Riippuu onko 6 tai 8mm pulteilla eli jos vaikka kummassakin päässä iskaria on 6mm pultit niin offset-puslilla keskiö laskee ~5mm ja loiventaa keulaa ~1.5°...
Printable View
Riippuu onko 6 tai 8mm pulteilla eli jos vaikka kummassakin päässä iskaria on 6mm pultit niin offset-puslilla keskiö laskee ~5mm ja loiventaa keulaa ~1.5°...
Kiitoksia. Ja on siis 8mm pulteilla, eli loivennus kummankin pään puslilla on siinä 1 asteen luokkaa.
Pyörässä on nyt kiinni uusi RS Pike 29 150 mm Solo Air. Ilmanapainetaulukossa keulan paineet lähtevät 45 psi:stä ylöspäin. Mun elopaino on 69 kg ja siihen kamppeet niin muutama kilo lisää, jolloin paineeksi suositellaan about 65 psi. Jos haluan sagia olevan 25%, joutuu paineet tiputtaa 55 psi:in pumpun mukaan (joka nyt tuskin liian tarkka on) ja tällöin keula imaisee itseään sisään 5-10 %. About 65 psi:ssä se pitenee täyteen mittaan, mutta on aivan liian jäykkä. Pumpun painemittari voi toki olla epätarkka, mutta tuolla halutulla sagilla se ei kuitenkaan ole täysimittainen. Luulisi sen sillä minimipaineella 45 psi olevan myöskin täydessä latingissa.
Onko muilla ollut vastaava tilanne ja mitähän tälle voisi tehdä? Siellä on valmiiksi sisällä yksi ilmatilavuuden pienennyspalikka (niitä on kaksi vielä irtokappaleena). Voisikos tämän poistaminen poistaa ongelman? En ole ajanut kuin pienen testiajelun, joten keula ei ole vielä täydesä iskussa, mutta tähän sen ei luulisi vaikuttavan? Liikkeeseen en ole vielä soittanut, kun on mennyt jo kiinni.
Minä antaisin sinuna keulalle pari lenkkiä ensin... Käännä keula/pyörä ylösalaisin ennen lenkkiä ja voitele liukuputkia Slikillä tai vaikka keula öljyllä pinnasta... Voipi olla vähä uuden tahmea vielä, joten liukkaria ja kovaa ajoa, niin sitten kokeilemaan taas. Toki alajalkoihin voisi itse öljyä lisätäkkin, kun aika usein ovat voiteluöljyt tehtaan jäljiltä aika niukassa...
Ylösalaisin oli viime yön ja rokkarin liukumähjääkin on jo kokeiltu siis. Eli liukastus kunnossa muuten, mutta kova ajo puuttuu... Mutta sen teen seuraavaksi.
Täysin normaalia että keula on tuon about 5% kasassa. Pikessähän oli vielä suurennettu negatiivijousen ilmatilaa yms. joka tuo tuota alkuherkkyyttä lisää.
OK. Tässä tapauksessa kuitenkin jos se on sen 5-10% kasassa, tarkoittaako se, että liukuputkesta mitattu 25% sag olisikin todellisuudessa 15-20%? tällöin hommassa ei oikein olisi järkeä. Onkohan niistä kasassa olevista 7,5-15 millistä muutenkaan hyötyä paluuvaimennuksessa, kun se on aika napakan tuntuisesti imaissut itsensä sisään. Tarvitsee kuitenkin koeajaa kunnolla sisään. Keula on muutenkin jähmeän tuntuinen Ehkä tässä turhaan stressailen, kun aikki aimmin omistamani keulat ovat kuitenkin heti alkuunsa olleet paljon herkemmän ja eloisamman oloisia. Esim eilen irroittamani White Brothersin Loop pelasi saman tien kuin unelma.
Mulla 2013 Revelation Solo Air rupesi myös kadottamaan alussa joustomatkaansa jonnekin ja keula painui kasaan. Samalla myös tuntui hieman nihkeältä. Vein takuuhuoltoon kun selvisi, että ilmaa pääsi vuotamaan alajalkoihin, koska tiivisteitä ei ilmeisesti oltu voideltu kunnolla tehtaalla. Takuuhuollossa vaihdettiin ainakin kaikki tiivisteet ja voideltiin kunnolla. Sen jälkeen keula on pysynyt täydessä mitassaan aina ja on super smooth siihen verrattuna mitä oli uutena. En sitten tiedä onko sulla sama ongelma kyseessä.
Se voipi ollakin sama ongelma kun tuo. Jos se ei tuosta elvy niin takuuhommat saa varmaan hyvin hoidrttua hi5:n kautta. Harmi kun tuolla kelillä meinaa meikäläisellä vaan ajot mennä kiemurteluksi ja sutimiseksi niin ei pääse helposti kunnon rynkytyksessä sisäänajamaan.
Ei ole kuitenkaan normaalia että Pike tuntuu nihkeältä uutena. Monesta lähteestä lukenut että ko. keula on uutena harvinaisen smoothi ja näin oli myös oma uusi Pike. Eli kuten Elasto tuossa mainitsee sattaaa ilmapuolella olla jotain häikkää. Ei ole mitenkään harvinaista että siellä on tehtaalla hosuttu kasaamisessa ja joku tiiviste huonosti tai voitelussa säästelty. Pelkkä pura-rasvaa-kasaa saattaa auttaa.
Kuinkas paljon porukoilla on väliä renkaan ja keulan poikkituen välissä? Ajattelin vain kun nuo 27.5" kiekot saattais mahtua tuohon 36 Floattiin. Tällä hetkellä siinä on 2,4" Fat Albertti EN321 kehillä, ja väliä jääpi n. 15mm, ja eikös se säde kasva 12,5mm? Uudet kiekot on siis 23mm sisäleveydellä, mikä vissiin hieman laskee myös nappulan korkeinta kohtaa?
Tuli mieleen kun tässä olen näitä keuloja availlut ja huollellut oikeen antaumuksella.
Rock shoxin solo air jousessa on kaksi vapaasti kilisevää prikkaa. Toinen on se katkaistu wave washer ja toinen on normaali paksumpi prikka. Ohjeissa sanotaan, että tasaisen prikan pitäisi mennä putkeen ensimmäisenä ja aaltoprikan toisena. Mikä on näiden prikkojen käyttötarkoitus ja onko kuinka paha tilanne kyseessä jos ko. prikat eivät ole putkessa oikeassa järjestyksessä?
Nimim. Avaanko uudestaan?
Ps. uusissa (2013) solo aireissa paineentasauksen positiivisen ja negatiivisen kammion välillä pitäisi tapahtua putken seinämässä sijaitsevan pienen kolosen avulla. Missä kohtaa putkea ko. kolonen on (ylä, ala, keskiosa?) eli kuinka syvälle keulaa tulisi pumpata että paineet tasautuisivat? Tällä hetkellä keula kolahtaa aika äänekkäästi ylös, etenkin jos vaimennus ei ole täysillä. Epäilen, että tämä johtuu siitä, että negatiivisessa kammiossa ei ole vielä painetta. Saatoin vaikeuttaa paineen tasautumista myös käyttämällä kohtuullisen reilusti silikoonirasvaa kokoamisessa ja tipautin vielä pari tippaa öljyä yläputkeen (ajattelin ettei ainakaan käy kuivana)
Onneksi on ns. harjoittelukeula (30 gold) ennen kuin hommaan oikean suorituskyvykkäämmän. Revelation/pike/reba olisi nihkeä rikkoa osaamisen puutteen takia.
Pss. Kun hommaan kunnon vaimennuksen omaavan etujousen, kuinka vaikeata shimmitysten itse tekeminen on? vai kannattaako keula antaa suoraan vaikka foxcompille tarkistettavaksi? Vissiin painavammalle kuskille pitäisi olla eri vaimennusasetukset kuin keskiarvopainoon tippuvalle.
Meinasin vaan kun tuohon ei montaa milliä jää poikkitukeen, niin meneeköhän kuinka nopeesti sitten p*skaksi, jos isompi kivi meinaa renkaan mukana pyörähtää. Ja pitää tsekata vielä ottaako kiinni ihan täysin pohjassa ollessaan. 34 talakseen ei ainakaan mahdu mitenkään, mutta tuo 36 kyllä yllätti :D
No eipä tuo 160 alpine tarviikkaan mitään takapään muutoksia ainakaan 2,35 hans dampfilla :)
Reba tuottaa taas ongelmia...
Uutenakin omassa yksilössä oli ongelmana, että keula veti itseään kasaan. Pahimmillaan 100mm keulasta oli 80mm käytössä ja joustomatkaa sai hieman pidennettyä pumppaamalla oikein kunnolla ilmaa. Mtbr foorumilla oli keskustelua ja monella muullakin oli samoja ongelmia Solo air -keulojen kanssa. Ongelman sai ratkaistua poistamalla vasemman alajalan alta jonkun venttiilin korkin ja päästämällä ilmaa, jolloin keula palasi täyteen pituuteensa. Dual air -keulassa tuolla olisi ilmeisesti negatiivikammion säätöventtiili, mutta Solo airista en tiedä. Nyt viime aikoina keulasta lähtee käytännössä joka lenkillä hieman pois joustomatkasta, minkä näkee taulukosta. Olen koittanut laittaa vaseliinia, öljyä ym. tiivisteeksi ilmakammion pohjalle, koska epäilin, että ilma pääsee sieltä alajalkaan, mutta tuolla ei ollut vaikutusta.
Voiko keula jähmettyä tönköksi muutaman asteen lämpötilassa?
Pintaherkkyys on oikeastaan syksyn jälkeen ollut täysin olematonta, vaikka keulaan on vaihdettu herkemmät öljytkin. Välillä taas keula toimii todella hienosti, eli poimii pienetkin patit. Uusien kiekkojen ensihuollon ohella katsoivat pyöräliikkeessä keulaa ja tekivät jotain pientä säätöä siihen, joka sai keulan taas herkäksi. Kuitenkin seuraavalla lenkillä keula alkoi tuntua aina vaan jähmeämmältä. Keula on huollatettu liikkeessä ihan kokonaan loppusyksystä. Toisaalta uutenakaan keula ei mikään hirveän herkkä ollut, mutta paljon parempi kuin nytkin. Vaimennuspatruunassa oli aikanaan joku osa vääntynyt ja se on vaihdettu syksyllä uuteen. En ole huomannut, että ilman päästäminen alajalasta vaikuttaisi mitenkään muuten keulan herkkyyteen/toimintaan.
Onkohan noihin ongelmiin olemassa jotain ratkaisua...? Ei nyt oikein vakuuta Rokkarin toiminta.
Sitä mukaa kun vaimennusöljyt alkaa jäykistyä niin tuppaa ilmaantumaan mitä eriskummallisempia ilmiöitä, joskus hetkellisiäkin näihin leluihin. Ruuvaile vaimentimen säätöjä ja yritä löytää semmoinen mukavan tasapainoinen kokonaisuus.
Omassa mankelissa on dual air keula ja ihan "ok" se pelittää pakkasillakin kunhan liikkeellä pysyy. Sitten jos vaikka jossain kahvilla käväsee niin yleensä on jotain vänkää tapahtunut keulan olemuksessa. Joskus on hävinnyt sentti taikka kaks tai vaikkapa vähä herkkyys huonontunut mut yleensä ne sentit jossain vaiheessa taas löytyy ja herkkyyskin paranee... tai sitten ilmat karkaa suhisten samalla kun stefa työntyy ylös ja keula sylkee öljyt pihalle.
Keula on ajojejn perusteella liian progressiivinen ja edelleenkin halutulla sagilla on liian kasassa. Poistan ilmatilavuuden pienneyyspalikan, jonka pitäisi vaikuttaa progressiivisuutta vähentävästi. Kuski on kuitenkin köykäinen, niin tämä vaikuttaa muutenkin järkevältä. Toivottavasti vaikuttaa myös toimintaan muutenkin siis kuin progressiivisuuteen. Onko kokemuksia näiden bottomless tokens-palikoiden kanssa säätämisestä?
Onko markkinoilla mitään kaulaputken jatkopaloja?
Juu näin se on tehtävä. =)
Pääseekö tuunattu Fox 34 Kashima toiminnassa samalle tai paremmalle tasolle kuin off-the-shelf Pike Solo Air? Foxin tuunauksena Pushin volume spacerit, joilla ilmajousen saa progressiivisemmaksi (kuten Pikessä), jolloin voinee pitää hieman pienempiä paineita alkuherkkyyden parantamiseksi ja Pushin Elite Kit, jolla CTD-vaimentimen tilalle tulee hitaan ja nopean vaimennuksen säätö. Tai jälkimmäisen vaihtoehtona Fillariosan uudelleensimmitys, jolla vähennetään polkemistukea keulan muuttamiseksi enemmän DH-henkiseksi. Vaikka ei kai toi Foxin uus 2014-vaimenninkaan enää ole ihan paska Descend-asennossa? Löytyykö kokemuksia aiheesta?
Onhan noita, tuossa yksi: http://huntteri.fi/tuote/414/bbb-kau...-extender-1-18
Joskus aikoinaan oli vastaava käytössä trailipyörässäni, toimi ihan hyvin vaikka luotto kestävyyteen oli ensi alkuun aika matalalla.
Toimiiko ilmatilavuuden pienentäminen oikeesti? Eikö se muuta vain loppupäätä progressiivisemmaks. Ite kun leikin paineilla x fusionin kanssa ja laitoin paineet suht pieniks että oli pintaherkkä, sukelsi keula suht pienistä pateista koko keskialueen läpi ja sitten olinkin stongan yli. tunnissa 7 otbtä, sitte kroppa sano että lissääs paineita.
nyt on teräsjousi ja pitää ryhdin ja silti pintaherkkä.
ediit... Mistähän löytyis käppyröitä eri ilmatilavuuksilla?
Kyllä ilmatilavuuden supistaminen aiheuttaa sen, että sama kantavuus (etenkin jouston alkupäässä ja keskialueella) saavutetaan pienemmällä paineella, jolloin alkuherkkyys lisääntyy, toki lisää myös loppupään progressiota ja mahdollisesti paluuvaimennuksen tehon lisäyksen tarvetta (jos vakio tunessa ei riitä)
Aika vähästä taitaa olla. 50% iskulla ja -8vol% puhutaan tän käppyrän mukaan lähinnä nimellisestä kantavuuden muutoksesta.
http://forums.mtbr.com/shocks-suspen...ng-682042.html
Tuskin Pushin palikoilla kovinkaan pahasti voi metsään mennä mutta miksi ei suosiolla Pikeä? Tai jos se Foxi jo löytyy niin silloin tuon modauksen vielä ymmärtää.
Jos Pikessä voisi vapaasti valita joustomatkan esim. välillä 100-160mm niin se olisi joustokeulojen Graalinmalja (pl DH).
Ilmatilan pienentäminenhän nimenomaan vaikuttaa toimintaan vasta siellä iskun loppupäässä, kuten tuosta linkatusta käppyrästäkin käy ilmi...
Jos keula sukeltelee keskialueen läpi niin silloin vikaa on luultavimmin vaimennuksen toiminnassa tai säädöissä, sanoisin...
Jos alkuherkkyyttä pitää saada lisää niin silloinhan pitäisi periaatteessa virittää negatiivijousta. Vähän lisää muuttujia soppaan...
Edit: Jaa katos, siellähän oli negatiivijousenkin käppyröitä. Keuloissahan on aika monissa negatiivijousi ihan kierrejousella, en tiedä tosin onko joissain nykyään ilmallakin..?
http://fcdn.mtbr.com/attachments/sho...e-pressure.jpg
Onkos jollain ollut ongelmia tuon Pike:n vaimentimen kanssa? Itellä on sisäänpäinvaimennus ihan "tunnoton" eikä lukitus toimi, mutta paluuvaimennus toimii ihan ok..