Eiköhän noita siirtymälatuja voi käyttää siirtymiseen muillakin liikkumismuodoilla, toki mahdollisimman vähän "tuhoa" aiheuttaen. Sama pätee tietysti latujen ylityksiin.
Printable View
Eiköhän noita siirtymälatuja voi käyttää siirtymiseen muillakin liikkumismuodoilla, toki mahdollisimman vähän "tuhoa" aiheuttaen. Sama pätee tietysti latujen ylityksiin.
Niinhän sitä luulis, sun antama lupa ei vaan taida riittää... hiihtoniilot on eri mieltä. Siitähän tässä topicissa on puhe :D
No johan nyt on :seko:
Mää olen autoileva hiihtäjä ja silti pidän itseäni etenkin hyvinkin sivistyneenä sekä käytännöllis-järkevänä ihmisenä. En kai mää sinne ladun varteen bussillakaan lähde s*atana. Saati sitten fillarilla tai kävellen. Sama koskee mun lumikenkäilyä ja retkiluistelua. Joskus (harvoin, tosin) saatan lähteä autolla fillaroimaankin.
Juu, ajattelin vain omasta puolestani antaa luvan (jonka jokainen ladulla pyöräilevä tietenkin nimenomaan minulta tarvitsee), kun sekä pyöräilen että hiihdän (että juoksen ja rullaluistelen ym.). :p
Kait se "cityhiihto" on nykypäivän laji. Viime talvena tekivät tänne Iisalmeenkin keskustan rannoille kävelytien tilalle hiihtolatua... arvatkaas onko tekstaripalstoilla ollut sitten juttua?
No, itse asun kuitenkin parempien baanojen vieressä, joten ei tarvii tuonne keskustaan lähteä sorkkimaan koirankusettajien kanssa samoille väylille.
Meillä fillaroitsijoilla ja juoksentelijoilla saattaa usein unohtua, että harvempi harrastus on sellainen, että sen ääreen pääsee suoraan kotiovelta. Pääkaupunkiseudun lähellä on esimerkiksi lähemmäs neljäkymmentä jäähallia - ellei ylikin - ja kaukaloita lähes tuplaten. Käytännössä kaikki pelivarusteitaan raahaavat tulevat hallille autolla. Laskettelijoilla lähin järkevä harrstuspaikka taitaa olla Vihdissä. Alueella on tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia, jotka harrastavat jotain joukkuelajia jollain tasolla kilpailumielessä. Kisapaikka on harvoin se oman lähiön lähin halli tai kenttä.
Ja harrastuksiin liittyvä liikenne taitaa olla hyvin marginaalista esim. työmatkaliikenteeseen verrattuna. Vai onko kovatkin ruuhkat ulosmenoväylillä vielä arki-iltaisin 7-8 maissa?
Kivahan se on hikisenä ja ohuissa hiihtokamppeissa taivaltaa paluumatkaa, pienessä tuulessa ja napakassa pakkasessa. Toisin kuin pk-seudulla, niin täällä provinsseissa joskus joutuu ihan oikeasti siirtymään paikasta A paikkaan B.
Sitä vaan ihmettelen että miten sinne paloheinän lehtoalueelle esim:sisäosiin pääsee? Luontotutkiat ja harrastajat koululaiset sunmuut tiedonjanoiset.
;)Pitkospuut käyttämättä ja missä voi enään halata puita.*oikeesti*
Siitä huolimatta niitä täytyy kovasti koko ajan rakentaa lisää, esimerkiksi kolmostien ja Kaarelantien risteykseen, vaikka siinä on Paloheinän ja Pirkkolan hallit kävelymatkan päässä ja ainakin Oulunkylä, Malmi, Leppävaara ja Myyrmäki kymmenen minuutin automatkan sisällä. Tokihan pk-seudun hallit ovat täyteen buukattuna joka päivä 05-24 (kivaa varmaan kuskata 11-vuotiaita johonkin Pyllymuron jäähalliin ennen aamukuutta...), mutta on tuo silti kohtuullisen älytöntä hommaa.
Tuosta liikkumismuotolistasta unohtui veesukset. Kuten tuosta mutiksen esimerkkikuvasta nähdään, ei tuolla keskuspuistossa pääse edes vaparisuksilla etenemään ellei ole jauhojärvimäisiä tasatyöntölihaksia.
Sen verran hiihtäjien käytöksestä vielä, että viime tai toissatalvena jouduin kerran ajamaan pyöritse Ruskeasuon heppa-aitaukselta Hakamäentien alle latua pitkin, kun tuo alue on niin täysin sumputettu laduilla. Kovasti hävetti koko matkan, mutta samaan aikaan liikkeellä olleista noin viidestä hiihtäjästä kukaan ei kommentoinut mitään. Ilmeisesti olivat tietoisia kulkureittien puutteesta.
Ladut pyritään tekemään niin ettei tarvitse lähteä ajoneuvolla harrastamaan. Tietoinen valinta, ei vahinko. Keskuspuisto voi olla huonosti suunniteltu latujen osalta, en tiedä, en ole käynyt talvella (asun Vantaalla).
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti kolistelija
Väittäisin että hiihtoniilo joka ajaa pyöräilijän tai kävelijän pois tuolta pätkältä on väärässä. Jos kerran ei ole edes latukarttaan merkattu ei varmaankaan ole virallinen latu vaan 'free4all'. Suosittelen jedimiekan mukaan ottamista kun lähdet kokeilemaan ;)
Siis mikä on älytöntä? Jääurheilu ylipäätään vai se, että halleja rakennetaan lisää, koska entisiin ei enää yksinkertaisesti mahdu? Ratapyöräilijät eivät saa hyvällä säällä edes yhtä velodromia täyteen...
Jos joku on älytöntä niin hiihtoputket (ja tähä kohtaa kiukkuinen vastakommentti).
Hitto, että tää onkin viihdyttävä ketju. Maha ei vaan tahdo kestää näin paljoa popcornin syömistä. http://www.freesmileys.org/smileys/s...ic/popcorn.gif
Vika on nettikartassa. Paperisessa ulkoilukartassa tuo parin sadan pätkä kyllä uskoakseni on ja se on ajettu joka ainoa talvi, siis siitä lähtien kun paikalta kaadettiin metsää ja ruvettiin rakentamaan.
PS Se on sinänsä aika huvittava ja erinomaisen tarpeeton laduntynkä ja lähinnä eräänlainen jäänne rakentamisen hävittämää tykkitietä seuranneesta ladusta jonka tarkoitus oli yhdistää Herttoniemen-Viikin ja Kontulan-Rajakylän - silloin ei Kivikkoakaan ollut - ladut. (Eipä se järin suosittu ollut silloinkaan, alikulkutunnelien takia joutui lähes aina kävelemään lumen vähyyden ja/tai ladun hiekkaisuuden takia, mutta ulkoiluvirastossa on jostain syystä aina innostuttu pitkistä muka yhtenäisistä latureiteistä.)
PPS Vanha mies muistelee lisää: tuo mainitsemani yhdyslatu oli sekin kai itse asiassa jäänne ajalta jolloin Myllymestarintietä/Kehä I:stä ei ollut, joten latu todella oli yhtenäinen Malmin ampumarata-alueen kautta Kontulan ja Rajakylän takamaastoon.
Vain muutama näistä Helsingin laduista on tarkoitettu pelkästään hiihtäjille (esim. Herttoniemen 1, 2, 4 ja 5 km, Paloheinän 1,8 3, 5, 7,5 km + muutama muu). Suuri osa on ulkoliikuntaväyliä, joita ei talvisin ylläpidettäisi lainkaan ellei liikuntavirasto ajaisi niitä latukoneilla. Auraaminen (ja lumen pois kuljetus) tulisi paljon kalliimmaksi. Tästä oli muutama vuosi sitten juttua lehdissä. Eli jos näitä reittejä ei ajettaisi latukoneilla, niin ne olisivat kävelijöiden tekemiä monttuisia polkuja ja tuskin fillarointi silloin mitään herkkua olisi. Näillä ulkoliikuntaväylillä voi vallan hyvin kävellä ja myös pyöräillä (ei niitä ole missään kielletty). Itse hiihdän paljon ja useimmiten näillä yhteisväylillä, mm. työmatkan, jos mahdollista. Tietysti se vähän harmittaa, jos luistelualue on kävelty kuopille tai siinä on pyörien uria, mutta onhan tämä luksusta siihen verrattuna, että olisi vain nuo viralliset "vain hiihtäjille" ladut. Täytyy myös tunnustaa, että itsekin ajan joskus pyörällä Hertsikasta Viikin Prismalle pitkin tuollaista yhteisväylää, enkä tunne huonoa omaatuntoa.
Olen selaillut ihmeissäni tätä threadia, enkä ole vielä päässyt selvyyteen kenellä sitä vaikeaa elämää hiihtoladuilla oikein on, pyöräilijöillä vai "hiihtoniiloilla"?
Mistäs tuo "hiihtoniilo" nimitys muuten oikein juontuu? Minulle siitä tulee mieleen "hiihtoni ilo" ja siitä aion kohta lähteä nauttimaan Hallainvuoren maisemiin.
Minä olen kyllä tämän keskustelun takia saanut idean hankkia sukset. Pääsisi tutustumaan tarkemmin ja saisi selkoa miltä maailma näyttää aidan toiselta puolen katsottuna. Ja aina olen unelmoinut että pääsen huutamaan: "Latua perkele!"
Sen lisäksi tuosta melkein kotiovelta lähtisi hiihtoniilojen itse tekemä siirtymälatu jota pitkin pääsisi Malmin flygaria kiertämään. Siitähän pääsee helposti Kivikkoon jos haluaa. Vain taivas ja avautuvat sukseilijat rajana! :D
Millä perusteella muut kuin mainitsemasi ovat free4all mestoja? Mistä olet tietosi saanut? Väitän että olet väärässä. Myös muita virheitä tekstissäsi on, enkä tarkoita kirjoitusvirheitä. Ulkoilureitin auraaminen ja latukoneella ajaminen on varmaankin suunnilleen yhtä halpaa/kallista. Ei sieltä metästä sitä lunta tartte roudata pois! Kelveiltä joo, ei ulkoilureitiltä metsästä. Hyvä että nautit hiihdosta mutta tarkista faktas ennenku tänne tuut julistamaan ja taas on pienten ihmisten päät solmussa.
Hiihto on lähiliikuntaa. Vaikka jonkin Paloheinään tai Hakunilan parkkipaikalla voisi tehdä toisenlaisenkin johtopäätöksen, valtaosa pääkaupunkiseudun latujen käyttäjistä hiihtää lähiladuillaan ja kävelee ladun varteen. (Tästä on tehty joku tutkimuskin.)
PS Voi tietysti olla että asia on toisin joskus tulevaisuudessa jos ja kun enemmistö hiihtäjistä kuuluu siihen sukupolveen joka on jo lapsena oppinut että kaikkiin liikuntaharrastuksiin pitää mennä autolla jonnekin suorittamaan,
Mulla taas oli lapsuus rankkaa ei ollu suksia,ne "lainattiin" talon seinältä ja käytiin hiihtämässä.
Salomaan Kake myi hokkarit halavalla missä terätkin oli vähän klonksuwasti kiinni.
Eka willari oli ZDD sillä mentiin ,isä oli sotaveteraani soliferi mopolla kurvaili suoran jalkansa kanssa.
Ei viety harrastuksiin piti vaan ajella kesät talavet*perkele* tässä enään ruweta suksilla opettelemaan hiihtämistä.
Polut auki! täältä tullaan ja kollaa kestää!!:D
Itse asiassa noilla nurkilla kulkee aurattu reitti keskuspuiston länsireunaa pitkin. Sen löytäminen voi kyllä olla hieman haastavaa. Ei tuo muutenkaan ole mitään suosikkireittejäni: mäkinen, mutkitteleva, lyhyet näkymät, kaksi ajoradan ylitystä (ei tosin yleensä risteävää liikennettä) ja talvikunnossapidon taso tuntuu olevan vähän heikompi kuin keskuspuistossa muutoin.
----------------------------------------------------------------------------------------
Sitten niihin omiin kokemuksiin tältä päivältä: ajelin mainiosti aurattua Vihdintien itäreunaa Kehä I etelään, tavoitteena kääntyä junaradan varren pyörätielle. Yllättäen Vihdintieltä radan varteen johtava hiekkatie oli kadonnut, ja sen tilalla oli latu. Pyöräilin sitten vähän matkaa taaksepäin edelliseen risteykseen, josta pääsisi kiertotietä radan varteen, mutta siinäkin oli hiekkatie kadonnut ja tilalla pelkkä latu. Ulkoilukarttaan on merkitty noille kohdille sekä talvisin aurattu ulkoilureitti että latu (eli oletettavasti molemmat rinnakkain), mutta nyt löytyi vain se pelkkä latu. Iso ilo siitäkin kartasta tällä kertaa.
En lähtenyt tällekään ladulle ihmettelemään, vaan aikani arvottuani löysin korvaavan, auratun reitin: alikulusta tien toiselle puolelle ja siitä samaan suuntaan radan varteen. Matkaa ei tullut paljoa lisää, mutta tuohon edes-takaisin sahaamiseen ja reittien arpomiseen vierähti kuitenkin tovin aikaa.
Elämää voisi helpottaa, jos tuollaiset latujen takia reittiin ilmaantuvat kiertotiet olisi edes jotenkin järkevästi viitoitettu, jolloin ne olisi mahdollista löytää helposti - pyörän kanssa on kuitenkin mukavampi kiertää vähän kuin mennä sinne ladulle toikkaroimaan (kävelijän kohdalla voi olla toisin). Toisaalta tällaista erillistä talvi-viitoitusta taitaa olla tällä hetkellä turha toivoa, kun tuossa olemassaolevassa viitoituksessa on aika paljon toivomisen varaa kesäisinkin.
Itse viime talvena hajoilin juuri tästä samaisesta asiasta toisessa ketjussa. Toki ymmärrän jos joku lataa kilometrikaupalla siinä ladunpäällä ihan huvikseen vittuillakseen, mutta juuri tuo että kun sitä luisteluväylän reunaa vetää vähän matkaa niin joku helvetin vanha harmaapää paukuttaa sieltä ensimmäisenä että vittuun täältä... suksisivat itse sinne.
Tuossa olisi hieman sitä kävelijöiden tekemää röykkyistä polkua, kuvaus ja koko video onkin ihan hanurista, mutta käy polkujen esittelystä hyvin. Smuuttia ja nopeeta rataa, ja just sitä herkkua.
Vastaavat polut ovat siis motitettuja laduilla.
Edit: Tämmöisiä ne polut on sitten siellä latujen sisällä jos niillä ei pääse kulkemaan
Mä olin ihan unohtanut tuon meidän yhteisen kulttuuripläjäyksen, mähän ajoin joskus ihan lujaakin :o. Mut joo siis selvitellään siis että tuo on juuri sitä talvipyöräilyä mitä halutaan harrastaa, eikä mitään XC-lenkkiä laduilla. Joskus se on vaan pakko ylittää latu jotta pääsee poluille. Mitä tulee keskuspuistoon ja varsinkin Pitkäkoski-Haltiala-Paloheinä akselilla niin tulen jatkossakin ajamaan niillä poluilla. Joskus joutuu ladun ylittämään ja joskus tekemään pienen latusiirtymän, pahimmat paikat ovat Vantaanjoen ylitys Pitkäkoskella(koska muuta reittiä ei ole) ja sitten siirtymä Kuninkaantammentietä ulkoilumajalta n.200m päässä alkaville poluille, ne on ne mun suurimmat ladulla pyöräily synnit mitä tietoisesti tulee tehtyä.
Aini se issikka-aalto, tosin lopussa on jo ihan normipolkua tarjolla.
No mitäs jos keräätte porukan ja marssitte pyytämään kaupungilta rakennustarpeet ja teette talkoina ulkoilureiteille tärkeimpii kohtiin muutaman ylikulun.
Siis latu yli ja polku ali.
Kaupunkilehteen juttu, luulis jengin heittelevän lakkia moisille sankareille.
...pitää toki kestää ~4t latukone ja olla muutenkin pätevä, mut eiköhän valmiita piirustuksia olemassa oo...
...voi tehdä myös hirsistä tai isosta ojarummusta ja maata rakentamalla...
Montakohan tuntia kestäis kun siinäkin olisi latu.
No jos kesälomalla teette, niin jokunen ainakin. Sen verran pieni rumpu, että latukone ei mahdu, kato.
Tuolla keskuspuistossa on jo muuten kaupungin pykääminä ainakin kaksi tuollaista latukoneen kestävää ylikulkua, Paloheinän mäen kupeessa. Niissä tosin menee tähän aikaan vuodesta ladut sekä yltä että alta.
(Kesäisin ovat kyllä siitä ikäviä, että se parrujen välistä valuva sadevesi jyrsii alla olevan hiekkatien muutoin hyvään pintaan ikävän tärinäraidoituksen.)
Kyllä sitä ulinaa saa kuunnella ihan sukset jalassakin.
Joku vertasi noita jäkä-jäkä-hiihtäjiä valittaviin kuningaspyöräilijöihin. Ehkä niitä voisi verrata niihin enväistäketäänmullonmaantiefilojakamatvimpanpà ¤Ã¤lle legendoihin, joista olen tosin saanut vain lukea täällä, tosielämässä en ole onnistunut kohtaamaan yhtään. Hiihtäjissä noita on aika paljon enemmän, kun munkin vähäisillä suksikilsoilla aika monta tapausta jäänyt mieleen. Ja jostain syystä vielä hyvin nuorena, ei vissiin täysi-ikäisille ja -kokoisille edes uskalleta riehua. Kertaakaan en itse em. tilanteissa perseillyt niin, että pitäisi päreet polttaa.
If you can't beat'em, join'em!
Mä olen salaa unelmoinut, etenkin parina viime talvena, että tulis niin pirusti lunta, että joutuis jalkakäytävät ja kelvit muuttamaan laduiksi. En millään muulla liikkuisikaan kuin suksilla. Siellä ei varmasti niitä nirunaru sentin vahvuisilla nanosuperluistimilla varustettuja ladun omistajia edes näkyisi, kun voisi törmätä vaikka hiekanjyvään tai hukkua aurausvalliin. Tai erälaudoilla pääsisi lähes linnuntietä, se ois jo hianoo...
No, omakin mielipide on tainnut jo aika vahvasti tulla esiin, ehkä jätän jo vinoilut. Vaahtoajat ei vaan yhtään aja lajinsa asiaa, itsekin loistava esimerkki niistä (sadoista?) tuhansista, joita ei oikein mitenkään voi käännyttää latuhiihdon puoleen. Ja eipä tule jälkipolviakaan lajiin tutustutettua, kun ei jaksa kirvestä ottaa mukaan, jotta uskaltaisi lähteä tenavia latu"kulttuuriin" perehdyttämään. Äh sori, juuri lupasin lop... Vaan eipä se varmaan mitään haittaa, jos harrastajia ei ole tulossakaan lisää, eipä suomalaiset ole koskaan tainnu ilman dopingia hiihdossa pärjätäkään... Sori, en pysty, poistun.
Pitipä tämäkin päivä nähdä, että joudun puolustelemaan ladulla kävelijöitä (ja pyöräilijöitä), vastentahtoisesti tosin, mutta minkäs teet. Alla poimintoja eräästä YLE:n uutisesta. Parempiakin lähteitä varmaan löytyisi, jos viitsisi etsiä.
Ladun ylläpitäjä voi kieltää ladulla kävelyn (ja ilmeisesti myös pyöräilyn), mutta se on silloin selvästi merkittävä! Ladun tärveleminen ja toisille vaaran aiheuttaminen on rikoslain vastaista, samoin koirien ulkoiluttaminen tai moottoriajoneuvoilla ajo on kunnostetuilla laduilla yksiselitteisesti kielletty. Näitä liikkumisia rajoittavat järjestyslaki ja tieliikenne- ja maastoliikennelaki.
Sen tiedän, että noilla mainitsemillani laduilla on kieltomerkit (Hertsikassa tosin ei kovin selvästi). Ulkoilureittien auraamisen/latukoneella ajamisen kustannuksista oli muutama vuosi sitten juttua, mutten muista missä, enkä viitsi etsiä. Itselleni on ainakin päivän selvää, että latukoneella ajaminen on nopeampaa ja halvempaa kuin lumien pois auraaminen. Kyllä ne lumet jonnekin pitää työntää, jos ei ole lumilinkoja käytössä.
Miksi muuten "faktoja" pitäisi tarkistaa?
Tervetuloa! Samanlaisia ihmisiä taitaa olla molemminpuolin aitaa, niin fanaatikkoja kuin rennommin ottajiakin.
Jotain hyötyä itsellenikin on ollut tästä keskustelusta. Nimittäin wikipediasta: lajiniilo, jostain urheilulajista kiihkeästi innostunut toimittaja tai penkkiurheilija (esimerkiksi hiihtoniilo, tulosniilo jne.).
Olet siis kiertänyt kaikki helsingin ladut ja muualla et ole nähnyt kävelyä kieltäviä kylttejä. Kävin tossa malmin flygaria pari rundia kiertämässä. Siellä oli kieltokyltti. Siinä yksi jota et ollut tarkistanut. Koitan tässä katella muita, tosin useimmiten hiihdän kotikaupunkini alueella joten päivitys tämän osalta on hidasta.
Olet siis ajanut latukonetta ja willeä (tms). Tiedät että latukoneella pääsee kovempaa. Selvä. Itse en olisi samaa mieltä. Todennäköisesti myös wille on hankintahinnaltaan halvempi kuin latukone. Ne lumet kyllä saa sivuun, lumiaura on kourun muotoinen ja usein toiselta puolelta (jonne se 'heittää' lumen) korkeampi jolloin lumi menee pidemmälle kuin metrin päähän.
http://www.meiren.ee/thumbnail/type/...Meiren_MSK.jpg
Muoks: Vielä Turun kaupungin sivuilta joku sepitys latuohjeista.Pahoittelen ettei ole hel.fi, mutta turku oli googlettamalla eka tulos. Eiköhän samat periaatteet päde, luulisin. Olen silti samaa mieltä että kylttien kuuluisi olla ajan tasalla ja kunnossa. Niiden puute ei kuitenkaan mielestäni oikeuta kävelyyn, vaan vasta kyltti joka sallii kävelyn.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti turku.fi
Toistan itseäni: Jos kaikki asiat pitää lakipykälien varjolla perustella ei hyvin mene. Maalaisjärki käyttöön. Tuli malmilla tänäänkin kävelijöitä vastaan. En huitonut sauvalla. En edes sanonut mitään. Ei tämä asia ole minulle henkilökohtaisesti tärkeä, ihmettelen vaan joidenkin yksilöiden viestejä ja mielipiteitä tässä säikeessä. Niin ja on ylimäärästä aikaa, pahoittelen.
Alkuperäisessä viestissäni oli " + muutama muu". Tottakai jokaista hiihtäjää harmittaa laduilla kävely, mutta jos vaihtoehdot ovat 'enemmän latuja + kävely ja muu ulkoilu sallittu'
tai 'vähemmän latuja, mutta vain hiihtäjille', niin ainakin minä valitsen ensimmäisen.
Aiemmin Lahdessa asuneena ja suhteellisen hiljattain Helsinkiin muuttaneena ei ainakaan voi kehua näitä latujärjestelyitä täälläpäin. Täällä on jo nyt pelkäksi laduksi ajettu pari sellaista pätkää, joista olin lähes varma että niillä säilyisi ainakin jonkinlainen kävely- ja pyöräilypuoli. Pari lenkkiä latusokeana ajettuani löysin tuon latukartan, jota katsoessa meinaa itku tirahtaa. Keskuspuiston lisäksi esimerkiksi Pikkukosken läheistä joenvartta katsoessa vähän ahdistaa latureittejä suunnitelleiden ajatusmaailma. Ei se ole mahdoton tai edes kamalan vaikea kiertää, mutta tarvitseeko ne molemmat puolet muka vetää laduksi.
Olenkin julkeasti jo tänä talvena pariinkin otteeseen ajanut muutamia satoja metrejä latua, ja tulen niitä ajamaan vastakin jos polulle ilman reilumpia kiertoja pääsy sen vaatii. Toisaalta ei ne niin mukavia poljettavia ole, että niitä ilokseen ajaisi. Näitä paljon kehuttuja sauvasta otsaan-hiihtäjiä ei vielä onneksi ole näkynyt. Ainoa kerta tähän mennessä kun sauvasta on tullut oli hiihtosuunnistuskisoissa, kun joku mäkeä kiivetessä vastaan tullut menetti tasapainonsa ja huitaisi vahingossa sauvansa poikki mun päähäni.
Kävin kävelemässä ladulla kilometrin, yhdellä jalalla ja vielä väärään hiihtosuuntaan. Taitaa olla vähän liikaa voimaa jaloissa kun ei siteetkään pysy suksissa kiinni. Tai sitten pyöränpaikkaliimaa ei ole tarkoitettu siteen kiinnitysruuvin ensiapuun. Mahtaa olla hiihtäjillä kummastelemista kun yksittäinen suksenjälki kulkee luistelu-uran reunassa ladun suuntaisesti.