ihan ok normitupailu
Printable View
ihan ok normitupailu
Osaisko joku spekuloida tuota ryhmässä ajoa verrattuna yksin ajamiseen? Näin nyyppänä en oikein osaa arvioida tuota ryhmässä ajon vaikutusta keskinopeuteen. Haen lähinnä siis sitä, että miltä tuo nopeus x km/h tuntuu verrattuna samaan nopeuteen yksin ajettuna?
Nämä yhteislenkit kyllä kiinnostavat, mutta ei viitsisi riipaksi lähteä mukaan :) Hankin äskettäin Polarin mittarin ja näyttäisi siltä että nörminopeuteni yksin ajaessa on tällä hetkellä jotain 27-28 km/h luokkaa, joka minun kunnollani tuntuu melko mukavalta. En voi kyllä väittää, että ajokuntoni olisi mikään kummoinen tällä hetkellä eli toivon mukaan tuosta päästään ylöspäin kunnon parantuessa.
Pituus vaikuttaa asiaan mutta saman pituinen tai hieman pidempi lenkki 30-32km/h menee suunnilleen yhtä mukavasti.
Tosin suosittelisin että ensimmäisen kerran tai kaksi ajat hieman hitaammassa ryhmässä jotta voit keskittyä ryhmädynamiikkaan ilman suurempaa rasitusta tai väsymystä. HePon puolelta löytyy sunnuntaisin n. 25 ja n. 28 km/h ryhmiä (todellinen nopeus saattaa olla hieman korkeampi) ryhmäajo-opastuksella tai toisaalta tuo Espoon tiistailenkki voi myös olla mahdollinen?
Jos on epävarma kuntotasostaan, 150 kilsaa voi olla turhan pitkä matka ensimmäiseksi ryhmälenkiksi. Jostain Karkkilasta on pitkä matka polkea yksin kotiin, jos sippaa kesken matkan.
Aika kurjaa sääennustetta muten lupaavat lauantaille. http://4.img.weatherproof.fi/symbols.../gif/1/358.gif
Hmm joo 150km kuulostaa tosiaan melko pitkältä :) Olen yksikseni ajanut vain tuollaisia 30-40km lenkkejä työajojen lisäksi. Espoon lenkki olisi itselleni varsin hyvä, kun asun ihan Bembölen vieressä. Katselin noiden vanhempien tiistailenkkien kuvauksia, ne vaikuttivat melko sopivan oloisilta. Katsotaan jos tulisin seuraavaan mukaan.
Porukkalenkkien etuja tästä ja tästä ;)
J.k. Ei ajoryhmässä ajaminen vaadi mitään erityisosaamista tai -taitojakaan. Pitää ekax uskaltaa mukaan, sitten pitää tokax uskaltaa ajaa vähän lähempänä toisia, sitten kolmannex tulee alkaa pitää ihan luontevana porukassa ajamista - ja lopux rentoutua :cool: ja nauttia porukkalenkin "fiiliksestä" :)
J.j.k. Ah... vielä sen verran piti kommentoida, että vaikka sanotaan, että "ei se matka tapa, vaan vauhti", niin kyllä kuntoon nähden ylipitkä ajomatka "tekee selvää jälkeä" kuskin energiataloudesta - etenkin, jos energiansaanti ei matkan varrella ole kohdallaan. Lisäenergiaa lihaksille tulisi pitkäkestoisessa (>2 h) suorituksessa saada 45-60 gr/tunti, siis juomalla esim. urheilujuomaa ja syömällä kiinteämpää (banaaneja, myslipatukoita jne.) evästä ;) -- Ja jos ei ole ajanut koskaan yhtä matkaa 150 km, niin (energiatankkauksesta huolimatta) kunto loppuu jossain vaiheessa... ja vauhti hidastuuuuuuu... Väsähtämiseen on syytä (omaan kuntoon nähden yli)pitkillä matkoilla aina aloittelijoiden varautua - ettei tule yllätyksenä.
Voisin liittyä porukkaan Selin kohdalta, jos sopii. Pienellä säävarauksella kuitenkin.
Onko heittää mitään arviota monelta olisitte tuossa Selin kohdalla?
ilmatieteen ennuste on sellainen, että voi olla viimehetken reittimuutos viisasta eli näyttäs toi lounaissuunta paremmalta eli näillä keleillä kaikki on mahdollista. Muutoin lähtö noin 10.05...10.10 ja nopeus 30...33km/h. Mutta mä ainakin tuun tuvalle, sit näkee
Maanantaisin lähtee Kivenlahden Teboililta 18:30 yhteislenkki Mankin Nesteen kautta vaihteleviin suuntiin. Ko. lenkin pituus on parista kolmeen tuntiin ja vauhdit ~30km/t. Tosin parin viime viikkona porukka on jakautunut kahtia nopeampiin ja ei niin nopeisiin kuskeihin. Lenkin ajatuksena on ollut toimia palauttavana lenkkina viikonloppuna urakoineille, mutta toki se tarjoaa muutenkin haasteita. Jos yksin jaksaa ajella sen reilu pari tuntia 28-30km/t vauhtia niin varmasti pärjää tuollakin ihan hyvin. Tosin kannattaa avata suunsa ennen kuin porukka lähtee liikkeelle ja kertoa omista aika ja matka tavoitteista jotta porukkaa osataan jakaa oikeisiin ryhmiin (sikäli kun se määrän puolesta on mahdollista). http://fillarikalenteri.fi/eventinstance/466/2010-8-30
lähettiin myöhässä ja ajettiin ihan sikinsokin, eikä kukaan kertonut mihin mennään ja miksi. Reitillä liikaa kuoppia, mutkia, sikaloita, autoja jne sekä mäkiä, jotka ajettiin ihan väärillä tehoilla tai muuten vaan ihan tyhmästi. Tyhmästi suunniteltu reitti ajettiin kamalassa säässä (joku vois vähän kattoo etukäteen)yllä olevan alaarvoisen speksin mukaan, miksei mitään kivaa ylläriä?: missä naiset, johtuiko rumasta ja vanhasta vetäjästä. Miksei kukaan sanonut et mulla tulee kuuma ja hiki mun vaatteissa. Strategisesti ihan väärin valitulla taukopaikalla ihan väärät juomat ja munkissa väärää hilloa, pitäis jonkun tarkistaa etukäteen. missä oli kunnon kolajuomat, häh. Sit mika ilkku koko ajan mun bakaasista..ei oo kivaa hei. Eikä sekään oo kivaa, että jan lähtee kesken retken grillaamaan, pitäis ajaa loppun asti..ajettiin 150 tosi tyhmää kilsaa ihan väärällä vajaan 33 keskarilla, ei näin voi jatkua. Mihin voin tehdä virallisen valituksen....
ps: Mikalle vielä onnittelut ja sama meno jatkuu ensi lauantaina sään salliessa eli kaikki, joille TDH ei nappaa niin lauantaina espooseen kärsimään
Jos joku ei sattunut kuulemaan niin Kp:lla pamahti 10k rikki tällä lenkillä, onneksi olkoon! Itselle sattui muuten vaan synttärit. Hieno lenkki, 9 kuskia starttasi ja sääkin parani loppua kohden aivan erinomaiseksi. Ojakkalasta lähtien tultiin pitkälti Stepen ja Kp:n vedossa, matka ja maasto olivat sen verran haastavia - when the going gets tough the tough get going. Thx.
Hieno Tupalenkki vaikka olisin kaivannut hieman enemmän vaatetta päälle. Erityiset kiitokset Stepelle ajo-ohjeista Lohjalle. Grilli löytyi n. 15:30 Lohjan länsipuolelta Routiosta.
Huomenna olisi taas muutama kuski lähdössä klo 18 Bembölestä ajamaan alle 30-vauhtisen lenkin.
Suuntia voidaan ottaa tuvallakin, mutta ajattelin ehdottaa yhtä kesällä ajettua tammaravireittiä, joka kulki Veikkolan, Kylmälän ja Evitskogin kautta. Tätä olis helppo myös lyhentää lopusta, jos näyttää tulevan kiire pimeän tieltä kotiin.
Tässä keski-ikäisen, tänä vuonna aloittaneen, kuntoilua vasta vuoden harrastaneen näkemys: olen ollut kesän aikana muutamalla lenkillä mukana: oma normaalikeskari on 25+ ja sillä olen nyt kahdesti pysynyt 50+km noin 31 keskariryhmän matkassa. Ikämiehelle ensimmäiset 10-15 kilometriä ovat olleet melkoisen tuskaisia, mutta sen jälkeen olen pysynyt erittäin hyvin mukana.
Hepon lenkillä ajeltiin parijonossa ja Espoossa jonossa. Tuo Hepon 25:nen on loistava mahdollisuus kokeilla, ei mene kaikki energia siihen "mukana roikkumiseen". Minulle ainakin vaikeinta on ollut ajaa riittävän lähellä edellä ajavaa ja toinen, missä pitää olla varovainen on, ettei mutkissa leikkaa takana olevan linjalle.
Nöösinä suosittelen tätä ryhmäajoa, vauhti nousee ihan eri tasolle.
tästä ei varmaan tuu mitään, mutta yritetään eli puhuttu porkkalan käyntiehdotus 148km, tosin en ole saanut varmistettua onko ko kaffila enään auki. Oho ainakin ite sain linkin auki
http://maps.google.fi/maps/ms?f=d&so...,0.814362&z=10
Lähdettiin tänään 7 kuskin voimin (kp oli taas jossain ihan muualla) Bembölestä edellä suunnitellulle reitille: Brobackan kierroksen kautta Veikkolaan, josta Kylmälän ja Evitskogin kautta Kauklahteen ja siitä kuka mihinkin Etelä-Espoon suuntaan. Pysyin tällä kertaa jopa pystyssä Lapinkylän risteyksessä :D
Tuvalta Kauklahteen keskari 31,7 - just sopiva, eikä valituksia kuulunut muiltakaan, vaikka ei ihan spekseissä pysyttykään :) Omat kilsat siirtymineen 71. Loistava iltalenkki - thanks guys vetämisestä!
Nyt iskee jo täysmasennus, mutta pakko välillä käydä kattelemassa noita helsingin hepolaisia kun ne on niin polleita. Noi keskarit lähestyy Hepon ti,to vauhtilenkkejä. Vieläkös to ajetaan oritammaraveja?
Joo, saatiinhan me siitä hyvä lenkki aikaseks. Huomaa kyllä että omat kilsat on vähän vähissä kun tollanen alkaa 'tuntumaan' kropassa. Hatun nosto ellulle! Reipas tyttö sie olet kun jaksat tuollai heilua. Tulee ihan mieleen takavuosilta Anne Palm joka polki meidän kanssa.
Jälleen mukava tiistaikieppi. Ja tässä gepsikäppyrää: http://www.traxmeet.com/traxmeet/sho...eid=3007926536
Mun mielestä tammaraviketjussa oli puhetta, että torstaina ainakin osa porukasta ajais vielä. Ite en pääse, mutta eiköhän siellä niitä tammoja riitä - vaikka jakauma on kyllä viime aikoina ollut aika fifty-fifty :D
Ensimmäistä kertaa lähdin näin nopeaan ajoon mukaan, hiukan myöhästyin, mutta onneksi lähtö oli vasta tapahtumassa. Miten muuten voi unohtaa kypärän lenkille lähtiessä:eek:? Yli kilometrin ajettuani tajusin jotain puuttuvan ja sitä hakiessa aikaa sitten tuhrautuikin. Pitäisiköhän hakeutua jonnekin pöpilään:D?
Itse lenkin alkuvauhti oli melkoisen tyrmäävä, mutta parinkymmenen minuutin jälkeen löysin kai sitten itsestäni vauhdikkaamman puolen. Onneksi ei kuitenkaan tuossa vauhdissa mitään todellisia tappomäkiä tullut vastaan. Kokonaisuudessaan lenkki oli positiivinen kokemus ja TdH:n nopeusryhmän valintakin sai lisävalaistusta, joka olikin yksi syy lähteä mukaan.
Kiitos vain kaikille mukana olleille ja lisäplussaa tuulenhalkojille.
ootte te vantaalaiset. no modifioin reittiä eli ajetaan veikkolan jälkeen lohjan kierros ja sitten pikkalan ABC kaffille ja mika lounaalle. sieltä sitten käynti porkkalassa ja kirkkonummen kautta takas tuvalle ja tarkalleen 150km. LUPAA TÄLLÄ HETKELLÄ HUONOA SÄÄTÄ LA JA HYVÄÄ SU ONKO OSALLISTUJILLA MAHDOLLISUUTTA PÄÄTTÄÄ/MUUTTAA PERJANTAINA RETKIPÄIVÄ SEN HETKISEN SÄÄN PERUSTEELLA MYÖS SUNNUNTAIKSI
Mulla on muuta ohjelmaa sovittuna sunnuntaille, eli jos vaan keli antaa myöden niin starttaisin lauantaina.
näin siis tehdään ja nyt näyttää jo siltä, että on toivoa