^tuossa on suotta poikettu Haukkalammelle ja kiipeilty portaita. Se "pyöräreittiversio" R2000:sta kulkee Kattilantietä Nuuksionpäähän.
Printable View
^tuossa on suotta poikettu Haukkalammelle ja kiipeilty portaita. Se "pyöräreittiversio" R2000:sta kulkee Kattilantietä Nuuksionpäähän.
Tuossa se "pyöräreittiversio" http://connect.garmin.com/activity/237913897
Ja krossarilla http://connect.garmin.com/activity/123429904
Molemmissa pientä eksyilyä keskuspuistossa.
Kiitos kaikille avusta! Päättelin ketjun viestien perusteella että merkinnät saattavat olla hieman puutteellisia. Moderni GPS -teknologia vähentänee eksyilyä ja turhautumista, joten miksipä en sitä hyödyntäisi:)
Minkä kuntoista reitin alkupää mahtaa olla? Pääseekö Luukkiin asti CC:llä 28mm 4Seasoneilla vai vaihdanko vaimolle rouheampaa rengasta. Tullu ajettua vaan tuota silmukkaa, jospa ajelis kirkolta päin kokeeks.
Pääsee helposti. Yksi mutainen ylämäki menee slikseillä talutteluksi. Muuten reitti Laaksosta Luukkiin asti on vaihtelevapintaista ulkoiluväylää: hyvää hiekkapintaa, asvalttia, vähän karkeampaa soraa ja erittäin hyväkuntoista ja kovaa latupohjaa. 4Seasonit kestää kyllä.
Vetästiin reitti lauantaina. Mukana täysjäykkä 29, kaksi hybridia ja cc. Ajettiin ja tunkattiin myös kivikkojuurakko-oikasut, joissa cyclolla ei ollut kivaa, hybridit pärjäs, mutta maasturilla oli mukavinta. Aika paljon reitillä on sepelikokoista kiveä ja osa paremmista hiekkateistä Haltian jälkeen oli sateen jälkeen ja lukkojarrutusten takia pehmeinä. Leveemmällä renkaalla ei tarvinnut niin tarkkaan katsoa ajouraa.
Kaiken kaikkiaan mukava reitti, mutta mieluummin itse lähen uudestaankin maasturilla.
Ajoin eilen yksin ja rauhallista oli. Päivä oli kaunis ja sen verran kylmä, että kaikki lätäköt olivat jäässä polulla vielä yhden maissa päivällä, eli olin ensiimäisenä llikkeellä, mutten ainoana, sillä yksi Konamies tuli myötäpäivään vastaan ennen Vihdintietä polkuosuuden jälkeen. Reitti oli vuodenaikaan nähden kivasssa kunnossa. Taisi olla viides kierto tänä vuonna toukokuun jälkeen.
Ajettiin Reitti rentona kahden päivän versiona. Yö vietettiin Haukkalammella teltassa, perinteisten makkaranpaistorituaalien jälkeen. Mainio reissu, joskin retkeilykamojen kanssa ylämäkiin puskiessa meinasi välillä tulla kyynel silmään.
Varsin ajettavassa kunnossa reitti oli. Paikoitellen toki mutaa ja syviä vesilammikoita. Rinnekodin jälkeinen metsäosuus sivuutettiin suosiolla.
Onko reitti2000 merkattu maastoon eli pärjääkö ilman karttaa? Mistä olisi hyvä lähteä? Löytääkö reitille esim. Paloheinästä?
^oletko lukenut tän topicin?
Mutta vastataan nyt vaikka noi onkin moneen kertaan vastattu.
- On merkitty (vaihtelevasti) sinivalkoisin nauhoin ja opaskylttejä paikoin. Nauhat on pudonneet siellä täällä.
- Pärjää ilman karttaakin mutta erittäin hyvä se olis olla mukana "ekakerralla"
- Laaksosta on hyvä lähteä, mutta lähde sä vaikka Pitkäkosken ulkoilumajalta
- Paloheinästä ei nyt löydä kun joutuu kiertämään muutenkin tunnelityömaan takia
JackOja on tainnut kiertää Reitin jo 2000 kertaa. Aloittelijat todellakin eksyvät polulta ilman hyvää karttaa tai GPS:aa. Ja vielä useaan otteeseen.
Hyvä on kartta olla, varmuudeksi. Karttoja (pyöräily, ulkoilu...) saatavissa mm. Hgin seudun urheilutaloista ilmaiseksi.
Onko tuoreita havaintoja Reitiltä, miten pehmeää/mutaista on? Viikonloppuna olisi tarkoitus mennä kiertämään ja pyörävalinta pohdituttaa. Rinnekodin jälkeisen ryteikön aion tosin kiertää joka tapauksessa.
Niin on. Tuo pätkähän on se palkinto siitä, että viittii reitille ylipäätään lähteä :D
BTW: lisää kivuutta reitille saapi kun kiertää Kurkijärven ja 48.0-järven eteläpuolitse Serenalle, tätä uraa ja Tremanskärrin vierestä.
^niinkö? Missä se kerrotaan? Onhan tuossa luonnonsuojelualue, mutta eihän kaikilla luonnonsuojelualueilla pyöräily ole automaattisesti kielletty.
Olisipa outoa jos noilla latupohjilla ei saisi ajaa :seko:
Ei tietoa mikä tilanne on Seijan ym. puhureiden jälkeen. Edellisestä käynnistä on muutenkin vierähtänyt aikaa (n. pari vuotta). Silloin tuolla pätkällä pyöräilyn osuus oli turhan vähäinen, aika paljon oli kaatunutta ja kaatuneista puista karsittua puutavaraa edessä. Ja liian syviä lutakoita mun makuun (tai kunto- & taitotasoon nähden). Nyt tarkoitus kiertää reitti "nopeasti", ettei tarvitse pimeässä taivaltaa.
Espoon kaupungiltahan löytyy hyvinkin puhelinnumero, josta tuota nimenomaista tietoa voi kysyä. Mikä on maastopyöräilyä ja mikä ei, käsiteanalyysin voi aloittaa siitä. Jonkin mielestä maastopyöräily tapahtuu maastopyörällä l. jos minä menisin hyrbiililläni sinne, eihän se olisi maastopyöräilyä. Samalla voi kysyä että mitäs ongelmaa pyöräily aiheuttaa niillä pitkospuilla - ei mitään.
No, yritin haeskella lisää dokumenttia puolesta tai vastaan, mutta aika leväperäistä sanomaa oli. Tällaistakin löytyi:
Jokamiehenoikeudet antaisivat toki luvan ajella tuolla. Vieläkin keskustellaan aiheesta ja tuntuu vieläkin olevan katsojan silmässä se mikä on maisemaa haittaavaa toimintaa ja mikä ei l. tuleeko esim. pyöräilyn ajourasta maisemaa haittaava. En muista oliko pururadalta suolle lähdettäessä jotain kylttejä vai ei ja jos oli mitä niissä oli - pitänee käydä tsekkaamassa. Itse en kyllä lähtisi ko. alueelle, en uralle enkä sen ulkopuolelle, ajelemaan niillä tiedoilla mitä tähän mennessä on.Lainaus:
Kurkijärven suojelualue on luonut pysyvän viherkäytävän Tremanskärrin vanhan suojelualueen ja Vantaan puolella olevan Vestran Natura-alueen välille, mikä turvaa merkittävän ekologisen yhteyden näiden arvokkaiden luontoalueiden välillä. Suojelualue on muodoltaan sakarainen, sillä siihen on haluttu sisällyttää vain luonnontilaltaan parhaat metsät alueella. Pienellä osalla rauhoitettavaksi esitettyä aluetta on paikoin merkkejä vanhoista hakkuista, mutta nämä alueet ovat kuitenkin olennainen osa alueen yhtenäistä kokonaisuutta sekä tärkeää viheryhteyttä. Ne ovat myös vähitellen palautumassa luonnontilaan.
Luonteenomaista tälle suojelumetsälle ovat lahopuut, kangasmetsät sekä kalliokelot ja kilpikaarnamännyt. Alavammissa paikoissa ja kallioiden välisissä painanteissa on pieniä rämeitä ja korpisoita. Monimuotoisuutta lisäävät puro ja Kurkijärven rannat sekä avoluhta. Täällä saavat elintilaa punakarakääpä sekä erityisesti suojeltuihin lajeihin kuuluva mesipillikääpä sekä lintudirektiivin lajit pyy ja pohjantikka. Alueella viihtyvät monet lepakot sekä tiukasti suojeltu lummelampikorento ja liito-orava.
Serenan vesihuvipuiston parkkipaikalta pääsee kätevästi hiihtoreittiä pitkin suoraan Kurkijärven rannoille kauniisiin maisemiin. Etelästä voi kulkea Tremanskärrin reittejä pitkin vaikkapa lumikenkäillen, mikä on jännittävä tapa tutustua talviseen metsäluontoon. Alueella noudatetaan jokamiehenoikeuksia, ja vain luontoa, maisemaa tai eliölajien säilymistä haittaavat toimet on alueella kielletty.
Ahaa, kansallispuistotyyliin se tieto pitää kaivella jostakin syvältä. Minä jo huolestuin jos siellä on jotain pyöräilyn kieltäviä kylttejä, jotka olisivat jääneet huomaamatta.
Niillä uudehkoilla Pirttimäen ja Luukin luonnonsuojelualueilla ja esimerkiksi UKK-puistossa ja Pitkäkoskella tilanne on selkeä. Maastossa on kieltotaulut.
Määhän olen sillalailla vähän erikoinen ja erilainen poika, että jos (maasto)pyöräily on varta vasten kielletty, niin enhän mä sitten pyöräile siellä.
Ja maastopyöräilyhän tuossa kiellettiin, mun mielestä se tarkoittaa maastossa pyöräilyä, siis "poluilla" tjsp.
Kielletäänhän tuossa avotulen teko ja koirien irtipitäminenkin. Kumpaakin näkee enemmän kuin minkäänlaista pyöräilyä tuolla.
Veikkaan, että jos tuota alettaisiin oikeusasteissa selvittelemään katsantokanta olisi nimenomaan pyöräilyn salliva (≠"maastopyöräily").
Katsoitko alun perin mihin JackOja viittasi linkissään olevalla nuolella? Nuoli nimittäin osoittaa latu-uraan, ei poluille (=maastoon?). Itse lähdin kommentoimaan sen perusteella, enkä olettanutkaan että puhe on alueen poluilla/pitkoksilla ajelusta... :)
Mutta kun asia on näin epäselvä niin voisihan tuota tietysti kysyäkin.
Joka tapauksessa alla vaaleanruskealla katkoviivalla hahmoteltu "reitti" kulkee luonnonsuojelualueella leveällä latu-uralla, ja muualla joko ulkoilutiellä tai polun tapaisella. Tämä minun ehdotuksenani tuoksi Reitti 2000:n pieneksi elävöittäjäksi.
http://mikakiiski.smugmug.com/photos...-qkprG8m-L.jpg
Edit:
Toinen aika kiva täysin pientä polkua menevä optio on Rinnekodin itäpuolella. Ao. merkkaus on summittainen, mutta kyllä siellä polkua menee parin kilometrin verran. Pitäisi olla kaikin puolin suojelualueiden ulkopuolista aluetta.
http://mikakiiski.smugmug.com/photos...-hWrqwJk-L.jpg
^jees, toi Rinnekodin vesitornin kautta menevä polku on kiva maastolisäys jos on maastopyörällä liikkeellä.
Vaihtelua saa myös sellaisesta, että ajelee Rinnekodin vesilaitokselle ja rantapolkua(!) Kuikunläänin suuntaan menevälle metsätielle. Siitä Kämmenlammen laavulle jne.
E: Ei ollut omaa keksintöä, opin tämän tästä topicista. Hyödyllinen!
Eipä tuossa kartassa pahemmin merkitä mikä on latu-uraa ja mikä ei. Eikä se latu-ura sinänsä eroa polusta, mutta saivartelu sikseen.
Kävin huvikseni äskettäin tsekkaamassa noita Kalajärven puoleisen ulkoilureitillä suojelualueen rajalla olevia kylttejä ja eipä siellä ainakaan pyöräilyn kieltokylttejä ollut. Eli seisotaan tässä nyt iloisesti korjattuna.
JackOja, oletko käynyt ajamassa tuon mainitsemasi rantapolkureitin? Itse olen samaa reittiä haaveillut vaihtoehtoiseksi CC-reitiksi, mutten ole kerennyt tiedustella miten siellä olisi mökkejä mahdollisesti esteenä. Ei tarvitsisi ajaa Lakistontien ja Vihdintien kautta Kuikunlääniin.
Tuo kartta ei tosiaan kerro onko kyse esim. ulkoilutiestä vai pienestä polusta. Mun huono, pahoitteluni.
Olen tuon ajanut muutaman kerran, tosin maasturilla. Mökkien pihat saa väistettyä, lähimmillään kyllä mennään näköetäisyydelle. Rantapolku voi olla vähän tekninen krossarilla ajettavaksi, mutta pätkä ei ole pitkä vaikka osin työntäisikin.Lainaus:
JackOja, oletko käynyt ajamassa tuon mainitsemasi rantapolkureitin? Itse olen samaa reittiä haaveillut vaihtoehtoiseksi CC-reitiksi, mutten ole kerennyt tiedustella miten siellä olisi mökkejä mahdollisesti esteenä. Ei tarvitsisi ajaa Lakistontien ja Vihdintien kautta Kuikunlääniin.
Hyvä tietää tämänkin pointti. Vaikka lain suoma mahdollisuus olisikin käyttää jotain reittiä, ei mahdollisuutta kannata aina käyttää. Tosin kääntöpuolena tuntuu aina olevan se, että jos et terveesti pidä oikeuksistasi kiinni, et voi koskaan tehdä mitään. Tämä nyt menee jo offari-filosofoinniksi.
Siinähän on kunnon polkukin, joka ei mene kenenkään mökin läheltä, kun jatkaa 50m pitemmälle leirikeskukselta tullessa.
Onko tietoa joko pärjää ilman nastoja Petikko-Serena -välillä?
Eksyjille tiedoksi, että toukokuun alussa olis näköjään mahdollista ajaa reitti opastettuna.
Kävin illalla ajamassa Laaksosta Rinnekotiin. Alla pyöri kisa ralffit eikä nastoja kaivannut missään vaiheessa. Aamu pakkasella tietysti toinen tilanne. Lunta/jäätä vain paikoitellen.
^Mainiota, kiitto tiedosta.
Ei se eka versio tuolta pohjoispuolelta kiertänyt, vaan välistä.
Rantapolulta pääsee ylempää tuosta tielle jota myöten saa mökit kierrettyä.
Kuikunläänistä tuleva metsätie ei jatku tuolle pohjoisesta tulevalle, vaan vievät naapurimökeille. Välissä pitää osata ajaa rinteen suuntaisesti lyhyt polku ettei eksy pihoihin.
Mikä on reitin kunto? kannattaako lähteä tulevana sunnuntaina punnertamaan??
Kuinkahan pitkä tuo juurakko-osuus rinnekodin jälkeen on ? Tuossa yllä oli esimerkkejä miten kiertää majalammen kautta - mutta löytyisikö siitä joltain sopiva GPS trace ?
... Ei näyttänyt kovin houkuttelevalta osuudelta tuo juurakko tänään kun kävin katsastamassa ...
^^ VPCX-ryhmä kävi vetämässä reitin pari viikkoa sitten. Hyvässä kunnossa. Parissa paikassa kuraa, muttei läheskään viime vuoden malliin. Solvallan jälkeen on joku käynyt hepostelemassa, joten tärräävää pätkää muutama km.
^ Juurakko n.3km. Pari kikkailupätkää, pari talutettavaa kalliopätkää, hiki tulee.