Tästä innostuneena kävin Bike-discountilla ja siellä näköjään noi nortwavet tarjouksessa 149.95€. Vähän kovalta tuntuu toi noiden -35° hehkutus. Kellään mitään käyttökokemuksia noista oikeessa pakkaskelissä ?
Printable View
Tästä innostuneena kävin Bike-discountilla ja siellä näköjään noi nortwavet tarjouksessa 149.95€. Vähän kovalta tuntuu toi noiden -35° hehkutus. Kellään mitään käyttökokemuksia noista oikeessa pakkaskelissä ?
Onkos kokemuksia vedenpitävistä kengistä? Itsellä Mavicin Drift Gote-Texit ja pieni suunnittelukukkanen kastelee sukat aina; sekä sisä- että ulkosyrjältä kehräsluun kohdalta ei sitten kalvoa löydykään ja vesi valuu lahjetta pitkin tietty just siihen ja avot, märkää on.
Yhtenä vaihtoehtona Shimpan MT-91 mutta mites nuo Laken 303:et? Työmatka vain 5km, pysyykö noin lyhyellä matkalla jalat kuivana syyssateilla? Maviceilla ei meinaan pysy edes 100 metriä.
Mä ostin viime talveksi nuo NW:n Celsius Articit Wigglen tarjouksesta ja tyytyväinen olen niihin ollut. Mulla on palelevaa sorttia olevat varpaat ja noilla pystyn ajamaan villasukan sekä lämpöpohjallisten kanssa ilman kengänsuojaa -10C:ssä vaikka kuinka kauan. -15C:ssa menee parisen tuntia, -20C:ssä kesto max 1h. Eli tuo -35C on kyllä mainosmiesten puheita, ainakin omalla kohdalla. Vedenkestävyys on hyvä, joskin ei 100%:nen eli vesi-loskakeleillä sukat kyllä alkavat hiljalleen kastua, mutta jalka pysyy kuitenkin kohtuu pitkään kuivana.
Mun mielestä nuo NW:t ovat hyvät kengät Suomen talveen. Riittävät mainiosti nollasta -15C keleihin villasukan ja lämpöpohjallisen kanssa. Näitä lämpötiloja Suomen talvi kuitenkin pääosiltaan on. Itsellä ainakin -15C ja sitä kylmemmät kelit alkavat olla liikaa pitempiaikaiseen ulkonaliikkumiseen, saati pyöräilyyn.
^^ Laket ja siihen päälle Gore Bike Wearin tai jotkut muut goretex-kengänsuojat, niin ei kastu. Mulla ei ole kastunut koskaan kovallakaan sateella edellä mainitulla yhdistelmällä, ja viime "talvi" eli 6kk syksy oli aika kostea. Laket kyllä hylkii jonkin verran vettä, jos käsittelee nahan kosteussuoja-aineella (saattaa riittää kuivana pysymiseen 5km matkalle ehkä), mutta oma filosofiani on vahvasti se, että vedenpitävyys saavutetaan goretex-kalvollisilla ja kunnollisilla kengänsuojilla, ja kengän itsessään ei tarvitse olla vedenkestävä. En usko että vedenpitäviä kenkiä käytännössä on edes olemassa mm. juuri tuon veden nilkastasisäänvalumis-efektin takia. Kengänsuojat blokkaa myös sisään valuvan veden. Suosittelen lämpimästi, ja kuivasti.
Vauden Termaticit ovat kyllä vedenpitävät. Aivan normikengistä ei todellakaan täysin vesitiivistä saa koska ne klossin reiät vuotaa. Aidosti tiiviissä kengässä on tuplapohja. Ja kunnon säärystin , ihan kuin vaelluskengilläkin on tarpeen.
Kiitos vastauksista. Joo, lähinnä tuolle lyhyelle matkalla, jonka teen päivittäin, hakisin vedenpitävää vaihtoehtoa. Lenkit voi sitten katsoa aina tapauskohtaisesti.
Tuon Laken 303:n vois kokeilla. Olen kokeillut saman merkin 145-mallin ja ei oikein vakuuttanut. Kenkä aukeaa niin alas jalkapöydän päältä että ei todellakaan ole vesitiivis, ainakaan siitä kohtaa. Helpottaa siis jalkaan laittoa mutta ei oikein palvele sitä tarkoitusta mihin luotu. Plus kokeilin kahta eri paria; toisessa oli päällä jo valmiiksi reikä, johtuen huonosta ompelusta, ja toisessa päälliset ns. eri kohdissa eli kun oikea istui jalkaan hyvin loppui vasemmassa kiristysvara kesken eli vähän laatukin kokonaisuudessaan arvellutti.
Täytyy pitää myös Shimanon MT-91 listalla.
Ja veden ns. sisäänvalumis-efekti; ainakin Löfflerin pyöräilyhousun lahkeen saa fiksattua niin ettei vesi ainakaan nilkan kohdalta sisään pääse joten periaatteessa oikean mallinen ja kalvollinen kenkä riittäisi, ainakin lyhyempään matkaan.
Mun mielestä tuo Lake 303 ei ole mikään vesikelin kenkä, vaan pakkaselle tarkoitettu. En viitsisi itse lähteä niitä pilaamaan mihinkään märkiin olosuhteisiin, kuvittelisin niiden olevan plussan puolella aivan liian kuumatkin. Mulla on noille syksyn ja kevään välikeleille shimpan MW80, joka pitää vettä mutta on pakkasilla kylmä kenkä. Se neopreeninen nilkkaosa kyllä kastuu, kun vettä valuu lahjetta pitkin alas.
Evil on oikeassa housun lahkeesta, omat Vauden Drop pantsit omaa myös sen verran lahjetta että kohtuudella riittää.
Äh, turhaa hienostelua. ;) Montaa kertaa oon kastellut läpimäriksi Laken 302:set (se on hieno hetki kun paksu nahka antautuu ja päästää vedet läpi, jolloin kenkä kirjaimellisesti täyttyy vedellä). Pesukoneessakin pyöritän kerran kaudessa. Ei ne mene miksikään märästä..
Huh, nahkakenkä pesukoneeseen???
Ja kyllähän nahka hoidettuna ihan kohtuullisesti pitää märkää. Ei nuo laket läpi kastu missään normaali kelvi ajossa.
No pitää ne märkää varmaan jonkin verran, mutta luulisin että alkaa plussakeleillä Lakeissa kastuminen tapahtumaan sisältä päin. Ja nyt kun vaihtoehtoinen popo sattuu hyllyssä olemaan, niin näillä mennään. Plussakeleillä nyt pärjäisi kesäkengilläkin, jos viitsii suojan vetää päälle.
No oli vähän pakko kun mulla kerran polvi aukesi ja kenkään valui kotimatkalla varmaan desin verran verta :D Ajattelin ettei se siitä rikki mene kun ei läpikastumisestakaan ollut mitään haittaa. Eikä mennyt. En nyt suosittele kokeilemaan jos ei ole pakko mutta onnistuu se.
Annetaan anteeksi. Minä vielä tekstisi luin jotta koneeseen kerran kuussa...
Viime talveksi ostetu Lake303:t. Pyrkimyksenä pärjätä plussakelit paksut sukat+kesäkengät+neopreenisuojat -yhdistelmällä ja Laket jalkaan sitten pakkasilla.
Joo en toki minäkään Lakeilla aja plussa keleillä. Ja tarkoituksena olisi hankkia paksut talvisuojat vielä Lake 303:siin. Alle -10 asteessa jäätyy kyllä varpaat tunnin jälkeen Lakessakin. Tosin mulla ehkä se vika että paksu sukka mahtuu puristamatta mutta ei sukka ja villasukka ko kenkiin. Seuraavat pitää hankkia varmaan numeroa isommat.
Laitan talvi-Laket kun kesä-Lakeilla varpaat jäätyy.. Tuossa kun oli joku +3C joku aamu niin totesin että ehkä olisi voinut olla jo talvikengät. Vammanen ääreisverenkierto
Missä kävit Laken ja Northwaven kenkiä sovittelemassa?
Ja entä onko kellään kokemuksia SealSkinzin sukka-mallisesta kengänsuojasta: http://www.sealskinz.com/UK/Overshoe...ycle-over-sock
Northwaven sovitus onnistui xxl tammistossa ja hi5bikes herttoniemessä oli itselleni lähin lake jälleenmyyjä, joten kävin siellä sovittamassa.
Onko Wölvhammerin uutta versiota vielä saatavissa mistään?
Vaikuttaa järkevämmältä kuin vanha kun vetoketju on jätetty pois.
Ai, Susivasarasta on uusi versio? Onko linkkiä laittaa? 45NRTH:n kotisivuilla näyttää ihan samalta kuin aikaisemminkin: http://45nrth.com/products/footwear/wolvhammer
No, ens viikolla pitäis olla tätä vanhempaa mallia olevat perillä, eiköhän niilläkin pärjää.
Tosta linkkiä uudistettuut versioon.
Sama kenkä fläteille ja spd:lle.
^Kuvassa ainakin on edelleen vetoketju Wölvissä.
^Niimpä, luin väärästä kohdasta, scrollaus hyppäsi pogies osioon jo.
Hommasin nuo http://www.chainreactioncycles.com/f...4/rp-prod66829
Sen verran on selkä antanut periksi että yhden lenkin heitin n. parin asteen kelissä. Se on paljon kiinni henkilöstä mutta itse luulen kyllä pärjääväni noilla -10 asteeseen asti helposti, niin kuumana kävi jalat :D. Niin ja sitten 1-2 numeroa vakiokenkää isommat kannatta ottaa, Shimnot tuntuu olevan niin mitoitettu. Laadukkaan oloiset ja luultavasti kestävät.
Tilasin tossa eilen Roselta tuollaiset:
http://www.rosebikes.fi/tuote/rose-w...-02/aid:589868
Paketti on jo matkalla, en ole koskaan talvikenkiä omistanut, joten ihan lonkalta ja ilman vertailukohtia tai aikaisempia kokemuksia tuli nuo tilattua.
Oma jalka on varmaankin jotain 42 2/3 silloin, kun tuollaisia kaikkein sopivimpia klopoja on kohdalle osunut, nuo Rosen kalossit on tulossa toivoakseni koossa 44.
Laitoin reilun numeron isommat varmuudeksi, että olis paksummalle sukalle tilaa.
Voin laittaa kokemuksia, josko ehtivät viikonlopuksi jo kokeiluun.
Jos ovat liian isot tai pienet niin saattaa tulla piankin uudenkarheat talvikengät myyntiin!
Onpas Rosella Shimanon kengät kalliit?!
Mulla on nuo olleet pari vuotta. Gore-tex kalvo voisi ulottua paljon ylemmäksi, nykyisellään kastuu turhan helposti vaikka olisi pitkäkin housun lahje joka on vedettynä varren päälle. Vaatii säärystimet. Hankalasti päälle puettava ja heikoin lenkki lienee varren neopreeni. Tosin omani on kestänyt vielä ehjänä. Pohja voisi olla pitävämpi, varsinkin kun "talvikengästä" on kyse. Jos lenkki on vähänkään pidempi (vaikka 3h) ja kovemmalla nopeudella niin jo 0 asteessa alkaa olla siinä ja siinä että alkaa tulla vilu varpaille. Juurikin varpaiden päällä noissa on olemattomasti eristettä. Ei noissa muutenkaan ole juurikaan eristettä, goretex-kalvo vain. Jos noihin laittaa kengänsuojat päälle niin sitten tarkenen vaikka -15 asteeseen saakka, mutta silloin on idea talvikengistä jo menetetty jos pitää suojia alkaa päälle vetämään.
Kylmänsieto on yksilölllistä mutta oman kokemuksen perusteella talvikengäksi eristävyydeltään surkea. Joku toinen voi tällä tareta varsin kylmässäkin. Syksyyn ja kevääseen ok varauksin. Ostan seuraavaksi wölvhammerit tai lake 303:t talvikengiksi.
Shimanon W-kengät toimisivat ehkä muuten mutta niissä on melko syvä kantakuppi joka ainakin minulla hankaa ikävästi kantapäässä just akillesjänteen kiinnityksen kohdalta. Huolellinen sovittaminen kannattaa.
http://www.bike-discount.de/en/buy/g...2021/wg_id-626
Tommoset tuli hommattua kun jalat jäässä jo alle 10 asteen lämmöissä.
Kolme kertaa tullu testattua ja hyvältä vaikuttaa.
Vähän on jäykän tuntuset nilkasta mutta muuten ihan ok.