Jotain tuon suuntaista jo mietiskelin. (y)
On muuten perseilyä myydä tolppaa ilman vipua. Imo.
Se kun ei ole toimiva ilman sitä. Foxin tapauksessa tolpan reaalihinta on siis 400e tuntumassa. Väitetyn 319e sijaan.
Printable View
Jotain tuon suuntaista jo mietiskelin. (y)
On muuten perseilyä myydä tolppaa ilman vipua. Imo.
Se kun ei ole toimiva ilman sitä. Foxin tapauksessa tolpan reaalihinta on siis 400e tuntumassa. Väitetyn 319e sijaan.
^ Nais tu nov, ei oo kokemusta. Luulis äkkiseltään tuon hintatason tolpan jo toimivan ongelmitta. Minkälaista hämminkiä noissa on ollu?
Ne ei kestä pakkasta.
Ja muutenkin saa olla ropaamassa koko ajan
Noista Reverbeistä meni sisuskalut täysin uusiksi tälle tälle kaudelle ja niissä käytetään nykyään SKF:n stefoja ja niiden on myöskin luvattu kestävän paremmin pakkaskelejä. Tuskin on kovin monella vielä sen enempää empiirisiä kokemuksia kestosta kun tulivat keväällä vasta markkinoillekkin.
Itse ajelin kevään ja kesän moisella ilman ongelmia ja tolppa lähti pyörän mukana uudelle omistajalle.
Kyllä toi Foxin Transfer taitais olla järkivaihtoehto tämänhetkisistä tolpista.
Tiedä pitäiskö tuo talvitestiin hankkia..
Kai näissä kaikissa on omat ongelmansa ja niin tuntuu olevan Transferissakin: http://forums.mtbr.com/components/fo...1014388-8.html
Itse harkitsin tuota pitkään kun olin ostamassa uuteen pyörääni tolppaa, enkä sitten ostanut vaan ostin halvalla samanlaisen reverbin tarjouksesta, joka läskissä on palvellut 1,5vuotta ongelmitta.. No nyt se on kahden lenkin jälkeen takuuhuollossa kun ohjaimen vivun juuresta vuosi öljyä :D
Edit. Sinällään en ymmärrä tuota hydraulisen ohjaimen haukkumista verrattuna kaapeleihin. Onhan melkein kaikilla hydrauliset jarrutkin jotka toimivat ympäri vuoden ongelmitta, toteutuksessa saattaa olla toivomisen varaa?! Ja Reverb on erittäin hyvä tolppa käyttää silloin kun se toimii :)
Reverbistä pohdintoja:
http://blueliquidlabs.com/repairs/th...ost-whisperer/
Tämä tuli hankittua noin kuukausi sitten ja nyt on tusinan verran lenkkejä takana. Ei moitittavaa.
dude ketjuun kirjoitin jo aiemmin tämän:
Varsin pätevä tolppa tuo Highline parin lenkin perusteella. Liipasin on hyvä, satulan kiinnitys fiksu ja ylipäänsä nopea ja helppo asentaa. Klappikin on aivan minimalistista (luokkaa 1-2mm liike satulan kärjessä). Toiminnassa ei mitään moittimista. Mitta 400mm ja säätövara 125mm joka tuntuu riittävältä. 150mm optio olisi kyllä hyvä olla ihan varmuuden vuoksi (oma mitta 185cm / inseam noin 90cm).
Toiminta pakkaskeleillä selviää sitten aikanaan. Samoin selviää tolpan patruunan käyttöikä (takuu taisi olla kolme vuotta joka plussaa).
Painoa tuli Thomson masterpieceen (190g) verrattuna 430g lisää (kaapeleineen ja liipasimineen). Paino siis aika samoissa kuin esim RF Turbine (joka esim tämän mukaan on 616g )
Nyttemmin on myös pikkupakkasessa tullut kokeiltua ja toimii edelleen erittäin hyvin.
Vertailukohtia on plussatäpärin mukana tullut Cuben tolppa (näyttää aika samalta kuin TranzX tolppa) ja Whiten läskissä ollut V8 halpis ja crankbrothers Highline on näistä selkeästi paras. Liipasin ei vaadi paljon voimaa, satulaa ei tarvitse painaa alas täydellä painolla eikä se ammu perseeseen väkivaltaisesti. Satulan saa siis vaivattomasti haluttuun korkeuteen.
Cuben tolppakin ajaa täysin asiansa mutta siinä liipasin vaatii selkeästi enemmän voimaa ja liipasimen sijoittaminen ja muotoilu ei ole yhtä hyvä (liipasin vaati myös kitkatahnaa ja napakan kiristyksen tankoon jotta ei pyörinyt painettaessa). Tuo Cube tarvitsee myös enemmän painoa satulalle jotta laskeutuu täysin alas (ja nostaa satulan selkeästi terävämmin ylös kuin crankbrothers highline).
alltricks näyttää edelleen myyvän tuota 219€ hinnalla
Mulla ei ole hydraulisia jarruja. ;) Eikä tule enää, kun on saanu noi Spyket nyt sisäänajettua.
Mun makuun Reverbbi on myös huono käyttää; "vipu" on ergonomialtaan pepusta ja tuntuma huono. Ja tolpan toiminta liian hidasta.
Kiitos linkistä. Jää siis toistaiseksi hyllyyn tämäkin. Seuraavaksi käännetään odotukset e13:n mekaaniseen..
Parin pikkulenkin pohjalta YEP Componentsin Uptimizer saa ainakin toistaiseksi täältä yläpeukkua. Toimitus oli käsittämättömän nopea. Ke-illalla tilaus, to aamuna Paypal-maksu. Pe tolppa kourassa. Tämä pari viikkoa sitten.
Uuden mallinen 150mm giantti tolppa asennettu eilen ja parannuksena tosiaan vanhaan malliin verrattuna kahden pultin satulakiinnitys ja tolppa oli valmiiksi sisäiselle kaapelinviennille varustettu. En oo itseasiassa varma onko enää mahdollisuutta ulkoiseen kaapelin vientiin. Toiminta oli koeajolla moitteetonta.
^ Mulla oli kakspultti-Giantti paketista otettaessa konffattu ulkoiselle kaapelille. Hieman oli äheltämistä kääntämisessä, kun jostain syystä pikkuruiset ruuvit eivät tahtoneet käydä toisinpäin käännetyn patruunan kanssa.
Ollut käytössä muutaman viikon. Klappia on sekä hieman eestaas-suunnassa että kiertosuunnassa, mutta ei niin että ajaessa huomaisi. Pääasia ettei ole ylösalas-klappia. Toiminta toistaiseksi ok -15°C:ssakin. Päivän ensimmäinen siirto tapahtuu hieman viiveellä, tarttuisivatko tiivisteet pidemmässä paussissa kiinni. Sen jälkeen hyvän tuntuinen, nousu- ja laskunopeudet ovat juuri sopivat.
Olisin voinut näemmä 100-millisen sijasta ottaa 125-millisenkin, jopa 150 olisi mahtunut mutta tarpeeton minulle. Onpahan kiinteää pintaa ison ruman läskilokarin kouralle.
Mulla klappia on vain sivusuunnassa, se sama kuin noissa on uutena. Pakkasella en ole tällä pelillä vielä ajellut kun on kiinteätolppainen jäykkis käytössä, mutta uskoisin tuollaisen suljetun kaasupatruunan olevan aika varma pakkasessa. Moisiahan käytetään maailman sivu mm. autojen takakonttien ja konepeltien avausmekanismeissa.
Jos tolppa jumittaa, kannatata kiertää käsin se ylä- ja alaputken välinen "kaulus" auki, putsata ja tsekata rasvat. Oman putsailin ja rasvailin ennen talvea, mutta hyvässä kunnossa se näytti olevan ilman huoltoakin. Niin, ja sitten tietenkin vaijerin ja vaijerin kuoren väliin CRC:tä niinkuin kaikissa muissakin vaijeriapplikaatioissa ml. vaihtaja(t).
Enpäs tiennyt että tolpasta löytyy 150mm versiokin, se sopinee moniin nykyisiin mataliin runkoihin kuten Kona Process etc. missä tolpan pitää olla hulvattoman pitkä. Omassa Reignissä on aika matala runko, mutta siinä menee hyvin 125mm droppi.
Maguran kauko-ohjattu hissitolppa päivän joulukalenteri-alessa:
https://www.bike-components.de/en/Ma...-Model-p45440/
Minä oon niin perverssi että aion laittaa tuollaisen Forcan tulevaan kokoonpanooni, jossa runkona On-One Inbred29er. Vaihtoehtoja rajaa aika hyvin jo teräsrungon pystyputken ⌀, lisäksi kun olen seksuaalisesti suuntautunut tuonne retkiajon puolelle, niin teräksiset osat ja idioottimainen yksinkertaisuus sopii kuvaan. Toivotaan että tolppa ei ole ihan susi. Ihmeitä en siltä odota mutta perustehtävän jos hoitaa. Lähimaastossa jos ajelen niin tarkoitus on ottaa rennosti ja hosumatta.
Kaupassa kertoivat Shimanon hissitolpasta, tulee kai kesäksi markkinoille.
En löytänyt mitään tarkempaa tietoa netistä vielä..
Sent from my A0001 using Tapatalk
Hinta Saksassa 179€ ja saatavilla joskus
https://www.bike-components.de/en/PR...l-2017-p53089/
"Kaupassa kertoivat Shimanon hissitolpasta, tulee kai kesäksi markkinoille. En löytänyt mitään tarkempaa tietoa netistä vielä.. "Olis kyllä kohtuullista kertoa paremmin speksejä niin vois haukkua paremmin etukäteen.
https://twitter.com/RockShox/status/798189991058780161
Rokkari itsekkin sanoo ettei Reverb ole pakkaselle. Oman B1 toiminta tosin alkaa hidastua siinä alle +10 asteen kieppeillä, ja ton twitter postin kommenttien mukaan en ole ainoa. Sagia tosin ei ole tullut, vivun joutunut kerran ilmaamaan. Vieläkin mietityttää mitä oli insinöörin mielessä kun päätti tohon tehdä hydraulisen kytkimen.
Vika tuskin on hydraulisessa kytkimessä, vaan sen toteutuksessa. Toimii ne hydrauliset jarrutkin, eikä ole yhtään sen ihmeellisempi värkki. Mulla on 2 samanlaista Reverbiä vanhaa mallia ulkoisella letkun vedolla ja 125mm liikkeellä. Vanhempi on toiminut n. 1,5V ilman mitään ongelmia, kesät ja talven. Tämä uusi on ollut takuuhuollossa jo 2 kertaa vuotavan kahvan ja tolpan liian tiukkojen välysten takia, kun ei salli kunnolla kiristää tolppaa runkoon. Ja hidastuu pakkasella huomattavasti pahemmin kuin tuo vanhempi tolppa, vaikka on ilmattu huoltojen jälkeenkin vielä pariin kertaan. Eli laadun vaihtelua tuntuu olevan reilusti.
Tuo rokkarin kanta reverbin käytöstä pakkasessa on kyllä huvittava, ottaen huomioon miten monessa valmiissa pyörässä on niiden tolppa ja kait niitä muuallakin kuin täällä ajetaan pakkasella.
Itse en oo jaksanu stressata ja olen käyttänyt myös pakkasella, vipua saa yleensä ruuvata vähän kireemmälle, että toimii jouhevasti.
Tänä talvena on taas selvitystyö menossa, että mitä tuo reverbi kestää tai ei kestä.
Mulla oli tuossa reilusti sagittava stealth reverbi (125mm A2 revisio) ja kokeilinkin poistaa siitä sägiä ilman täyshuoltoa.
Ks. lontoon murteella oleva selitys @ T3mppu.kapsi.fi: Reducing sag on reverb stealth
Homma onnistui ihan kivasti ja eka koeajolenkki -9C oli menestys.
Sitten pakkanen kiristyikin ja loppiaisena ajelin reilu tunnin lenkin -17C jonka jälkeen olikin taas sagittava reverbi :P (ehkä 20mm tuon lenkin aikana)
Kytkimen käyttö myös muuttuu melkoisen jäykäksi isommilla pakkasilla.
Tuon uuden sagin poistin taas samalla tavalla kuin aikaisemmin ja samalla vaihdoin tolpan vaijerivetoiseksi (BikeYoke DeHy + Sram X9 etuvaihtajan liipaisin molestoituna).
Vaijerivetoa en vielä ehtinyt pakkasella kokeilla, kun etelän talvi heitti temput ja eilen oli siinä nolla ja miinus yhden välillä, mutta todella hyvältä tuntuu tuo vivulla oleva käyttö, keveys ja ergonomia ihan eri luokkaa :)
"Miinuksena" ohjaamo näyttää vähän kummalliselta, kun ei oo tollasta vasemman puolen vipua vähään aikaan tullu katseltua :rolleyes:
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/up...mo-768x432.jpg
Tästä jatketaan ajeluja ja toivottavasti tulisi pakkastakin, niin selviää miten toimiva systeemi on kyseessä.
Onko saatavilla kohtuullisen laadukasta hissitolppaa alle 200€ luokassa?
V8:sta on jokin päivitetty versio, Cubelta löytyy, kuten myös XLC:ltä...?
X-Fusion Hilo Strate tuli pyörän mukana. Muuten vaikuttaisi olevan ihan kelpo tolppa, mutta paluunopeus kylmässä on tosi hidas, varsinkin viimeisten senttien kohdalla. Käytännössä jos satulan haluaa aivan ylös asti, se pitää käsin vetää. Onkohan tuo ominaisuus vaiko vika, kellään muulla kokemusta tästä tolpasta?