Mikä on selkeä. Onko nelitonnisen ja viistonnisen ero selkeä? Latex vs butyl ero on kuitenkin selvästi isompi mitä tuo.
https://www.bicyclerollingresistance...prix-5000-2018
Printable View
Mikä on selkeä. Onko nelitonnisen ja viistonnisen ero selkeä? Latex vs butyl ero on kuitenkin selvästi isompi mitä tuo.
https://www.bicyclerollingresistance...prix-5000-2018
Taitaa mennä hiusten halkomiseksi. Linkissä latex-sisurin massa on 80g, omien Supersonicien 55g. Vierinvastustehossa ero on luokkaa 6%, mutta tuo on mitattu paksummilla sisureilla (suurempi muodonmuutostyö).
Painoero on pyörivää massaa ja suurella kehällä vielä, toki vaikutus iso vain kiihdytettäessä. Toisaalta, ilman parempaa perehtymistä, voisin kuvitella, että esim. jyrkässä nousussa on polkupyörän liike jatkuvaa kiihtymistä ja hidastumista. Yhdellä kammen kierroksella kun tulee kaksi voimantuottovaihetta. Siten mäessä painoerosta (varsinkin pyörivien massojen ero) tulee merkittävämpi hyöty kuin vierinvastuksesta. Tasaisella vierinvastus taitaa olla selkeästi oleellisempi kuin pyörivä massa.
Voin olla väärässäkin.
Tuo wattiero on mitattu rullalla 30 vauhdissa ja yhdestä renkaasta. Kun runttaat ylämäkeen, tai ajat oikeasti kovaa, niin ero on jotain ihan muuta.
Muistaakseni tuolla sivuillakin luki jossain että parista watista tulee kymmeniä aika äkkiä.
Minä itse en vaan oikeasti keksi järkevää syytä olla käyttämättä paremmin rullaavia latekseja. Fillariin ja kalustoon laitetaan muuten rahaa niin penteleesti ja sitten jätetään täysin selvä tehonsäästö ja mukavuus käyttämättä.
Tätä pyörivien massojen vaikutusta on käyty moneen kertaan läpi ja käsityksesi on osittain virheellinen. Keräsin joskus linkkejä, joista voi katsoa miten homma menee.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...E4#post2187721
^^ Lateksisisureissa on ainakin pari huonoa puolta:
1. huonompi lämmön kesto, ei voi käyttää vuoristolaskuissa. No Suomessa ei juuri ongelmaa tästä. Ei koske myöskään tuubeja joissa lateksisisuri, tai jos on levyjarrut.
2. Pidemmillä matkoilla paineet laskee, pitäisi pumppailla välillä.
Eikun kolme: hapertuu vanhetessaan, pitäisi muistaa vaihtaa jossain vaiheessa.
1. Minä ajoin noilla kuukauden vuorilla, mutta pelkään nyt muutenkin jarrutella sisureiden kanssa alamäissä. Napakat jarrut ilman laahausta niin hyvä tulee. Paikalliset muuten suosivat vain paksuja sisureita, eli ligth mallit ovat myöskin no no vuorilla. Levarit ois kivat.
2. Tuo on totta. +8h lenkeillä paineet laskee jo hieman. En käyttäisi usean päivien reissuilla.
3. Voi olla. Ehkä tuon vuoksi vittorian sisuriin tulikin 10tkm jälkeen reikä, jota en löytänyt. Hapero pentele.
Ei ajeta turkkilevyllä, mutta ei myöskään biljardipöydällä. Tuo levy vastaa melko hyvin asfaltin karheutta ja vastaavaa käyttää myös Wheel Energy (*), joka on tehnyt testit miltei kaikille suurimmille rengasvalmistajille viime vuosina.
Ja mitä siellä käydessä vertailin tietoja tuohon kotikutoiseen testaamiseen, niin riittävän tarkalta tai ainakin vertailukelpoiselta keskenään tuntuu olevan.
(Sivuvallin paksuus (ohuus) on suure jolla helpoiten saa pienennettyä vierintävastusta mutta siinä on sitten omat haittansa. Renkaanvaihto laskee helposti keskinopeutta - varsinkin jo samalla jää porukasta)
(*)
https://www.wheelenergy.com/rollingresistancetests.htm
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Mihin perustuu tieto "vastaa melko hyvin?" Itse olen ko. levyllä aavistuksen pidemmän aikaa ajanut jossain Porvoon lähistöllä siltaremontin? tms yhteydessä, ja sillä ei ollut kyllä mitään tekemistä ennen tai jälkeen olleen asfaltin kanssa. Saattaa olla, että tulokset ovat vertailukelpoisia jollain tasolla, tai sitten eivät ole...
Joo, just näin. Oikeassa elämässä erot ovat paljon suurempia, eli muutamakin watti tuossa testissä merkitsee jo oikeassa hakkaavassa ajossa paljon.
Tuolla mittaustavalla saadaan vaan toistotarkkuus riittävän hyväksi.
Mutta ei tuolla testillä tosiaan kaikkia eroja saada aikaseksi. Eivät renkaat takuulla käyttäydy samalla tavalla esim max sprinteissä. Toinen ehkä joustaa ja jarruttaa enemmän kuin toinen. Sitten tulee vielä vanneprofiilin merkitys eri renkailla... Mutta lähtökohtaisesti kyllä luotan tuohon, eli pienempi wattilukema rullaa paremmin maantielläkin. Eikä noita eroja oikeasti tasaisessa maantieajossa kukaan huomaa. Ajaa vaan.
Aloitin maantiepyöräilyn 80-luvun lopussa tuubeilla. Myöhemmin avorenkaat. Aina aikaisemmin on periaatteena on ollut, että ei niillä renkailla niin väliä ole, kunhan on halvat. Nyt ostin ekan kerran elämässä kunnon renkaat. Nämä nimenomaiset Contin viistonniset. Renkailla näkyy olevan väliä. Jopa niin paljon, että tässä ikäänkuin koko urheilulajikin muuttui samalla. Höh.
Oletteko huomioineet sisärenkaisiin liittyen sen, että Continental kieltää latex-sisäkumien käytön renkaissaan ?:seko:
En ole huomioinut.
mikäköhän on GP5000 32 leveys 15c vanteella kun 4000 on 15c vanteella 30.6
Kävin aamulenkillä eilen asennetuilla 28mm GP5000 / Vittorian sisurit setillä, edessä 4 ja takana 4.5 bar. Aiemmat 25mm Swalbe Onet Contin sisurilla. 5 / 5.5 bar.
Uusi setti 30g painavampi.
Olipa iso ero mukavuudessa. Asfalttirokko ja saumat eivät enään haitanneet. Rullaamisesta vain perstuntuma mutta se tuntuma oli hyvä.
Jatkan näillä ilman epäröintiä.
XXL 38,90e.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Viikonloppuna tuli rengasrikko lenkillä, ja tarkemmin tutkittaessa huomasin 5000:ssa aivan sen hieman kantikkaaksi kuluneen kulutuspinnan vieressä vajaan sentin mittaisen pystysuuntaisen (siis kulutuspinnasta vanteen reunaan päin) repeämän. Vuosikaudet (varmaankin jostain 2011 asti) ajoin Gp4000:lla, eikä kertaakaan ole tuollaista aiemmin sattunut. Luultavasti sepeli tai joku vastaava puraissut..
GP5000 32 leveys 15c vanteella on 30.8 siis 0.2 leveempi kun GP 4000 28 (30.6)
Aika kiinnostava. Lähinnä esimerkki kuinka iso vanteen vaikutus on. 28 mm 5000 TL 21c vanteella on 30.4 mm leveä eli melkein saman kokoinen. Pitäisikö mitata korkeudet (jota 32 renkaassa oletettavasti suhteessa enemmän)?
32 5000 15c vanteen yläreunasta ylös päin 28.8 aikasemmat kumit noin 20mm korkeita esim ultra sport 25mm. eli jarrulänkille hiukan viilaa et mahtuu pyörii. :p 32 / 5000 xxxxx 5 tähteä paremmasta en tiedä, pehmeemin menee routaisilla reikäisillä teillä 135 kilosen alla ja kyllä rullaaa
Ostin maastopyörääni GP5000 32mm. Paljonkohan näissä tulisi käyttää ilmaa?
Ite painan 74 ja pyörä ehkä 12. Jos olen ymmärtänyt oikein, valmistajan minimi on 85ps (5.8) ja maksimi 100 (renkaassa lukee 7 bar maks). Netin laskurit antaa alle 5 bar lukemia, mut meneekö nuo rikki niin pienillä? Kävin ajelemassa 6 bar äsken, joka tuntui sopivalta luvulta valnistajan spekseihin peilattuna. Maantiekumeilla en ole ennen ajanut. :)
Minkähän takia tuo valmistaja sitten ilmoittaa tuon n. 5.8bar minimiksi, jos ihmiset kuitenkin ajelee pienemmillä?
^Välttää syypäänä olemisen vanteiden rikkoutumiseen, kun joku ajaa kuoppaan tai rotvalliin pienemmillä paineilla. Ei mene heidän piikkiinsä eikä lyö vanteelle, kun painetta on tarpeeksi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Leveät vanteet lisäävät kylkiviiltojen todennäköisyyttä. Kapealla vanteilla rengas on profiililtaan hehkulamppu ja kivet ym.eivät pääse yhtä helposti vahingoittamaan renkaan kylkeä. Leveällä vanteilla kylki on kuitenkin usein vanteen pinnan tasalla, jolloin viiltoja tulee helpommin.
Joo, vähän ihmettelin tuotakin, kun en kuitenkaan mikään läski ole (78kg).
Mielenkiintoista. Näiden perusteella olen käyttänyt aivan liian kovia paineita, kun olen pitänyt maantiepyörässä 28mm GP4000s renkaissa edessä ja takana n. 7 bar paineita 75kg kokonaismassalla (kuski 65kg + pyörä juomapulloineen yms.), taulukon mukaan paineet pitäisi olla vain n. 4bar/4.5bar. Mikä haitta korkemmasta paineesta / Mikä etu olisi käyttää matalampia paineita?
Olen ajanut 28mm GP4000s renkailla nyt tällä kaudella näillä Etelä-Suomen kuoppaisilla asfalteilla + kelveillä ja kanttareiden yli 2900km ja eilen tuli ensimmäinen rengasrikko. Takakumiin tullut n. 0,5cm poikittaissuuntainen viilto kyljen ja päälipinnan taitteeseen, siitä sitten joku pistänyt sisäkumin puhki. Näyttää sen verran ikävälle tuo viilto, että täytyy varmaan tilata uusi ulkorengas. Sinänsä harmi tuo viilto, koska muuten kumit näyttävät vielä hyville.. Mikä lienee kokemusten perusteella keskimääräinen kestoikä näillä meikäläisillä maanteillä ko. ulkorenkaille?
Edit: tekisi mieli kokeilla Latex -sisäkumia nyt sitten samalla, että huomaako eroa rullaavuudessa? Näyttää vain aika heikolle Latexien saatavuus 28mm kumeille. Michelinillä löytyy 18/20 ja 22/23 versiota. Uskaltaako tuota 23 käyttää 28mm ulkokumissa vai kasvaako puhkeamisvaara venymisen takia aivan kohtuuttomasti?
Ellei viilto ole todella pitkä, sen korjaaminen paikalla on ihan OK.
Misukan latexi on aivan järjettömän kokoinen. Jopa niin iso että se asentaminen 25 mm renkaaseen on vaikea ilman että se jää jonnekin väliin. Ihan surutta 28 renkaaseen (olen käyttänytkin) ja uskaltaisin laittaa vielä isompaankin.
Rengaspaineista voidaan väitellä kunnes taivaalta sataa haukia. Ei sun 7 bar mitään varsinaista haittaa ole. On vaan mukavampi ajaa vähän pienemmillä. Itse olen 6,5 bar saanut käärmeenpuremia (25 mm ja 80 kg) joten pidän paineita joilla renkaat kestää. Nyt kun ajan sisuritta voi tiputtaa ja ajelen 4,5 bar.
oma huomionäissä maantie kumeista 15c vanteellä että nämä GP 4 JA 5000 noin 10 mm. korkeempia kun muut alle 32mm maantiekumit ja siitä johtuen vanne kauenpana asfaltista voi ajaa matalammilla paineilla. kyyti pehmeämpää ja ei tule niitä käärmeen puremia soratiellä niin helposti
Olen käyttänyt max. 24mm speksattua latexia 32mm kumeilla ilman ongelmia. Ja samaa latexia sen jälkeen taas pienemmässä.
Ulkorenkaankin saa rikki reikään ajaessa. En ajelisi 4,5bar paineilla maantiekumeilla ainakana porukkalenkillä missä ei näe eteensä. Vaikka olisi tubeless.