No millaisia on kokemukset ollu?
Printable View
Eikö sitä pirun white lightning Clean Ridea saa mistään Suomesta? Bikelabista on tainnut joskus saada mutta heidän sivusto on ollut pidempään alhaalla. Pääkaupunkiseudulta muutoinkin saisi mielellään löytyä.
Useimmin käyttämistäni puodeista löytyi ko. tuotetta bike-componentsista mutta sieltä ei ehdi saamaan ensi viikonloppuun mennessä. Veikkaan.
edit: Soittelin maahantuojalle ja selvisi, että pk-seudulla fillarikellari myy tuotetta. Ja soitto sinne varmisti, että tavaraa löytyy hyllystä. Hinta nyt on nelisin euroa enemmän kuin yllä mainitussa paikassa mutta saapahan heti.
ei liity voiteluun, mutta vahvasti sivuaa kyllä... haulla tästä löytää jos joku joskus tätä tietoa tarvii...
Menin siis ostamaan bilteman 8€ ketjunpesurin, ihan jees kun tiedostaa ettei se ole täydellinen. ketju pitää siihen pesuharjaan painaa kiinni ja laittaa ketju isolle eturieskalle ja takaakin mielellään joku 20 hampainen niin pyörii suht siististi, eikä pahasti loisku ylikään. kaatoaukosta saa lisää litkua sisään.
Tänään tuli pönikkä Weldtiten Dirtwash Citrus Degreaseria ja oikeaan kohtaan tulikin. Ketjut alkavat olla sen verran likaiset, että kaipaavat puhdistusta.
Tuo Bilteman ketjuöljy imee itseensä suorastaan infernaaliset määrät pölyä ja muuta sontaa. Onko suosituksia hyvistä vaihtoehdoista (mieluiten bio-sellaisista - jea, tunnustavan olevani jossain määrin ituhippi).
huomaa muuten myös se että sittenkun ketjut ovat päältäpäin puhtaat niin ketju on oikeasti vasta 40% puhtaat.
pahin sonta yms hiekka löytyy ketjun "sisältä" eli sieltä missä on ne ketjurullat.
niihin auttaa vain kunnon painepesu,ultraäänipesu tms
pedros chainlube ! toimii !Lainaus:
Tuo Bilteman ketjuöljy imee itseensä suorastaan infernaaliset määrät pölyä ja muuta sontaa. Onko suosituksia hyvistä vaihtoehdoista (mieluiten bio-sellaisista - jea, tunnustavan olevani jossain määrin ituhippi).
http://i.treehugger.com/images/2007/...chain-lube.jpg
ja myös biohajoava.
(ja tuolla voitelen vaijeritkin ja laakerit yms vapaarattaat ymsyms. tosi hyvää kamaa)
crc tai wd40 ei ole mitään voiteluaineita vaan ruosteenirrottimia. Kestää ehkä tunnin siinä ketjussa ennenkö se alkaa sirraamaan. Itse suosin vahaa tai teflonöljyä.
Minä olen iät ja ajat käyttänyt hyvällä menestyksellä spray öljyä. Pari viimeistä vuotta Bilteman PTFE öljy on toiminut loistavasti. Tuntuisi ketjut rullaavan herkemmin kuin vaikkapa WD-40:llä tai moottoriöljyllä.
Pyörä tulee pestyä puutarhaletkulla joka ajon jälkeen ja siihen perään suihkasen pienen suihkeen öljyä ynnä pyöräyttän muutaman kerran.
Pahinta on käyttää tahmaavaa öljyä joka sitoo itseensä kaiken moskan.
Oikeasti sitä öljyä tarvitaan ketjuun hyvin vähän. Ylimääräisestä ei ole mitään hyötyä, se vain sitoo hiekkaa.
Ketjuvahoille miinusääni, yhdet moottoripyörän ketjut on tuhottu niillä. Ongelma on se että vaha jämähtää, ja sen jälkeen kun se on jämähtänyt, uudelleen voidellessa ei kamaa kulkeudukaan enää niveliin. Vahaaminen kuuluu muovailuvahamuseoon ja tyttöjen säärille.
Rock N Roll. Sitä kun sipaisee joka maastolenkin jälkeen, niin ei tarvi ketjuja pestä koko kesänä.
Nyt olen käyttänyt TF2 teflonöljyä ja hyvin on toiminut. Imeytyy mihin pitääkin, eikä tahmaa ketjua. Kyseessä ei siis ole se spraypullossa oleva liuottimella kyllästetty moska, vaan ihan perinteinen ohut öljy. Pahimmille vesikeleille olen laittanut saman valmistaja Extremeä, joka pysyy kyllä paremmin ketjussa, mutta vastaavasti kerää ikävästi kaiken roskan itseensä.
Edellä olevat siis maastopyörässä. Maantiepyörän ketjuja ei ole vielä kertaakaan tarvinnut rasvata (kilometrejä tullut aika vähän).
No ei niitä tarvitse edes iroittaa. Kyllä pyörässä kiinni olevatkin ketjut saa puhtaaksi. Aikaisemmin kierrättelin, keittelin öljyssä ja irroitin pesua varten.
Nyt en enää koska ketjut ja pakka kestävät muutenkin aivan riittävän kauan. Liekö sitten materiaali ketjuissa parantunut?
Voiko ketjun kuin ketjun puhdistaa siten, että liottaa sen valopetroolissa?
Jos valopetrooli on liian raju aine mielestänne tähän käyttöön niin mikä on vähintään yhtä tehokas? Mitä vihreämpi aine niin on aina tietysti parempi.
...niin kuin esimerkiksi teräs? Ei ole. Mutta aika tunkeutuvaa öljyä tarttee täysin kuivan ketjun uudelleenvoiteluun.
Kyllä itse tulee välillä suoritettu "pikapuhdistus" paikallaan olevalle ketjulle tärpätillä. Mitään haittapuolia en ole havainnut. Pinelineä sitten, kun lähdetään isommin lotrailemaan..
Kun ketjussa on (kunnon)pikaliitin, on mielestäni paikallaan putsailua helpompaa ja etenkin siistimpää irroittaa ketju likoamaan yön yli petroolissa (tai missä nyt sitten haluaakaan). Ja tulee taatusti puhtoiset.
BioDieselillä. Taatusti vihreää :)
Näillä kaikilla on tullut ketjua lioteltua: sytytysneste, diesel, polttoöljy, ehkä parhaiten putsaantuu sytytysnesteellä ja lisäksi haihtuu valuttaessa. Lopuksi heittää moottoriöljykylpyyn, niin pitäisi öljyn tunkeutua.
Samalla kun putsaatte ketjuja noilla liuottimilla niin saatte ihan kaiken rasvankin ketjuista pois. Jos liuottimia käyttää niin sitten pitää ne ketjut liottaa ja keittää parafiinissa tai öljyssä.
Ketjuista ei tarvitse putsata öljyä pois jos sitä ei ole laittanut liikaa. Kun ketjun pesee usein niin riittävää on tehdä se paikallaan siististi Pinelinellä, joka vie hiekat ja muut hiovat aineet pois.
Saahan sitä puuhailla jos ei usko.:cool:
Tuli hommattua ensimmäinen ihkaoikea maantiepyörä niin nyt taitaakin olla vähän merkitystä, että mitä niille ketjuille laittaa. Vanhoihin romuihin kun ketjut on ollut luokkaa 5€/kpl niin väliä vaikka vaihtaisi aina kun pitäisi rasvata.
Nyt sitten olen pari sataa kilsaa ottanut tuntumaa ju hyvä pyörä. Laittelin jotain semmosta ohutta öljyä alkuun. Sitten laitoin jotain aika saatanan paksua mössöä, jota markkinoivat "hyvänä ketjuöljynä" minulle.
No tulos, ketjut, pakka ja rattaat mustan paskan peitossa. Päätin sitten ihan puhdistusöljyllä vetää tuon paskan pois (wd40) ja nyt kiiltelee taas kaikki niinkuin pitääkin. Ainoa ongelma, että pikkusen rohisee ketjut (katupölyä sisällä?)
Pitäskö tosta olla huolissaan ja lähteä ketjua purkamaan ja liottelemaan vai laitanko vaan uutta öljyä tilalle ja sitten joskus kun kerkeän niin puran?
Ja tuossa ei kyllä ole mikään pikaliitin vakiona :( Shimanon joku ketju, Ultegraa kaikki muut vempaimet
WD40 poisti ketjuista voitelun ja huuhteli hiekat syvemmälle. Voit:
- pestä ketjua kuumalla vedellä, antaa kuivua ja voidella paremmalla ketjuöljyllä
- hankkia pikaliittimen (esim. KMC), irrottaa ketjun, liotella haluamassasi liuottimessa, antaa kuivua, liittää uudella liittimellä ja voidella
- ihan vaan voidella ja ajaa
Melkein millä tahansa ketjuöljyllä voitelun jälkeen tärkeää on pyyhkiä liiat pois paskaa keräämästä.
Mistä noita liittimiä saa?
Mulla on noissa leluketjuissa sellasia jossain ollutkin ja ollut ihan käteviä kun on pyörän pessyt niin saanut ketjut irti.
Ja työkalu ketjun avaamiseen löytyy :)
Ja niin, laitoin nyt ton paska öljyn likoomaan ja pyyhin pois ylimääräset sitten kun lähden lenkille, tänään toi keli on vähän sellanen, että ei taida viitsiä :D
Sitten oisko jollain heittää suositusta jostain öljystä? Mielellään halpa. Mielellään ei saisi kerätä ihan kaikkea mitä tieltä löytyy ja toisaalta mua ei haittaa vaikka joutuisikin lisäilemään useammin. Eli ilmeisesti joku ohut? :)
Laitoin kokeiluun myyjän suosituksesta Shimanon PTFE:n. Kattotaan kuin äijän käy.
Mitäs nää muut PTFE sprayt ( esim. Wurth) tekee ketjuissa? Vai tekeekö niillä mitää? Duunissa vaan käytän tollasta sillontällön kuivavoiteluun. Suhteellisen paljon halvempia ku toi shimanon..
riippunee paljonko liuotinta siellä seassa on...
Ei kyllä ymmärrä mikä siinä ketjujen ylläpidossa on niin hankalaa. Tipottelee Rohloffin öljyä, pyyhkii paskoja pois kun muistaa ja 500km välein, paskakeleillä vähän useammin, öljyn kanssa siivoaa ketjut kiiltäväksi ja jatkaa matkaa taas 500km. Edelliset Ultegran vitjat kesti 8000km tuota käsittelyä ja arviolta puolet oli rapakeliä.
Mitä avattavia lukkoja raati suosittelisi Shimanon 10-ketjuille? (Ainakin avattavat tuntuvat olevan aika harvassa ja osaa haukutaan liiankin aukeileviksi) Saatavuutta jollain mallilla jopa pk-seudun kivijalkakaupoilta?
Tällä pysyy ketjut kiinni. Ja irtoaa tarvittaessa.
https://www.bike24.net/1.php?content...f9a56168991d1c
Entäs miten usein noita pikaliittimiä tulisi sitten uusia? Samalla kun ketju menee vaihtoon?
Ei tarvitse uusia juuri koskaan, voi käyttää monen ketjun kanssa.
Minäkin olen käyttänyt samaa taktiikkaa omasta mielestäni menestyksekkäästi, erona voiteluaine joka minulla on Park Toolin vahaa. Chorus-ketjut menivät vaihtoon 6500 km jälkeen ja uudet Recordit istuivat ihan hyvin vanhoille rattaille. Ei taida olla taloudellisesti perusteltua tuo liottelu, mutta pysyykö ketjut uuden lailla kiiltävinä ja vähemmän sotkevina jos harrastaa liuotinpesuja?
Jos jotain kiinnosti se klüberin vahamöhnä niin nyt lähti testaukseen Klüber Syntheso W Spray. Pyorahuolto.com ohjeilla mennään aluksi, eli ketju puhtaaksi (crc 5-56 ja bräkleeni puhdisti tällä kertaa kun ei sitä pinelineä löydy mistään)
jonka jälkeen voitelu rohloffin öljyllä (tahmaista tavaraa),
ylimääräisten pois pyyhintä ja synthesot päälle.
On mahdollista että kusin jonkin vaiheen, koska esim. tuo vaha olisi pitänyt ruiskuttaa purkki vaakatasossa jne. mutta katsellaan
Ilmoittelen että miten toimii kun saan kilometrejä alle.
Linkkiä töhnän tietoihin http://www.atlanta.ro/fise-tehnice/Syntheso_W_Spray.pdf