Kohta oli venyvä käsitys.. kävin tänään hakemassa ja ekat hiet tuli raapastua noin 25 kilsan lenkiltä. vähä oli hakusessa vaihtaminen sun muut, mutta ehkä se tästä.
Printable View
Kohta oli venyvä käsitys.. kävin tänään hakemassa ja ekat hiet tuli raapastua noin 25 kilsan lenkiltä. vähä oli hakusessa vaihtaminen sun muut, mutta ehkä se tästä.
Hauskaa, että nämäkin alkavat pikkuhiljaa yleistyä. Näin juuri eilen liikenteessä keski-ikäisen miehen sähköpyörän kyydissä. Aika huipakkaa eteni ja kevyen näköisesti :D
Mä en varmaa iha heti paljookaa erotu normipyöräilijästä kun ei osaa oikein viel käyttää ja heikko kunto niin menee niiku muutki, mutta ehkä syksyllä sit paremmassa kunnossa jo :)
Ja eihä tos Trekissä oo kuin 250 wattinen moottori niin .. nooh, saa nähä jos sitä vaikka päivittäis joskus 350/500 wattiseksi.
Vinkkinä muillekin että näitä faltecin fillareita saa saksan ebayn kautta halvalla.Laatuosat, mm panasonicin kennot akuissa. Hintaa jää koko paketille yleensä 400e pintaan ja suomi PK:t 70 euroa..eli jos 250w moottori / 7A 36V akku riittää ja laillista peliä on vaille niin itse ei kannattane alkaa kasailemaan,halvemmalla saa valmiin..
Falter | Bike | Fahrrad | Cycle | BICO | BIKE&CO
Falter paukahti pihaan rekkarahtina ja 20km testilenkki heitetty...loistava peli!
Näyttihä tuolla jossai mallissa olevan 10Ah akkuki. Runkokokoloista en vaan tajunnu mitää .. nooh, pyörä jo hankittu joten eikai sitä kannata nyt moisia enää ees katella. Pitää kyl hommata 6,4Ah akun lisäksi 9,6Ah akku että riittäis potku ees johoki lenkkiin. Plussa/miinus-kytkin kahvan viereen oli kyl yliveto, ihan parasta.
Fillarin mukana tuli 36V 7Ah li-ion akku panasonicin kennoilla. Kellään hajua mistä saisi ladattua manuaalin?Kiinnostaisi tietää kuuluuko
säilyttää täyteen ladattuna ym jotta säilyisi mahdollisimman pitkään.
Mukana tullut ohje saksan kielinen joten ymmärrys aika vähissä..
Bionxin (Trekin) akkua pitää ainaki pitää täyteen ladattuna jos "varastoi" pyörää. Enklanniksi löyty tuoho manuaalia.. ei tullu pyörän mukanakaa suomeksi, vaikka Suomesta ostettu, nooh. Muuteki oli aika kälyiset manuskat, joteki aattelin, että ton hintaisessa vehkeessä olis ees vähä panostettu käyttöohjeisiin, mutta ei.
No, perheessämme on kaksikin sähköavusteista, Rixe Bordeux ja Rixe Nancy S. Molemmissa siis se Panasonicin keskiömoottori ja tietenkin Panan akuin. Siis ellei fillareilla pitkään aikaa ajella kuten talvisin, niin Panasonic kehoittaa laittamaan kyseiset akut lataustelineenseensä noin 2 -3 kuukauden välein latinkiin.
Näin olen nyt pari vuotta toisen Rixen kanssa toiminut ja hyvin näyttäisi neuvo toimivan! Se Nancy S on sitä vastoin käytössä ihan ympäri vuoden tuulesta ja tuiskusta huolimatta. Eli sen 10 Ah akkua en mitenkään ole säästänyt saatikka optimoinut ja vielä pelittää!
Toki kovasti tekisi mieli olisi vaihtaa tuo 10 Ah akku uuteen Panan 18 tai peräti 24 Ah akkuun. Tässäon siis vain ja ainoastaan esteenä noiden Panasonicin akkujen ryököttömät hinnat, siis 18-24 Ah noin 600-800 euroa Suomen puodeista hankittuna!'
Bionxi on näköjää perässä noissa akuissa aika pahasti. Meinasin, että olis hommannu 9,6Ah akun, mutta jos yrittäis kitkutella nykyisellä ja ostas sitten vasta uutta jos tulee enempitehoista markkinoille. Vai saiskohan tuon nykyisen modautettua jossai enempi tehoiseksi.
Pikainen-Likainen
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...9&d=1340734717
Tuli eepyörä purettua ännännen kerran ja rojuille tartti telineen. Niin, speks: 8Fun (mallia en muista, hallillinen), 6 FET 4110 Mosfet mkII (Lyen), 10s LiPo 5Ah.
Laittakaas konversioitanne, vaikka kunnollisiakin, näytille.
Kona Fire Mountain 80V, 35A (phase 105A)
http://farm9.staticflickr.com/8445/7...5a6cce185e.jpg
Semmoset 62 km/h. Pari kellotusta riitti tuolla fillarilla... 9Continent-suoraveropiirakka oli sen perään 50 asteinen. ES-standardeilla ei toki mitään maininnanarvoista ja fillarikin* oli liian hifiä. Ei tehty tätä mihinkään käyttöön, kunhan kokeiltiin kun sattui sopivaa pulikkaa olemaan tyhjän panttina. 20S eli jännite nimellisesti 74V ja täydellä tankilla 84V.
*) kyllä, sama yksilö. No more props for keeping it like that!
http://ebikes.ca/store/store_CAV3.php
Cycle Analystista on uus versio, V3. Ollut toki jo jonkin aikaa. Softa on vielä beta, mutta erittäin valmiissa vaiheessa jo. Nyt myös poljinvoimaan perustuva avustus on tässä mahdollinen. Ja saa myös ostaa Thunin nelikanttikeskiöllä jolla voi voimaa mitata. Eivät ole ihan älyttömän tarkkoja käsittääkseni nuo Thunit, mutta tähän käyttöön varmaankin piisaa. Hintaa Thunilla joku puolisentoista sataa.
Noin 170e tuli hintaa CA3-DPS:lle posteineen, tulleineen ja veroineen.
Laittelin eekamat sopivan nimiseen runkkoon, Charge Plug Freestyleriin. Sopiva raiskuutus parin vuoden takaiselle muotipelille: lokarit, ee ja automaattivaihteet.
Sähkö(avusteisen) polkupyörän laittamista harkinnut ens kesäksi, ja palikoita pikkuhiljaa alkanut haalimaan. Suomen foorumeilta olen vaan löytänyt kovin vähän juttua, täällä foorumilla melkeenpä parhaiten- mut vain pari threadia täälläkin. Onko suomessa harrastajakunta näin pientä? vai eikö e-bikeistit ole foorumilla naputtelevaa kansaa :)
Anyhow, tarkotus ois istuttaa sähköistys sarja ja akku muutaman vuoden takaiseen Tunturin Hybridiin, ja käyttää pyörää siihen mihin se on alunperin ostettukin, eli työmatkapyöräilyyn. Työmatka on noin 10km suuntaansa, lähinnä tavoitteena on päästä suihkun tarpeesta töihin tullessa eroon ;)
Olen kaivanut tietoa eri moottori vaihtoehdoista ja en ole osannut vielä päättää että mennäkkö DD -moottoriin(off road), vai laittaako pienempi tehoinen geared moottori(8FUN, Bafang). Tai kolmantena vaihtoehtona MAC/BMC tyylinen enemmän tehoa sietävä planeettapyöräinen moottori.
Suurimman osan ajasta lain sallima 25km/h varmasti riittää, mutta ehkäpä välillä olisi hyvä olla avustusta isommissa nopeuksissa kun tuo hybridikin jopa minun polkemana kulkee kohtuu polkemisella sen 25km/h.
Lakipykäliä, ja niistä käytyä keskustelua on luettu kyllä :)
Myöskin olen koittanut metästää käytettyjä osia, akun olen jo löytänyt (36v Golden Motor, jonka pitäisi:) olla LiFePo ), mutta käytettynä myytyjä moottori/controlleri/yms osia ei ole ollut hirveän paljoa myynnissä. Saa tarjota jos nurkissasi pyörii ja haluat omastasi eroon päästä. Saa toki olla uusikin kitti jos sellainen on nurkkiin jäänyt pyörimään...
Vähän vanha kyssäri jo ja kysyjä ei ehkä aktiivinen palstalla, mutta koska näistä todellakaan ei ole liikaa juttua suomeksi, niin kirjoitan nyt kuitenkin.
DD-moottorit ovat tyypillisesti järjettömän painavia. Ja aivan ylimitoitettuja EU-lailliseen sähköpyörään. Eikä ole ihan kiva polkea ilman avustusta sellaisen kanssa. Itse laittaisin tuohon juurikin Bafangin eteen. Nekin kestävät kyllä laittoman nopeuden puolelle vieviä tehoja, mutta mopoa ei Bafangilla kannata tehdä. DD:t ovat enempi mopediluokkaa. Kuten tuosta pari viestiä ylempää voit lukea...
Bafangeihin saa varaosina uusia rattaita, joten siinäkin mielessä minusta kohtuullisen turvallinen vaihtoehto. Kontrollerilla on merkitystä, huonoimmat ovat aivan naurettavan huonoja, mutta suurin osa noista alukoppaisista on ihan käypäsiä pelejä. En osaa tarkemmissa malleissa auttaa, mutta Edward Lyeniltä saat ostettua hiukan modattuja (paremmat FETit, USB-konffaus ja CA-liitin) jossain määrin kohtuulliseen hintaan, satasen luokkaa. Suosittelen sensorless-ohjainta. 6-fettinen riittää hyvin.
Akuksi LiFePO4, built-in BMS (hvc, lvc, balancer) ja bulk charger on helpoin valinta minun mielestäni. Sellaisiahan nuo valmiit paketit nykyään taitavat etupäässä ollakin. Tuo 36...40V on varsin sopiva jännite. Käytettyjen akkujen kanssa voi mennä myös syteen ja saveen, joten huomioi hinnassa ellei myyjällä ole esittää testidataa akun nykyisestä kunnosta.
Mulla olis ajatuksena hankkia tavarapyörä ensi kesäksi ja varustaa se moottorilla. Tarkoitus olisi laittaa sähköinen veto eteen, jolloin talvikäyttöön sais kaikki pyörät vetämään. Tavarapyörä antaa kohtuu mukavasti mahdollisuuksia akkujen asentamiseen ja akulle voisi kehitellä kevyen lämpöeristyksen, jolloin potkua riittäisi talvikäytössä varmaan hieman pidemmälle. Parin illan googlettelun jälkeen tämä akku vaikuttaisi fiksuimmalta löytämistäni: http://www.ebikeakkus.de/akkus/beruf...endlerakku?c=5 (LiFePo4 36V/15Ah 470,-) mutta siihen speksailut on loppunutkin. Sähköpyörät on mulle käytännössä täysin tuntematonta aluetta ja tarkoitus sähköavusteisella tavarafillarilla olisi korvata auto mahdollisimman pitkälle.
Katkeaako noissa veto heti kun lopettaa polkemisen. Asennussarjoissa kun on yleensä jarrukahvat mukana, mutta tarkoitus olisi varustaa pyörä hydraulilevareilla ja silloin tuo jarrukahvaan asennettu vedon katkaisu taitaa olla ongelmallinen? Olisiko muuten suosituksia mikä olisi projektiin fiksuin asennussarja jos akuille ja tarakkakiinnikkeille ei ole käyttöä (nämä kun tuntuu olevan suunnilleen jokaisessa sarjassa mukana)
Hauska säie lukea, kun on itse jopa kilpailuissa lennättänyt lennokkeja täsmälleen samantyyppisellä tekniikalla.
42V/85A. Noin 3000W. Akut on 5A. Turnigyn SK 63-64, Jetin Spinniä ja niin edespäin..
Nuo Pyrkijän E240 ja E250-mallit näyttävät kyllä houkuttelevilta. Mitenkähän helposti noihin saisi vähän lisää ruutia, sitä tietysti miettii myös:)
Cityajossa matkat eivät ole kovin pitkiä, joten joku Turnigy-pohjainen akkuratkaisu luokkaa 5A saattaisi riittää arkikäytössä..
Alkaa tosissaan poltella siirtyminen nimittäin näihin vehkeisiin. Siitä tulisi mulla kiva yhdistelmä, sähköpyörä, ja perässä peräkärrissä lennokki samanlaisella tekniikalla:)
Itsekin tietysti voisi jonkin paketin asentaa tuohon vanhaan hybridiin. Laturi on jo, akkujakin. Tarttis oikeastaan vain sen motin&vanteen, ja elektroniikan.
Tuo PAS eli pedal assist sensor on halpojen sarjojen ongelma. Säädöt huonot ja monesti ei katkea heti kun polkemisen lopettaa. Tuossa minun ohjaimessani (löytyy tietoa muutama viesti aikaisemmin) avustus jatkuu kolmisen sekuntia polkemisen lopettamisen jälkeen eikä tätä aikaa voi säätää (aloituspulssin saa säätää). Sama ominaisuus on monissa muissakin, vaikka aika olisi vain sekunti, niin täydellä "kaasulla" sekunti on ihan liikaa ilman tappokytkintä (jarrukahva). Cycle Analystin PAS on fiksumpi, voi säätää aloitus ja lopetusviiveet. Silti en ihan tyytyväinen ole senkään PASsiin, koska vetää aina hana auki. Ok, kaasun "ramp-uppia" voi säätää rauhallisemmaksi sekä tietysti säätää sen mitä hana auki tarkoittaa ja mitä yksikköä säädetään (jännite, teho, virta, nopeus). Kunhan lumet vähän sulaa, niin testailen onko se ok vai pitääkö jatkaa oman jännite/virta/nopeus/pas -mittarin kanssa. Voi olla, että muutenkin pitää, sillä CA on semmonen power user -laite, etten tarttis sitä jatkuvasti stongassa...
Niin, CA v3:een saa jopa Thun torque sensorin, joka olisi kyllä houkutteleva, mutta ollaan sitten jo CA + Thun jossain 350e:ssa. Ja tämän päälle tarvitaan siis tietysti vielä kontrolleri, moottori ja akku. Thunin kanssa CA näyttää myös polkijan watit.
Turnigyn 5000-millisiä 4S 4kpl kimppaan. Saa satasella 10A 38V lithiumakun, painaa 2kg. Greencyclestä 500W setti reilut 300e. Reilut 400e ja rock on? Toki ei se tuskin ihan noin suit sait mene, mutta periaatteessa alkaa vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta. Siihen Greencyclen settiin tarttee toki sitten sen 6-rataspakan ja. Nykyrottelossa on painava teräsrunko, pitäis kiinnikkeet kestää. Lennulaturilla kiva sit turruuttaa aina neljä pakkaa täyteen peräkkäin:)
Kyllä se noin menee, mutta tulee toki paljon kaikkea tehtävää ja säädettävää matkan varrelle. Sitten tulee kaikkea kontrollerin päivitystä ja muuta kun pitää päästä näpeltämään. Olis hyvä olla joko BMS tai edes koko akkupaketin yli mittaava LVC. Ei välttämättä satu MXUS-sarjan kontrollerin LVC just oikeaan kennomäärän. Eikä siinä välttämättä ole LVC:tä, en kyllä tiedä. Sinulla toki lienee akkuvahteja, joita voit käyttää varoittamaan. Mut vähän kälystä, BMS olis paras ja katko kun eka kenno alle halutun minimin. Jos mulla ei olis noita LiPoja jo, niin ostaisin LiFePO4:sia 12S, soppelin BMS:n ja bulk-laturin (CC-CV 12s jännitteelle). Kyllähän noi LiFePO4:t painaa vähän enempi toki. Ostin ens kesäksi toisen imax B6:n, joten ei tarvii enää vaihtaa akkupakettia puolessa välissä... imaxissa hyvää pieni koko, pieni hinta ja voi ladata 4,1 V:iin (Li-Ion -ohjelmalla). Huonoa toki sitten max. 6S ja naurettava 50W latausteho...
Mulla oli viime kesän ajossa 2 x 5s Turnigy 5Ah akut. Parikyt kilsaa latingilla, mutta riippuu toki about kaikesta. Jos laitat 2s2p noita 4-kennosia, niin ollaan nimellisesti 29,6V:ssa. Vai missasinko jotain? Mulla painaa 37V 5Ah noin 1300g. Riittävämpi satsi olis kaks tommosta satsia rinnan, joten lähemmäs kolmea kiloa menee.
Ite ottaisin Bafangin, mutta kyllä kai MXUS ihan ok peli on. Oma MXUS-yksilöni klappasi ja takuuvaihto meni vähän pieleen, joten luovuin merkistä ennen kuin ajokokemusta ehti karttua. Työkaverilla on sellainen ja hyvin on toiminut. Etumoottori.
No joo, 9S olis passeli, eli 4S+5S=38V täytenä. Kyykkää toki sitten sen muutaman voltin kuorman alla. Neljähän niitä pitäs lyödä sitten kimppaan, että sais kasaan sen 10 000-milliä. Mulla kun sattuu jo olemaan noita 5S-pakkoja jääkaapissa, kone käyttää niitä..Ei tarttis alkuun ostaa kuin niitä 4S-pakkoja siihen kaveriksi. Koneessa on 10S=42V täytenä. Onhan niitä multilatureitakin kaupassa toki, saa monta pakkaa kerralla kun laittaa tymäkän virtalähteen. Mulla painaa 2kpl 5S 5A-pakkaa noin 1,2kg. 9S-pakat tekis kai jotain 1,1kg eli 10A yht= joku 2,2-2,3kg.
Kyllä toi 10S on aivan passeli, joten jos sulla niitä 5S:iä on, niin tarvi edes mitään ostella. 15S oli jo vähän liikaa... tai tarpeetonta kun ei mopoa olla tekemässä.
OK. Lähestyn varovaisesti kun ei ole tietoa, että kestääkö noi esim Greencyclen 38V systeemit yli 38V lähtöjä, mutta hyvä jos kestää, niin pääsen tosi helpolla. Molempiin masiinoihin käy sitten samat akut:)
Noita 5S-akkuja tulee joka vuosi ostettua se 6kpl lennuhommien takia. Lennuhommissa niillä tulee ajettua kesässä se joku 30 sykliä. Toi Greencyclen setti taitaa sitten lähteä tilaukseen lähiaikoina.
Kyllä se 10S oli työkaverilla siinä. Ei ainakaan vähempää. Saattoi kokeilla 12S:ääkin. Ei tosin pitkään se kontrolleri kelvannut muttei siksi, että olisi hajonnut. En kuitenkaan toki ota mitään vastuuta tästä "vinkistä", tarkista toki asia Greencyclesin kanssa. Olen kyllä about varma, että skulaa eikä tule ongelmia. Jos tuliskin, niin parempaa kontrolleria tilalle, eivät maksa mahdottomia. LVC tuskin on tuossa optimaalinen eikä sitä voine mitenkään säätää, joten sen joudut hanskaamaan jollain muulla tavoin. Mutta tämähän on kaikki sinulle tuttua kun olet akkujen kanssa pulannut varmasti enemmän kuin minä.
No joo, vuodesta 2005 on tullut lithium-polymeeriakkujen kanssa väännettyä aika tiiviisti. Kovasti on purkukesto noussut kahdeksassa vuodessa! Lithium-polymeeriakut säilyvät parhaiten viileässä (kaikki kemialliset reaktiot hidastuvat kylmässä). Ei kuitenkaan liian kylmässä, jääkaappi on hyvä. Säilytyksessä optimaalinen on 50% lataus (noin 3,85v per kenno), sama mitä tehdas käyttää uusissa akuissa.
4mm vanerista täytyy askarrella sellainen boksi, mihin menee neljä lipoa. Mites tota, jos siinä on kaasukahva, niin eikö se sillä ihan toimi? Eli jos ei halua vetoa, niin kääntää kaasun vain kiinni? Sitten kaasulla säätää, miten paljon apuja haluaa? Moottorikelkka-tyyppinen peukkukaasu saattaisi olla hyvä. Pyörän painoksi arvion 18-20kg 10A setillä. Lähtötaso 12kg. Se moottorivanne kai joku 7kg, mutta siitä miinus vanha vanne. Akkukasa joku 2,5kg. Painopisteen takia aion ripustaa mahdollisimman alas. Tykkään kyllä yhä pyöräilystä ihan au naturel myös, tämä sähköhomma on mielenkiintoinen teknisessä mielessä. Uusi juttu. Vasemmassa polvessa on jo nivelrikko. Sähkö helpottaa jos se lähitulevaisuudessa alkaa vihoitella liikaa. Täytyy mittailla tuo takahaarukka, että riittääkö leveys.
Muistaakseni tuossa Greencyclen sarjassa on just peukkukaasu, mutta tarkista toki heiltä. Ja noita erilaisia kaasukahvoja sekä -vipuja saa aika edukkaasti, joten eipä sen tarvii kaasukahvan mallista jäädä kiinni.
Se kaasuhan toki tekee fillarista laittoman. Se lienee sitten mopo ja sen mukaan sanktiot.
Kiitokset noista edellisista vastauksista. Vähän sellainen kutina että (tämäkin) lähtee taas käsistä ja hommaan palaa nelinumeroisia summia ennen kuin lopulliset osat on speksattu ja hankittu - ja sit puuttuu vielä se pyöräkin...
Onkohan noissa moottoreissa kuinka suuria eroja, kun niitä näkyisi olevan ainakin aika reilusti eri kokoisia (siis fyysiseltä kooltaan vaikka tehot on ilmoitettu samoiksi). Ilmeisesti optimitehot löytyy vaan tietyllä suht kapoisella kierrosalueella, joten moottori pitäisi valita halutun optiminopeuden ja rengaskoon mukaan? Pyörän pitäisi olla suht fiksusti ajettavissa ilman moottoriakin ja tuo 7kg pyöriviin massoihin kuulostaa todella hurjalta vaikka mitään kilpuria ei ollakaan rakentamassa.
Joo, pointti. Puran nykyvehkeestä pois 2 eturatasta ja vaihtajan, niin kaasu naamioituu etuvaihtajaksi. Tai sitten se kääntökahva. Tuleehan siinä pyörivää massaa takavanteelle muutama kilo kai lisää, mutta sehän tuo vain vakautta:) Kaasu on teknisesti paljon yksinkertaisempi ja turvallisempi systeemi kuin joku poljinreaktiohässäkkä. Kaasu kiinni-peli seis. Kypäränkäyttäjäksi kyllä siirryn tämän modifikaation myötä. Ainoa jotenkin siedettävän näköinen on se Bellin mattamusta BMX-kippo. Jos tuossa toukokuun alkuun mennessä saisi pelin valmiiksi, niin yritän laittaa sitten pari kuvaa. Noiden lipojen lataukseen joku Turnigyn 99 taalaïnen neliporttinen about 25A lähteellä olis hyvä. Graupnerilla on edullisia ja nättejä lähteitä.
Direct Drive eli ei-planeettavaihteelliset ovat tyypillisesti raskaita. Minusta overkilliä sähköavusteiseen polkupyörään, 1-2kW systeemeihin ja siitä ylöspäin sitten paremmin soveltuvia. Eivät usein myöskään sovellu oikein poljettaviksi ilman sähköä, liikaa massaa ja myös vastusta. Toki poikkeuksiakin löytyy, Cubella taitaa olla EPOssa suoravetomoottori ja Bionxin kiteissä myös. Ovat pienempiä ja kevyempiä kuin halvimmat Kiinanpiirakat. Bionx on kyllä melkoisen kallis ja siinä voi käyttää vain Bionxin komponentteja. Kaikki on toki suhteellista, mikä on kallis ja mikä ei. Siinä on kaikki mietitty sitten toisaalta valmiiksi.
Sähköavusteiseen fillariin minusta planeettavaihteinen 2-4 kg painava napamoottori on sopivin. Pyörivää massaa ei ole mahdottomasti ja yksisuuntalaakerin ansiosta vastusta ilman sähköä ajettaessa ei ole. Muuta kuin lisääntyneen massan takia. Moottorin kierrosluku tulee tosiaan valita kehäkoon sekä halutun (maksimi)nopeuden mukaan. Akkujännitteeksi 10S LiPo tai 12S LiFePO4 on aika sopiva. Moottorien tehot ovat vain tarroja kyljessä. Toki moottoreilla on rajansa, mutta nimellistehot ovat vain markkinointi- ja viranomaistarkoituksiin. Kontrollerin virranantokyky (ja joissain tapauksissa akun, LiPoilla harvemmin akun...) rajoittaa suurinta ottotehoa monissa valmiissa kiteissä. Toki planeetan rattaista voi saada hampaat lähtemään jollain parin kilowatin ottotehoilla paikaltaan kiihtyttäessä ja pidemmässä rasituksessa lämpökin voi tehdä omat temppunsa. Minulla on ollut noin 500-600W paikkeille rajoitettu ottoteho ja laillisiin lukemiin rajoitettu nopeus. Tällöin mekaaninen antoteho tuskin pahemmin laillista 250W lukemaa ylittää ja hetkellinen ylityshän on sallittukin. Hyötysuhde ei ole 1 missään tilanteessa, joten reilu 300W saa olla ottotehoa vaikka jatkuvastikin. Näin minä lakia tulkitsen, en tiedä onko oikein. Eihän moponkaan tehoa mitata bensaletkussa tietyssä aikayksikössä virtaavan bensan sisältämän energian mukaan, joten miksi sähköpyöränkään tehoa mitattaisi akulta tulevan kaapelin tietyssä aikayksikössä kuljettaman energian mukaan.
Tuota minäkin vielä kietin, että sittenkö sittenkin se vaihteellinen 250W..Siinä kai säästyisi taas pari kiloa, keveämpi ajaa ilman hanaa, ja toimintamatka pitempi. Sitä poljinreaktiohässäkkää en silti haluaisi, vaan ihan pelkän kaasun. Mietin, että mitä mä turhaan alan noita vanhoja eturattaita poistella, Fillarikellarista saa halvalla yksirattaisen etusetin alumiinikammilla, rataskoko ja varren mitta sama. Kannoin tänään mankelin tänne seiskakerrokseen ja otin jo kampisetin irti. Rataspuolen kampi painaa 1060g...Tää on tätä 90-luvun lopun panssarivaunudesignia. Toi orkkis kampisetti taitaa olla jo yli puolitoista kiloa yhteensä.
Keskiöhän siinä on jo uusi. Hintahan tuolla 500W-setillä on sama...Kärrin kanssa olis hyvä.
Jos meinaat ajaa ilman eetä, niin vaihteellinen. IMHO. Riippuu toki piirakastakin, mutta semmosella 7kg piirakalla oikeesti viiti ajaa ilman sähköä. Ja katulailliseen se on ihan overkill. Edelleen, IMHO.
Sähköistetty Charge Plug:
http://farm9.staticflickr.com/8519/8...512bcf2dbb.jpg
8Fun geared, mallia en edes muista, ei ihan tuoreinta revisiota
6Fet 4110 MK2 Lyen edition
LiPo 37 V, 10 Ah
Cycle Analyst v3
vähän alle 21kg massaa, keventämisen varaa olis, mutta toisaalta on-board -lataussysteemi vielä puuttuu.
PAS puuttuu myös ja muutenkin vaiheessa, piuhat vielä vähän miten sattuu jne...
Noi takamoottorit jäävät mulla pois valikoimasta, takahaarukan 125mm leveys ei riitä. Etuhaarukka on 100mm, siihen just mahtuu. Onhan etuvedossa se hyvä puoli, että painonjakauma on tasaisempi. Täytyy tohon takavaltsuun vaihtaa toi vapaaratas jok.tap, on aika lopussa. Toivottavasti ei tarvitse kovin montaa uutta työkalua ostaa. Toi on kai ns. kierrepakka, veikkaan.
Mulla taas tulee ensimmäisenä mieleen, että miten kiekot tuollaisella rihtauksella voivat kestää levyjarrukäytössä... :eek:
Kyllä sutii, kun on sähkökiukaallisen verran tehoa: http://www.youtube.com/watch?v=xP6fA...ture=endscreen :D
Olikohan täällä mainittu jo SRAMin (vihdoin) tulossa olevaa E2-rakennussarjaa, en pikaselailulla nähnyt sitä vielä mainittavan?
Supersimppeli kaksilovinen automaatti, vain kaapeli akusta napaan ja siinä kaikki. Virtanappi ainoa käyttöliittymä, muu ohjaus sisäänrakennettu automaattisena napaan. Hintava, toki... Tuota on kuulemma tulossa tänä keväänä irtonapoina, mahdollisesti myös valmiina kiekkoina. Vanne- tai levyjarruvalmius, vaatii oman erikoislevyn.
http://urbanvelo.org/sram-e-matic-el...assist-system/
http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/Ws...ifications.pdf
Mainio idea tuo kaksivaihteisuus ja toteutushan taitaa olla klassikko uusissa vaatteissa. Retro-direct, eikös juu? Sähkömoottorin onkin mukavampi vaihtaa suuntaa kuin ihmisen.
Ja jotain huonoa, painaahan tuo paljon, oliko 4,5 kiloa kone. Olikos siitä hinnasta jotain tarkempaa tietoa? (sori, jos linkeissä oli, tsekkasin vain nopasti)
Edit: eipä tuo Cube EPO:n moottori sekään mikään keijukainen ole.
Greencyclelle lähetin nipun kysymyksiä meilillä, ja vastaukset tulivat heti. Sanoivat, että uuden 500W-sarjan vierentävastus on parantunut uudessa versiossa kuulemma niin paljon, ettei mainittavaa eroa enää 250W-sarjaan olisi. Painoa toki pari-kolme kiloa enemmän. Kuulemma 36V-sarjan säädin kestää hyvin 10S-lipojen 42V lähdöt. Akuille tein 4mm vanerista sopivan lootan, porasin täyteen 6mm reikiä, ja ripustin runkoputkeen noin 5cm eturattaan yläpuolelle. Maalasin pintaan kelta-musta raidoituksen. Lootan paino 192g, kaksi 32mm putkenkiristintä joku 150g muttereineen. Loota on sen verran kapea että mahtuu olemaan siinä jalkojen välissä. Takanapaan ostin vanhan 6-vapaarattaan tilalle 7-rattaisen, sama leveys. Vanhan vaihtajan pikkurattaat purin, putsasin, öljysin ja kasasin.
500W etupyöräsetti tilattu. Mietin pääni puhki tuota etnttententten 250/500-eroa. 500-wattiselle löytyi hiukan enemmän punnuksia vaakaan.
Plussat
1. Kulumaton, pitkä käyttöikä. Voi halutessaan myydä tai antaa siskolle.
2. Toimintavarma ja äänetön. Polkumotoristi ei halua erottautua muista vaihteen huutamisella, ja rikkoutunut vaihde pysäyttänee pyörän aika totaalisesti.
3. Ei käsittääkseni ala jarruttaa nopeutta missään vaiheessa, vaikkei tässä nyt mikään fittibaldi olla, mutta kuitenkin.
4. Enemmän voimaa kärrin kanssa, ja muutenkin
Miikat
1. Pari kiloa painavampi. Taidan silti saada tuon noin 21 kiloon 10 amppitunnin akkusetillä.
2. Polkuvastusta kai hiven enemmän vapaalla.
3. Vie enemmän virtaa/lyhyempi range. Tässä piti tehdä suurin linjanveto. Tämä pyörä on kaupunkipyörä, ja ajot muutenkin taajamapainotteisia, joten lyhyempi range ei niin paha.
Raporttia seuraa.
Watit ovat kuitenkin vain tarroja. Suoravetoinen ottaa semmosen 0...10 kW sisään riippuen mallista, pari kilowattia mennee melkein mihin vain. Vaihteellisiin voisi suositella jotakuinkin 0...800 W, lähinnä paikaltaan lähtiessä ja hitaissa nopeuksissa kovilla virroilla voi saada tuhon aikaan kovemmilla tehoilla. Tosin rattaat eivät ihmeitä maksa, jos tulee kokeiltua missä rajat ovat.
Alan kallistua noin 500W:iin rajoitettuun ottotehoon oman vaihteellisen moottorini kanssa. Se on ehkä vähän turhan nopealla kv-luvulla 28"-kiekkoon, joten ylämäissä pääsee vähän hyytymään näillä spekseillä, mutta toisaalta tasaisella kiihtyy vähän sivistyneemmin kun ei anna liikaa syöttöä.
No niin, setti haettu, asennettu, ja pihassa tyypitetty. Kokonaispainoksi tuli karvan yli 22kg.
Greencyclen ja matkahuollon yhteistyö oli salamannopeaa. Setti lähti eilen Kajaanista kolmen aikoihin, ja nyt se minulla Stadissa jo alla.
Ensimmäinen vaikutelma vanteen laatikosta nostettuani oli, että herra juminy on oikeassa, tämä on todellakin overkill.
Herra mun vereni mikä jööti, oikeaa isältä-pojalle designia. Vanne painaa 6,7kg:) Vanha vanne painaa 1102g.
Loput releet painavat 730g, akkukasa laatikoineen ja kiinnikkeineen aika tasan 3kg. Kestää 80A purkua.
500W-sähköistyksen tuoma kokonaislisäpaino on siis noin 9,3kg. Renkaina on 26/2.0 slicksit.
Myyjän sivuilla huomautetaan, että haarukan kiinnikkeitä on ehkä viilattava, että akseli mahtuu. Itselläni on hieman päinvastainen ongelma, haarukan hahlot ovat hiukan liiankin leveät, mikä saattaa tuoda ongelmia jos haarukka ottaa kiristettäessä kiinni vanteeseen. Rikatkin tuppaavat olemaan hiukan väljiä.
Muuten asennus oli aika suit-sait operaatio. Noparissa on valmiina plugit, joihin käy 4mm bulletit.
Kaikkien johtojen pituus on "riittävä". Lähes joka johto täytyy asentaessa punoa moninkerroin kuin roudari kitarajohdon, ovat sen verran pitkiä. Vain hieman liioitellen voisi jokaista johtoa lyhentää puoli metriä, ja silti riittäisi hyvin.
Sitten se tyypitys. Virrat päällä ja näytöstä päälle keskimmäinen tehoasetus...Näyttö näyttää myös akun varaustilaa.
On se. Isolohko. Vääntö on h-i-l-l-i-t-ö-n. Odotin sitä, mutten ihan näin juurevaa. Lähtee paikaltaan pelkällä kaasulla varastointilatauksessa olleilla akuilla kuin telkkä pöntöstä, varmaan sutisi hiekalla.
Ymmärrän täysin, miksi torque armia suositellaan. Haarukka on todella kovilla. Se on terästä, testasin magneeteilla.
Jos tällä lyö tallan tiskiin ja samaan aikaan polkee täysillä, niin kiihtyvyys on mahtavaa. Pyörän ottamat kierrokset vajailla akuilla taas vaikuttuvat aika vaisuilta, alhainen koovee. Vääntöpeli.
Ei malta odottaa sulan aikaa tänä keväänä. Pehmeästi tällä täytyy ajella, että haarukka kestää.
Jos haluaa vaihtaa kevyempään 250W-settiin, niin se käsittääkseni onnistuisi ostamalla pelkän vanteen. Rullausvastusta on hieman. Ei paljoa, mutta havaittavasti. Kun vanteen heittää kädellä pyörimään, niin nopeammin se pysähtyy kuin moottoriton. Kyllä tällä jollain kolmosvaihteella ajelee ilman vetoakin, mutta tuskin paljoa suuremmalla.
Ei ehkä aktiivi foorumilainen, mutta jostainhan se on aloitettava :) Juminyn vastaukseen edelliseen viestiini viitaten.
Pitkällisten pohdiskelujen ja tutkimisen jälkeen päädyin tilaamaan http://em3ev.com/store/ MAC-moottorin. Vähän kalliimaksi tuli kuin esim harkitsemani Greencyclen sarja. Mutta arvelen pitkässä juoksussa saavani enemmän hyötyä.
Iso syy tähän valintaan oli se että Paul/Cellman on panostanut paljon tuon MAC-kitin toimivuuteen ja moottorin sekä controllerin yhteiseloon. Eli käytännössä kait testaamalla hakenut Infineon controllerin säädöt kohilleen MAC moottorille. Toinen iso syy oli että tätä controlleria pystyy säätämään itse. Tätä vaihtoehtoa ei ollut esim Greencyclen sarjassa.
Greencyclen contollerissa on LVC, se on by default jotain 31-32v, eikä sitä pysty säätämään.
Em3ev tulee PAS-anturi näytön kanssa, toivottavasti tämä olisi vähän fiksumpi kuin pelkkä PAS-antura controlleriin kytkettynä.
Tämä paketti pitäisi tulla lähipostiin lähipäivinä kun sen perjantaina tullasin :) jännityksellä odotamme ;)
Käytettynä ostamani akku on luonnollisesti arvoitus, en siitä toki uuden hintaa ole maksanut. Tavoite ois eka kesä kruisalla sillä, ja sitten panostaa parempaan akkuun.
Raporttia seuraa kunhan projekti etenee :)
Ja niin. Noista akuista ja niitten tekniikoista olen ihan pihalla. Tai no eri akkumateriaalien erot on about selvillä (LiPo, LiFePo jne). Akkujen "oikeaoppinen" käyttö on about selvillä. Mutta sitten kun puhutaan 10s, 12s jne, minkälaista purkuvirtaa mikäkin kestää, minkälaista latausvirtaa mikäkin kestää jne.-> näistä pihalla ku lumiukko.
oisko jollakin heittää linkkiä johonkin hyvään materiaaliin mistä noita opiskella? Vai onko tieto kaivettava akkuja myyvien sivuilta ja/tai foorumeilta?
Ajo minullakin on 95% "taajamassa" jossa riittää maltillinen (jopa laillinen nopeus) ja matkaa tulee n.20-30km per työpäivä...
10s = 10 kennoa sarjassa
Esim. 10s LiPo siis nimellisesti 37V ja täynnä 42V (tosin itse lataan 4,1V:iin per kenno).
Sopivat purku- ja latausvirrat ilmoitetaan varauksen (C) kerrannaisina eli esim. suurin purkuvirta 10C tarkoittaa 8Ah:n varauskapasiteetin akulle 80 amppeeria. RC-LiPoissa käytännössä ei purkuvirta käytännössä kesken lopu, tyypillisesti semmoset 100 A ja enempi melko huoletta. Verrokiksi sanoisin, että ~40V systeemissä 15A ja allekin yleensä riittää syötöksi.
LiFePO4:ssa tuo purkuvirta voi oikeasti alkaa rajoittaa jo eepyöräkäytössä. Sanoisin, että useimmin ei, mutta kennojen speksit kannattaa tarkistaa (aina muutenkin) ennen ostopäätöstä. Jännitesägiä tulee enempi kuin LiPoilla. Sisäinen resistanssihan sen sanelee. LiPoilla sägi on aika pientä ja laillisessa pelissä täysin merkityksetöntä.
Huomioi sitte latauspuolella samat jutut, samalla tavalla ilmoitetaan.
Ja valmistajan speksien armoilla ollaan kunnes kokemus - oma tai jonkun toisen - kertoo lisää. Netistä löytyy kyllä tietoa.