D-Juuhauki voitti (tylsää) , mutta kakkospaikasta oli ihan hyvä kisa.
Printable View
D-Juuhauki voitti (tylsää) , mutta kakkospaikasta oli ihan hyvä kisa.
Eipä onnistuisi tämmöisen kisan järjestäminen Suomessa. Hiihtoreitti näyttää menevän pitkin kyläteitä. Suomessa olisi satavarmasti joku rollajorma itkemässä miten pitäisi päästä juuri nyt juuri tästä ajamaan. :D
Siellä oli myös taviksille mahdollisuus hiihtää, luultavasti vaan se loppunousu, ainakin Antti Tuisku oli mukana. Olisikin kiva kokeilla, josko jotenkin raahautumalla pääsisi ylös.
Eikä se nyt mitään ole että norjalaisista vain ja ainoastaan Johaug on käyttäny, kyllä siellä on muutkin mukana, ollu tai on. Ja muita maitakin.
Pitääkö tämä nyt tulkita niin, että myönnät Johaugin douppaavan? :D
Edit: Ei se sitten Iivolla nassahtanut kun jäi sijalle kymmenen. Vaikka eihän sekään antanut suuria odottaa kun taisi ennen kisaa jo kommentoida, että hiihdetään nyt alta pois ja lähdetään kotiin lepäämään.
..ja miten Iivo olisikaan voinu pärjätä, raukka ollu jo pitempään sairaana; keuhkopoltetta ja limaneritystä, sekä jalkakramppeja.
Mutta hienoa että rehellisesti kertoo mikä vaivaa.
Voisko tälle d-paskalle tää yks sankari perustaa oman topicin niin täällä voitais keskustella mc-kauden kisoista otsikon mukaisesti.
Noh sittekku joku jää kiinni niin se siirtyy pois maailmancupista. Ja sille on oma topicinsa
Olen toimittaja Santtu Silvennoisen kanssa nyt täysin samaa mieltä; jos ja kun Tour deSkin alkuperäinen idea on olla kestävyysurheilun kuninkuus/kuningatar-kisa niin:
Ei huudeta vastatuuleen, vaan annetaan kehitysehdotus.
Käytän esimerkkimallina miesten Touria.
Alkuun 5 kilometrin perinteisen väliaikalähtöprologi, seuraavana päivänä 15 kilometrin vapaan takaa-ajo. Nämä tapahtumat Sveitsissä joko Lenzerheidessa tai Val Müstairissa.
Italian Toblachissa 15 kilometrin vapaan väliaikalähtö sekä 30 kilometrin perinteisen legendaarinen Cortina–Toblach takaa-ajona edellisen kisan tulosten perusteella.
Val di Fiemmessä perinteisen 15 kilometriä massalähtönä, vapaan sprintti ja vapaan 15 kilometrin päätösetappi loppunousuineen takaa-ajona kiertueen kokonaistilanteen lähtöjärjestyksestä.
Hiihdettävää matkaa tulisi yhteensä 95 kilometriä ja yksi sprintti. Se vastaisi kiertueen alkuperäistä ideaa.
Naisille sama mutta 15km kymppinä ja 30km tuplakymppinä, mä laittaisin sprintin perinteisellä tyylillä, ehkä vähemmän kaatumisia tai muuta sählinkiä vieruskaverin välineitten kanssa.... Samaa mieltä siitäkin että hiihtoa aktiivisemmin seuraavat pysyvät kyllä hyvin mukana katselemassa ja tuloksien seuraamisessa perinteisillä matkoilla, ettei niitä sprinttejä tarvi lisätä muka katsojien takia.
En tiedä muista mutta jos miettii miltä kisailu aikoinaan tuntui ( laji mikä vaan) niin raskainta ja raastavinta on just tuollainen että muutaman minuutin puristus, sitten odottelua ja taas uusiksi.
...kai tämä nyt otsikon alaiseen menee....
ps. jos joku sattuu oleen mun suosikki jostain syystä, niin en kuitenkaan ihannoi ketään. Ei ole mitään ns. esikuvia tai idoleitakaan ikinä ollut kisa-aikoina, inhosin ( en tykkää edelleenkään) kaikkea kilpailua mutta halu olla paras ja tulla hyväksytyksi oli syy, joskus myös painonhallinta. Ulkona ja mieluiten metsämaastossa liikkuminen on aina ollut tärkeää ja kivaa.
Eilistä ambumahiihdon naisten kisaa katsellessa hieman särähti korvaan Ylen asiantuntijan "tytöttely" Kaisasta ja Marista puhuessa. Kaisa taitaa huomenna kuitenkin täyttää jo 37 ja Marikin on yli kolmekymmentä vuotta elämästä nauttinut. Toki tuo setämies sitten hetken päästä myös "pojutteli" Suomen miesten ampumahiihtäjiä.. Tahdon Sanna-Leena Perungan takaisin kommentoimaan!
Miten kävi Herolalle mäessä? Meni harmillisesti ohi mäkiosuus :(
^35. oli, 2,02 kärjestä hiihto-osuuteen. Tosi harmi, ettei hyppy kulje.
^^ onhan he aika nuoren oloisia :D ihan hyvällä se...
Mä vähän ihmettelin kun iltiksessä että ...tämä ei ole onnistunut kuin maailmanmestarilta - ja sitten joku pistesija saavutettu. Samoin Aamulehden jutussa että miltäs se tuntuu kun on saavutettu pistesija näin monta kertaa peräkkäin. Huokaus sentään...ei kai se nyt sen ihmeellisemmältä tunnu. Eikä tuntunutkaan.
Kyllä se Kaisan kunto ja tarkkuus on ihan kohdillaan - viestissä, mutta henkilökohtaisissa kisoissa on nyt joku juttu. Harmi sentään.
Ja onnittelut Johannes Böölle, hänestä sitten tuli isä ja sen takia ei osallistunu tämän viikonlopun kisoihin ( no kai se sitten on niin tärkeetä, itse elin sitä aikaa että isä oli töissä ja tuli töitten jälkeen sitten katsomaan ( kuulemma) minua ja äitiä sairaalaan....)
- - - käyn katsomassa telkkaria - - -
!! mahtavaa, nyt tulee Kaisalle...voitto! eikä vaan voitto, vaan YLIVOIMAINEN voitto, tosimahtavaa siis kertakaikkiaan :)
Hienoa Kaisa. Aivan mieletön suoritus vaativissa oloissa. ISO https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...ons/icon14.png
^Oli kyllä upeaa ampumista tänään!
Kyllä, eikä tarvinnut ladulla revitellä kaikkea mitä irti lähtee.
Mutta mikä vaivaa Suomen mäkimiehiä, niin mäkihypyssä ja varsinkin yhdistetyssä? Yhdistetyssä kisaisivat jatkuvasti kärkipaikoista, jos vain saataisiin hyppyihin muutama metri lisää pituutta.
EIhän se vaatisi kuin pari-kolme kiloa pois kisakunnossa ja ponnistusvoimaa 20% lisää... ;)
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
^^ ei helvata sentään syömishäiriöitä on ollu jo ihan tarpeeksi, ^ ja tää oli ennemminkin sellainen normaalisuoritus, olosuhteet oli kaikille samat.
Vuoden Urheilija valitaan ensi viikolla, tuskin muuten tulee oleen "lumilajien urheilija"....
Uutisvahdista: Hiihtoliitto vaihtoi hiihtäjien hieronnan fysioterapiaan ja vei työt kiitetyltä hierojalta. - hieroja Kertty Helynen perää korvauksia menetetyistä tuloista.
Siis miten niin korvauksia kun asiakas lähtee, kai liitto saa valita keneltä hankkii hierontapalvelut ( ilmeisesti sopimus loppui vuoden vaihtuessa?) ja kai kyseisellä hierojalla on muitakin asiakkaita.
Helysellä on voimassa oleva sopimus hiihtoliiton kanssa . Liitto on kuitenkin lokakuusssa perunut hänen kanssaan tämän kauden jo aikaisemmin sovitut hieronnat .
Krista ja Iivo jäävät pois jostain Suomen Cupin hiihdoista Vantaalla, tänään.
Ja kritiikkiä tulee, että epäkunnioitettavaa järjestäjiä ja yleisöä kohtaan...voi elämä, jos hiihtää maailmancuppia ja on siellä kärkipäässä, mitä järkeä on siinä välissä lähtee Vantaalle tekeen "kova harjoitus", ja aika vielä onnettomissa olosuhteissa.
Ei siinä Krista, Iivo eikä kukaan muukaan kilpaile järjestäjien tai yleisön takia, vaan ammattinsa ja itsensä takia ja oma terveyskin on siinä aika tärkeetä. Näitten kahden poissaolo ei tee kisoista tylsempiä, vaan päinvastoin.
En kyl oikeen ymmärrä miksi jossai vantaalla järjestään hiihdon suomen cuppia.
Paljon järkevämpää ois suksia siellä missä lunta aina on. Paremmin promois eteläläisiäkin hiihtolomalle
Lahenki stadionin sais purkaa ja kasata 500km ylemmäs.
Ihan vaan sitä että Iivo Niskanenhan valitteli huonohkoa oloaan; keuhko-ongelmia ja reisikramppejaan Tour deSkillä. Varmaan jotain kytköksiä Mehiläisen kanssa kun Mehiläisen urheilublogissaan kertoo miten vaivaa hoidettiin:
Sairastumista hoidettiin hyvinkin maanläheisillä konsteilla.
– Lääkäri määräsi minulle saunomista ja suun kautta nautittavaksi C-vitamiinia, sinkkiä ja kuumaa juomaa. Mitään kummempia taikatemppuja ei virustautiin pysty tekemään, Niskanen toteaa.
**** ( lumihiutaleita!)
Jatkossa varmaan kannattaisi miettiä noita hiihtokisoja pohjoiseen....aika järkyttäväähän tämä on että noin 40-vuotta sitten ja, ihan itekin kokeneena talvet oli kunnolla lumisia ja oli hienoa hiihdellä talvimaisemissa, joskus jopa avata latu itelleen metsässä.... Joku kaskuhan oli kun järjestettiin hiihtokilpailu/laturetki ja latu oli merkitty lumella, nyt ei ole enää kasku vaan yleinen käytäntö.
Onko kenelläkään tietoa miksi osa hiihtäjistä lähtee ennen sitä pitkää piippausta, osa pitkän piippauksen hetkellä? Lasketaanko hiihtoaika lähtöhetkestä vai pitkän piippauksen hetkestä?
Aika isot noi numeroliivit tässä Nove Meston kisassa, Tourilla oli pienet kireet ja nyt isot sinivalkoiset liivit lepattaa tuulessa. Kaikilla ( korjaan, melkein kaikilla) hiihtäjillä näitä hienoja moderneja hiihto/ajolaseja.
**
Ja, ei muka ole Therese Johaugin vahvinta osa-aluetta tällaiset helpot nopeet reitit. 40sekunnin erolla seuraavaan eli Heidi Wengiin.
Taisi Tourilla hävitä tahallaan pari kisaa ettei kilpasiskot ihan masennu.
Eikös kello lähe käymään kun portti aukeaa, piippaukset on vaan merkki että saa lähteä ja siihen laitettu tommonen toleranssi niin ei tuu myöhässä liikkeelle lähtijöitä, niin kai se on maku kysymys lähteekö lyhyellä vai pitkällä piippauksella. Vai olenko ihan väärässä?
^ kiitos sitä mä tässä kyselin. Mä muistan kun lähettäjä-mies ( oli aina mies) kevyestä läpsäytti olkapäätä, tempossa usein sama. Kello lähti käyntiin ekasta lähtijästä ja läpsäydellä sai aikasintaan lähteä. Mitähän sitten tapahtui jos lähti liika aikaseen? en muista että ketään olisi hylätty, mutta ehkä se ei ollu pienissä piirikunnallisissa kisoissa niin tarkkaa...
ps. noi sinistä heijastavat ajolasitkin on tosi hienoja...
Kaipa siellä joissain tapauksissa myös taktikoidaan peesisaumoja. Joskus se voi olla muutamasta sekunnista kiinni, pääseekö jonkun peesiin kun kierretään näitä parin kilsan lenkkejä useampaan kertaan.
Taitaapi olla Bolsu tällä hetkellä kiertueen kovin ukkeleista. Pystyy sprinteissä laittamaan kohtuullisesti kampoihin Lääpylle ja jättää kuitenkin normimatkoilla minuuttikaupalla. Nallekarkit kohdillaan. Iivolta kova vapaan tyylin suoritus, mutta olikohan HyvärisPertsalta uransa toistaiseksi paras hiihto tänään?
...jännä kuitenkin että Kirsta kuulemma kärsi huonosta säästä; miehet hiihti naisten jälkeen eivätkä Iivo ja Perttu valitelleen sääoloja ollenkaan, pikemminkin tuntuivat olevan iloisia että tuli hieman raskaampi keli hiihtää.
Äh, harmi kun mä nukahdin miesten hiihdon ihan alussa jo...onneksi tänään jatketaan, ja vieläpä perinteisellä tyylillä.
Syy oli aika selvä. Lunta alkoi sataa Kristan lähdön jälkeen pian ja tässä kohtaa iso osa muista kilpailijoista oli jo hiihtänyt puolet matkasta, mutta krista joutui hiihtämään koko matkan lumisateessa. Miesten kisassa taas ei ollut väliä kun lunta oli satanut jo yli tunnin ennen kisaa joten tilanne oli kaikille sama. Iivo ja Perttu taas on moneen muuhun (Kläbo, Iversen jne) verrattuna "työmiehiä" eli mitä hitaampi ja raskaampi keli, niin sataa heidän laariinsa.
Pakko kysyä, että katsoitko kisaa ollenkaan vaan haetko näitä yksittäisiä kommentteja iltapäivälehdistä? Kuitenkin vaikutat lajia seuraavan ja näistä mainittiin myös lähetyksessä jos ei itse hoksannut
Edit. Näköjään nukuit, mutta naisten kisassa ja miesten kisan alussa jo tätä Jauhojärvi pohti
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
^ :D joo mä testasin melatoniinia varmuuden vuoksi päivällä ja hyvin toimi, naisten kisan seurasin... Mutta olihan siinä siis aika paljon muitakin naisia ihan samoissa olosuhteissa...ja Aamulehteä luin.
Tosin entisenä ulkoilmalaji-kilpailijana tiedän noi sääolosuhteiden vaikutukset urheilusuoritukseen erittäin hyvin; aikoinaan hölkässä mitä kuumempaa sen parempi mulle ( kun muut läkähtyi...) ja hiihdossa taas liisterikelit oli mulle hyvät, pyöräilyssä kaikki kävi mutta lamaannuin jos alkoi sataa. Tai joku huusi 5 sekkaa jäljessa...
Niistä keleistä muuten kommentoinu, paitsi läheisille ihmisille vaan. Ja tiedän kyllä miltä tuntuu kun toimittajat kirjoittaa mitä sattuu.
Joka tapauksessa, Kaisa Mäkäräisen hiihtovauhti on aika paljo vaihdellu per kilpailu. Nyt taas sujui hyvin, mutta pahus 3 pummia.
Enkä olettanu että Therese Johaug ihan näin ylivoimainen olisi; hiihto näyttikin ihan selkeesti vauhdikkaammalta kuin muitten meno ja melkein loppuun asti täysillä, kuulemma tekee kisassa sitten sen kovan harjoituksen.
Ja tähän kevennys, eli kuva. Olen noita upeita "ajolaseja" katsellut todellakin "sillä silmällä"
https://frontpage-s3.ilcdn.fi/d84965...a0d7c8c783.jpg
Katson juuri miesten ampumahiihtoa. Ei kyllä omaa silmää miellytä tuo haarottelu verrattuna pertsaan, on vähän sen näköistä, että housussa on jotain ylimäärästä, varsinkin ylämäkeä mentäessä.
Entäpä naisten haarottelu. Onko housuissa jotain ylimääräistä siellä teeveen äärellä :cool:
Tsori oli ihan pakko:o
Aiheeseen:
Menipä jännästi Iivon kohdalla, kun syömähammas eli pertsa oli se heikompi osio tällä turnella? Toki suksella hävisi paljon, mut ei ollu vissiin paras päivä, vaikka ilmeestä päätellen
kaikkkensa anto.
:D Krista on huomattavasti terveemmän näköinen ( urheilija ja muutenkin) kuin vaikka eräs sukunimeään vaihtanu kestävyysjuoksija ( just luin jutun ja siinä oli kuva...) Todettakoon vain se mikä tiedetään, Kristalla on erivapaus käyttää jotain lääkettä; mikä sairaus ja lääke kyseessä sitä en tiedä. Lääkkeellä ei ole ollut ainakaan parantavaa vaikutusta hiihtoon, miten se hiihto sujuisi terveenä sitä ei kukaan tiedä.
Krista nyt ei ole mun suosikkini - mutta Anne Kyllönen on! Therese on myös suosikkini - mutta muut norjalaiset naishiihtäjät ei sitten olekaan. Mieluummin Neprjajeva kuin Östberg. Aiemmin suosikkini oli Virpi Kuitunen, mutta ei Aino-Kaisa Saarinen.
Vapaa tyyli on ruman näköistä, sama koskee mäkihypyn v-tyyliä. Maailman rumin kilpailumuoto on kuitenkin kilpakävely.
Epäreilua on toi toimittajien ahdistelu; hetikohta suorituksen jälkeen tullaan kyselemään kommentteja. Ja urheilijan pitää siinä tarkkaan miettiä mitä ei missään tapauksessa saa sanoa eli v**tu pska kisa, mutta pitää kyllä muistaa että suksien ja sauvojen merkit näkyy.
Ampumahiihdon normaalimatka nyt. Siis miten nämä määräytyy, tuleeko "pummista" sakkokierros vai kammottava sakkominuutti ( kuten nyt tulee). Aika epäreilu tämä sakkominuutti, ei se yksi hairahdus nyt minuuttia saisi viedä ehkä 20sekuntia?
Ja nyt siis miesten normaalimatka. Johannes Bö on palannu "isyystauoltaan". Mä tarkkailen myös minkälaisia hiihtolaseja käyttävät, näyttää olevan näitä moderneja malleja mutta kaikkia väriyhdistelmiä ( sangat + linssit) näyttäisi olevan. Osa on valinnu lasit maajoukkueasun väreihin sopivaksi ( esim. saksalaisilla ne puna-kelta-värejä heijastavat linssit...)
Onko ampumahiihtäjillä semmoinen "kiikaritähtäin" ( jolla osuu hirveen hyvin...) pienoispistooliammunnassa ei ollu, vaan "jyvä ja hahlo". Tähtäimen kanssa olikin tosi paljo helpompaa kun kokeilin, en mä silti väitä että se on helppoa ampumahiihdossa tai muutenkaan.
lisäys: no, Johannes Bö ampui kaikilta neljältä paikalta nollat, mahtavaa :D