Käytetäänkö cyclocrossareissa muka todella noin painavia kiekkoja? Takakiekko 1,3 kg eikä etumainenkaan mikään kevyt ole. Saatan toki nuihinkin rueta ken tietää, mutta kevyempiä ajattelin.
Printable View
Käytetäänkö cyclocrossareissa muka todella noin painavia kiekkoja? Takakiekko 1,3 kg eikä etumainenkaan mikään kevyt ole. Saatan toki nuihinkin rueta ken tietää, mutta kevyempiä ajattelin.
Jos meinaat matkaa ajaa kuormattuna,tuohon hintaan saatavissa kiekoissa ei ole juurikaan kevennys varaa.Ymmärsin,että tässä etsittiin suht edukasta kiekkosettiä,joka soveltuu myöskin matkakäyttöön.Keveämpiä kiekkoja on varmastikkin saatavilla,mutta hintakin on eri.
Tiedä pitääkö alkaa itse rakentelemaan jos ei mieluisia löydy. Kyllä budjetti venyy jonnekin pariin/kolmeensataan jos euro/gramma suhde on sopiva.
Oletko tutustunut Poisonin valikoimiin?
http://www.poison-bikes.de/poison/
Nyt olen ja sieltäpä löytyi erinoimanen kandi: http://www.poison-bikes.de/shopart/2...ic-CXP-33.html
En tiedä mikseivät tuollaiset kestäisi hiukan suurempaakin painoa?
Oletko itse tilannut sivuilta mitään? toimiiko postitus?
Poisonilta on tullut talouteen pyörä ja Poisonilla valitsemistani paloista kasatut kiekot. Normiajassa tulivat, tietty oman aikansa vaatii kiekkojen kasaaminen. Myös pieneen reklamaatioon vastasivat nopeasti, pyörä kävi täällä huollossa ja korvasivat sen tilille - ei siis moitteen sanaa firmasta.
Yksi kokonainen pyörä silloisen Poisonin kasaamien kiekkojen kera, ne on timmisti tehyt! Nyt vasta crossarirunko. Toimitukset pelaa siinä kuin muillakin versendereillä aivan hyvin. Enklantin kielinen kommunikointi heillä on mun kokemuksen mukaan ala-arvoista. Ugh. Ja historiaan jäänee yhet kiekot jotka toimittivat oikein Bike-lehden testiin, ne oli surkeesti kasatut. Nyt uuden, konkurssin jälkeen henkiin herätetyn firman kiekon kasaustaitoja en ole testannut. Jos on ammattihenkilö kasaamassa 32pinnaisia Mavicin vanteille niin johan ne kestää.
Komppaan arctic bikeria noiden kiekkojen suhteen, nehän on suoraan se mitä speksasit: kohtuuhintaiset ja -painoiset ja kapeammalla vanteella. Mulla on noi navat crossarin kiekoissa, ja maantiepyörän toisissa kiekoissa noi vanteet. Ihan hyvät on, tukevat ja kuitenkin kohtuu kevyet. Poisonista liikkeenä ei ole kokemuksia.
Juu kyllä tässä ollaan nuita hommailemassa palkan tultua. Vielä niitä ei ole tilattu niin puolihuvikseni selailen saksalaisia sivuja.
Lähinnä ab:ltä kysyisin Opium Poisonin takahaarukan leveyttä. Meneekö molemmat 130 ja135 mm navat? Opiumilla mielenkiintoista tavaraa. Osaispa tuota saksaa edes sen mitä englantia. Kasataankohan nuo valmiit krossarin tyyppiset kaikki samaan Poisonin runkoon?
Ois itellä kans tarvetta toisille crossarikiekoille, mutta pitää nyt arpoa ostaako arvaamalla vai varman päälle laatua :) Novatec Light Disc tuntuis aika hyvältä setiltä, mutta liekö kokemuksia / tietoa millaset kiekot olisi nämä Rodi Cyclocross Stylus ? Hinta aikalailla kohillaan ja vieläpä kotimaan kaupasta... mutta liekö laatu ihan kuraa ?
Ei mene. Cantiversio on 130 ja disc-Opium päätellen Shimanon XT-navoista 135mm. Tekstissä ei erikseen mainita mutten oikein usko XT:tä löytyvän 130 millisenä:) Discissä takana Is-standardi ja luonnollisesti uupuu kaikki cantijarrutapit.Lainaus:
kysyisin Opium Poisonin takahaarukan leveyttä. Meneekö molemmat 130 ja135 mm navat?
Oman canti-Opium runkoni hitsisaumoihin ynnä maalauksen laatuun olen oikeen tyytyväinen, paino piti paikkansa ja varsinkin viistoputken kolmioprofiili hivelee silmääni. Ja kun hintalappua katon niin hiveli myös hyvin ohkaista lompakkoani.
Mun on hyvin vaikea ymmärtää mitä erinomaista pystyy kalliimmat alurungot tarjoamaan. Ehken pieniä jäykkyysetuja, Tourissahan oli tää disc-Opium vertailutestissä vastikään.Vaijerinviennit kaikki ulkoisia joka on mulle se ainoo oikea. Brittikeskiöstä (BSA) tykkään kans kovasti! Nyttenkin ajelen nelikanttikeskiöllä, oli ajamaton FSA Vero kampisetti hyllyllä.
Pyörän alumiinirunko on niin kypsä tuote, että hyvän saa halvallakin!
"Vaijerinviennit kaikki ulkoisia joka on mulle se ainoo oikea. Brittikeskiöstä (BSA) tykkään kans kovasti! Nyttenkin ajelen nelikanttikeskiöllä"
Samoja arvostan, käyttöpyörä saa olla karukin, mutta toimintavarma ja helppo ylläpitää sen pitää olla. Välitöntä tarvetta ei ole, kunpa nykyinen runko palvelisi pitkään, mutta tuo Opiumin runko hivelee minunkin elimiä, lompakkoa myöten. Nykyinen on Bianchin taiwanilaistehtaalta valitsema D2 cross runko, joka näyttä paljon samanlaiselta kuin Opium. Paljon ajettu, kaikki ensiasennusosat jo ajettu loppuun ja ite asennettu uudet osat. Oliskait se mukava kasata uutteen runkoon.
Krossarin vanneleveyden sisämittaoptimi olisi 17 mm, vähän valikoimaa, eikö totta?
En jaksa kahlata kejua läpi, mutta nyt kun maantiepyörä on myyty ja krossari hankinta on edessä niin hakusessa olisi levyjarrulliseen krossariin kevyt maantiekiekko setti, löytyykö valmiita vai kannattaako teettää esim. Stan's Alpha 340 kehistä ja DT Swiss 350 navoista kiekot. Muita ehdotuksia otetaan myös vastaan, hintana max n.500€.
Eiks Iron Cross ois sexympi kehä, se kun on vähän leveämpi ja siihen voi sitten laittaa rapakelejä ja geegeetä varten jotku ultrasexyt tupelesskrossirenkaat.
Saman verranhan ne kehät painaa. Jotain sellaista olen tässä miettinyt hankkivani, kun aika koittaa. Navoiksi sitten fiiliksen mukaan Hopea, DT:tä tai vaikkapa jotain oikein hassuttelunapaa jos sille tuulelle joutuu.
EDIT:
Niin ja onhan se tietenkin hienompi kun ei ole jarrupintaa. Kestävyyskin saattaa olla parempi sen takia?
No joo eihän nuo hullummat ole...
Noi Iron Crossit ei vissiin ihan ole maantiehommiin se optimiratkaisu, valmistaja ei suosittele alle 30mm rengasta tai yli 5bar paineita edes sisurin kanssa. Laita HC kiinankuitua?
Joo, hevoset karsinaan vaan. Iron crossille annetaan maks 45psi, eli reilu 3bar. Kyllä tuo (ainakin omastakin mielestäni se oli ennen...?) vanha suositus viiden barin paineesta olisi riittänyt herrasmiehelle joka tietää että leveämpi parempi, sillä kyllähän 28mm rengas ja n. 5bar riittää varsin hyvin.
Eli Iron Cross jätetään pois laiskuista. Onko Tsainakarboneista jotain suosituksia, hyvät vois ehkä ottaa mutta paskan jätän mieluummin ostamatta.
http://www.light-bicycle.com/ on vissiin paikka mistä noita kuitusettejä ainakin saa. Omakohtaista kokemusta ei asiasta ole, 29er kiekkoja ovat jotkut foorumilaisetkin tuolta tilanneet.
Saman painoisia nuo kehät oli kun alumiiniset Stanit... hinta vaikutti olevan n.60€ kalliimpi/kehä joten mitään hyötyä noista ei taida olla... muuta kun että on autuaaksi tekevää kuitua. Vai onko hiilari kehä jotenkin parempi, sillai aikuisten oikeesti?
Onhan noi hiilarikehät paljon jäykemmät, ja saa korkeemmalla profiililla. Ja hipommat näköiset...
Pitäisi cantijarrulliseen cc:hen hommata toinen kiekkopari hiekkatie, polku ja rospuuttokelien ajeluihin. Nykyiset Easton EA50Aero kiekot olen ajatellut pitää maantiekumeilla.
Eli Shimanon kymppipakalle sopivaa kohtuu hintaista (n.150-250 euroa) kiekkoa hakusessa. Onko muita suosituksia kun Aksium :)
Itse olin katsellut näitä ymmärtämättä muuta kuin että paino kohtuullinen? 1875g/pari, sopivat Shimanon pakalle ja miellyttävät silmää: http://www.bike-discount.de/shop/k18...k-shimano.html , mitä raati mieltä?
Mitä eroa näillä Aksiumeilla?
http://www.bike-discount.de/shop/k63...1.html?mfid=50
http://www.bike-discount.de/shop/k63...1.html?mfid=50
Sorry tyhmä kysymys, mutta jos haluaa eri välitykset toiseen kiekkosettiin, niin mitä pitää huomioida. Pitääkö takavaihtaja säätää takakiekon vaihdon yhteydessä?
Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Jos laitat ryskäkiekkoihin isompaan lehteen päättyvän pakan niin varmista kahteen kertaan että ketjun pituus riittää. Noita takavaihtajia ynnä vaihtajan korvakkeita on erinäinen määrä revitty irtipoikki kun liika lyhyt ketju on lipsahtanut iso/iso yhdistelmälle.Lainaus:
Sorry tyhmä kysymys, mutta jos haluaa eri välitykset toiseen kiekkosettiin, niin mitä pitää huomioida. Pitääkö takavaihtaja säätää takakiekon vaihdon yhteydessä?
Teoriassa itse takavaihtajan säätöön ei pitäisi olla tarvista kiekonvaihdon yhteydessä, siis teoriassa. Vaijerin pituuden säätöruuvia todennäköisesti joudut pikkasen,varttikierroksen tjsp vääntämään. Vaihtajan rajoitinruuveihin ei yleensä tarvitse koskea.
Campa Scirocco on ehdotukseni.
Nyt olisi Fillaritorilla loistavaa krossikiekkoa tarjolla. Todella mukavat ajaa ja kestävät lähes kaiken.
Levyjarrukiekot, speksailu tulevaan CX/GG-fillariin menossa... toiveissa olisi 29erin kanssa vaihtokelpoiset rinkulat, eli esimerkiksi HopeHoopsit Cresteillä tai ArchEX olisi sopiva vaihtoehto. MUTTA joskus voisi olla tarvetta jollekin 4-6 bar paineille jos pää sekoaa ja haluaakin assupainotteista ajoa. Normipaineet on mulla SB8-kumeilla ollut jotain alle 4bar.
Onko toivoton yhtälö? Onko nuo Stanin suositellut maksipaineet vakavasti otettavia? Minkälaisilla paineilla olette ajaneet? Muistaakseni ainakin A.B:llä ja Mika K:lla oli Crestit crossarissa :seko:
^ Jep, mulla on CCn kiekoissa vanhat Arch29 vanteet ja juuri tuota mainittua 4 bar:n painetta olen kyllä käyttänyt pidemmillä asfalttilenkeillä ja gumeksina on Maxxisen Razet. Sen lisäksi mulla on sinkula/fixi navassa vanha Flow29 vanne, jonka siirtyessa KarateMonkeystä Fixie inc. PureBloodiin se sai päällee Spessun Borough kumin ja ilman ongelmia olen silläkin ajellut (3-4bar paineilla) aina viime syksyyn asti kunnes paha tappajasepeli iski kyntensä siihen...
En kyllä muista, että olisin yli 4 bar:n paineita kaivanneeni tai käyttäneeni CC:ssä tai Fixissä/Sinkulassa, joten siihen en osaa sanoa muuttuuko tilanne radikaalisti tuon 4 bar:in jälkeen. :rolleyes:
Kokemuksia tai näkemyksiä Shimanon levarikiekosta RX31 http://www.bike24.com/p280576.html?
Vaihtoehtoisia samassa hintaluokassa + 100-150 €?
Minä käytin taannoin Poisonin palvelua:
http://www.poison-bikes.de/Laufraede...r/LRK-28-disc/
Sai itse valittua budjettiin sopivat palikat.
Olisiko päivitettyjä ajatuksia cc-kiekoiksi tällaisilla spekseillä: levyjarrut, 6 pulttia, pikalinkuilla (siis ei läpiakselilla), takaa 135 mm, tubeless-toimivat, painoa n. 1400-1699 g, kestää reilu 80 kg kuskin. Stanin Iron Cross menee noihin, mutta entä muita?
http://bor-germany.de/en No kuukkeloi tuolta, ainakin Poison-bikesillä on suhteita.
Itse voisin napavalinnassa olla sillai ennakoiva että pikalinkkustandardin mukaiset navat on muunnettavissa myös näihin läpiakselihaarukoihin. Kukas sen tietää mihin tehtaat ja ittekukanenkin päätyy.
Tääkin että cyclolevarinavoissa on myös Shimanon CenterLock-kiinnitys yleinen. Oisko jotain etua siinäkin? Eihän perinteiset 6pulttiset Torx-ruuvien kannat sen enempää tilaa vie kuin CL-lukkomutteri?
Katselin viime yönä Poisonin konfiguraattorilla cc-kiekkoja Borin 333 vanteella. Ne ovat 29" maasturipuolella, joten takanavaksi tarjolla ei ole kaiketi 11-pakkaan sopivaa. Novatec light ei sellainen ole. Ehkä ne rakentavat jotain näiden ulkopuolellta, en tiedä. Toinen kysymysmerkki näitä etsiessä on ollut, sopiiko center lock-kiinnitteinen jarrulevy avid bb7 roadiin, vai pitääkö käyttää vain tuota 6-pulttista. Kun vaihtoehdot lisääntyvät, niin nämä hommat menevät vaikeammiksi, ainakin minulle.
Jaa 11-pakastahan ei ollut puhetta. Kyllä cl-napa pelaa yhtälailla 6pulttisen kanssa Avidin mekaanisilla.
Jos ittelle passaava combo löytyy niin vaikkei Poisonin configuraattori tunnekaan kaikkia osasia niin aina voi kysyä jotta onnistusko tämmönen homma.
Valmistajan ilmoittamat renkaan leveydet ja maksimipaineet BOR 333 kehälle ovat:
TYRE PRESSURES:
Tire Diameter: 1.75’’ to 2.35’’
1.75/1.8: 2.2 bar - 3.5 bar (32psi - 50psi)
2.0/2.1: 2.0 bar - 3.2 bar (29PSI - 45psi)
2.25/2.35: 1.8 bar - 2.9 bar (26psi - 42psi)
Sinänsä en epäile etteikö noilla voisi ihan hyvin ajaa sisureilla ja kapeammilla renkailla korkeammillakin paineilla.
Olet varmaan oikeassa. Pitäisi ilmeisesti käyttää Borin XMD366 kehää, jolle annetaan myös tällainen: 28-37 mm, 2,4-5,5 bar.
PekkaO, katsele löytyykö tuolta sopivaa. Itse kasautin tuolla hilarikehillä ja itse toimittamilla dt240 navoilla crossikiekot.
Hyvin oli kasatut, vuosi ajeltu ja ei tarvetta pinnojen kiristelyyn tms.
Lisäksi Derek vastailee sposteihin nopeasti.
http://wheelsmith.co.uk/disc-wheelsets-0
Tässä alkaa himoittaa hommata cycloon tuubikiekot. Cycloni on levareilla varustettu peli. Olen katsellut vähän noita FFWD:n F4 kiekkoja. Mahtaakohan olla hyvät? Olen ajatellut ajaa niillä sitten myös kesäkeleillä maantiellä. Mitä sanotte? Maantielle joutuu tosin sitten pistämään ensi kesäksi levari pyörän jos haluaa samoja kiekkoja siellä käyttää.
Jos meinaat ajaa tuubit talven aikana loppuun, niin ei isompia ongelmia tule mieleen, jos mahdollisen/todennäköisen rengasrikon 60-80€ hinta ei ole ongelma. Kunnolla liimattuja crossituubeja et saa vanteelta pois ehjänä, eli ei kannata suunnitella käyttävänsä niitä kumeja sen jälkeen kun olet ne vanteelta pois kammennut. Monet ajaa kevyellä liimalla, ja se varmaan toimii varovaisessa ajossa ja/tai kovilla paineilla, mutta siinä vaiheessa voi ihan hyvin laskea menemään avoilla.
Jos kisakäyttöä harkitsee, niin sitten kannattaa yhden uitun kalliin setin sijaan laittaa rahat 2-3 settiin, joissa on erilainen rengastus. Sitten vaan kikkailemaan rengaspaineilla.
Kiitokset vinkeistä. Wheelsmithiä olen katsellut aiemminkin. Nyt kuitenkin harkitsen vakavasti Poisonin sähköpostin kautta keskusteltua tarjousta FRM evo kehillä, Novatech SL navoilla (käy 11-pakkaan) ja DT Swissin comp pinnoilla. DT:n revolutioneja ei Hans suostunut cc:hen myymään. Painoa tulee n. 1600g tai alle, kun ei ole erityisiä kevennyskomponenttejä. Pitäisi mennä tubeleksena.