Minä lähden tästä livelenkille, läskillä. Mutta ei mulla ole kuin alle 0,7 bar ja kokeillaan miten nopeaa on meno. Lopputuloksen tosin tiedän; riittää minulle.
Printable View
Minä lähden tästä livelenkille, läskillä. Mutta ei mulla ole kuin alle 0,7 bar ja kokeillaan miten nopeaa on meno. Lopputuloksen tosin tiedän; riittää minulle.
^^Voima on paine kertaa pinta-ala, joten läskin kumissa sama paine aiheuttaa vanteeseen isomman rasituksen kuin normi maasturissa. Jos vanne kestää niin ei siinä sitten mitään. Optimi paine pitäisi hakea keskimääräisellä asfaltilla vierimiskokeilla, oletuksena vierintävastuksen minimointi. Liian kova rengas voi aiheuttaa sen, että nappulakumit joutuu kovemman muodonmuutoksen alaisiksi, koska kumin runko ei enää jousta ja näin nappulat kuluu ja syö energiaa.
En muista ikinä nähneeni rengasta, joka olisi asvaltilla hitaampi isommilla paineilla, mutta kai niitäkin sitten on. Mutta minusta on ihan mielenkiintoinen ajatusleikki, että pumppaisi noihinkin reilusti painetta eli poistaisi siitä sen normaalin läskin ajotuntuman ja ajaisi sitten vain kuin maasturilla, jossa sattuu vain olemaan tosi leveät renkaat. Jos siis palataan itse asiaan eli siihen väitettyyn huomattavaan hitauteen, niin se väitehän ei pidä paikkaansa, kun pumppaa, mitä sitten kenenkin vanteet kestävät. Jos paineet jäävätkin vähän alas, niin toisaalta kontaktipinnan muoto on oikein edullinen rullaavuutta ajatellen, niin se tasoittaa ainakin jonkin verran. Ei siitä pitäisi suurta eroa jäädä, mutta läskejä taidetaan vain aina mitata sillä, että niitä ajetaan jollain 0,1 barilla. Ei ihme, jos maantiellä on vähän raskasta. Ehkä siinä on vielä puolen kilon sisuritkin sisällä ja sitten ollaan, että eihän tämä kelpaa ainoaksi pyöräksi, kun etenee kuin tervassa.
^Mitä kovempi paine, sitä vähäisempi muodonmuutos renkaan rungossa ja silloin myös sisäkumin vaikutus verintävastukseen vähenee kohti olematonta.
Kohti olematonta, mutta saa olla tosi kova paine, että butyylisisurin vaikutus häviää käytännössä olemattomaksi. Vanteet eivät sellaisia paineita edes kestä. Ja kun läskejä ajetaan niin alhaisilla paineilla, niin sisurit hidastavat usein jo 1-2 km/h. Vaikka 10 wattia per rengas voi hävitä sisureita pitämällä. Tubelessin pitäisi olla läskipyörissä ihan peruslähtökohta, koska sillähän se jo lakkaa olemasta monen moittima hidas.
Jos tuohon läskin nopeuspotentiaaliin asfaltilla haluaa perehtyä todellisuutta lähellä olevilla tiedoilla niin H.C.Andersen ajoi pari vuotta sitten TdH:n läskillä ja taisi tuumia jonniinverran miten läskin saisi asfaltilla kulkemaan. Hän varmaan osaa antaa hyviä neuvoja.
Voi voi tässäkin ketjussa on kirjoituksi minulla on läskipyörä ja jäykkäperä maasturi. Miksi sinulla on kaksi samaa pyörää?
Fatbiken rengas on about 29" ota ja nakkaa 29" kiinnin ja sinula on maasturi alle 3 minuutissa.
Esimerkisi kaupuingissa asfaltilla ajava voi nakata alle 28" Big Applet (eli 29" ja 28" on vain myyntimiesten kikka kolmonen kysessä on sama rengas)
ja talvellä leveän nastarengaan 4.5"
Ja kesällä työmatkafillari rullaa kuin unelma ja talvella pitää kuin liima.
Uskoisitteko että tässä on Kona Wo 2015
http://i22.photobucket.com/albums/b3...pssarmbpzl.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=Z_TXDnI6kJ8
tällä kuvia ja keskustelua
http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-pl...ns-955584.html
Uskoisin. Se lukee siinä.
Niin. Mulle riittää yksi pyörä yksillä kiekoilla.
Hyvin yksinkertaista. :)
Oma kokemus on osoittanut, ettei 0,9barin jälkeen tapahdu rullaavuudessa mitään havaittavaa eroa paineita nostaessa. Sopivilla renkailla rullaavuus ei häviä maastureille kovalla pinnalla, pehmeässä maastossa mennään voiton puolelle.
P.S mullakin on vain yksi filllari, millä ajelen, toistaiseksi en kaipaa muuta.
Itse kun myin täpärin ja Whiten läskin ja tilalle tuli Cube Nutrail Pro niin nyt ollaan yhden pyörän taktiikalla ja en ole katunut, kulkee metsässä näppärästi, voi kikkailla tarpeeksi ja siirtymät rullaa vähintään yhtä hyvin kuin porukkalenkillä olevien täpäritkin :)
Tallissa 29 täpäri ja 26 jäykkäläski, tilan putteen vuoksi pitäisi ainakin toisesta luopua. Työajo 10min suuntaansa, muuten viihdyn poluilla. Mitäs arvon foorumilaiset sanovat ajatuksesta: Farley 5, johon kesäksi vaihtaa Bluton keulalle ja pikkasen kaposemmat renkaat eri vanteilla? Vain onnistuuko edes? Talveksi sitten taas täysjäykkä ja 4,7" renkaat alle.
Ja kysynpä täälläkin kun en vielä vastausta saanut: voiko pakkasilla ajaa jousitus lukittuna?
Lähinnä tässä arponut pitoa silmällä pitäen (sekä talvella että kesällä), kuinka läski sen renkaan tarvis olla?
No ihan hyvä ajatus toi Bluto kesäksi ja kevyemmät kapeammat kumit. Silloinhan se on lähellä jäykkäperämaasturia. Takapää lyö vaan vähemmän juurissa ja kivissä. Ja talvella pärjää hyvin jäykällä keulalla.
Ei ilmakeula lukitttuna muutu yhtään pakkasen kestävämmäksi. Paljon parempi vaihtaa talveksi jäykkä keula. Eikä se iso homma ole.
Kiitos, tämä toi jo vähän vahvistusta omille ajatuksille :)
Noin mäkin olen sen ajatellut. Eli edessä Bluto ja kevyt 4" tai jäykkä ja 4,8" ja takana aina 4,8".
Minä taas pärjään oikestaan kesällä takana 4" JJ noin 0.68bar paineella. Alemmilla alkaa lyödä läpi, mutta rullauskin huononee omaan makuun alle mentäessä liikaa.
Edessä taas tuli eilen todistettua 4" se, kun on tottunut 4.8" isompaan halkaisijaan-> olin jo tangolla menossa yli ja meno loppu siihen paikkaan, kun 4" ei pyörähtänytkään ylös sieltä kivimontusta mistä 4.8" tulee tökkäämättä.
Lisäksi 4.8" edessä antaa minulle ainakin kivasti lisäjoustoa. Sitä ajelen noin 0.42-0.45bar paineella kesällä. Koitan nyt silti vielä hetken opetella taas ajamaan pienempihalkaisijalla olevalla edessä.
Takana 4.8" JJ ajan noin 0.65bar paineilla alle mentäessä rullaus taas kärsii. No möyrintä retkillä paineet voi olla mitä vaan alle, mutta sekalaisessa lenkki ajossa tahmaa jo liikaa.
Kyllä Dude on ketterämpi 4" selkeästi, mutta 4.8" oikeen kiva, mutta enemmän päin ja yli tyyppinen. 4" tuntuma on selkeästi nopeampi. 4.8" taas pahoissa tekniikka paikoissa vie voiton.
4.8" etu ja 4" taka seka rengastus on vielä Dudessa ajamatta, mutta se on hyväksi havaittu kompromissi jo pitkältä aikaa.
4" kumeilla alu tangolla ja tolpalla aika kivireki, mutta nyt taas omat lempparit kiinni eli Answer 20/20 ja Syntacen P6 hiflex, ni johan on eri maasta:).
Onhan 4.8" paljon huolettomampi paineille, kuin 4". 4" alkaa kolista herkästi liian lussuna.
Kilon paineilla esim JJ ajelee asfaltilla helposti yli 20km keskarilla. Sunnuntaina ajelin 4" JJ mökiltä kotio 80km josta hiekka tietä noin kolmannes. Keskariksi tuli 25km/H ja vastatuulta oli kivasti ja nousumetrejä 750m, 147 keskisykkeellä, jos olisi ollut pelkkää asfalttia tuo 25km/H keskari olisi tullut helposti.
Kuski kamoineen lähentelee 100kg ja menopelinä täysjäykkä Dude ja Mukluk.
Itelle omaan lyllerrykseen onneksi riittää yhdet renkaat. 4.8" on just passeli jokapaikkaan.
Työmatkoille joku 0.5/0.6bar on ihan passelli. Maastossa sit aina alustan mukaan.
Kuskilla painoa sen 70kg alasti. En aja alasti.
Pienempiä kumekseja en viitsi vaivautua edes kokeilemaan. Isompia ehkä kylläkin. :)
Nyt on koeponnistettu läski myös maantiellä, ajelin jussiksi Jyväskylästä Hankasalmelle. Matkaa ei toki tullu kuin karvan vajaa 50km.
Mutta sopii mulle mainiosti kulkineeksi myös tähän tarkoitukseen. Vaikka ei yleensä kuvioihin kuulukkaan.
Varsin mainio ajettava myös asfaltilla Bud/IsoKnard kombolla. Paineet 0.5/0.7 bar.
130 keskisykkeellä keskari pysyi helposti 25km/h.
👍😊
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Voisiko fattiin, yleispyörään 26" tilalle vaihtaa 28" hybridin kiekot (43mm) kesäksi? Mitä pitää kiekosta katsoa että sopii?
Kysympä samalla kun näkee noita vaakaputkia olevan erilaisia, osassa fatteja (ovatko uudempia ja kalliimpia ehkä) jatkuu pystyputken jälkeen samassa linjassa taka-akselia kohti, jossain taaaa tekee mutkan pystyputken ohitettuaan. Mitä merkitystä tällä kulmalla on muutakuin kassit on pienemmässä määrin vaarassa?
Noita kiekkoja ei taida valmiina saada. Siis sellaisia missä olisi leveät fatbiken navat, ja kapeat 25-40 mm vanteet. Mutta kaupoissa noita tilauksesta kasataan.