Tätä minä kutsun asiallliseksi tuotetestaukseksi! Kovasti kiitoksia Fob.Lainaus:
Kävin nostamassa Vaudet paljusta. Olivat edelleen sisältä kuivat.
Printable View
Tätä minä kutsun asiallliseksi tuotetestaukseksi! Kovasti kiitoksia Fob.Lainaus:
Kävin nostamassa Vaudet paljusta. Olivat edelleen sisältä kuivat.
Kuten Stan jo kirjoittikin: http://www.fortesport.fi/, KYSin vieressä Kuopiossa. Ulkomaan nettikaupastakin saa, mutta ostohetkellä paikallinen oli edullisin ja halusin jättää eurot kotiseudulle. Ja sain kerralla oikean kokoisetkin.
En jaksanu lähteä aamulla kauppojen ruuhkiin ja kun B-D muistutti maililla että 43 kokoa on taas saatavilla niin laitoin tilausta sisään.
Eiköhän odotusaikana pärjää kuten tähänkin asti kesämaantiekengillä ja neopreeni & karvasuojilla.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Diadora Polaris (http://www.bike-discount.de/shop/k10...ter-shoes.html) kestää hyvin vettä, tämäkään vedenpitävä kenkä ei ole lämmin koska siinä ei ole toppausta mutta paksuilla sukillahan se lämpö tehdään. Itselläni koko 44 ja jalan koko 42,5.
Jos jotain negatiivista hakee niin omani on tuosta edellinen malli ja siinä tuo ylempi osa sträppiä on suunniteltu vähän tohelosti, lisäksi kenkä ei ole ylös asti vedenpitävä vaan tuohon jalkapöydän päälle asti. Aikalailla kuivana on silti pysytty aina roiskevedestä huolimatta (maasto + kaupunki).
Jotain hyötyä niin helanderista kuin tempokisusta. Mullahan on jemmassa cännärin ylikokoiset mokkanahkakengät anno domini 2001 tai jotain. Ja kun aloin testaamaan niin Simpan sadesuojat ynnä päälle Rosen vahingossa tilatut ylikokoiset neoreenit ja kenkiin mahtuu hopeafoliopohjallinenkin, folio jalkapohjaan päin tieten ja alu- ynnä villasukka. Ovat vissiin nahkakengät hieman venyneet. Kolme-neljä tuntia nollakelissä, olin varsin yllättynyt ettei varpaita kylmäny. Tää kaksien kengänpäällisten käyttö siis hoksaamattomia ajatellen.Lainaus:
Eiköhän odotusaikana pärjää kuten tähänkin asti kesämaantiekengillä ja neopreeni & karvasuojilla.
^ :)
Mun Vaudet oli töiden jälkeen kotona odottelemassa ja pitihän heti sovittaa. 43 on yhtä tilava kuin NW Fahrenheit tai simpan maantiekengät.
Kierrätin niihin tuoreemmat Atac klossit, vielä kun ehtis tuonne ulos märkään niitä testaamaan.
No nyt on pistetty fob:n testi paremmaksi... ajoin reippaat 50 kilsaa mettässä tihkusateessa, jotain +3 lämmintä ja vähän tuuleskeli.
Heti aluksi oli selvää että Vaudet on lämpimät. Ja tukevat, piti vähän löysätä pian remmejä. Tukevat on, toimii.
Lopulta löysin itseni märän polun päästä suon reunalta, vaihtoehdot palata ja ajaa pitkä kiertolenkki tai kiertää kävellen suon reunaa. Aattelin että testataan sitten kengät kunnolla ja lähdin työntämään... välillä mentiin nilkkoja myöten vedessä, jalat pysy kuivana. Sitten ojaa ylittäessä toinen kenkä hörppäsi ja en saanut kaikkia kaadettua varresta pois. Sukka vähän kastui, silti ei tullut kylmä.
Sanoisin että loistohankinta. Ei edes mun makuun ole pohjastaan liukkaat.
Paketti tuli mullekin ja tossa arvon laittaisko Termatic-kenkiin (46) klossit kiinni. Joitten asentamisessa se riesa etten ihan niin taakse saa kuin haluaisin. Ylikokoisissa kengissä ei niin harvinainen juttu, mikäli takapainoista klossin asennusta suosii.
No 45:ssa olis ollut päkiän ja varpaittenkin tila liian kapea. Näissähän on vain kaksi tarranauhaa ja ohkaisella sukalla en saa kantapäätä riittävän tukevasti paikalleen. Kolmaskin velcrotarra on mutta se kiristää vain varrensuun neopreenia.
43-koon lisäpohjallisella nakottaa nyt kantapääkin jotenkuten tukevasti!
Ja hitot, klossit kiinni, alle satasella kuiten sain. Hommaan sitten vaikka Shimanon MW81 kengät 45 koossa. Mullehan kesäsimpan 44Wide on muuten istuva mutta millin pari liika lyhyt.
4 tuntia Vauden kengillä. Lämpötila -1...+3, jalassa kesäsukat. Varpaat tarkeni.
Käy nyt ab koelenkillä ja kerro kokemukset.
Eilen tommosta klossien testiajelua. Kuin arvasinkin asennuksesta, niin taakse kuin saa ja niin sisään kuin säätövara riittää. Tänään ny pidempää koestusta. Muutama asia mulle kirkastui. Talvilukkokengät saa ja pitää olla pykälää isommat kesätossuja aatellen mutta kaksi numeroa kookkaampi on sitten maksimi. Menee muuten koko lukkiksen idea sitten perseelleen. Vähintään kolme velcrotarraa tai sitte paras kaikista. Vanhan ajan kengännauhat.
Näissä Termaticeissa on vain kaksi ja jos sen ylemmän kiristää kunnolla niin alkaa mun päkiää painamaan.
Experimentoin nilkkaa tukevalla irtohihnalla, kohtuudella auttoi, testissäni ajoin toisessa kengässä tuella ja toisessa ilman. Eli olenko tyytyväinen. Kyllä olen koska Fob ja Helanderi ovat vesitiiviyden testanneet ja se mun syksyn projektissa on tuiki tärkeää että voin maastoon piipahtaa jalkaisin tiedustelemassa. Kengän istuvuuteen en täysin! Satasen hintaan aivan hyvä ostos ja jos tommoseen -10 asti pystyn näillä ajamaan niin olen aivan tyydytetty.
Nyt on Termaticit nähneet Karjalan kankaita rapian sata kilsaa enemmän. Vasemman jalan ylempi Velcro tai jotain painaa päkiää, fittu. Kengät on ny uunin päällä, alan aamulla tutkimaan mikä siellä kipua aiheuttaa. Ja edelleenkin samaa mieltä koosta, talvikenkä maksimissaan 2 numeroa isompi kesäseen verrattuna, muuten menee koko lukkiksen idea hukkaan.
Parina päivänä olen syksymärässä metässä noilla kävellytkin ja itte kenkähän pitää vettä täysin, säärystimet mun käyttötarpeessa on ihan pakolliset. Tään päivänen neljä tuntia nollakelissä ohkasella Teseman merinosukalla meni ihan hienosti aatellen mun erinomasen kylmänarkoja jalkoja.
Pikkasen parempaa kantapään paikallaan pysyvyyttä vieläkin halajan, toisaalta mun pyöritystekniikalla nääkin piisaa.
Vaude Termatic RC raporttia jatkuu:
Eilen reilu 4 tuntia sumuisessa säässä hiekkateillä ja vähän maastossakin osoitti, että huonoillakin sukilla minun jalkani säilyvät lämpimänä. Lämpötila oli +1..+2.
Hyvin pitävät vettä eikä jalat kastu. Minun jalassani pysyvät hyvin enkä ole huomannut ab:n mainitsemia kantapääongelmia. Pohjankuvio kerää muutamaan koloon kaiken irtiolevan isänmaan, puhdistamiseen olen käyttänyt tiskiharjaa. Pohjat ovat jäykät, joten jalkapohja ei väsy pitkälläkään lenkillä. Kylmemmille keleille olen suunnitellut hankkivani foliopohjalliset.
Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen. Ajokilometrejä on kertynyt reilu 200.
Pakkaskeliä odotellessa, jospa sitä ensi viikonloppua saisi sitäkin herkkua.
Sidin Goretex talvimaastokengät. 100% waterproof. My ass... Reilu tunti vesisateessa niin sai KAATAA toisesta kengästä vedet pois. Toinen kenkä oli vain märkä, ei lainehtiva. Kenkien päällä Urheiluareenan vettä pitämättömät thermosuojat (lähinnä windtexiä). Ei hjyvä.
Suomen talvi (syksy/kevät) sucks. Täällä ui korviamyöten heti vedessä ja paskassa kun kesä on ohi.
Kontiot ja Flätit. Pysys kuivana, mitä nyt vähän hikoais kait...
Edit: Tässä testissä jalassa oli Craftin sadehousut.Eli vesi ei päässyt valumaan kenkään varren yläosasta ainakaan suoraan. Tänä aamuna jatkoin testejä painamalla Volvon webaston lämpenee peiton alta kaukosäätimellä. Ei kastunut eikä tullut kylmä ajaessa duuniin. :)
Tällä mennään.
Toiset väittää, että jalat ei kestä tuota yhdistelmää. Mulla on paksun villasukan kanssa mennyt ongelmitta ainakin 4 tuntia tauotta. Villasukka imee tuon ajan kosteuden ja on jalka pysyy kuivana ja lämpimänä.
Polkimet jotka tukee mun lättäjalkaakin riittävästi on suunnilleen tämännäköisiä:
http://litbimg8.rightinthebox.com/im...9126647672.jpg
Lisäksi tietysti pitää pitää huolta, että housunlahje on saappaan varren päällä. Muuten menee lahjetta pitkin varresta sisään.
Tällaiset on esimerkki huonosta, painaa jalkaa ja on epämukavat:
http://litbimg4.rightinthebox.com/im...2386470922.jpg
Mahtaakohan oikeasti oikeasti vedenpitäviä ajokenkiä ees olla muuta kun noi kumpparit? :rolleyes: Sellaiset mitkä pitäisi jalat kuivina vaikka hyppäisi pyörineen suohon. ;) Nykyään ´´vedenpitävä´´ ratkaisu on, että kastelee varpaat jo lenkin alussa ja ajaa niin kauan kun niitä pystyy liikuttamaan, suihkussa sitten kärsitään. ;)
Kuulin jotain huhua sellaisesta nanotekniikkaan pohjautuvasta suihkeesta, jolla käsiteltynä kengät kuin kengät saisi vedenpitäväksi, mutta silti hengittäväksi, onko kukaan muu kuullut?
Suutariliikkeessä ilmeisesti olisi kaupan?
Tänään ajoin kumppareissa yli 70km, +1C lämpötila, vettä ja räntää sataen, olipas mielenkiintoista kun 15km jälkeen oli jalat täysin märät, kumpparit on niin vanhat, etteivät ne enää oikein tunnu vettä pitävän ulkopuolella ja liki 4kg metsurinsaappaita ei huvittanut käyttää noin pitkää matkaa ylämäkiä kiipeillessä, tosin ne eivät olisi vuotaneet.
Varpaita ei pystynyt liikuttelemaan, tosin ei ollut tuntoa muutenkaan jäljellä tuon kuurin jälkeen, kävelykään meinannut sujua, joten kevyet, kastumattomat ja -20C keliin riittävät kengät olisi optimi, tietty alle 50 eurolla, niin, ei mahdollista tietenkään.
Mulla kun on nuo varvaskoukut, niin ei tarvitse mitään hifistelykenkiäkään, mutta silti ei tahdo mulle sopivalla hintaa löytyä, tosin ei noilla muilla kriteereilläkään, helpointa pistää vähän eristeitä metsurinsaappaisiin ja kokea suurempi treenin teho.
Vedenpitävät ja hengittävät käsineetkään ei olisi kovin paha olla.
Hyvin tarkenee -1 C lumisateessa ja tuulessa Vauden kengillä. Jalassa ohuin kesäsukka.
285 km Vaude Termaticeilla. Kyllä nämä vettä pitää, sen verran monesti olen tiedustelumielessä metsän puolelle märkään heinikkoonkin jalkautunut. Mulla on kantapää vissiin siroa mallia, toisaalta Saksan isot lehdet arvioinneissaan ovat yksimielisesti kantapään kohtaa tilavana pitäneet. Tietenkään lievästi ylikokoiselta kengältä ei voi vaatikaan jalan tarkkaa istuvuutta.
Fobin kanssa muutoin olen samaa mieltä. Sinänsä varsin ihana tunne kun kengät ja jalat säilyy kuivina! Miinus tietysti hiestyminen, eihän mikään kalvosysteemi pysty kaikkea kosteutta ulos pukkaamaan. Merinosukat ja pidemmällä, >4 tuntia, reissulla sitten vaihtosukat matkaan.
Paljon mahdollista, jos se vaan pistää nahan hylkimään vettä, niin varmaan moinen aine kyseessä, kiinnostaisi kokeilla noihin talvikuomiin, jos saisi ne hylkimään vettä, aika onnettomat ne tosin muutoinkin on, mutta ei ole parempiinkaan pelimerkkejä ollut.
Kappas, mielenkiintoinen ketju! Sen verran voin jakaa omia kokemuksia, että tänä syksynä oon löytänyt ensimmäisen kombon, jolla pysyy jalat kuivana yhtäjaksoisessa kaatosateessa ainakin n. 20km. Siis kevyessä maastokäytössä.
Eli yhtälö on Laken 302:t, jotka olen käsitellyt kosteussuojavoiteella + Gore Bike Wearin goretex-kengänsuojat + goretex-housujen puntit kengän varren yli, ei sisään sullottuina. Oman kokemuksen mukaan enin "irtovesi", jota sitten saa kaataa myöhemmin kengästä, tulee sisään varresta.
Henkilökohtaisesti en usko että mikään pyöräilykenkä kestää rutikuivana kaatosateessa paljonkaan yli 1h ajan tai 20km matkan ilman jotakin kengänsuojia. Intressipunnintaa täytyy käyttää siinä, kokeeko tärkeämmäksi kengänsuojista (= niiden aiheuttamasta ketutuksesta) erossa pysymisen, mikä voi maastossa olla ihan perusteltua, vaiko jalkojen/kenkien kuivana pysymisen.
Goretex-sukka on kanssa ihan kätevä jos kenkä kaikesta huolimatta kostuu, käytän kesäkenkien kanssa goretex-sukkaa kun sataa. Ainakin Shimanon kesäkenkä ottaa kengänpohjan/klossinreikien läpi kosteutta sisään vaikka olisi kengänsuojat.
By LJLLainaus:
Henkilökohtaisesti en usko että mikään pyöräilykenkä kestää rutikuivana kaatosateessa paljonkaan yli 1h ajan tai 20km matkan ilman jotakin kengänsuojia.
En aivan kaatosateessa ole päässy vielä koestamaan mutta sen verran hyvin täälläpäin on ihan maahan asti vettä tullut jotta noilla neljän tunnin reissuilla joilla kohtuullista mettässä kävelyäkin on myös tullut harrastettua niin voisin tällä kokemuksella olla eri mieltä mitä Vauden kenkiin tulee. Tietystikin (sade)ajohousujen lahkeitten pitää olla riittävän pitkät ja toki hyvät säärystimet auttaa. Niinkin hauska detalji kuin riittävän pitkä etulokari on merkittävä asia! Mietippä Lauri kuin vesisuihku sieltä etupyörästa tulee, oikein nätisti takaviistoon ylöspäin nilkkaa kohden. Ja äkkiä se vesi kengänvarren kautta tiensä löytää...
Ostin taannoin Bike planetin loppuunmyynnistä Mavicin talvikengt.
Pitää vettä, voi tallustella kuralätäköissä, mukavat jalassa, hyvät polkea ja
kävellä. Toimii hyvin CB:n candyjen kanssa. Lämpö riittää pikkupakkasille
asti perus sukalla. Potentiaalinen vika piilee kiinnityksessä, vain tarrat, ei
solkia tai nauhoja. Jossain vaihessa noista loppuu pito.
Craftin housuissa lahkeet yltää nilkan päälle, ei ole vuotanut yläkauttakaan.
Ainoa jäljellä oleva koko ei käynyt talvikäyttöön, villaa ei mahdu.
Syyssesongille kuitenkin oiva ostos.
Pakkasille sitten vaelluskengät, äidin kutomat villasukat ja lättypolkimet.
Markku Lehikoinen