Samoin, ja etuvaihtajan säätämisen kanssa meni kans aikoinaan hermot, saipahan paikallinen töitä ;)
Printable View
Samoin, ja etuvaihtajan säätämisen kanssa meni kans aikoinaan hermot, saipahan paikallinen töitä ;)
Ite revin etuvaihtajan heti irti, ja absolute blackin ovaali eturatas kiinni. Huomenna aattelin 40t expanderirattaan laittaa kiinni.
Rengastusta tässä oon miettiny uusiks, Jumbo Jimit saatta tulla alle jossain kohtaa kevättä. Kuitukeulaa oon ebaysta kattellut kans... ;)
Joop. Sain kohtuu hyvin säädettuu ton etuvaihtajan. Pientä kosketusta ottaa min ja max vaihteella. Ilmeisesti Vaijerin säätövara ei riitä. Kiristää niin pienimmällä hankaa ja ku löyhentää niin maxilla hankaa. Tai sitte en vaan osaa.
Ei tullu ajetelleeksi että pyörä tulee suoraa tehtaalta. Eikä sitä pistetä iskuun myyjän puolelta niinku yleensä pyöräliikkeet tekee.
Mut kaikki muut pelas ihan hyvin. Pyörä on komeempi ku mitä kuvissa. En valita
edit: Kyl se hyvin pelaa nyt. Ainoastaan ketjukehän sisäpuolella oleva muovi osa (Ohjain?) ottaa ketjuihin ku on pienin päällä. Se kyllä tulee siitä kulumaan sopivaksi jos en saa vähän siirrettyy sitä.
Mun scoopista hajos takajarru ,välillä jarrukahva meni pohjaan . Ajossa piti kokoajan pumppailla , että jarru toimi. Yritetty ilmata moneen kertaan ala-ja yläkautta. Vähän aikaa kahva oli ok, mut kohta kahva meni tankoon kiinni. Vein jarrun liikkeeseen ne antoi uuden jarrun samantien mukaan . Ikinä takuuhomma ei ole toiminu noin hyvin. Ei mitään tyhmiä epäileviä kysymyksiä . Kymmenen pistettä ja dinosaurus merkki (kun papukaijat loppu).
Kumpi mahtaisi olla luotettavampi ostos Scoop Fatty vai White Fat Pro?
ketjun perusteella Verkkiksen fäteissä aikas lailla sanomista heti uutena eikä näemmä takuu pelaa, vai pelaako?
Scoopyn XL olisi geometrialtaan paljon parmepi kuin White L kokoisena.
^ Samanlailla on Whiteissäkin ollut ongelmia. Omassani (white)ei tosin muuta, kun että etujarru hiukka vuosi kovilla pakkasilla. Takuukorjaus toimi hyvin
Mulla on scooppi toiminut hyvin. Ja oli säädöissään suoraan laatikosta.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Mulla ei oo ollut sen Scoop Fattyn vanne-episodin jälkeen mitään valittamista ja kilometrejä on tullut jo useampia satoja. Verkkokaupan kanssa takuuhomma hoitui helposti. Kaksi kaveriakin on hommannut samanlaisen Fattyn tuon mun pyörän kokeilun jälkeen ja heillä on ollu ihan oikeat vanteet ja muutkin osat. Toinen tilasi Verkkiksestä ja toinen BikeAvenuelta.
verkkokauppa.com :lla pelaa takuu aina hyvin
Eihä täs oo vasta ku 6 sivuu sanomista. whiten ketjussa on jo 100 ;)
Mutjoo ite arvoin näitten välillä ja päädyin silverbackiin ku täs on osat kaikinpuolin ok. Whitestä ois menny renkaat vaihtoon ja tubelessia ois joutunu kikkaileen niille vanteille.
Ja noita whiten pyöriä tuntuu näkyvän aikalailla. Ainaki litee. Jos siis haluaa erottua massasta.
Kovasti tää tuntuu katseita keräävän. Ja naapuritki alko heti kyselee
Onkos Fattyssä etujarrusatula suoraan harukassa vai onko siinä jo adapteri? Meinaan kaipaisi kuitenkin 203mm levyn ja XT tai Zee jarrun. Zeen kanssa voisi 180mm levykin riittää. Etusormella jarruttaen pitää takanen olla reilusti ilmassa myös vesikelillä.
Vielä kun osaisi päättää onko etujousto välttämätön.
Muutes mitkä mahtaa olla toimituslaatikon mitata? Mietin että mahtuisi autoon sisälle vai pitäisi olla kärry pyörää hakiessa.
Pistinpä sitten XL kokoiseen Fattyn tilaukseen. Oranssi värikin on just se mikä pitääkin olla. vain 11.90e maksaa kotiin tuonti niin ei kannata itse kuskailla.
Nytpä sitten tilaamaan etujarrua tai ehkä koko jarrusetti :)
Mulla tappelee tää fatty nyt White Pro:n kanssa. Hinta tingittynä lähes sama. Fattyssä on se lime keltainen väri mulle aika hyvä, mutta tanko on suora. Tykkään kun fättäreissä on yleensä sellainen pieni kaari ohjaustangon jälkeen.... mitäs sanotte, kumpi on laadukkaampi?
Itse ostaisin Scoop in jos näistä pitäis valita...☺
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
^tajusin itse vasta nyt että Fattyssä onkin 9mm QR etuakseli eli se nuljaa. Näin teki 26" täpärissäkin. Jos siihen saisi edes läpiakselin niin auttaisi asiaa.
Nuo pyörät on geometrialtaan erilaiset. Fatty on pidempi runkoinen mistä itse pidän. Jos XL tuntuu liian pitkältä vaihdan 40mm stemmin. Fattyssä on jo valmiina talvikokoiset renkaat mutta White on kevyempi ja tosiaan parempi etunapa. Molemmissa on heikkotasoiset jarrut mutta etujarrun vaihtamalla siitä selvinnee ja jos mieli muuttuu niin hyvät jarrut saa siirrettyä seuraavaan.
Toivottavasti runko ja navat pysyy nipussa ja vanteet suorina. Muut osat onkin kulutustavaraa.
Aika outoa, etä verkkokaupassa ei noita tosiaan voi edes nähdä, saatikka kokeilla, vaan tavara ostetaan varastossa laatikossa ja sit se on fifty-sixty, tykkääkö vai ei. Eikä 1099 hinnasta ei sit oo yhtään tinkimisvaraa....
Nuo scoopin BR615 jarrut on oman kokemuksen mukaan hinta-laatu huomioiden kyllä oivat jarrut. Ei mulla tuo 9 mm etunapa kyllä nuljunnut minnekään. Nyt on kiinni hiilarikeula 15 mm läpiakselilla ja kaippa se tukevampi on, mutta ero ei kyllä omassa ajossa ole mitenkään merkittävä.
Onkohan tossa joku käpy ton etu vaihtajan kanssa ? On niin helkkarin tarkka. Vaijerin liike ei riitä . Säädin silleen ,et ketjut raapii etuvaihtajaan kun edessä pieni ja takana iso kun harvemmin tarvii tuota välitystä. Epäilen, että eturatas ja vaihtaja ei natsaa keskenään. Pitäsköhän käydä maanantaina verkkokaupas fillarin kans?
Eipä noissa kai muuta "vikaa" ole kuin sädtöjen puute. Pitoa ei kaksi mäntäisellä saa ilman kova puristustarvetta 180mm levyllä noinkin isolla renkaalla. Tavallisen 26" x 2.4" kanssa yhdistelmä toimii mutta isompi renkaan halkaisija vaatii isomman jarrulevyn. Tilasinkin jo 203mm XT levyn ja adapterin ja ICE V8 hissitolpan. Vastaava mutta ohkaisempi tolppa on palvellut hyvin Cubessa kesät talvet.
Saisikohan siihen etunapaan läpiakselia? Sekin tukevoittaisi menoa.
Pirun tarkka se o. Itekki kääntelin, nostelin ja vääntelin 2pv. Se meni silleen että korjaustelineessä se hankaa hieman isoimmalla vaihteella ulkoreunaa mutta ku lähtee ajeleen niin ei se hankaa enää ku on veto päällä. Ja se vähän hieroo sitä muovi ohjuria pienimmällä
Mut säätö prosessi menee. (kiekot mainittu fyysisissä mitoissa)
1. takana iso kiekko ja edessä pieni. L ruuvilla säätää ketju 0-0,5mm häkin sisäreunaan
2. iso kiekko takana, iso edessä. ketjun kiristys niin että 0-0,5mm häkin sisäreunaan
3. pieni kiekko takana, iso edessä ja vähä avittaa vaihde vivulla ja säätää H ruuvilla ketjun 0-0,5mm häkin ulkoreunaan
jos ei nuilla mene niin kokeilla kääntää/nostaa,laskea vaihtajaa. mulla on kiinni aivan pullopidikeruuvin alapuolela
Ohjeet shimanon manuaalista link :)
Oiskohan xt:n ketjut vähän leveemmät kun vaihtajaa ei saa säädettyä kunnolla. Se on liian ahdas tai liian pieni liike. Säädin silleen et pikku ees ja iso takana häkin sisäreuna n. 1 mm ketjusta. Sit kun laittoi ison eteen ja pienen taakse otti aika rankasti häkin ulkolaitaa kiinni rrrr. Sit jos vaijeria kiristi niin, ettei ota kiinni sit raapi pikkurattaalla. Väänsin häkin ulkolaitaa vähän ulospäin yläreunasta siitä kohtaa missä ketjut kulkee isolla rattaalla. Tuon "säädön " jälkeen ei mitään enään ongelmia . Kamat kasaan ja ajelee.
Tuootaa.. mitäs mieltä:
Tää mun vannehomma on siinä vaiheessa et on kuulemma fillari on "läjässä" mutta eturenkaassa ei kuulemma pysy ilma vaikka on litkut sisällä, kahdessa päivässä ilma hävii.. (sovittiin että kehän vaihdon yhteydessä tehdään tubeless). Ja korjaaja antoi niinku vähä ymmärtää että ei tulis pysymäänkään? Sanoin kylläkin et yritä nyt saada pysymään ja soittele ku on valmis.. Eli enhä oo nyt iha väärässä ku väitän asentajan munanneen jotai?
Ei muuta mut 4vkoa keskiviikkona täynnä fillarin viennistä takuukorjaukseen paikallisee huoltoon :D
Kyl ne siellä pysymään saa mut varmaan pitäs uudet teippaukset laittaa. Olikos niissä vanteissa valmiit teipit? Jos ei ollu niin asentaja ei vaan osaa ;)
Sehä ois hyvä vähä aikaa ajella sisureilla että ne teipit asettuu kunnolla
https://www.youtube.com/watch?v=DZnwyC7F5w4
15min:ssa tekee ite. ei tarvi ootella 4viikkoa
Jättää teipit pois niin ei teipit vuoda.
ei ollu mitään teippejä. Mitä lie tilasivat ja yrittäävät nyt saada pitämään..
Morjens!
Kestohymy naamalla... tänään sen sain vihdoin! Oman Scoop Fattyn! Parin tunnin lenkki Tapiolan ympäristössä ja hymy ei vaan hyydy naamalta! Mulla ainakin vanteet oli oikeat, vaihteet menee päälle niinkuin pitääkin ja kaikki toimii loistavasti! Itse ei ainakaan näin alkumetreillä voi kun kehua kyseistä kampetta! Jarrutkin sain paikalleen just eikä melkein, jarrukahvoja joutui säätämään vähän ulospäin että sai kunnon tuntuman niihin.
Onko suosittaa kunnollista etu- ja takalokaria Fattyyn?
Ensivaikutelma pyörästä
- jarrut on heikot mutta eipä anneta viimeistä sanaa ennen kuin niitä on vähän ajettu
- etupyörän laakeri on niin kireällä että mitään herkkyyttä ei ole vaan käsin pyörittäen jyrisee poikkeuksellisen paljon (järejettömästi), jossain määrin säätöasia mutta enempi laatuasia.
- polkimet, hei pyörässä tosiaan tuli polkimet mukana. Niillä vaan ei tee mitään. Laakeri kireällä kuin viulun kieli eikä tossu saa kunnon otetta. (Uudet tulossa Ranskasta)
+ vaihteet toimii mukavasti ei valittamista pihakurvailussa
- pyörä on jäykkis. Jää mietintään pitääkö laittaa myyntiin ja ostaa ainakin joustokeulainen. Eka lenkki näyttää missä mennään.
- satula on päin persettä mutta onneksi parmepia on kotosalla pari kipaletta
- stem on liina pitkä mutta näitähän saa kaupasta. 40mm lienee sopiva
+ upea väri (oranssi)
- vaijerit menee edessä väärältä puolen joten ovat tiukalla mutkalla. Pitää kokeilla josko pituus riittää kiertämään ohjausakselin ympäri
Vanteet pitää vielä tutkia onko ne oikeasti tubeless ready. Mukana tuli pari tubeless venttiiliä tai ainakin luulen että ne sellaisia on.
Geometrian rakentelu omaan makuun vie kuukauden verran sitten kun jostain löytyy järkevän hintainen lyhyt stemmi.
Kivan oloinen pyörä kaiken kaikkiaan. Ei vaikuta ollenkaan ns. markettipyörältä. Hintaansa nähden oikeinkin pätevä.
Voi suositella vaikka talvipyöräksi, olettaen että napojen kanssa ei tule jatkossa ongelmia.
2 viikon palautusoikeus verkkomyynnillä. Tosin ei hajuakaan miten toimii pyörien kohdalla.
Siellähän tosiaan on joustokeulallaki varustettuja scooppeja. double deluxe ja single.
Jäykkiähän niistäki tulee ku pakkasella veivaa ja ei varmaan hyvääkään tee.
Mulla oli kyl jarrut ihan tehokkaat. Tosin en oo testannu pitävällä alustalla viel
Kysyin itse tuota palautus asiaa kun tilasin fillarin . Kun arvoin filetsun kokoa. Niin sanoivat ,et jos fillarissa on käytön jälkiä niin niistä rokotetaan . Eli ei kandee hirveesti ajella jos haaveilee palauttavansa.
Eikö navoissa ole kestovoidellut laakerit ei irtokuula versiot?
Oman kokemuksen mukaan ainakin Foxin pumput on toimineet myös talvella. Toki ne vähän hidastuu mutta varsinkin takaiskari toimii oikein hyvin. takaiskarille tulee niin paljon voimia että se pysyy sisältä kitkan vuoksi lämpöisenä eikä siksi koppuroidu kovin paljoa. Enempi talviajamisesta tekee kovan tuntuista se, että 26" ei eteen ole saatavana plussakoon nastakumia.
Minulla oli vaihtoehtona kolme erilaista ja hintaista läskiä ja strategiaa
1. Verkkiksen Fatty, täysjäykkä - talvipyörä / tekniikkapyörä
2. canyon Dude, joustokeulalla - jotain jonkun väliltä, ehkä
3. Maxx Huraxdax, täysjousto - nykyisen täpärin tilalle kaikkeen ajoon
Verkkiksen pyörän kun valitsin niin samalla valitsi jatkostrategian ja se tarkoittaa 26" täpärin vaihtumista 27.5+ täpäriin. Huraxdax olisi ollut kaiken kattava mutta ehkä turhan raskas kesäajoon. Dude taas, no jäin miettimään että mitä sillä' oikeastaan tekisi kun kesällä on oltava joustoa takanakin kun ei ole lunta pyöristämässä kiviä ja kuoppia.
Mutta on tuo verkkiksen pyörän oranssi väri vaan hiton upea :)
Kävi pari kertaa mielessä että mitäpä jos olisi vetänyt 2K lakan pintaan mutta fillarit on käyttöä varten ostettu ja se käyttö saa näkyä. Vähän sama on endurokonepyörien kanssa. Naarmujen päivittely on neiteilyä maastovehkeissä :) Joos narmuja ei ole niin ei sillä fillari ole metsässä ajettukaan.
Takahaarukkaan ketjujen puolelle kyllä jotain pitäisi keksiä ihan sen hiton kolinan vuoksi mitä ketjut aina pitää.
eikö se kytkimellinen vaihtaja riitä?
Kyl mie oon mucky nutz:illa pärjänny vanhan maastopyörän kans. Suurimman osan roiskeesta estää. Eikä lennä koiran paskat naamalle. Laittanu paikoilee vain sillon ku kurakelit paitsi face fender on aina. Muut on pyöräilyrepussa aina mukana ku ei paina mittää. Ainoa mitä ne ei suojaa on etuvaihtaja jonne kerääntyy aina kasa kuraa. Tohon pitäs kyl joku suoja viel keksiä.
No voi helvetti sentään, uskaltaisiko tän nyt sitten tilata näkemättä? Ilmeisesti jengi ollut kohtuu tyytyväisiä tähän, ja toi on melko edullinen jos White Litea ei ota huomioon.
Ja jarrut myös pykälää paremmat scoopissa