Mulla on ollut ongelmia löytää tarpeeksi isoja neopreenisia tai vastaavia kengänpäällisiä. Talvikengän päälle ihan mahdoton ajatus mutta kesäkengänkin päälle mulla olevat xl-kokoisiksi ilmoitetut on tosi työläs saada vedettyä.
Printable View
Mulla on ollut ongelmia löytää tarpeeksi isoja neopreenisia tai vastaavia kengänpäällisiä. Talvikengän päälle ihan mahdoton ajatus mutta kesäkengänkin päälle mulla olevat xl-kokoisiksi ilmoitetut on tosi työläs saada vedettyä.
7r bags ollut todella hyvät! Hinnakkaat (~170€), mutta menee täydellisesti droppitankoon ja normitankoon. Ja ovat lämpimät! Kesähanskoilla selvis yli 5 tuntii -10°C pakkases eikä missään vaihees tuntunu ees viileyttä, vaikka oon tosi herkkä kylmämään. Ovat tosi laadukkaasti tehty. Noissa on pienet vetoketjulliset taskut tavaroille ja vetoketju jolla ilmaa saa kiertämään jos meinaa liian lämpimäks mennä.
Näiden tankotumppujen kanssa tuleekin käyttää kohtalaisen ohkaisia hanskoja, koska se ruumiinlämpö se on mikä sen tumpun sisällön lämmittää. Tumppu pitää sen sisältönsä sitten lämpimänä. Itse käytin aluksi ihan liian paksuja hanskoja noiden Cobrafistien kanssa. Asiaa toki helpottaa jos pääsee lähtemään lämpimästä tilasta.
Noista tankorukkasista tiedä tiedä mutta muutaman kymmenen vuoden kokemuksen perusteella kunnon rukkaset, yhtä koska suuremmat ja jokin silkki/fleecehanska alla toiminut hyvin. Toisaaltaan jotkut palelee ja jotkut ei...
Rukkaset on vaan maastossa vähän huonot, ei voi yhdellä sormella jarruttaa ja samalla pitää tangosta tukevaa otetta.
Hestra army leather patrol 3-finger mulla kädessä sitten kun on toistakymmentä astetta pakkasta.
^^Rukkaset ja gripparit toimineet maastossakin. Lobsterit myös toimii kun riittävän isot.
Tänään kävin hiihtämässä rukkaset kädessä ja sormet pysyi hyvin lämpöisenä. Mutta sen jälkeen paljain käsin vähän suksien räpläystä, niin sormet kylmettyi hetkessä niin ettei Salomonin monojen nauhoja tahtonut saada avattua. Toimintakyky katosi ihan minuuteissa.
Kerran pyörälenkin jälkeen sormet oli niin jäässä etten saanut avainta ulko-oven lukkoon. Piti hakata nyrkillä ikkunaan että vaimo tuli avaamaan oven.
Olen fillaroinut talven töihin Haglöfsin kevyt toppatakissa ja nyt huomasin kuinka olkapäiltä oli täytteet kadonneet täysin.
Onkohan repun viilekkeet syylliset asiaan? Onkohan olemassa kevyt toppiksia jotka kestää pitää reppua selässä?
Itse olen vastaavassa ajossa monen merkkistä takkia (ja housuja) käyttänyt. Yksi parhaimmista on ollut Halti. Haltilla on monta "laatuluokkaa" ja paras
DrymaxX on se mitä suosittelen. Olen kaikki Haltin outletista ostanut. Jos satut pääkaupunkiseudulla asumaan, niin Haltilla on outlet myymälöitä mistä voi löytyä viimeisiä eriä edullisesti.
Halti Outlet -ulkoiluvaatteita edullisesti – Halti verkkokauppa
Halti-myymälät – Halti verkkokauppa
Minulla on jonkinlainen Halti-allergia. Mun nuoruudessa 80-luvulla Haltin vaatteet oli oikein hyviä, mutta sitten jossain kohtaa niiden laatu romahti ihan täysin.
Ja siinä yhteydessä menetin luottoni koko merkkiin.
Kannattaa antaa mahdollisuus uudelle mahdollisuudelle. Oikein toimivaa kampetta löytyy nykyään.
Minulla ja vaimolla oli muutama vuosi sitten samassa käytössä molemmilla Peak Performancen takit. Tyylikkäitä, mutta molemmissa kävi samoin. Täytteet liikkuvat vuorien sisällä ja lopulta oli vuoressa tyhjiä kohtia. Otin yhteyttä Peakin asiakaspalveluun ja kysyin asiasta. Vastaus oli, että pitäisi pyörivässä kuivaimessa kuivata ja jotenkin sormilla "huovuttaa" täytteet kohdalleen. En sen jälkeen enää Peakin tuotteita ole ostanut. Oliko sitten molemmat jotain maanantai kappaleita?
Taas hiukan ohi otsikosta.
Mutta nämä ekat lämpöiset päivät ovat minulle haastavat pukeutumisen suhteen. Kun tuntuu että koko talven on palellut joko sormia tai varpita, niin ei sitä oikein osaa keventää vaatetusta niin paljon kuin tarvitsisi.
Nimimerkki kylläpä tulikin pirunmoinen hiki. :)
Äkkiä nuo Haltin kamppeet kuluu väreistään ja virahtaa, perusrättiä ollut jo pitkään, outlethinnoilla voi hyvin usein ostaa, muuten järjetöntä. Talvitakki kävi uudelleennapituksessa heti, ja ne drymax shortsit on kesäkäyttöön aivan erinomaiset, keveät ja kuivuvat ja hyvännäköiset.
Larun outlet lenkkipolun äärellä, tulee pyörähdettyä ja ostettua, kuhan ymmärtää reaaliteetit.
Jossain ketjussa joku mainosti Fjällrävenin G1000 kangasta talvipyöräilyssä. Ja pitää todeta että nyt olen samaa mieltä.
Pitää tuulta ihan kohtuu hyvin ja silti hengittää paremmin kuin Enduran singletrack takki. Ja se retkitakki-mallinen leikkaus taskuineen kaikkineen sopii mun ajeluihin hienosti.
Eli ensi talvea odotellessa. :)
^Eikös tuo Endura ole joku sadetakki? Varmasti hengittää aika monikin takki paremmin :) Nythän kyllä alkaa olla jo paitakelit
On noita Haltin kamppeita tullut ostettua, jotenkin hurahtaa niiden outletliikkeiden tarjouksiin. Ikinä en ole täysihintaisena ostanut mitään kun vähän väliä on 30-50% alennusta tarjolla. Viimeksi tämmöinen kun väri on hieno: https://www.halti.fi/products/liike-...kaAprREALw_wcB
Järjetön originaalihinta (329), mutta möivät noita muistaakseni pitkälti alle 200€ hintaan. Eli ostin kun järkeilin saavani hienon, yli kolmensadan euron takin halavalla. Eipä se huono ole räntäsateessa. Hiki tietty tulee niinkuin kaikissa kalvovaatteissa. Hiki on hyvä.
Edelleenkin voin suositella Goren Infinium kankaasta tehtyjä takkeja, alle vaikka verkkoaluspaitaa ja merinoa lämpötilatarpeen mukaan. Itsellä pari Sportfullin eri paksuista versiota, myös Castellilta löytyy näitä, varmaan monelta muultakin. Tämän talven työmatkat ja lenkit meni melkein kokonaan Sportful Fiandre warm takilla, ihan kylmimpinä päivinä heitin päälle vielä ohuen tuulitakin. Hyvää noissa Sportfullin takeissa on se, että selkä on hieman hengittävämpää matskua, kuin muut osat. Tuossa Fiandressa on vielä tuuletusvetoketjut edessä ja takana "kanavat" poistoilmalle. Tietty useat pyörälyyn suunnitellut tälläiset takit on aika tyköistuvia.
Fjällräven G1000 on loistava, kun kävelee lasten kanssa laavulle makkaraa paistelemaan.
En minä sitä missään nimessä talvipyöräilyssä tai ainakaan hikeen ja kastumiseen johtavassa kylmän sään pitkäkestoisessa pyöräilyssä käyttäisi. Ehkä jos poljetaan lasten kanssa laavulle makkaraa paistamaan talvella, niin.... no en kyllä silloinkaan laittaisi.
Gorea ja villaa se pitää olla, juuri kuten tuossa yllä neuvottiin.
Riippuu mistä versiosta puhutaan. Hummvee, MT500 ja Singletrack tuoteperheissä kun on tuulenpitäviä, lämmönpitäviä ja vedenpitäviä.
https://www.rosebikes.fi/endura-sing...jacket-2717026
Tämä kai on se "sadetakki", toimii hyvin koiranilmalla:
https://varuste.net/p108891/endura-s...jacket-ii-mens
Vahvasti samaa mieltä ja samalla rotsilla ajanut kaksi talvea erittäin tyytyväisenä. Tänä talvena otin takin kaveriksi Sportful Infinium pitkät bibsit.
Mun vanha, vuosia käytetty joka kelin yleistakki on juuri se Singletrackin sadetakkiversio, joku gore-kalvon kopio.
Näissä ajovaate kokemuksissa olisi tärkeätä tuoda esille myös oma käyttötapa. Talvipyöräilyäkin on niin monenlaista. Joku ajaa tiukkaa treeniä wattipolkimien ohjaamana, kun mun oma ajelu on lähempänä tuota lasten kanssa nuotiolla istuskelua. Se on sellaista läskipyörällä lyllertämistä ja samalla luonnosta nauttimista. Vastaantulevat maisemat tai lähelleen päästänyt palokärki pysähdytään katselemaan ihan rauhassa.
Mun talvipyöräilyllä ei ole mitään tekemistä treenaamisen kanssa, ja siihen tuo Fjällräven G1000 sopii oikein hyvin. :)
https://yokokauppa.fi/products/yoko-...lytakki-unisex Hieman yllättynyt miten hyvin toiminut työmatka-ajossa syksystä alkaen. Noin -15c asteeseen asti riittänyt, kohtalaisesti pitää vettä ja takaa todella hengittävä.
Mulla on kyllä G1000 toiminut ihan hyvin useammankin tunnin läskilenkeillä. Kuusi tuntia on pisin mitä sen kanssa on vedetty ja ainoa ongelma oli hakkuuaukeiden risukosta käsivarsille tippunut puuterilumi, joka loppulenkistä alkoi sulamaan läpi.
Vahattuna tuo hylkii hiukan vettä, hengittää ja pitää tuulta tosi hyvin. Tuuletusräppänöitä saa auki tarpeen mukaan, mutta pääasiassa pysyvät kiinni. Paljon kuivempana tuolla pysyy alusvillat kuin millään teknisellä takilla mitä olen kokeillut. Goren infiniumia olen vain käpistellyt kaupassa, mutta käteen tuntui sen verran paksulta tavaralta, etten oikein usko sen hengittävän riittävästi.
Itse en kyllä ole nauttinut ainakaan noista kireistä goretexin takeista, mielummin jokin windstopper tyyppinen toiminut selkeästi paremmin.
Ei pakkasella tarvita mitään vedenpitävää.
Gore-tex Infinium on juuri tuollainen softshell-vaatteissa käytettävä tuulenpitävä materiaali.
^Sitten on OK jos ei vedenpitävänä markkinoida. Täytyy testata ja tutustua.
Löytyy useita eri variantteja. Omasta vaatekaapista ainakin 3 erilaista, ohuempaa, tuulenpitävää ja lämmintä.
Laitoin jo toiseen ryhmään kyselyä, mutta täältä lötyihin ihan vaatetukseen sopiva. Ympärivuoden pyöräilyyn vaatetusta, työmatkaa 10km suuntaansa. Oikeastaan suurin tarve on räntä/vesisadekelin vaatetukseen: housut+takki+hanskat+kypärähuppu+kengänsuojat. Eli pitää oikeasti sateen (10km matkalla kaatosateessa kastuu muuten läpi), mutta olisi hyvä olla miellyttävä myös muullakin kelillä. Eli hengittävyyttä jonkin verran. Kokoa 2m ja 100kg, olen tykästynyt GOREWEARin kamoihin. Vai olisko joku merkki erityisesti tehty pitkille ihmisille. Mitä mieltä esim. näistä (esim. ei ole gorewearilta pitkiähousuja vielä mulla, että miten housun pituus riittää, inseam 96cm?
https://www.bike-discount.de/en/gore...-rain-jacket-3
https://www.bike-discount.de/en/gore...e-rain-pants-1
https://www.bike-discount.de/en/gore...ex-overshoes-1
https://www.bike-discount.de/en/gore...x-helmet-cover
https://www.bike-discount.de/en/gore...-thermo-gloves
Lisäksi talvivaatetusta täytyisi vähän päivitellä varmaan, millaisella systeemillä menette? Millaisi eri vaatteita/kerroksia kelin kylmetessä. Ite oon menny ihan toppapuvulla+välikerrastoja -25C pakkasilla, että ei ole erityistä pyörävaatetta noille keleille. Pienemmilläkin pakkasilla kesäajotakki ja alle vaan kerroksia.
^Ottaisin kengänsuojien tilalle talvikengät.
Paclitet ihan päteviä. 2m pitkälle voi isoinkin koko olla pieni etenkin housuista kun ottaisin sen jo 190cm ja inseam 89cm mitoilla. XXL:ssä noita on monena vuonna ollut myös jotta pääsee sovittaan.
Enduran MT500 sarjalaisia kannattaa myös kurkata.
Itse sovittelin molempia moneen kertaankin. Lopulta ostin jahkailujen jälkeen Pacliten takin (L-koko) ja MT500 housut (XL-koko). Pacliten housut on ihan ok mutta kahisevampaa materiaalia. MT500 on vähemmän jätesäkkimäinen materiaalin tuntumalta. Käyttökokemusta on vielä olemattomasti mutta tuttavia on noilla kyllä molemmilla ajellu niin housuista kuin takistakin.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Mulla on inseam 96,5cm ja housuina on nykyisin POC consort Dungaree koossa XXL. Riittävän pitkät jaloista ja riittävästi reisitilaa. Koska kyseessä on lappuhaalari, ei persekään kastu liian matalalle tipahtavan selkäosan vuoksi. Perus sadehousut on hankala pitää riittävän korkealla.
Ajomukavuudeltaan ja liikkuvuudeltaan nuo on ihan eri luokassa kuin mikään muu kokeilemani housu. Kangas joustaa ja tilaa reisissä on tosiaan reilusti.
Huonona puolena nuo alkaa useamman tunnin ajossa kaatosateessa päästämään hieman kosteutta läpi. Noissa oli uutena vähän kehno DWR, mutta se nyt on uusittavaa kulutuskamaa muutenkin.
Hinta noissa on aika pöyristyttävä. Kannattaa etsiä alennuksesta.
Jep, eräs kollega toiminut samoin MT500 housujen kanssa. Hintaa noilla toki on mutta on ne ollut pitkäikäisiäkin tutuilla. Nyt tosin hieman epäilyttää kärsiikö kulutuskestävyys kun materiaaleja muutetaan säädösten takia.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Mulla on ollut useampi pari noita MT500 vedenpitäviä shortseja ja niiden kestävyys on ollut kyllä huono. Syksyllä kun otat käyttöön, niin kevätloskassa kastuu jo hanuri.
Mekaanisen kulutuksen kestävyys on myös keskinkertainen takapuolen osalta. Satula kuluttaa kankaan ja sitten alkaa repeilemään.
Ajoin noilla kyllä huonot kelit ja ilman lokareita, jolloin satulan ja housun välissä oleva hiekka tietenkin nopeuttaa kulumista.
Multa löytyy juurikin samaa eli Paclitet Gorewearilta. Itselläni pituutta 195cm ja elopaino siellä +/- 100kg.
Kaikki XL-kokoa.
Housut eivät ole pituudella pilattu, mutta pitkillä kengillä tai sopivilla kengänsuojilla en ole kokenut ongelmaksi. Tuollainen puolen tunnin reippailu sateessa menee ihan nätisti.
Sateella minulla on kaksi ratkaisua. Lake MX146 ja sitten toinen kesäisempi on sitten Shimanon S1100R h20. https://www.bike-discount.de/en/shim...4aAgRWEALw_wcB
Puoleen tuntiin riittää kaikki hienosti. Kypärään käytän Provizin 360, hopeista/harmaata eli sellainen superheijastava vedenpitävä tekele. Hyvä setti. Koko talven.
Nyt olisi hyvä aika ostaa talvihanskoja ja lobstereita.
(Saadaan täällä foorumilla taas alkutalvesta alkava sormien palelukeskustelu vähemmäksi ????)
Bike24 myy 45NrtH hanskoja hyvillä alennuksilla.
Myös muuta 45nrth-tavaraa hyvään hintaan jos koko sopii.
Itselle tulossa paketti jossa yhdet lobsterit ja yhdet hanskat.
Tulin myös sen verran kaapista ulos että tilasin Haglöfsin toppahameen kokeeksi, eipä siellä metsässä kukaan katso. Testing, testing ...
Jännästi 45nrth sivuilla käsineiden lämpimyyssuositukset ei mene minun logiikan mukaan.
(Sieltä tosiaan löytyy valintaopas)
Johtuuko sitten eristeiden laadusta vai mistä.