Onhan nuita täällä ja enemmän tuolla Omatekoiset valot -topikissa. Haulla esim. hakusanalla omatekoiset valot löytyy hyvin...;)Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Säm
Printable View
Onhan nuita täällä ja enemmän tuolla Omatekoiset valot -topikissa. Haulla esim. hakusanalla omatekoiset valot löytyy hyvin...;)Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Säm
Onko kukaan törmännyt helpohkoon virta / jännite ohjaus kytkentään. Ajatus olisi hieman sivistää tota mun itse väkästämää lyijyhyytelö akku / sisustushalogeeni yhdistelmää.
Nyt on käytössä 36 asteinen osram 20w ... taidan etsiä käsiini tommosen 24 asteisen. Kokeilin piruuttani 50w 10 asteista hetken aikaa ... joo kyllä sillä näkee semmosen 45min ok sitten valoteho ikäänkuin katoaa aika nopeasti :D.
Säätövastus? Ei tosin kovin elegantti mutta yksinkertainen... ja kuluttaa aika tavalla, eli lähinnä auttaa mikäli lamppu ei kestä liian suurta virtaa/jännitettä.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Hammer
Tuolla em. ketjussa oli jotain kytkentöjä - ei vaan kovinkaan yksinkertaisia... itsekin voisi semmoisen väsätä jos löytäis.
Tosin tekaisin jo tuplasetin (lamppuina ~50 mm "ledit halokuoressa" ja 20W halo) on-off-on -kytkimellä tuota korvaamaan. Löytäis vaan jostain kunnollisia (kosteudelta suojattuja, pieniä) liittimiä ja kytkimiä...
Tuollapa kuvatuksia mun (Sirenin malliin pohjautuvasta) virityksestä: tangossa edestä ja takaa, sekä koko viritys :rolleyes: Valot on noissa kuvissa kiinnitetty tankoon "pikaliittimellä" (== sisäkumilenksu) - maastossa tuntuisi olevan syytä pitää tuon putkikiinnikkeen toinenkin puolikas kiinni ruuvilla (hölskyvät pahemmissa röykyissä).
Tohon sun kytkimeen saisi varmaan ainakin elfasta (ok, ei ehkä halvin paikka etsiä, mutta kohtuullinen valikoima...) kumikuoret.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Wolfhound
>TJ
Täytyypä tutkaista. Liittimethän varmaan saa riittävän tiiviiksi (sisäpuolelta) kutistesukalla .
>Teemu N & co
Tuossapa nyt vielä, jos joku kaipaa vinkkiä: Petzl kypärässä. Kiinnitys tuossa siis on noilla kahdella takiaisnauhalenkillä vars. lamppuosan molemmin puolin (takaa pysyy tuossa kypärämallissa iha itsekseen). Huomautan nyt vielä (kuten tuolla em. topikissa totesin), että toi lamppu ei sen enempää ledit kuin halo päällä riitä kunnolla metsäkaahailuun.
Ja vielä lenksujen teko kuvatuksina: pätkä auki, limittäin yhteen ja lenkiksi. Vielä kun 3. kuvasta poiketen kääntää lenkin niin, että "piikikäs" puoli on sisäänpäin... Kestää kivikkorytyytyksen, mutta irtoaa tarvittaessa näppärästi ;)
auttakaapa sähkömiehet nyt hiukan: tollasia pidikkeitä saa 6:le akulle, tarvittava jännite olisi 6V eli 5x1,2V sarjassa toimisi. mitäs siihen yhteen akkukoloon laittaisi? riittääkö, että + ja - navan vaan yhditää esim. kaapelilla?Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti p-veli
Jees, kaapeli vaan yhden akun tilalle. "Viksu kaveri" voisi laittaa sinne vaikka sulakekotelonkin. ;-)
Itse en laittanut, kun vastaavanlaisen paketin tein. Joskus ehkä vuoden ongelmattoman käytön jälkeen olikin sitten hassua katsella, kun plugirimpulan lamppuun työntämisen jälkeen paksu kuparijohdin alkoi veikeästi hehkua. Tämä sattui tapahtumaan pari vuotta sitten Lopella, josta oli vielä "kohtuullisesti" matkaa Espooseen ilman lamppua ajettavaksi...
Ennen kuin joku sähköinssi huutaa jotta mahdotonta, todettakoon, että oikosulku tapahtui plugin sisällä ja johdossa on läpinäkyvä kuori. Itse kuparijohdot eivät siis oletettavasti sentään hehkuneet. Näyttivät vain siltä plugin lähellä. ;)
Eli käytännössä minulla on "perinteinen" putkiyhteeseen tehty systeemi, jonka rinnalle olen nyt väsäämässä samanlaista uutta kaukovalokäyttöön. Tilpehöörit ovat muuten kasassa 2. valoa varten mutta itse lamppua pitävää lukitusrengasta en oikein osaa mistään kysellä. Ensimmäiseen tekeleeseen kyseinen rengas löytyi rikki menneestä upotettavasta halogeenista, mutta näitä ei nyt enää satu olemaan saatavilla. Onko siis kellään ideoita mistä tätä varsin vaatimatonta rengasta voisi kysellä (pääkaupunkiseudulla)?
Minulla on käytössä ihan vain katkenneesta pinnasta taiteiltu "prikka"...
Ai siis tällainen seegeri tahi lukkorengas? Autotarvikeliikkeet..?Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti aol70
Tampereella poimin moisia (ihan halovalaisimiin tarkoitettuja vaikkei tuolla sinänsä tietysti väliä) polttimo-ostoksilla ollessani PowerSetistä... kai pks:ltä löytyy (keltaiset sivut) vastaava valotekniikan liike?
eli hakusessa on sekä 6 että 12 voltilla maltillisilla virroilla lataava akkulaturi ja tietty halvalla. Löytyykö biltsusta tai muista vastaavista?
Partcolla (partco.fi) on hyvä laturi: älykäs ja käy eri jännitteille. Eikä muistaakseni kallis.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti anakonda
Oisko tästä tollasten NiMH-akustojen lataukseen vai onko toi "vapaat elektrolyytit" este?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri....707&ryhmaid=23
Niin... Kuvauksessahan lukee, että sopii lyijyakuille, joissa on vapaat (=ei lyijyhyytelö) elektrolyytit. Mitenköhän mahtaa olla, olisikohan laite siis hyvä ensisijainen valinta nikkeli-metallihybridi -akuille... :rolleyes:Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti anakonda
Aivan, kiitos tuosta tarkennuksesta. Ei satu olemaan juuri mitään tietoa noista akkujutuista, joten hyvä ku nyt selvis.
sanokaas miksei tuo bilteman akku käy lyijyhyytelöakulle. Minulla on pari noita partcon yuasa akkua ja olen niitä ladannut tuolla bilteman 6V mp laturilla.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Esko
ja mikäs laturi noille sitten pitäisi olla ? [img]/forum/images/icons/icon9.gif[/img]
*edittiä* taitaa tuo laturi sittenkin olla sopiva näille akuille ?
http://www.yleiselektroniikka.fi/ind...productID=7523
Tämä on nyt vain villi arvaus sillä en ole mikään akkuekspertti. Käsittääkseni tavallista lyijyakkua voi ladata "vähän miten päin vaan", mutta lyijyhyytelö vaatii tasaista jännitettä. Jos akkulaturin ilmoitetaan sopivan vain tavallisille lyijyakuille, siitä oletettavasti puuttuu jännitteen tasaisena pitävä elektroniikka tai sitten se on suunniteltukin lataamaan akun pulssittaisesti.
Jos oletuksena on tuo ensimmäinen vaihtoehto (kuten tässä tapauksessa on hyvinkin luultavaa), niin kai se sitten kohtuullisesti SLA:llekin voisi käydä. Luulen. Jälkimmäisessä tapauksessa ei.
Mutta tämä nyt on pelkkää mutua, oletettavasti joku asiantunteilija korjaa pian ontuvat selitykseni. Luulisi sen olevan jossain määrin houkuttelevaakin, eihän meikäläisen selityksiä kai kuitenkaan kovin usein ole palstalla korjata täytynyt. ;)
oon mä noita cat-eyen lamppuja ainakin itse katellu. Onko ne hyviä?
Cateyen EL-500:n kävin hakemassa poijes tuossa joku aika sitten. Yllättävän pirtsakka yhden ledin härveliksi, ja riittää omiin tarpeisiin (pyörätiet, satunnaista metsään tehtyä enemmän tai vähemmän valaistuja tietä) ihan ok. Pilkkopimeässä en kyllä tykittelisi täysillä tuon kanssa.
Jos haluaa ledilampun ja käyttää sitä pyöräteillä eikä rökittele maastossa, niin jonkinlaisen valovoiman lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota lampun ohjaustankokiinnitykseen. Monissa kiinnityssysteemi menee tuusan nuuskaksi muutaman ajon jälkeen, vaikkei fillarilla hyppisikään. Tämä huomautus ei ole siis "kärnä":lle vaan ihan yleisesti.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti kärnä
Itsellä ei ole kylläkään ledilampuista kokemusta, mutta sitäkin enemmän melko halvoista halogeenilampuista (pyörätiekäyttöön), joissa on nopeasti hajonnut kiinnitys tai sitten lamppua ei saa alunperinkään kunnolla pysymään tangossa! Mountain Biking UK lehdestä olen myös lukenut jonkin arvostelun ledilampusta, jossa sitä muuten kehuttiin, mutta kiinnitys oli susi ja näin lamppu pian kieri rekan alle...
Jeh, hyvä huomio. Tuossa Cateyessä tuntuu ihan ok:lta tuo kiinnitys. En ole hirveästi edes yrittänyt räimiä mistään kanttikiviä korkeammalta tuolla cx:llä, mutta käsikopelolla tuntuu tukevahkolta kiinnitykseltä. Jossakin ulkomaanelävien arvostelussa myös kehuttiin kiinnitystä, mutta eiköhän lähin petäjä senkin irroita kun tarpeeksi kovaa kopsahtaa. :)
Tere.
Ostin viime syksynä Cateye:n halogeenin mallia HL-RC220. Oiva peli. Kytkimessä on kaksi tehoa 5w ja 10w. Valoteho on hyvä, hinta / laatu mielestäni erittäin kohdallaan. Voin suositella tätä.
Miten kauan tollasella bilteman 1,2Ah akulla polttais 3w polttimoa?
teho == jännite * virta
-> virta == teho / jännite
eli esim. 3 W / 6 V == 0,5 A
-> 1,2 Ah kestää (1,2 / 0,5) 2,4 tuntia
mutta jos 12 V akku (ja sopiva polttimo - niin virran kuin jännitteen osalta), niin 0,25 A ja 5 h
(vai meninkö jo itsekin sekaisin... :rolleyes: )
Katselin tuossa valmiita valoja, kun en itse viitsi kasata. Onko kokemuksia Li-ion akuista? Itselleni painoerolla ei ole merkitystä, joten kannattaako maksaa Li-ion akusta extraa vai päätyä Nimh akkuun?
Juha
Eipä tuosta Litium ioni tekniikasta oikein muuta iloa pyörävalokäytössä ole, kuin paino ja ehkä koko. Haittapuolena vielä kalliimpi laturi. Li-ion akuilla on myös tapana menettää tehoan ajan kuluessa, joten yksi akku ei juuri kahta talvea pitemmälle kestä. Melkein riippumatta käytöstä. NiMh akku taas kestää ajan kulkua paremmin varsinkin tyhjänä säilyttäen. NiCd kestää tyhjänäsäilytystä vuosia.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Juha L
Huom. sanan "tyhjä" tarkkaa merkitys ei ole aivan yksikäsitteinen, mutta purkauksen ei ainakaan saa jatkua 0V asti. Kun lamppu ei enään pala, on akku varmasti riittävän tyhjä. ongelmana vain on, että joku kenno on saattanut olla tyhjä jo aiemmin...
PUI m URI
Se hoitaa helposti nuo kaikki sähkölaskennat.
P teho W
U jännite V
I virta A
R vastus Ohm
Jostain syystä kuitenkin akkuvalmistajat käskevät ladata NiCd:tä aika usein ja NiMh:iäkin parin kuukauden välein, koska tyhjänä niitä ei saa missään tapauksessa säilyttää eikä myöskään tyhjäksi asti käyttää. Mistä tämä sinun tietosi on peräisin? Minä olen katsellut omani lamppuvalmistajani Lumicyclen sivuilta.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti troh