Ihan nätti valo. Millä toi kytkin pysyy tossa putken päässä? Onko siellä joku ura, vai liimaa?
Printable View
Kytkin on juuri sopivan kokoinen putkeen nähden. Pysyy hyvin paikallaan ilman mitään kiinnitystä. Kytkimen rungossa on myös kynnet, joille voisi dremelöidä kolot putken sisäpintaan, jolloin se napsahtasi paikalleen. Nyt vasta tajusin, että olisi pitänyt sorvata sisäpuolelle ura, samalla kun oikaisin putken päät sorvissa...
Mulla on sisustus halogeenistä tehty valo .Oon miettinyt et kannattasko vaihtaa ton halogenin tilalle ledi 18x3,5w lamppu .:rolleyes: -janne
Kannattaa minun mielestä. Kolme Seoul P4 U-bin LED:iä ja 1.5ohm 2W vastus sarjaankytkettynä korvaa 12V sisustushalogeenin. LED:ien keulille ~10deg linssit pitimineen ja taakse hieman alumiinia tukevasti ruuvattuna. Saat ~tuplaten ajoaikaa samalla akulla ja riittävästi valoa. Viestiketjusta löytyy useita mekaniikkaratkaisuja kopioitavaksi; valitse sen mukaan mitä pystyt työstämään.
Ok mites sellanen mis on 18 lediä yhes sisustus valos biltemas oli 9 euroo ? Mistäs noita saa mitä ehdotit mulle ? -janne
Nämä ovat "hieman" eri valaisimia... Bilteman "sisustusledi" ja 18kpl 3,5W teholedejä. Eroa on kuin yöllä ja päivällä, etten sanoisi. :rolleyes:
Kannattaisikohan hieman selailla vaikka tätä viestiketjua? Vastaukset löytyvät varmaan aika nopeasti, koko ajanhan niitä on tässä käsitelty. Tai no, tuota Bilteman lamppua ei toki ole. Olettaisin sen vastaavan teholtaan alle kymmenen watin halogeenia ja sen valo leviää laajalle alalle. Ei siis näytä pitkälle eikä senkään vuoksi kannata pyörävaloksi hankkia. Paloaikaa sillä saa toki sitten paljon lisää.
Asiasta kolmanteen. Mikäs olisi tuota Rautasoinia vastaava putiikki pk-seudulla? Pieni googleharjoitus ei tuottanut toivottua tulosta. Rautasoinin hinnat olivat murto-osa jonkin K-Raudan vastaavista, ja valikoimakin parempi. Eikä haittaisi, jos vaikka alumiinin lisäksi tarjolla olisi kuparituotteitakin. :)
Rautasoinin webbisivulla olevassa hinnastossa on, miten sen nyt sanoisi, tehdasuuden alumiinin hinnat. Käytännössä siellä mennään alumiinikasan viereen ja etsitään sieltä sopivia palasia. Sitten vain puntarin kautta kassalle ja maksetaan romualumiinin ulosmyyntihinta. Yleensä siitä kasasta löytyy sopivia paloja pieniin tarpeisiin. Kupari-kasassa on yleensä vain käämejä, joita on hyvin vaikea uudelleenkäyttää. Kuparista joutuu siis maksamaan listahinnan. Teräksien kohdalla tilanne vaihtelee, mutta profiilit ei ole pahan hintaisia.
Luulisi pääkaupunkiseudullakin jonkun vastaavan liikkeen toimivan.
Vastaus jo selvisi, mutta kertaus on opintojen äiti.
Seoul P4
Linssit yhtenä kappaleena
Jäähdytysrivan voi ottaa vanhasta Pentium III prosessorin tuulettimesta, tai näytönohjaimen siilistä. Vastuksia saa vaikka Bebekistä, tai sitten siitä samasta tietokoneesta, mistä jäähdytysrivankin ottaa. Johdot, sulakkeet ja katkaisijat voi uudelleenkäyttää siitä halogeenilampusta.
http://www.kolumbus.fi/hietala2/jukk...ed/teholed.htm
Led EDEW-KLC8 8 kpl x 8,28 €/kpl, Partco Oy = 66,24 €
Jäähdytyselementti ja alumiinilevy ja -putki, PC-Net Oy = 3 €
Liiittimet + pinnit AMP MM 2 U+N 3 kpl x 1,46 €/kpl, Partco Oy = 4,38 €
Linssit ED LINSSI 10 8 kpl x 2,20 €/kpl = 17,60 €
Paristopidin PARPID 1,04 €/kpl x 2 kpl = 2,08 €
Laturi 1 kpl + Nimh-kennot 2 500 mAh 16 kpl, Robin Hood = 100 €
Driver MAX16820, DIY = 10 €
Johdot, ruuvit, liima, syövytysaineet, juomapullo = 20 €
Tuolllaiset pyöreät 220 €, mutta käytännössä noilla akuilla saa 1 680 lumenia vain reilut puolituntia.:( Puolella teholla toiminta-aika on suurin piirtein kolminkertainen. Eli isompaa Nimh-kennoa (esim. 2 kpl RC-auton 7,2 voltin Nimh-akkuja) kehiin, niin kapasiteetti ei notkahda.
Li-Po-akulla ja -laturilla materiaalien hinta on 120 € + akku (14,4 V) + laturi. Lisäksi driveriin pitää värkätä jännitekatkaisu suojaamaan Li-Po-akkua.
Työkaluja tarvitaan: juottokolvi, yleismittari, pistosaha, porakone, kierretyökalu, kartioterä, poranteriä eli näistä koituu laskua, jos ei satu kaverilta löytymään lainaan.
Tulipahan (jälleen kerran) mainostettua tuota Nurmijärvellä sijaitsevaa PC-Net Oy:tä. Kyseessä on sellainen atk-purkaamo, josta olen hakenut valmiiksi lajiteltua materiaalia nimellistä korvausta vastaan. Vähittäismyynti ei taida kuulua heidän bisnesideaan, mutta aina on materiaalia saanut, kun on hakenut.
Ok ja sori et sotkin tätä tropikia .Kiitos vastauksista -janne :)
Vaikka onki hieman vanha, niin ei täällä ole mun mielestä linkkiä ollut. Tämmönen kelpais kyllä mullekki, 3x MC-E, minimalismia parhaimmillaan.
Linkki
"blinded by the light" :D
Ok. No, tuollainen mahdollisuus "kasan tonkimiseen" voisi ollakin vielä parempi vaihtoehto. Nettisivuilta katselin tosiaan vain profiilihinnastoa.
Pitänee suorittaa joku uusi hakusessio, ellei joltain tule vinkkiä. Pakkohan täältäkin jonkun passelin kierrätysfirman on löytyä.
Hmm. 16*2,5Ah*1,2V=48Wh. Laskennallisesti 24 watin ledipatterin pitäisi palaa kaksi tuntia ja puolella teholla neljä, eikä nyt käytännössäkään kovin paljon vähemmän. Onko akkujen kapasiteetti varmasti se mitä kyljessä lukee?
Kiitokset firmavinkistä. Ties vaikka innostuisi joskus lähtemään vähän pidemmälle lenkille sille suunnalle, jos vaan jostain sopiva aika löytyy...
Eihän tää nyt mitään sotkenut. Ja oppia ikä kaikki. Nyt vaan selailet vähän tätä viestiketjua, sitten laitat lisää kysymyksiä, ja ei kun lamppua pykäämään. Kyllä se siitä se lähtee. :)
Tuli vihdoin viimein Kaidomainista driveri:
http://www.kaidomain.com/ProductDeta...ProductId=5498
Lediksi on DX:stä tulossa P7 ja toivon mukaan jossain vaiheessa myös heijastinpötikkä. Tarkoitus olisi käytellä 5*3600mAh NiMh pötköllä eli about 6,5V.
Kokeilin eilen hieman mitata tuota driveria ja törkkäsin siihen koemielessä 8,36V Liposta sähköä jolloin mittari antoi ledin johdoista lukemaksi ~7,4V. Onko toi tosiaan oikea lukema? Mä olen jotenkin ollut siinä uskossa että driverin pitäisi antaa ulos 3.6V~3.7V joka on P7 voltage input.
Ei tainnut olla kuormana mitään? (kun kerran LED on vasta tulossa...) LED:ejä ajetaan vakiovirralla ja nyt driveri on yrittänyt nostaa virtaa, mutta kun ulostulo on auki, ei virta kasva vaikka kuinka jännitettä nostaisi. Laita 1ohm 10W vastus kuormaksi, niin alkaa driveri toimia suunnitellulla tavalla.
Itse asiassa tämä kuva vaikuttaa mielenkiintoisemmalta. Kuvasarjasta ilmenee myös, että johdot viedään stemmin sisällä jonnekin ja tuossa linkkisi kuvassa ei näy kuin valopää. Minä joudun tyytymään stemmin alkuperäiseen faceplateen, koska en kykene valmistamaan riittävän luotettavaa ja siistiä lamppuun integroitua faceplatea.
Todella siistiä työtä tuo lamppusi ja valotehoakin riittää kuvasta päätellen.
Jokunen havainto noista sähköisistä ratkaisuista.
Ensinnäkin nuo ledit. Datasivusta katselin Edixion KLC8 antaa sen 180 lum 1000mA, virralla. Datasivun mukaan ledin jännite on silloin noin 4V. Tämä tekee 4W:n tehon/ledi. Tuolla virralla yhteensä 32W 8 lediä. 180lum/4W=45lum/W, joka nykyledeihin verrattuna aika pieni. Seoulit ja Creet antavat kaksinkertaisen lumenimäärän per watti.
Hakkuripiiriä en kovin tarkasti miettinyt, mutta aika rajoilla mennään, koska datasivulla oli maininta tehosta "more than 25W" ja ledit tarvitsivat 32W.
Lisäksi tuo jännitepuoli. NiMH akkuja 16 kpl sarjassa ilmeisesti. Tekee nimellisesti 19,2V:n jännitteen. Toki täyteenladattuina alussa korkeampi jotain 22V:n luokkaa. Ledejä kaksi 4:n ketjua rinnaikkain, jännitteen tarve 16V. Toimii ilmeisesti hyvin alussa, mutta akkujännitteen laskiessa lähelle nimellistä alkaa himmenemään ? Yksi syy voi olla akkujen sisäinen resistanssi. 16kpl akkuja sarjassa eli kokonaisresistanssi on 16 x yhden akun sisäinen resistanssi. Parin ampeerin virta tähän, niin jännite saattaa notkahtaa yllättävän paljon, jolloin muutenkin tehorajoillaan käyvä hakkuri ei saakaan enään riittävästi jännitettä pitääkseen tuon 2A:n lähtövirran.
Eli:
Vaihtamalla ledit vaikkaa Cree XR-E Q5:iin tai Seoulin P4:iin saat saman valotehon pienemmällä sähköteholla, jolloin käyttöaika kasvaa.
Hakkuri toimii rajoillaan. Miten olisi kaksi hakkuria, joista molempien perään 4 lediä ? Ledien vaihto ratkaisisi tämän ongelman, koska virtaa voisi pienentää säilyttäen saman valotehon.
Mä katselin Edison Opto Corporationin katalogista (Edison Opto Corporation, 2007 Short Form), jossa luvataan Edison EDEW-KLC8:lle 210 lm 1 000 mA:n virralla ja jännite on silloin luokkaa 3,7 V. Perelin sivuilla on huonolaatuinen kopio ko. sivusta:
http://www.perel.fi/pdf/Edison_K_series_.pdf
Sähköa kuluu silloin 3,7 W/led ja valovirtaa saadaan n 57 lm/W . Mittaukseni mukaan jännite on näin, mutta valovirtaa ei mun laitteilla mitata eli sitä en voi kommentoida. Liekö jommalla kummalla sitten väärä katalogi? :seko:
Vielä semmonen huomio, että paristopitimen jouset ovat pinnoitettua terästä ja jokainen varmasti tietää, ettei niiden läpi hirveitä virtoja voi viedä, vaikka Nimh-kennoista virtaa saisikin.
Ups, meinas unohtua tuo driverin kommentointi. Eli se on fetistä, kelasta ja diodista kiinni paljonko driver jaksaa/kestää puskea virtaa. Ohjainpiiri ei näe kuormaa, vaan pelkän fetin ja Rsense-vastuksen yli olevan jännitteen. Tietysti järeämpi fet kuormittaa ohjainpiiriä varsinkin suurilla taajuuksilla. Noi nykyiset komponentit kestävät yli 2 ampeeria. Tietysti toimintataajuutta ei kannata turhaan nostaa suurella jänniterolla ja pienellä kelan induktanssilla.
Kätevä kiinnitys lampulle on myös se Hopen stemmin etuklamppi, jos sattuu omistamaan Hopen, Thomsonin tai FSA:n stemmin. Siinä saa myös johdettua lämpöä näppärästi stemmiin.
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=15564
käytin tätä datasivua. Päivätty vuodelle 2008. http://www.epc.co.th/datasheet_Ediso...s_Eng_v1.1.pdf
Mutta koska olet mitannut jännitteen ja olet varma että virta oli 1A ledin läpi, niin silloin asiassa ei ole epäselvää. 57lum/W on myös vähän alakanttiin tai ainakin paremmin toimivia ledejä on saatavilla.
Tarkoituksena ei ollut kritisoida designia, päinvastoin huolella tehty ja ilmiselvästi monen alan osaamista löytyy. Mutta tarkoituksena oli ideoida jos vaikka jokin asia sattuisi kohdalleen pieneen käyttöaikaan liittyen.
Oletko mitannut akkupaketin jännitteen kuormittamattomana ja kuormitettuna (ledivalaisin täysteholla) ? Olisi kiinnostava tietää kuinka paljon jännite tipahtaa sisäisten resistanssien ja mainisemasi paristokotelojousien takia.
Ei kellään sattuisi olemaan hyvää ideaa mistä saisi helposti kohtuullisen suojalasin/muovin DE:n p7 heijastimen eteen? Ajattelin paremman puutteessa leikata cd-levyn kotelosta palasen eteen. Siinä vaan ei välttämättä ole valon läpäisy ihan parhaasta päästä. Oliko niitä linssejä DEllä kaupan? pitänee kattoa.
Kävin tutustumassa parissa paikallisessa elektroniikkamarketissa. Marketit ovat monikerroksisia taloja, joissa on vierivieressä pieniä myymälöitä Kauppahalli-henkisesti.
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...&pictureid=547
No aikamoiset oli sitten myös komponenttivalikoimat :D. Lediä oli jos jonkinlaista ja yksikköhinnat kohtuullisia, kalleimmat mitä heräteostoksena ostin oli 0,5W = 0,5€, halvimmat sentin luokkaa. En viitsinyt hirveesti ostella, kun en ole aiheeseen ja hintoihin perehtynyt.
Ledien lisäksi oli toki kaikkea muuta kuten koteloita ja jäähdytysripoja jos jonkinlaisia. Itse ostin myös muutaman kuvun, joihin noi 0,5W ledit sopivat suoraan. Ajatuksena tehdä hyvin yksinkertainen ja kevyt valo kiinnitettäväksi kypärään. Osina karkeasti ottaen:
Kupu, ledi, kolikkopatterin kotelo, katkaisija ja kolikkopatteri yht 1,6€ :)
Tarkoituksena ei ole kilpailla Lupinejen kanssa, vaan saada yksinkertainen kypärävalo joka on kevyt ja näkyy.
Tässä vielä pari kuvaa kuvusta:
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...&pictureid=545
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...&pictureid=544
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...&pictureid=546
Toivottavasti tämä on ohimenevää...
Löytyyhän dealextremestä linssejä, varmaan parempia kuin cd:n kotelosta tehty.
Kerrottakoon mun p7-projektin etevän. Elektroniikka toimii! Virta tulee 6V mötikästä, ohjataan kaidomainen helvetinkoneella(superoutputdriveri) ja annetaan ledille. Driveri ottaa vähän lämpöä, mutta ei kuumu enää. Laiton pienen alumiinilevyn toiselle puolelle, jonka muurasin DE:n kuumaliimapastalla paikalleen. Eilen koitin pajottaa DE:n heijastinta vähäsen. Merkittävät muodonmuutokset jäi vielä havaitsematta, pitää hankkia isompi leka. Ihan tarkkaan en ymmärtäny foorumilla esiintyneitä seikkaperäisiä ohjeita mihin nuijitaan, mutta paukutin silti menemään. Keilaa olisi tarkoitus leventää. Iskuja annoin juureen ja yritin lyödä heijastimen juurta kasaan. Sitten pitänee vielä keksiä miten tuon saa järkevästi kypärään kiinni.
Kuvia? Ei ainakaan vielä, pitänee ottaa, jos joku erottaisi projektin muiden romujen seasta.
Näytä sille isompaa lekaa, eiköhän se siitä leviä tavalla tai toisella.
Selaline huomio, että kun tein tätä lamppua
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...postcount=1774
ja jouduin siinä viilaamaan staria pienemmäski, se P7 ledin kupu oli ihan tahriintunut kaikenlaisesta mömmöstä. Pesin sen P7 starin tylysti hanan alla, huljuttelin menemään pitkään reilulla vedellä ja pyyhin likaa kuvusta pois. Saippuaa en huomannut käyttää. Kuivasin lopuksi hiustenkuivaajalla ja liimasin lamppuun. Hyvin pelaa, parempi kuin uutena.
Kyllä sitä tuolla hintatasolla kannattaisi jo vähän Lupineittenkin kanssa kilpailla... Jos sitten ilmenee ettei ollut sinun juttusi, voisit myydä lampun omakustannehintaan vaikka minulle. ;)
Mutta siis, ymmärsinkö nyt oikein, teit nappipatterilla toimivan fillarilampun? Hätävaralamppuna varmaan aika hyvä laite, mutta tee nyt jatkuvaan käyttöön joku edes vähän vihreämpi ratkaisu. Jos nappipatterin kapasiteetti on vaikka luokkaa 0,5 Ah (3V), yksi riittää alle kolmeksi tunniksi. Jännitekään ei kyllä riitä valkoiselle ledille, siksi nappipattereilla toimivissa Photon Microlighteissakin oli kaksi patteria ainakin valkoisissa ja sinisissä versioissa.
Jos tarkoituksena oli tehdä lamppu jolla näkyy muttei pahemmin näe itse, miten olisi, jos vaikka laittaisitkin sen kypärän sijaan ohjaustankoon? Ei olisi sitten painon kanssa ihan niin nuukaa.
No nyt tipahti postiin hetken mielihäiriössä tilaamani MTE P7. Tuli nopeasti reilussa viikossa. Akkuja vielä odotelen Kaidomanilta mutta kokeilin lamppua kytkemällä siihen 3 AA akkua suojaputken ja jeesusteipin avulla:) Pikainen pihatesti osoitti lampun olevan varsin kilpailutehoinen "35 watin valoteho 20 watilla" halogeenin kanssa. Kantama on selkeästi pidempi ja valotehoa tuntuisi olevan enemmän. Sinertävä valo näyttää lumipinnan paremmin kuin kellertävä halogeeni. Tarpeellista hajavaloa vaan on vähemmän kuin halogeenissa vaikkakaan lampussa ei ole voimakasta hotspottia. Innolla odotan akkuja ja ensimmäistä kenttätestiä. Vaikuttaisi, että pääsen vihdoin eroon kahden kilon akusta:)
DE:n pojat olivat laittaneet pakettiin mukaan Ultrafire Cree Q5 2AA lampun. Hienoa palvelua:)
Säädin tässä eräänä päivänä yhtä Kaidomainin P7 heijastinta. Sahasin kylkiin ulkopuolelta viillot; ei läpi, mutta niin syvään kuin uskalsin. Yritin jättää etureunan kierteet ehjiksi, että etulasi sopisi paikoilleen. Tarkoitus oli tehdä heijastimesta enemmän "aspherical". :cool: Sahausten jälkeen puristin 5" ruuvipenkillä (järeämpi, kuin isompi leka - unbreakable lupaa takuulappu) heijastimen LED:n puoleista päätä jyrkemmäksi. Lopuksi taoin timpurin vasaralla vielä vähän lisää. Lopulta sain hotspotin kasvatettua ehkä tuplakokoiseksi alkuperäisestä, mutta edelleen se on hotspotti. Hajavalo tuntuisi tulevan aika samalla tavalla, kuin aiemmin. Ehkä sitä on vähän enemmän, tai sitten ei. Pitää yrittää vertailla illalla.
Eli mikäli oikein ymmärsin, toit lediä tavallaan lähemmäksi etulasia ja muokkastin vähän heijastimen profiilia? Sellaistakin voisi kokeilla, että hioo tavittavista kohdista pois alumiinia (ja ehkä laittaa ledin starin alle ohuen lisäpalan alumiina) siten, että heijastimen voisi kiertää niin pitkälle, että spotin keskusta rupeaa jo himmenemään. Silloin voisi ehkä päästä tilanteeseen, jossa heijastinta kiertelemällä voisi säädellä lennossa spotin tiukkuutta - ainakin jossain määrin. Ehkä. Näiden isojen ropelöpintaisen heijastimen kanssa kun on hieman pelivaraa valolähteen asemoinnin kanssa, sitä voisi yrittää hyödyntää tuolla tavoin.
Muokkasin pelkästään profiilia. Heijastimen etu ja taka -pinnat on mahdollisimman alkuperäiset. Heijastimen LED:n puoleisen osan kaarevuutta yritin saada tiukemmaksi pitemmältä matkalta. Tavoitteena oli levittää hotspottia mahdollisimman paljon, mutten siinä kuitenkaan onnistunut tavoitellussa määrin. Heijastimen sisäpintaa ei varmaankaan kannata rikkoa, koska se on pinnoitettu.
Kypärälampuksi tämä P7-heijastin yhdistelmä sopii hyvin. Spotti tuo näkyvyyden pitkälle, eli kun katsoo mihin polku vie, se näkyy aika kauas. Hajavalokin on sen verran kirkas, että siitä on apua näkemiseen. Jos ohjaustangossa on leveän valokeilan antava lamppu, ei hotspotti sitä oikeastaan pilaa, vaan laajentaa katseen suuntaan. Tuo modifioitu P7-heijastin-yhdistelmä on tankokiinnikkeellä. Usko sen hyvyyteen ei ole kovin korkealla, mutta en ole ehtinyt testaamaan käytännön olosuhteissa.
Otetaanpa vähän rautalankaa esiin, niin määkin saatan kohta tajuta tuon heijastimen muokkauksen.
Oletteko sahannu noiden kuvien mukaan urat vai toisin päin? Mää ihmettelen vähän miten se metalli taipuu noiden urien vaikutuksesta, ei jotenkin saa hahmotettua mitä pitäisi tapahtua. Ohuempi metalli tietty taipuu helpommin ja siten nuo kaistaleet taipuisi yksittäisinä helpommin. Kuin kaikki yhtenä pakettina.
Ylemmässä kuvassa suunta mistä mää nuijin heijastinta, ilman merkittävää muodonmuutosta. Mielsin että tuo olisi se oikea suunta, muokata heijastin lyhyemmäksi, keilan levittämiseksi. Hajavaloa pitäisi tulla samalla lisää.
http://www.student.oulu.fi/~karikoiv...yemm%e4ksi.JPG
Alemmassa kuvassa nyt varmuuden vuoksi esitetty toinen suunta mikä on vaihtoehtona. Eikö tuolla tavalla saada taas entistä terävämpi keila?
http://www.student.oulu.fi/~karikoiv...rkeammaksi.JPG
Käytin alemman kuvan strategiaa.
Ajattelin homman niin, että se heijastin on vakiona mahdollisimman ideaalinen. Mihin tahansa suuntaan sitä säädän, se muuttuu alkuperäisen suunnittelijan mielestä epäideaalisemmaksi. Uskoisin hotspotin myös syntyvän pääosin tuossa lähellä LED:iä olevaa heijastinaluetta ja edempänä lähinnä keräillään hajavaloa kasaan.
Sovitaan näin. Tai sitten laita privalla tiedot mihin voin lähettää yhden satsin. Ostin niitä muutaman. Ens viikoksi tuun Suomeen, että silloin voisin yrittää ehtiä toimittaa. Kaverille jo lupasin, kunhan julkaisee designin :D
No kyllä se ainakin tulille lähti 2032-patterilla. Ja sen verran kirkaskin on, että mielestäni ajaa asian. Toki voi olla että paloaika jää liian lyhyeksi. Silloinhan voi päivittää virtalähdettä pysyen suht minimalistisessa setupissa.
Tangossa on halpa Cateyen ledilamppu, ja tästä ajattelin nimenomaan kevyttä ja halpaa hätävaraksi. Laitoin aamulla palamaan, mutta unohtui kämpän pöydälle. No jos on sammunut kotiin mennessä, niin sitten tietää kuinka kauan ei ainakaan pala.
Vois toki tehdä vihreämmän vaihtamalla ladattavaan(iin) nappipattereihin. No nyt en ehdi shoppailla lisää ennen Suomen visiittiä, joten näillä mennään. Toki tässä jännittää, että kuinka koukkuun jää... Voisin toki perustaa uuden sarjan alle 2€/BOM :)
Ja aina kun kyllästyy miettimään asioita liikaa, kannattaa naputella aiheesta (kuin aiheesta) simulaatio tietokoneen pureskeltavaksi. :)
http://www.ele.tut.fi/~hkosola/kuvat/reflector.jpg
Kiitokset troh:lle vastauksesta aloittelijalle, ja kysytään samantien lisää. Kyseessä siis ajatus 2xmc-e 7.2v rc-akulla.
Varmistetaan: S=serial eli sarjaan, P=parallel eli rinnan?
Tietämättömyyden meren äärellä: mikä on regulaattori?
Tarkoittaa mitä?
Eli virtaa ylös tai alas. Mitkä ovat edut/huonot puolet, jos on mahdollista lyhyesti vastata?
Kestoaika ei ole ongelma, akkuja löytyy useita kaapista ja harvemmin tulee useampia tunteja putkeen pimeydessä meuhattua. Syväpurku on käsittääkseni pahaksi akuille, voiko johonkin väliin pistää esim volttimittarin, josta voisi kuikuilla tilannetta?
Tarkemmin ajatellen en edes tarvitse useampaa valotehoa, sillä siirtymät hoituvat jo käytössä olevalla P4-kypärävalolla. Ideana olisi siis tehdä mahdollisimman yksinkertainen, minimalistinen ja budjettiluokan valo. Kiitokset etukäteen neuvoista.
Jos se on ideaalinen spotti niin kaikki heijastinpinnat kohdistaa ledistä lähtevän valon suoraan eteenpäin. Lähelle tuleva hajavalo on sitten sitä valoa mikä ei osu heijastimeen ollenkaan vaan on se emitteristä suoraan lähtevä valo. Sillloin se on sama mihin suuntaan moukaroi niin spotti levenee. Se mistä kohtaa eniten valoa tulee eteenpäin (eli mihin kannattaisi iskeä on kaiketi kiinni ledin valokuviosta. Itse ratkaisin tuon moukarointiongelman juuri käänteisesti eli hakkasin sinne mistä heijastinta oli helpointa saada taivutettua. Toisekseen lyödessä "simuloin" mieleeni halutun valokuvion ja löin aina sinne minne tuo simuilointi kertoi olevan soveliasta lyödä :-). Siihen mitään tietokoneita tarvita. Ei tuo heijastimen hajottaminen mitään rakettitiedettä ole. Uran sahasin ihan vaan jotta saisin jäykyyttä vähennettyä ja muodonmuutokset kohdistumaan vain heijastimen alaosaan. Jos symmetrinen kuvio olisi ollut tavoitteena olisin vain tunkenut tuon ruuvipuristimeen ja runtannut.
Toinen tapa levittää spottia on liikuttaa lediä pois polttopisteestä liikuttamalla sitä etu-takasuunnassa. Siihen en kuitenkaan lähtenyt.
Moukaroimalla voi olla vaikea saada tankovaloon sopivaa tasaista hajavaloa aikaan, mutta kypärään sopivan hitusen levinnen spotin saa melko vähälläkin moukaroinnilla.
Tossa on mun valokuviot:
http://picasaweb.google.com/jhappone...Wall#slideshow
Tuo kolmen Creen valo on mun tankovalo.
Ja tuoltä nakee miltä heijastin näytti moukaroinnin jälkeen:
http://picasaweb.google.com/jhappone...04800009288850
Tuosta kuvasta voi nähdä että heijastimen yläosaan en ole juurikaan koskenut vaan siitä valo lähtee eteenpäin (ledin fosrorin keltainen näkyy heijastimen pinnalla koko yläosassa). Sehän on vaan hyvä, että näkee polulla pitkälle, kun on spotti yläosassa. Alaosaa on piesty niin, että valo karkaa vähän leveemmälle. Lopputuloksena on spotti, jonka yläosa on muuttumaton ja alaosaa on venytetty reilusti alas ja vähän sivuille
Heijastimen pinnoitteen irtoaminen johtui siitä, että koska vasaran ja asennuskaljan voimalla ei meinannut taipua tarpeeksi niin väänsin heijastinta myör jollain pihdeillä. Se ei ollut viisasta. :-). Lopputuloksen valokuvio on kyllä juuri sitä mitä lähdin hakemaan.
Turha kysyä mihin löin, koska hakkasin asenteellisessa tilassa. Sen voin tunnustaa, että löin kuin vierasta sikaa ja ei ollut lasten kuunneltavaa asennusta.
Vinkkinä tuohon duuniin on se, että ensin suunnitellaan hyvin mitä halutaan, sitten ottetaan sopivasti asennuskaljaa, että itsekritiikki häipyy ja tulee se voimantunnon olo. Sitten vain moukaroimaan asenteella, itseluottamuksella ja raalla voimalla..