Mä auraan vaan avtotietä ja parkituspaikkaa ja niitäkin vaan Jätkäsaaressa jtn muu suami on ihan turvassa.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti JiiPee
Mä auraan vaan avtotietä ja parkituspaikkaa ja niitäkin vaan Jätkäsaaressa jtn muu suami on ihan turvassa.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti JiiPee
Pääsinpä sitten sanomaan irtokoirailijalle :). Tuossa yksi aamu taas, koira juoksenteli jossain 20m päässä omistajastaan irtona. Lähestyin takaa ja koira sitte seisahtui jonka jälkeen alkoi juoksennella pyöräni ympärillä. Pääsin kuitenkin omistajansa luo ja sanoin että onkos tää jo neljäs kerta kun näen tuon koiran irrallaan juoksemassa. Sanoin että ei ole kovin turvallista ja väylällä kulkee paljon ihmisiä että voi sattua vielä paha vahinko. Lisäsin vielä etten millään pahalla tarkoita vaan ihan turvallisuuden takia. Mistään laista en alkanut rutkuttaa. Koiranomistaja näytti jokseenkin pettyneeltä mutta ei sanonut mitään vastaan vaan otti koiransa kiinni välittömästi. Toivotin vielä hyvää päivänjatkoa :).
Irtokoirat noin keskimäärin tuntuu olevan turvallisempia kuin fleksin päässä poukkoilevat.
Ei ole kauheasti kokemusta irtokoirista mutta tuo ei ainakaan ollut turvallinen koska omistajansa ei seurannut yhtään ympäristöä ja muuta liikennettä. Eivätpä ne fleksihaukutkaan toki kovin turvallisia ole. Taas päästään siihen että vika on yleensä flexin korkeemmassa päätepisteessä.
Itse koiran omistajana ja pyöräilijänä sanoisin, että vapaana juoksevat koirat tulisi ehdottomasti pitää kiinni kevyenliikenteenväylillä. Vaikka monet koirat eivät välitäkään pyöräilijöistä mitään ja kulkevat monesti nätisti omistajansa vierellä vapaana, koskaan ei voi tietää milloin koira säikähtää, saa vainun tai muuten vaan hairahtuu astelemaan "omalta kaistaltaan" tien poikki, jolloin on pyöräilijällä todella kiire toimia. Tämä muuten koskee myös näitä "flex"-ulkoiluttajia, etenkin silloin kun koira menee edellä tai jälessä useita metrejä. Tilanteessa, jossa koira on vaikkapa 4 metriä omistajaansa edellä ja päättää yhtäkkiä hypätä tien toiselle puolen, ei omistaja pysty kontrolloimaan koiran liikkeitä mitenkään.
Vihamielisimmät pyöräilijät potkivat, huitovat ja huutelevat koirille, mutta muistakaa, että vika on tilanteissa lähes yksinomaan koiran ulkoiluttajan! Pyöräilijän on syytä hiljentää, väistää kaukaa ja vaikka kohteliaasti huomauttaa omistajaa (etenkin jos koira on irti).
Kerran alkoi yksi mummeli kovaan ääneen sättiä pitkässä hihnassa säntäilevää koiraansa siitä, että koiraparka ei ollut (useista kellon kilistyksistä huolimatta) huomannut pyöräilijän olevan tulossa. Pisti kyllä vähän hymyilyttämään.
Koiran ulkoiluttajalle aina äänimerkki ajoissa, että ehtii kelata turrinsa hallittavalle etäisyydelle. Ohitustilanteessa viimekätinen vastuu on pyöräilijällä, pitää ajaa niin ettei aiheudu vaaraa, vaikka muut miten urpoilisivat.
Tapahtui eilen kelvillä:
Hevonen ja ratsastaja menossa pienesti oikeassa laidassa. Molemmat olivat jo ajoissa kurkkineet taakse päin, että tiesivät että tulen. Noin 3m ennen hevosen kohdalla oloa alkoi pahaksi onnekseni jääpeitto ratketa altani. Ääni toki säikäytti hepoa sen verran, että se heitti pukittelemaan ja käänsi perseensä mua kohti herpaantuneen oloisena. Sain pysäytettyä onneksi ennen pehvaan törmaamistä, mutta siinä olin jumissa perseen ja penkan välissä. Musta koko tilanne oli sillä hetkellä todella paksua. En refleksimäisesti osannut muuta kun päästää suustani amer.elokuvista tarttunutta Wo-o-oouu ääntä. Onneks se toimi ja hepo kääntyikin kattoon tarkemmin, eikä tullut kaviosta.
Voisi melkein sanoa että ihan perseestä ;). Onneksi ei ole ihan noin sattunu omalle kohdalle vaikka jokusen kerran olen hepoja ohitellu.
Kovia ovat paskomaan pyöräteille, niitä sitten pujottelemaan... nyt liukkailla keleillä. Ei tee mieli lipata tollasella pätkällä, tulee äkkiä "paska reissu"...
MäkiHiiri: Ensi kerralla puhu hevoselle, kun olet sitä lähestymässä. Ei riitä, että ratsastaja tietää sinun lähestyvän.
Kannattaa pitää silmät auki, jos laskettelee Römpakasta kohti Viikkiä:
La 16.3. klo 18:12, laskettelen riistovaloineni klv:tä Pihlajiston ABC:n kohdalla Viikkiin, kun takaa tulee bussi 75 ja kääntyy keskustaan vievälle rampille eli suoraan eteeni. Onneksi oli sula tie ja ehdin vetää liinat kiinni.
la 23.3. klo 17:50, nyt auton ratissa samassa kohtaa: Bussi 71 kääntyy ABC:n valoista todella vanhoilla punaisilla yhtään hidastamatta Pihlajiston suuntaan. Vastaantulevasta suunnasta kääntymistä yrittävät autoilijat vahtaavat touhua suu auki.
Mulla taas maaherrantien-hernepellontien-aulangontien risteyksessä (eli lahdentien ylittävän sillan päädyssä) viikissä/pihlajistossa 550-jokerin linjan bussit ajavat härskisti kolmion takaa päälle. Käynyt jo useita kertoja. Pitäisi itsekin pistää viestiä eteenpäin, että rauhoittuisivat ja noudattaisivat lakia. Useimmiten ulkomaalainen ratissa, muutaman kerran valkonaama.
Viime perjantaina oulunkylässä kivialterintie/mäkitorpantien risteyksessä bussi tulee kolmion takaa ja mä pyöräilen pyörätiellä ylittämässä sitä ja bussi vaan tulee päälle. Pysäytti sitten suojatien päälle ja avasi sivuikkunan ja mumisi, että pitäisi taluttaa yli. Säännöt epäselvät. Ulkomaalainen ratissa.
Asia selvä, puhun.
Tuli vaan tosta mieleen yksi ystävistäni, jonka kanssa olen muutaman kerran ollut laskemassa laaksoon, mikä on pullollaan lampaita. Hän osaa lampaitten kieltä niin sujuvasti, että veitikoille tulee tosi kova kiire pois tieltä niin, että meinaavat kompastua hännännypyihinsä.
Tänään tuli vastaan kaksi ravihevosta kovemmalla treenillä ja arvasin jo kauempaa että näillä pohjoisen rajaseuduilla hepat eivät ole tottuneet pyöriin ja kuskit eivät minua välttämättä huomaa ajoissa. Niinpä vedin tienposkeen parkkiin ja odotin että tulevat kohdalle. Silti etummainen vähän pillastui, mutta kuski otti tilanten haltuun.
Jos lähestyy takaa päin hevostelijaa niin kannattaa huutaa jo kaukaa varoitukseksi.
"Horse whispering" toimii kyseisiin eläimiin oikein hyvin. Pyörä on niiden mielestä erittäin epäilyttävä kapine, mutta jos se puhuu kuin ihminen niin se on ihan normaalia.
Hevonen on saaliseläin, juoksee pakoon henkensä edestä. Jostain oppaasta luin puhumisohjeen, sen tarkoituksena selventää hevoselle oudon pyöräotuksen olevan vaaraton ihminen.
Ehkei nyt sentään se huutaminen ole se paras mahdollinen vaihtoehto,,, irtoiskohan jonkin sortin vihellys siinä puuskutuksen lomassa niin olis parempi. Näkökenttähän noilla on sellainen, että jos vaikka koirien kanssa kävellessä katsoo parhaimmaksi väistää takaa lähestyvää kavioeläintä pusikon puolelle, kannattaa siellä olostakin ilmoittaa etukäteen, jotta ei tule hevoselle yllätyksenä. Näin ovat minulle hevosihmiset kertoneet :)
Tuossa yhden maatalon pihassa on sellainen lähinnä susikoiraksi mieltämäni koira, se on ihan vapaana pihassa, kun pyörällä ajan ohi, niin se saattaa haukahtaa, tai ihan hiljaa olla, mutta nelistää kumminkin heti, olen sille tokaissut, että kas jonkinlainen koirulihan se siinä on samalla kun kuikuillut, että missä se nelistää tälläkertaa, kun tassujen äänen kuulee yleensä, muttei penkkojen takaa näe mitään. Ei se ole muuta tehnyt kuin tullut siihen viereen tielle ja jäänyt hölmönä seisoskelemaan sitten.
Tuo näyttää suht nuorelta yksilöltä, mutta vaikuttaisi, että se on opetettu ettei jahtaa ketään, tosin kyllä se tielle tulee, kun utelias on.
Noin ylipäätään eläimille kannattaisi jutella, se että eivät osaa viestiä samoin kuin me, eikä pihtiote onnistu, ei tarkoita, että ne olisivat kykenemättömiä ajatuksiin, nekin oppivat asioita, eri tavalla toki osa, mutta jos ystävällisesti juttelee, niin ei se ole ollenkaan paha homma, kyllähän ihminenkin pitää jos joku tervehtii ystävällisesti, kyllä eläinkin jos on oppinut että se on ystävällinen tervehdys.
Hiljainen otus tarkoittaa saalistajaa, jos se lähestyy eikä ole oppinut sellaisa näkemään, niin kyllähän se pelottaa.
Tosin juttelen kyllä pikkulinnuille ja metsän elukoillekkin, kattien kanssa höpistään välillä ihan porukalla, tosin ei taida niillä sen parempaa käsitystä mun jutuista, mitä mulla niiden jutuista.
Elämähän on kuitenkin elävien olentojen kohtaamisia, oppimista ja opin välittämistä.
Osaako joku kertoa mikseivät harjaa jo kelvejä hiekoista? Jäätyminen? Eiväthän ne öisin katuja putsaa. Missä mättää?
Tieinssit pelkää takatalvea ;)
Aamulla töihin ajellessa tuli Ylen aikaisen kanavalta "virallinen selitys" Haastateltiin tuosta vastaavaa henkilöä ja sanoi, että Helsingissä (kevyen liikenteen väylien) puhdistus alkaa vasta, kun öisinkin ollaan tukevasti plussalla. Laitteen kuulemma jäätyvät eli ei auta, vaikka päivällä oliskin sitten se viime päivien tyylinen plus muutama aste. En sitten tiedä, hanskaavatko tämän vaikkapa Turkkusessa, Nääsvillessä tahi Rovaniemellä paremmin, mutta haastateltava oli tosiaan Helsingin hommista vastaava hemmo.
Helsingissä on keksitty omat säännöt ja selitykset. (Niinkuin ultraterävä sepelikin)
Kun tarpeeksi kauan odottaa liki toukokuuta on avuksi tullut jo ensimmäiset sateet ( jos sellaista tulee).
Ymmärtäisin kyllä, että kalusto voisi olla rajallinen. Mutta miksikäs ei sitten aloita aikaisemmin pienellä harjakoneella keskustojen ulkopuolella ja kuivana. Suurin osa pyöräteistä on kuitenkin ns. metsän siimeksessä jossa pöllyäminen ei haittaa.
"Laitteen kuulemma jäätyvät" = laitteet kuulemma jäätyvät?
Laitteet jäätyvät, omituista, Suomi, pakkasen maa ja höpöhöpöselityksiä latelee. Minä arvelen, että haluavat tehdä tie/katu/alue kerrallaan, duuni helpoksi ja kartaltaan voi työnjohto ruksia neliön siivotuksi. Hyvin voisi ottaa vaikka 10m pätkän kerrallaan, talonmiehenä putsata aurinkopaikat, jos olisi ymmärrystä ja viitseliäisyyttä, katsottaisiin ihmisiä, eikä budjettia.
Juujuu, mutta kun oikein radiotäti kysymyksillä ahdistelee, niin pakkohan siinä on kunnossapitopäällikön jonkinlainen syy ja selitys keksiä :)
Ja eihän täällä pakkasen maassa pelaa junatkaan, vaikka sotavuosina jyristeltiin Ukko Pekalla kuin tyhjää vaan. Ja silloin oli sentään oikeita pakkasia,,,
Päivän tietovisa:
Katsooko kolmion takaa tuleva oikealle kääntyvä autolija oikealle pysähtyessään risteykseen - Ei.
Katsooko samainen autoilija oikealle lähtiessään liikkeelle - Ei.
Katsooko autoilija tiiviisti vasemmalle ja vahtii sieltä tulevia autoja - Kyllä.
Ajattelin että katsoo ja että ehdin edestä. Väärin ajateltu. Seurauksena kosketuksen jälkeen käytiin keskustelu autoilinan avattua oikeanpuoleisen sivuikkunan:
Autolija: "Anteeksi kovasti."
Minä: " Tulit sitten kolmion takaa suoraan eteen."
A: "En yhtään nähnyt, anteeksi"
M: "Et katsonut"
Osapuolet erkanivat. En ehtinyt nähdä minkälaisia naarmuja WXC300 teki oikeaan etupyörään ja punaoranssiin Volvon maalipintaan. Toivottavasti syviä. Minulle tai pyörälle ei vahinkoja.
Pyysi sentään anteeksi ja siteerauksistasi päätellen oli oikeasti pahoillaan, mikä ei tietenkään tee tehtyä tekemättömäksi. Mutta kukapa meistä on se, joka hyvällä omallatunnolla voi raamatullisesti sanottuna heittää sen kiven ;)