Massaa enemmän vaikuttaa painopiste. Isokin leka kulkee mukana huomaamatta jos se on kypärän päällä eikä kampea pottaa vinoon. Näyttää dorkalta, mut ei hei haittaa pimeässä. Mittarivalon vois kuvitella sijoittuvan väkisinkin lipan reunaan, ei hyvä.
Printable View
Massaa enemmän vaikuttaa painopiste. Isokin leka kulkee mukana huomaamatta jos se on kypärän päällä eikä kampea pottaa vinoon. Näyttää dorkalta, mut ei hei haittaa pimeässä. Mittarivalon vois kuvitella sijoittuvan väkisinkin lipan reunaan, ei hyvä.
Eikös Exposure Joystick ole vähän enemmän sitä mitä VesaP hakee? 87g ja uutta ostettavaahan tässä ollaan hakemassa? :p
Hei vääräoppinen, mee pois täältä! Toi ei oo Lupine... Mutta toisaalta, tuo on just sitä mitä haen. :eek: Joten saat anteeksi, senkin vääräuskoinen. --> menee kuolaamaan ko valoa tuolta webisivuilta... :)
Edit: Tuosta näköjään on useampi versio. Tuo Diablo taitaisi olla ainakin sopivan tehokas mittarivalo. :) Ja vain 20g painavampi mitä toi MK8. Täytyy harkita!
Kuulun lahkoon, pitäisikin testata miten pari vuotta vanhat Pikon akut ovat reagoineet kesätaukoon...
Mun mielestä lampun käyttöön kypärässä vaikuttaa aika paljon myös kypärän istuvuus, säätöjen tiukkuus ja se, että käyttääkö mahdollisesti alla Buffia, joka lisää kitkaa. Jos kypärä heiluu päässä ihan löysänä, niin tosiaan siihen kiinnitettävien juttujen pitää olla aikalailla tasapainossa. Mutta muussa tapauksessa se ei oo niin tarkkaa. Itse olen käyttänyt kypärässä Pikoa niin, että lamphead on edessä ja akku takana. Lisäksi Bettyn lampheadia kypärän etuosassa, niin että piuha on reitetty takaa juomareppuun. Kummassakaan tapauksessa en ole kokenut mitään ongelmaa kypärän tasapainon tai siinä kiinni olevien kamojen painon takia. Aikalailla huomaamattomia kumpikin ratkaisu. Mutta aika yksilöllisiä juttujahan nää on.
Nyt on uus 4500 lumenin Betty koeajettu. Vähän ristiriitaiset fiilikset jäi verrattuna vanhempaan Bettyyn. Toi 4500 lumenin maksimiteho on kyllä aika vaikuttava, mutta toisaalta se tuottaa homona lämpöä ja lamppu tiputtaakin tehoja aika aggressiivisesti kun lämmöt nousee. Monta kertaa kun otin kypärän päästä niin se oli tiputtanu pari pykälää tehoa (4500->2900lm). Toisaalta se on hyvä, koska lampun voi jättää huoletta täydelle teholle ilman pelkoa ylikuumenemisesta. Ilmeisesti ton lämpenemisen takia kaikki valotehot käyttää vaan kuutta ulkokehällä olevaa lediä, jotta lämpö johtuu paremmin kuoreen. Center-Lediin sais jonkun ultra-low power moodin, joka vois olla kätevä pyöräteillä. Kuus ledii on pienimmälläkin teholla vähän ikävä vastaantulijoille ja täysteho on puhdasta väkivaltaa. ;( Uudesta kypäräkiinnikkeestäkin jäi vähän ristiriitainen fiilis. Hyvää on se, että profiili on matalampi kuin vanhalla kumilenksu-mountilla, mutta toisaalta nyt ei pysty jättää kiinnikettä kypärään pimeellä kaudella vaan pitää aina askarrella tarranauhojen kanssa tai vaihtoehtoisesti käyttää kuuskulma-avainta. Remote on todella kätevä, mutta aika nihkeetä jättää 850€ lampusta tankokiinnike pois, erikseen ostettavaksi. Saahan sen tolla tarranauhallakin kiinni samaan tapaan kuin enskakisojen emitin, mutta silleen se jää vähän turhan kauas gripistä.
Edit: Ei tuu olee näpit jäässä ens talvena. :)
OT, jota olen joskus ennenkin etsiskellyt. Tietääkö joku saako Lupinen akkuihin (tehtyä?) usb-laturia jotenkin eli ts. käyttää Lupinen akkuja powerbankeina?
Lopetaan OT tältä osin tähän mailiin...
Eli Diablo MK5 sit tulossa "mittarivaloksi". Kait ne mittarit näkee 1100 lumenella. Toivottavasti 108g ei ole liian painava kannettava otsalla. Plus se kiinnike. Sitä tuskin tuossa 108 grammassa on. MK8 olis ollut 20g kevyempi, mutta tällä 20 grammalla sai lähes 3x enemmän valotehoa. Tästä tuli samalla nyt mun uusi brevettivalo! Ei tarvii roudata Lupineita mukana enää breveteillä. :)
http://www.evanscycles.com/product_i...bar-mounts.jpg
OffTopikkia vielä... Tältä tuo MK5 näyttää Bell Gage kypärässä. Lampun kiinnike painoi 12g ja itse lamppu 108g. Sisällä testaillessa vaikutti hyvältä värkiltä, mutta ulkotestit jää tämän päällä olevan räkätaudin takia hamaan tulevaisuuteen.
http://i8.aijaa.com/b/00977/12650888.jpg
http://i4.aijaa.com/b/00502/12650889.jpg
http://i11.aijaa.com/b/00312/12650890.jpg
http://i2.aijaa.com/b/00778/12650891.jpg
80 lumenia on pikkuisen liikaa, kun mittarista ei enää näy kuin valkoista. :)
Joo, kyllä esim. Piko olisi hienompi/ pienempi ja laadukkaampi.
Ja pienempi ilmanvastus. :)
Lupine voisi kyllä joko kehittää micro chargerin, jossa on usb-portteja tai vaihtoehtoisesti mahdollistaa (hitaan) usb-latauksen akuilleen. :)
Nooh, jos faktoja kattoo niin pienempi... not. Valopää pelkästään painaa melkein saman verran Pikossa mitä tuo koko roska. Akun kanssa reilusti enemmän. Fyysinen kokokin millimetreinä varmaan akun kanssa Pikossa isompi mitä tuossa "all-in-one" mötikässä.
Hienompi? Nooh, irrallinen akku jonnekin kypärään kiinnitettynä ja piuhat siinä lampun ja akun välissä. Tuossa samassa patukassa koko roska.
Laadukkaampi? No se voi olla. Lupinehan on The King. Tosin tuokin länsieuroopan rautaa, mate in UuuKoo.
No, ajannee asiansa, mittarivalona ja hätätilassa myös "ajetaan kotia" valona jos Lupine tilttaa tangossa. Ja brevetillä ainoana kevyenä valona tangossa tai kypärässä fiiliksen mukaan.
Itse päädyin nyt tuohon Lupinen sijaan, ja vielä en ainakaan ole katunut. Tosin käyttö rajoittuu toistaiseksi 60 sekunnin testaukseen eteisessä eri moodien kanssa leikkiessä. :)
Edit: Ja tätä voi ladata ajaessa varmaankin. Ainakin USB latausrööri löytyy värkistä. Sitä en kyllä eilen kokeillut (kun akku oli täynnä jo tehtaan jäljiltä) että lataako myös valot päällä. Pikaisesti ohjekirjaa selaamalla jäin siihen käsitykseen että kyllä lataa.
Tuo Vesan lamppuhan voisi olla aika makia. Miltä näyttää kiinnitys, jääkö talvipoluilla ekaan kuusenoksaan kiinni, vai pysyykö tuossa legoukon kouraa muistuttavassa kiinnikkeessä?
Oli se niin tukevasti siinä kiinni että en uskaltanut enää repästä lamppua irti kun lamppu oli ruuvattu kiinni tuohon kypärään. Pelkäsin että muovit lentää kypärästä mäkeen jos kiskon kovempaa. Eli ihan ekasta oksasta tuskin lentää mäkeen.
Tuossa C-kiinnikkeessä on semmonen muovipallura mikä taas on kupissaan itse tuossa kypäräkiinnikkeessä. Eli lamppua voi liikuttaa aikalailla haluttaessa vaikka itse kiinnike on jo ruuvattu kiinni kypärään.
Sitä en tiedä, miten pakkanen talvella vaikuttaa tuohon muovikiinnikkeeseen. Eihän napsahda poikki kun pierasee ajaessa tms...
Ohjekirjassa suositeltiin laittamaan backupiksi rannehihna kiinni valon takaosan kiinnikkeisiin ja virittämään hihna kypärän tuuletusaukoista läpi, jotta lamppu ei tipu vaikka irtoaiskin kiinnikkeistään. Mutta itse en TIETYSTI tuommosta rumaa viritelmää laita. Ja Dynamolla moinen viritelmä olisi varmaan aika killeri juuri noiden oksien takia. Kyllä se näyttää pysyvän kiinni todella lujaa ainakin näin uutuuttaan. Tiedä sitten väljeneekö noi kiinnitysleuat jos lamppua vuosikausia edestakas irroittelee kokoajan.
Aiheeseen palaten, pitää kyllä lainata Vesan otsikkoa - "Lupine Se alkuperäinen THE VALO". Kyllä! Vaikka vähän säästelin (ensi kaudelle sit +900lm) ja tilasin Bettyn köpösillä 3600lm niin hyvin nopean testin jälkeen - jopa vähän mettäpolkua - täytyy sanoa että toimii! Valoa on riittävästi! Muutenkin tulee sellainen fiilis, että Kiinanihmeen jälkeen laatu on kyllä ihan eri tasolla. Liittimet, piuhat, tankokiinnike, kypäräkiinnike, laturi, kaukosäädin, kaikkinensa tosi laadukasta.
Niin se vaan on, että ostamalla kalliimman tuotteen saa laadukkaamman tuotteen.
Täytyy ottaa vähän kans noita kypäräkuvia kunhan uus maastokypärä saapuu, ennen ei viitti leikellä niitä tarranauhoja.
Jos jostain pitää valittaa niin siirto kypärästä tankoon on kyllä pikkasen turhan työlääksi tehty kun pitää 2 ruuvia irrottaa kypäräkiinnikkeestä, tulpata toinen reikä ja toiseen laittaa kolmas ruuvi jolla kiinnitys tankokiinnikkeeseen.
Uusin Piko kiinnostaisi ja tietenkin nuo tehokkaammatkin, mutta hinta alkaa jo niissä tulla vastaan.
Oletteko tilailleet omat valonne tuolta lupine.de:stä vai jostain muusta liikkeestä? Ainakin Bike-discount.de:ssä hinnat vaikuttivat olevan samat kuin Lupinen omilla sivuilla joten jos ulkomailta joutuu tilaamaan, niin varmaan kannattaa tilata suoraan valmistajalta?
Kotimaisia liikkeitäkin saa siis ehdotella. Taskulamput.fi:stä saa vieläkin edelllisen vuoden mallia eikä hintaero uusimpaan malliin ole kauhea joten mieluummin ottaisin uudemman. Liekkö Lupinella on muita maahantuojia kuin tuo taskulamput.fi?
Oman Pikoni tilasin tuolta Lupine.de. Suunnistajan kaupasta olisin hakenut, mutta tarvitsin kiinnikkeen tankoon.h
Tämänvuotista Bettyä on nyt testattu täälläkin ja tuo 4500 lumenia on järkyttävän paljon. Jännästi kuvion kirkkaus lähietäisyydellä ei silmille juuri tehojen mukana kasva, kun taas kauemmas tulee valoa selvästi lisää. Tehokkaat kapeakiilaiset lamput kehittävät kirkkaamman spotin, mutta saksalaisten luomus valaisee kerralla tasaisesti futiskentän kokoisen alueen. Mikään muu valaisin ei tunnu enää miltään...
Kaukosäädin toimii hyvin parin metrin säteellä valopäästä ja HD pääpanta on aika jees. Laturista, akusta, itse valopäästä ja kuljetuslaukusta huokuu huolellinen viimeistely. Kypäräkiinnike on asiallinen, vaan ei säkenöivä suoritus. Sen rimpulamaiset muovisangat lienee suunniteltu toimimaan sulakkeena isommissa kolareissa.
Määriteltävissä olevat kirkkaustasot on toteutettu hyvin ja niiden konffailu valopäästä käsin on melko vaivatonta vaikka luonnon helmassa. Suurimmalla teholla lämpöä syntyy paljon ja ajoviimaa tarvitaan valopään jäähdyttämiseksi. Elektroniikka toki tiputtaa tehoa automaattisesti, jos laite käy liian kuumana.
Jokaiselle Betty ei varmastikaan ole poskettoman hintansa väärti, mutta ainakin allekirjoittaneella suunnistus-, retkeily- ja maastofillarivalaisimen etsintä on toistaiseksi päättynyt.
Ainakin Foxcomp myy Lupinea. Hinnat on samat kuin suoraan Lupinelta, joten kannattaahan se kotimaista kauppiasta tukea. Turun liikkeessä näkyi olevan uusinta Pikoa hyllyssä, just alkuviikosta tullut, ja Pikon pääpantaa jos yöjuoksu kiinnostaa. Muita malleja voivat tilata.
Itsellä meni tuore Wilma (2012) vähän tuunaukseen. Liimasin linssin päälle 30 asteen linssin ja mielestäni valokeila on alkuperäistä parempi eli leveämpi. Jännä vertailla Magicshine 872:sta ja Wilmaa vierekkäin (molemmissa sama tuunaus). Kyllähän Wilmassa on enemmän tehoa, mutta kummatkin ovat sen verran kirkkaita tuikkuja, että ero ei ole niin järisyttävä kuin luulisi. Wilman laatu toki herättää paljon enemmän luottoa muuten. Itse olen tykästynyt aika leveään keilaan kiemuraisilla poluilla. Minimoi kypärälampun tarpeen.
http://img24.imageshack.us/img24/4681/2rjq.jpg
Itse en lähtisi Lupinea tuunaamaan omilla virityksillä, kiinavaloja ehkä. Lupinelta saa linssejä 26-asteeseen asti. Paljonkohan tuo ylimääräinen linssi hukkaa valoa ja ei taida muutenkaan olla optimi Lupinelle, jossa jokaisella ledillä oma pieni heijastin. Minusta huomattavasti fiksumpi vaihtoehto on laittaa ainoa lamppu maastoajossa kypärään, jolloin se osoittaa aina sinne minne katsekin eikä valokeila heilu kuin hullun mulkku.
Vähän haiskahtaa semmonen, että kuningasvaloa on sorkittu hyi, ei semmonen vetele. Palauttakaa ihmeessä mun hukkaamat lumenit sieltä metsästä. YV:llä tavoittaa. :D
Uuden Pikon omistajille kysymystä. Riittääkö 1200 lumenen Piko kypärään ainoaksi valoksi maastoon vai onko valokuvio liian kapea?
Kyllä siitä tulee poikittaisesti soikea. Lähinnä siksi, että Wilman ledit on ristissä. Hajavaloa riittää hyvinkin leveästi. Keskialue on mielestäni tarpeeksi kirkas edelleen. MJ-872:n ledit on päällekkäin joten siinä valo leviää enemmän joka suuntaan. Tuo 30-asteen muovilinssiähän ei ole ideaali kummallekaan. Wilmaan se on hiukan pieni ja 872:een liian iso. Wilmassa valokeilan levennys on maltillinen kun taas 872:ssa se vetää hieman överit (hyvässä mielessä).
Mistä saisi tällä hetkellä halvimpaan hintaan uutta (1200 lumenista) Pikoa?
Halvimmasta en tiedä, mutta Shocktherapysta sain pienen alen kun tilasin Piko 4 + x4 + 31,8mm tankokiinnikkeen. Hinnaksi jäi 570€ eli vähän alle valmistajan oman verkkokaupan ja Bike-discountin hinnan. Käytännössä tosin itsellä tuli tuohon päälle vielä noin 10€ Matkahuollon rahti kun en pääse itse liikkeeseen hakemaan, mutta ilman rahtia olisi ollut noin 12€ listahintaa halvempaa.
Niin ja tuntemukset ovat noista tähän mennessä hyvät vaikka useamman satasen satsaaminen lamppuihin vähän ahdistikin aluksi. Ajamaan en ole vielä ehtinyt noiden kanssa, mutta pihassa testailun perusteella en usko pettyväni.
Vähän lisää kokemusta uudesta Bettystä ja nyt myös tankokiinnikkeestä. Onhan toi Lupinen tankokiinnike kyllä erittäin toimiva. Ei vie juuri yhtään tilaa tangosta ja lampun saa suoraan stemmin eteen. Lisäksi vaikka kiinnitys on jämäkkä, niin silti lampun kulmaa on helppo muuttaa ajaessa. Nappikin on about samassa kohtaa kuin mihin kiinnike ruuvataan, eli napin painaminen ei vahingossa muuta lampun kulmaa. Pieniä juttuja, joista kuitenkin huomaa, että hommaa on mietitty. Pikkuhiljaa on myös tottunut kuuskulma-avaimen käyttöön kun haluaa vaihtaa lampun kypärästä tankoon tai päinvastoin. Meneehän siinä vähän pidempään, mutta ei se nyt enää kovin hankalalta tunnu.
Itse lampun osalta voi sanoa, että ainakaan gravel grindingissa ei oo ylikuumenisongelmaa, vaikka lamppu ois täydellä teholla. Esmes eilen +6C ilmavirta jollain 30km/h vauhdilla piti lampun vain juuri ja juuri havaittavasti lämpimänä, vaikka se oli täydellä teholla. Mutta täytyy sanoa, että mitä on tullut testailtua erilaisia pienempitehoisia moodeja ton lampun kanssa, niin on alkanut vahvistua fiilis, että Wilmassa on Lupinen paras hinnan ja valotehon suhde. Tolla Bettyllä kun oon verrannut 45W/4500 lumenia ja 28W/2900 lumenia niin ero silmämääräisesti ei oo mikään kauheen suuri. Silmät ei tunnu aistivan lisääntynyttä valoa samassa suhteessa miltä paperilla vaikuttaa. Wilma maksaa kuitenkin about puolet Bettystä.
Kaukokytkin voi olla jo se tekijä joka ratkaisee hankinnan Bettyn eduksi. Systeemi tulee varmasti muihin Lupinen malleihin ja toivottavasti mahdollisimman pian.
Yhteen kytkimeen voi (muistaakseni) kytkeä kolme lamppua ja yhdellä lampulla voi olla kolme kytkintä.
Ainakin mulla tuo vaikutti siihen että nyt hankin Bettyn. Siihen en vaan usko, että yhdellä kytkimellä käyttäis useampaa valoa koska noissa langattomassa tuppaa helposti käymään niin ettei painallus menekään perille kaikkiin lamppuihin ja sit ollaan käytännössä epäsynkassa.
Olen samaa mieltä tuosta valon määrästä. Vaikka mulla on viimevuotinen Betty niin silti tehdasasetusten kirkkaimman ja toiseksi kirkkaimman asetuksen ero ei ole minusta merkittävä. Vaihtumisen huomaa, muttei se varsinaisesti tee metsästä merkittävästi kirkkaimpaan. Sen sijaan eron "1100"lm kiinanihmeeseen kyllä huomaa selvästi!
Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Nyt kiiruusti kaupoille, 50 kappaleen limited edition. Hintalappu on rapsakan suolainen, muttei haitanne tosiostajaa --> betty
Olen tässä ämpyillyt "haku"valon hankkimista vanhan Wilma 5:n rinnalle. Valotehoa wilmasta lähtee huljakkaasti mutta varsinkin näin syyspimeillä keila on auttamatta varsin kapea. Toisaalta sitten, upgrade-kitillä saisi 26' keilan + "allways at least plus 400 Lumens." Alkuperäinen keila Wilma 5:ss on 15'. Kuinka paljon konkreettisesti toi 26' keila auttaa maastossa? Ts. saisko sillä korvattua erillisen hakuvalon jolla paremmin nähdä polkujen risteykset ja mutkat?
Mulla on 26keilalla wilma kypärässä ja hajavaloa riittävästi polkujen havainnointiin (vaikkakin eilen ei löytyny reitit, oli kyl puhtaasti suunnistuserrorista kyse:)). Kokeilin tankovalona solarstormin tuikkua, mutta totesin omaan käyttöön turhaksi. Mistä meinasit upgreidauspaketin hommata?
tuolta, eli Lupinen webshopista.: http://lupineshop.com/index.php?page=product&info=436
Kyllä toi 26-asteen linssi on mun mielestä ihan ehdoton maastokäytössä. Se valaisee mukavan ison osa näkökentästä, jolloin voi ajella kuten päivällä eikä tarvi seurata pientä täplää. Huono puoli tuossa on tietysti se, että valo ei enää vaikuta aivan niin kirkkaalta kun valoteho jakautuu isommalle alueelle. Vaikka toisaalta upgradessa tulee tietysti lisää lumeneita kompensoimaan sitä. Mutta itse kyllä suosittelisin vanhojen Lupineiden päivittämistä. Kuitenkin aika kustannustehokas vaihtoehto ja lamppu tulee selkeästi paremmaksi sekä käyttöikä kasvaa sen myötä.
ei, mulla ei ole katkaisinta johdon päässä... Voi olla että se mun malli oli Wilma 4 (?). Siitä on jo niin monta vuotta kun tuon hankin, ei voi muistaa. Mutta wilma se on jokatapauksessa.