Hmm.... Eikö se keskiö ole koko ajan ollut tuon 100 mm?
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Printable View
2019 malliston myynnissä. Hinta on jonkin verran kasvanut. Onneksi tuli ostettua 2018 malli. Angle headsetin kans melekee sama vehe jos ei jopa vähä parempi. https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/10800c/Fatbike
^Mikä angle headset sulla olikaan?
Mahtaakohan verkkokauppa kohta laittaa loput 2018 mallit tarjoukseen?
Kyllä. Ite käytin huollossa asennuttamassa 50€.
https://www.bike24.com/p290821.html
+kumi/muovisara kuppien asennukseen
Tippu noitten 2019 singlen ja doublen hinta edellisvuoden tasoille. Taino satkun kalliimpi. Ei muista oliko myös 18 mallit aluksi ton hintasia
Kyllä ja ei. Tuurnalla / ruuvimeisselillä tms. voi naputella vanhat laakerit irti (varovasti, jos haluaa säilyttää ne ehjänä). Uusien asennus onnistuu esim. puristimien avulla, tai sitten voi näperrellä kierretangosta, prikoista ja muttereista työkalun. Selaile vanhoja viestejä, kirjoittelin reilu kuukausi sitten omista asennuskokemuksista tarkemmin.
Onko nuo silverbackin rungot mitenkään erikoisen pitkiä/isoja ? M-kokoisella varmaan voisi ajella 171cm ja n.80cm sisäjalalla varustettu kuljettaja ?
Kyllä voi. Saman mittanen itse olen. Tanko tosin on vaihtunu riseriksi. Muuten sopii täydellisesti
Se että onko nää erikoisen pitkiä tai isoja en tiiä. Edellinen oli 18" cuben jäykkäperä ja se oli hieman liian iso joten muista ei kokemuksia :)
172 / 82 täällä ja M-koko passaa hyvin (2017 Single).
Mahead oliko sulla sen headsetin laakerit yhtä herkkiä ku alkuperäsen?
Tuota rattia ku kääntelee ilmassa niin tuntuu ku olis liian kireällä vaikka ei ole.
En ole huomannut herkkyydessä eroa. Aluksi kun asensin setin, säästin aivojani ja laitoin sekä ylä että alalaakerin niin että merkkiviiva osoitti eteenpäin. Haarukka meni ihan nätisti paikalleen, mutta silloin kääntelyssä tuntui outoa vastusta. Sitten tajusin mikä meni pieleen (sivulta näki heti ettei haarukka asettunut alareunasta hyvin) ja käänsin sitä alalaakeria 180 astetta. Sen jälkeen siitä tuli yhtä hyvä kuin alkuperäinenkin.
Laitoin kyllä vaseliinia vähän joka rakoon, mutta tuskin sillä on merkitystä kun pitäishän laakerit olla hyvin rasvattu heti tehtaalla ja toisaalta ulkopuolelle lisättynä ei sinne laakerien sekaan edes pääse.
^Jooh häätyy tarkistaa rasvat kuhan jaksaa
Jos kyse on tuosta Superstarcomponentsin setistä, niin eri päin ne viivat tulee. Tätä Worksin ohjetta kannattaa hyödyntää yleisohjeena: https://www.workscomponents.co.uk/he...tions-24-w.asp (huom. Worksilla kaksi viivaa joten se osio ei päde).
Itse tein niin että kun vanha ohjainlaakeri oli irrotettu, kiinnitin langan löysästi satulaputkeen ja vedin sen eteenpäin niin keskeltä kuin osasin. Mallasin runkoputkesta suuntaa. Sen avulla sain lyijykynällä merkittyä emäputken yläreunaan merkkiviivat. Sitten kiskoin lankaa alapuolelle niin että pidin toisella kädellä / teipillä sitä niiden merkkien kohdassa ja silmämääräisesti yritin varmistua että se menee suoraan. Kun kohta löytyi, uusi merkki sinne alakoolia varten. Viimesen merkin taisin tehdä ihan vain viivottimella koska en langan kanssa noita piirtäessäni vielä ollut tajunnut että alakoolin viiva tulee vastakkaiselle puolelle.
Jossakin oli että noiden asennuksessa kannattaa olla tarkkana että tulee suoraan, mutta liioitella ei tarvitse. Että jos se nyt ei ihan just asteen kymmenykselleen ole suorassa, niin ei se haittaa. Ainakin mulla tuntui onnistuneen kun tein silmämääräisesti.
@hcfreak; tarkistahan että sullakin ne merkkiviivat on jokseenkin oikeilla kohdilla. Alakoolin viiva/lovi erottuu vähän huonosti ilman hyvää valoa, mutta kyllä se siellä tarkistettavissa kuitenkin on.
Päivää.. Tuli nyt pitkien pähkäilyjen jälkeen laitettua scoop double 2018.. Muutama kysymys .. Onko kiekoilla jo teipit valmiina ettei oo muuta ku vaihtaa venttiilit ja puskea litkut sisään? Millasilla paineilla tollasella fättärillä on mieluisinta liikkua? Onko näissä pyörissä joitain sudenkuoppia jotka kannattee huoltaa heti pois? Pahoittelut jos nää asiat on täällä jo käyty läpi mutta näytti olevan vissiin toista tuhatta viestiä nii en jaksa alkaa selata läpi
Lähetetty minun G8441 laitteesta Tapatalkilla
Itse tein scoop fattyyn juuri tubeless ja litkut. Ekaa kertaa ikinä. Laitoin 3m oranssia heijastinteippiä vanteen reikien täytteeksi niin jouduin ottamaan valmiit mulefuttien teippaukset irti. Tilalle laitoin 100mm fixmania josta leikkasin ylimääräiset pois. Rengas nousi bilteman hissipumpulla heti vanteelle ja ilmat pysyi jo ilman litkuakin sisällä, mutta pistin silti sen 1.5dl per vanne. Helppoa jopa ensikertalaiselle
Verkkokaupan kanssa asiasta neuvottelu meneillään.. kyselin pelkkää osaa eli se koko ohjainlaakeripaketti? Oikealta nimeltään. Lähin huoltopiste mun paikkakunnasta niin kaukana ettei nappais viemään ja hakemaan lähteä, ja etelään vois lähettää mutta mahtais mennä viikkoja reissulla :D.
Jep, juuri ehdottelinki kyseistä verkkikseen, mahtais olla helpoin jos liikkeesä vaihdettaisiin.. liekkö itellä taito riittäisi ja työkalut pitäis hommata :) mutta jos pelkän osan saa niin täytyy ettiä tai tehä välineet .
No nii.. Renkaat litkutettu ja ekat kiemurat heitetty. Kyllähän tuolla melko mystisistä paikoista menee ku kehtaa vaan mennä. Joku fenderi häätyy varmaan hommata ku tuntu että runko oli jatkuvassa kivisateessa
Lähetetty minun G8441 laitteesta Tapatalkilla
Täällä on Bud ollu eturenkaana vajaa 2 vuotta (jonkun kuukauden oli JJ välillä). Hyvin rullaa ja JJ verrattuna mielestäni mukavampi ajaa koska Bud on vastaavilla paineilla pehmeämpi ja aiheuttaa vähemmän itseohjautuvuutta (itse asiassa huomaan sitä todella harvoin, vaikka paineet olisi tuntuvastikin alle puolen barin). Ja Bud pitää mainiosti. JJ sitten toki rullaa parhaiten: Bud/Lou tiputti 3-5 km/h pyörätienopeuksia JJ/JJ verrattuna mun polkemisillani.
Täksi kesäksi vaihdoin taakse Loun tilalle uuden Budin kun aattelin että se rullais vähän paremmin. Mutta ainakin uusi Bud vs. käytetty Lou ei yllättäen tuntunutkaan keveämmältä. Nyt sillä on kesä ajeltu joten en enää muista miten paljon Lou vastusti, mutta luulen että tämä Bud on sisäänajon myötä tekeentynyt paremmin rullaavaksi kuten Loukin aikanaan (uutena se oli ihan hirveä ankkuri).
On se ehkä vähä mutta mielummin pitoa edessä. Siksi mulla JJ kompensoi rullausta takana. Siellä se suurin painoki on
Kesät/talvet mennään tällä. Lou oli joskus talvella mut nykyään oon liian laiska vaihtaan renkaita :)
Paska vetopitohan tuossa JJ:ssä on talvella
Mietin jos laittaisi talveksi budin eteen. Itselle riittää aloittelijana hyvin näin kesällä ainakin noiden bulldozereiden pito. Taidot loppuu ensin.
Bulldoserin sivuttaispito sai mut vaihtamaan budiin ku sukelsin yllättäen parikertaa lumella.
Päivää
Olen ensimmäistä fatbikea ostamassa ja arvon tässä Silverbackin Stride Fattyn ja Scopp Delightin välillä.. Senhän tietenki tiedän että kalliimpi on parempi, mutta onko täällä ko. pyörien omistajia jotka pystyy kertomaan että onkoScoop Delight oikeasti ton verran parempi, ku mitä hinta antaa ymmärtää?
Oma kokemus Delightin omistajana on että suoraan Single. Voiman siirto päivitetty 1x11 ja suurin puute on nuo pikalinkku akselit. Muuten hintaansa nähden hyvä pyörä. En ainakaan tuota Strideä edes harkitsisi.
Singleä on kyllä helppo suositella, mutta jos budjetti ei siihen taivu (2019 on kuitenkin reilusti tuplat Strideen verrattuna, 2018 kokoja rajatusti), niin tässä myös pari vaihtoehtoa:
- Scoop Deluxe 2019, 1050 e, on 1x10 sekä läpiakselit edessä ja takana: https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ranssi-M-430mm
- Scoop Delight 2019, 950 e, 2x9 -vaihteet, läpiakselit edessä ja takana: https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...nainen-M-430mm
Noiden hyvä puoli on nuo läpiakselit nykyisiin vastaaviin malleihin nähden, mutta huono puoli tietysti että kyse on vasta ennakkotilauksesta. Jos Delight 2018 edustaa budjetin ylärajaa, niin kyllä se silti kannattaa ottaa Striden sijaan. Delightissa on kuitenkin samat Sun Ringlet kuin kalliimmissakin malleissa, ja se on iso etu sille mallille Strideen verrattuna.
Minusta tuntuu että näissä 2019 -malleissa nuo edullisemmat mallit ovat aiempiin verrattuna parempia, eli kompromissit hinnan kanssa on tehty paremmissa paikoissa. Kalliimmissa malleissa erot sitten ei niin suuria aiempiin vuosiin nähden ole.
Kannattaa myös muistaa XXL:n ennakkotilaushinnat uusille malleille: 6Fat Pro lähtee samalla hintaa kuin Delight 2019, ja 6Fat Lite lähtee samalla hintaa kuin Delight 2018.
Samaa mieltä maheadin kanssa. Delight on jo hyvä paketti... varsinkin läpiakseleilla. Mutta samaan hintaan White Pro on ehkä laadukkaampi paketti. Itse ostin Delightin verkkokaupan alennusmyynnistä, ja siihen rahaan on kyllä hyvin vastinetta...
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Halvin mahollinen ei ikinä ole hyvä valinta ;)
2019 delightissa taitaapi olla läpiakselitkin jo ja keulakulma kunnossa
hinta satkun kalliimpi ku 18. Mutta mielestäni sen arvonen
Eli olisitte sitä mieltä että 6Fat Lite olis parempi kuin Delight 2018 ja 6Fat Lite Pro olis parempi kuin Delight 2019? Tai ainakin fiksumpi ostos..
Lisäksi olis vielä Feltin DD70 tarjolla n. 1100€?
No se on mielestäni vähän vaikea sanoa... riippuu mitä haluaa. 6Fat Litessä on huonommat vanteet kuin Delight 2018. Snowshoe-kumia taidetaan myös pitää huonompana kuin Delightin Bulldozeria. Ja läskipyöräilyssä nuo rinkulat on kuitenkin se iso juttu. Myös jarrut pykälää paremmat Delightissa, tosin muiden kommenttien perusteella nekään ei kummoiset ole. Mutta kummatkin pyörät on kompromisseja sieltä ja täältä. Noista kahdesta ostaisin kuitenkin Silverbackin kiekkojen takia. Mutta tämä parivaljakko varmaan jakaa mielipiteitä, kun eri ihmiset painottaa vähän eri asioita.
6Fat Pro vs. Delight 2019. Tää olis muuten mielestäni selkeästi 6Fat Pron heiniä, mutta vanteet on edelleen Whiten kanssa kysymysmerkki. Pron kumit on paremmat Liteen verrattuna (Snowshoe XL on tiemmä ihan ok ensiasennusrengas). 6Fat Pron 1x12 on minun mielikuvissani selkeä plussa, mutta toisaalta Delightin kanssa voi sitten päivittää osia paremmiksi sitä mukaa kuin haluaa (toki Pron kanssa myös, mutta mahdollinen vannepäivitys maksaa $$$ ja sitä ei Delightissa ole tarpeen tehdä; tai jos arvelee että on, niin sitten kannattaa heti suorilta katsella parempia pyöriä).
Felt DD70 toki sitten parempi kuin nuo, mutta toisaalta 1100 euron hintaluokassa on sitten ainakin Scoopeissa taas parempia malleja. Mutta jos sulla on suunnilleen 1100 e irrottaa, niin ei noita Delighteja ja Strideja kannata kattella. Joko Scoop Fatty 2019 tai vaikkapa tuo Felt. Felt jos tykkäät ajella vähän parempikuntoisilla poluilla lujaa, Scoop jos hidas mönkiminen hankalammassa maastossa on sun juttu.
hcfreakin pointti 2019 -mallien paremmasta keulakulmasta kannattaa muistaa. Itselleni keulakulmakysymys tuntui pro-tyyppien hifistelyltä ennen kuin eron sai anglesetin asentamisen jälkeen itse todeta. :)