörän ei ole tavatonta että stemmi saattaa vaihtua muutaman eka lenkin jälkeen eri pituiseksi tai eri korkeudelle.
Kun sitten viime kesäksi hankin ekan maantiepyörän niin mulle bikefit oli selviö. Ihan jo siksi että maantiepyörässä ohjaamon säätö vaatii vähän enemmän viitseliäisyyttä kuin maastopyörässä joten silloin olisi hyvä tietää varmasti mihin suuntaan säätöjä tekee jos tarvetta tulee. Mulla säädöt osui niin nappiin että ainoastaan satulan kulmaa säädin ihan pikkuisen. Tietysti jotkut meistä on elastisempia kuin toiset ja ei ole niin tarkkaa mutta mulla kulumat alaselässä aiheuttaa jonkin verran haasteita ajoasennon kanssa. Eihän bikefit ketään autuaaksi tee mutta parhaillaan sen avulla saa itselleen just sopivan ajoasennon tai ainakin niin sellaisen että itselle jää vain joku pieni hienosäätö jonka tulevat kilometrit sitten osoittaa. Lisäksi bikefitin yhteydessä voi saada paljonkin hyviä ajatuksia oikeasta ajoasennosta ja -tekniikasta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Itsellä jossain vaiheessa oli muutama "Sovitus" stemmi ja tolppa, edelliseenkin hankin vastaavan kokoisen halpisstemmin ennen kuin uhrasin rahat tulevaan. Hakuahan se aina on kun uutta kasaa, kun 80luvulla ekan maantiepyörän kasasin niin eipä olisi ollut paljoa infoa ilman muutamaa loistavaa Turkulaista pyöräkauppiasta eikä tosiaan mittoja löytynyt muuta kuin mittanauhalla ja se oli loppuen lopuksi SE pyörä minkä myymistä vieläkin ajoittain kadun.
Jos mitataan esim. mittaa satulan keskeltä tankoon niin täysjäykkä ja tuo uutuus ovat mitaltaan sentin sisällä.
Miten tuollaiseen olet päässyt, eikös se maasturi ole aika pitkä verrattuna tuohon uuteen
^Mittanauhalla, sitä lähinnä tarkoitan ettei tuo uusi ole niin lyhyt itselle kuin kaikki väitävät...
Yleisöä kiinnostaa kovin se täysjäykkä (mikä pyörä ja mikä koko) ja tämä tulokas (mikä pyörä ja koko). Tulokas on varmaan Nordest Albadra Ti, mutta koko ei ole tainnut tulla esiin.
Katselin joskus tollasta Albadraa, kokoa ML ja se olisi käytännössä suora korvaaja mun vanhalle Tripster AT:lle: ajoasennosta saisi varmaan ihan saman. Mutta pitkä se ei ole.
Edit: ja olisi painokin samaa luokkaa.
^ Ibis DV9 M kokoinen ja tosiaan Albarda kokoa M/L... Pitkä sen ei tarvikkaan olla kunhan on sopiva.
No joo. Jos toisen pyörän runko on noin 50 mm pidempi (reach) kuin toisen, ja jos tavoitteena on sama ajoasento niin tuo 50 mm pitää/on pitänyt jotenkin tasoittaa.
Sama ajoasento on : satulan paikka (istuinpaikka) suhteessa keskiöön ja ohjaamoon on sama , käytännössä suunnilleen.
Tämä ei ota kantaa siihen mikä on hyvä kellekin tai ylipäätään siihen minkälainen tai minkä kokoinen pyörä tuon satula-ohjaamo-keskiö muodostaman kolmion alla tai ympärillä on
Toiseen asiaan. Käytännössä olen huomannut että suoratankoisella yksi/toinen ajoasento minulla on kädet kapealla stemmin vieressä ja kyynärpäät alhaalla, jota tulee käytettyä mm. suorilla vastatuulipätkillä. Tuo minun maastopyörän ohjaamo sisäänpäin kääntyvine tankoineen helpottaa sitä kun sinne tangon suoralle osuudelle tulee tilaa ja pituutta lisää. Pitää ehkä laittaa tilaukseen vielä sellaiset innerbarendsit jos tulee tarvetta vielä maantiepyörän hoodsasennolle
^ Siksi haussa kapeampi tanko, ei tuollainen yli 600 millinen toimi.