En ollu. :)
Lauantai-aamuna ajelin Richmondissa pari tuntia.
Tänään iltapäivällä watopiassa tunnin.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Printable View
Aivan hurlumhei touhua noi kisat. Ei pidä kategoriat lähellekkään paikkansa tai sit mulla on ollu aina surkea tuuri. Esim 4w/kg oon ollu useammin kuin kerran aivan häntäpäässä C-kategorian kisassa.
Olen ajanut noit (E) kategorian tehotreenejä porukassa, ne on ihan kivoja ollut mutta miksiköhän mulla jää speksit noista treeneistä näkymättä kun katson jälkeenpäin osallistujalistan lopputuloksia zwiftpowerissa. Suurimalla osalla kuitenkin nuo speksit näkyy. Tarkoitan kaikki tehoja, sykkeitä, ja mitä tuossa rivillä nyt zwiftpowerissa aina jälkeenpäin näkyykään.
^Esimerkiksi äskeisessä kisassa olisit voittanut tuolla kirkkaasti oman kategoriasi. Itse olin B:ssä zwiftpower-tuloksissa puolivälissä 3.7 w/kg (lyhyt, alle puolen tunnin kisa).
Speksit täydentyy usein vasta vähän myöhemmin, en osaa sanoa miksi.
Jostain syystä porukat tuijottavat tuota wattia/kg arvoa, vaikka sillä ei näyttäisi ainakaan muuten vain ajellessa olevan suurtakaan merkitystä. Itse olen pyöräilijäksi toivottoman ylipainoinen, eli n. 90kg ja pelkästään painon takia ei kisaamaan kannata juurikaan lähteä. Mäkikirput vievät, eivätkä edes vikise mennessään. Olen silti huomannut, että varsinkin ryhmässä pysyy hyvin mukana tuollaisilla 2.5-3W/kg tehoilla, vaikka muut luukuttelisivat samassa ryhmässä yli 3 jopa 3.5W/kg tehoilla. Itselleni 3W/kg tarkoittaa jo 270W ajotehoa. Kyllä silläkin eteenpäin pääsee.
Muutoin minunkokoiseni kaveri pääsee pätemään vain sprinteissä. Letkuista irtoaa kuitenkin jo hitusen päälle 1kW. 850-900W saa poljettua jo ihan satulassa istuen. Tosin esim. 400m alkaa olla jo ylipitkä sprintti, ehtii maithappoa jo kertymään. Parhaimmillani olen 150-250m matkoilla.
Edelleen hymyilyttää "alipainoiset" kuskit. Taannoin eräskin ajoi mt. Ventouxin ylös minuuttikaupalla nopeammin kuin yksikään ammattilainen kuunaan. Kommenttikenttä hehkui punaisena, kun tyyppi luukutteli menemään. Eihän se ole keneltäkään pois, jos joku itseään huijaa, mutta ärsyttäähän se toki. Zwift kylläkin siivoaa nämä "fake" ajat pois melkoisen tehokkaasti.
Tuolla w/kg arvolla on kuitenkin se merkitys että se määrittää mihin kategoriaan Zwiftissä kuulut. En nyt muista miten Zwiftissä kategoria nousut tapahtuu, onko niin jos ajat ensimmäisen kisan D-kategoriassa esim.3,5w/kg keskiteholla niin tuleeko heti nousu B-kategoriaan vai pitääkö tuo keskiteho tulla kolmen kisan aikana ennen kun löydät itsesi siitä luokasta johon noilla lukemilla kuulut.
Sent from my iPad using Tapatalk
^^1kW on yks virstanpylväs itselle. Ei sillä mitään merkitystä ole, mutta kuitenkin. Josko joskus sen edes hetkellisesti saavuttaisi.
Wateilla kyllä kiva seurata omaa mahdollista kehitystä.
Tuollaiset 1kW:n spurttiyritykset kyykyttää aika hyvin meikäläisen hapenottokykyä. Mene hetki itseä kerätessä kunnes voi taas palautumisen jälkeen hinata vauhtia ylöspäin.
^Noi Zwiftin 200m spurtit on kivoja, tykkään. En mä niissä ole päässyt kuin 800wattiin vasta. Mutta noita on kiva rykiä aina kun kohdalle osuu.
Watit merkitsevät tasaisella, tehopainosuhde nousuissa. Pesumanin huomio pätee vain tasamaan reiteillä.
On huijareita ja on myös monia, joille on ihan hämärän peitossa miten harjoitusvastus toimii.
Zwiftpowerissa huomioidaan lähinnä w/kg. Lisäksi tapahtumilla on omia poikkeavia kategoriointeja ja tehopainon lisäksi tehoon perustuvia raja-arvoja. Myös esim. 5 minuutin w/kg voi vaikuttaa. Kategoria määrittyy kolmen parhaan viimeisen 30 päivän sisällä ajetun kisan/tapahtuman keskiarvon mukaan. Mutkikasta, mutta tässä perussetti:
How to make progress on ZwiftPower
- Categories.
- A+: 4.6w/kg FTP, 300w FTP or higher.
- A: 4.02w/kg FTP or higher.
- Cat B: 3.2w/kg to 4.0w/kg FTP.
- Cat C: 2.5w/kg to 3.2w/kg FTP.
- Cat D: Under 2.5w/kg FTP.
Tässä aika tyypillinen kisasuoritus, jolla sijoituin B-kategorian keskivaiheille. Tasaisen kovaa mäkeen saakka. Sitten limitillä pikkuporukassa. Porukka spurttaa huipulle ja itse herään pari sekuntia myöhässä. Alamäkeen tuo neljän porukka pääseekin double draftin ansiosta karkaamaan selvästi kovempaa kuin minä. Loppu sitten jo kevyemmin kun ei ole enää sijoituksista kisaa. Yleensä huipputehot tulevat lyhyessä mäessä tai loppukirissä. Tässä ei isoja tehoja tullut, kun oli tasaisen kovaa. Lisäksi on useampi kovahko ajopäivä takana ja puolitoista tuntia ajoa ennen tätä skabaa, joten sekin leikkaa huippuja. Oma sykemaksimi 172, FTP noin 315, maksimivoima 1200-1300 W.
FZR segment killer race:
https://i.imgur.com/5oJBgoH.png
^Mulla tehot mittaa Garminin Vectorit. Toki eroa Elite Suiton lukemiin ei juuri taida olla.
Tuossa oma vertailu Elite Direto & Favero Assioma Duo, ei juuri eroa: https://www.zwiftpower.com/analysis.php?set_id=6386
Olisikohan Zwiftiin tulossa jossain vaiheessa sellaista ominaisuutta, että tietyn harjoitusohjelman harjoituksia saisi suorittaa täysin omaan tahtiinsa? Eli vaikka kerran päivässä tai viikon välein, niin et kuitenkaan missaa sitä harjoitusta. Ihan vain vaihtoehtona siis, että olisi mahdollisuus suorittaa vapaasti järjestyksessä.
Ja takapakkia.
Olin 6 viikkoa sitten leikkauksessa ja a) sen jälkeen kaksi viikkoa liikuntakieltoa ja b) ei ole pystynyt kunnolla syömään. Paino putosi kuukaudessa 10 kiloa ja se tuntuu. Lihasmassasta lähtenyt myös ja mutuna tuntemus oli, että etenkin maksimit pudonneet.
Eilen päätin ottaa selvää, miten mutu heijastuu mitattuun tekemiseen. Osallistun ZA sprintti- treeniin. Oli aika mieltä avaavaa katsoa treenin jälkeen sen critical power profiilia zwiftin tallettamiin parhaimpiin verrattuna. Nyt 1-20 sek tulokset 720-600w olivat 250-300w pienemmät kuin parhaimmat tulokset.
Eli Zwiftistä hyötyä myös näin. Mutta yksi kysymys heräsi.
Tuo zwiftin power profiili ei tuota all time best tulosta. Miltä ajalta? Viimeiset....öh.. kolme kuukautta?
Kannattaa sitten muistaa, että sen +90kg kaverin 1kw ei ole yhtään mitään kireissä oikeassa elämässä. Eli ei kannata kuvitella olevansa uusi sagan.
W/kg arvo korreloi hyvin myös ilmanvastukseen. Kun moni 70kg kaveri kykenee tuottamaan 1200w tehoja, niin lähemmäs 100kg tehot pitäisi olla oikeasti siellä saganin luokassa.
Elite Diretosta Zwiftiin ja siitä Stravaan. Samanaikaisesti Favero-polkimista Garminiin ja siitä vertailutiedosto tuonne ZP:hen (profiili > Analysis > Create new data set). Pientä säätöä vaatii, että saa kohdennettua ja leikattua turhia alku-/loppupätkiä.
Kyllä sellainen kilowatin kiri toimii myös livenä, mutta vain Bianchi-cupin kolmoskategoriassa :D Ja olennaista ei ole numeerinen huippu, vaan kauanko sitä pitää yllä. Minulla sitä on tänä vuonna riittänyt parhaimmillaan 18 sekunnin ajaksi, mutta en pystyisi mitenkään sellaiseen kisalähdössä jossa on vähän muutakin rasitetta kuin yksittäinen kiri. Sehän se on maantiepyöräilyssä pitkien kisojen idea, että syödään jalkoja.
Jep. Kirimiehet ovat yleensä aerobiselta kunnoltaan kovimpia.
Minä en ole vielä kisoja ajanut zwiftissä, kun ajan pääasiassa trainerroadin treenien mukaan, mutta olen ajatellut, että joko torstain tai lauantain treenin tilalle voisi toisinaan ottaa jonkin kisan. Noin, kun ekaa kertaa menee ajamaan kisaa niin voinee valita kategorian mikä lähinnä totuutta w/kg mukaan? Tänään on vuorossa ftp testi, mutta ajoin toissa sunnuntaina Watopian alppimäen ylös 283W (50min) painon ollessa 72kg. Eli lienee kiikun kaakun onko A vai B kategoria oikea.. Itse melkein tykkäisin ajaa noita mäkikisoja, kun jotenkin mäkeen motivoituu työntämään paremmin watteja, kuin tasaisella :D
Itselleni on riittäneet pelkästään jo ryhmäajotkin tyydyttämään vauhdin nälkää. Siellä pääsen/pääsisi useasti meikäläisen maksinopeutta joten kilpailut eivät ainakaan vielä ole ajatuksissa. Ei tässä auta muu kuin treenata ja muistaa palautella välillä.
"Kun moni 70kg kaveri kykenee tuottamaan 1200w tehoja, niin lähemmäs 100kg tehot pitäisi olla oikeasti siellä Saganin luokassa."
Olet oikeilla jäljillä, mutta silti väärässä. Painon nousu ei lisää tehoja, vaan pikemminkin laskee niitä. (teho-painosuhde) En tiedä millaiset watit tarvitaan esim. 150kg jalkakyykkyyn, mutta sellaiseen kyykkytulokseen kykenevä ei välttämättä saa puristettua yli 1kW polkupyörällä ilman harjoittelua. Kun Tyler Hamilton pääsi aikansa supertiimiin US Postal talliin, niin ensi töikseen Michel Ferrer käski Hamiltonin pudottamaan painoaan rutkasti.
Pidä myös mielessä se, että ammattipyöräilijöiden hirmuiset tehot saatiin aikaiseksi ainakin entisaikaan lähinnä punaisilla pillereillä ja EPO:n käytöllä. Sen verran monella kävi käry, että on turha puhua puhtaista urheilijoista siellä seassa.
Joku kikka ammattilaisilla on takataskussa vieläkin, koska kisojen keskinopeudet eivät ole oleellisesti laskeneet viime vuosina, vaikka testit ovat mukamas paljon luotettavampia nykyään.
Peter Sagan: The top spot goes to Peter Sagan’s victory on stage five of the Tour de Suisse. Over an 18 second period he averaged 70.5km/h and 1220 Watts, reaching a top speed of 76.2km/h and a five second peak power output of 1417 Watts.
Zwiftissä 40km/h keskarit eivät ole mitään. Itse ajelen keskimäärin 36-37 keskareilla ja joskus tuntuu, että olen tien tukkeena.
OT:
Jotain asioille sentään yritetään tehdä:
https://mobiili.fi/2020/10/14/apple-...-maametalleja/
Nyt noviisille selkeät ohjeet tähän "ongelmaan".
Traineri: Tacx Blue Matic eli karvalakki malli. (en osta uutta)
Löytyy Tacx speed ja cadence anturit missä bluetooth ja ant+ ominaisuudet.
Hankinnassa Favero Assioma Duo polkimet.
Näyttönä Ipad Air
Haluan ajaa Swiftillä niin että näen sieltä omat watit/sykkeet yms.
Lisäksi mitä kaikkea voin Swiftillä tehdä tällä setupilla? Voinko ajaa kisoja?
Ja sitten se tärkein eli mitä tarvitsen että saan tuon setupin toimimaan?
Ja kun en ymmärrä noista yhteysasioista paljoakaan niin voiko esim. sykevyö ja nuo wattipolkimet olla yhtäaikaa yhdistettynä sekä Swiftiin että Garmin Edge 520 mittariin. Eli saisin Garminin kautta datan myös helposti Trainingpeaksiin, vai saako sen Swiftistä suoraan siirrettyä sinne?
Kiitos jos joku viitsisi auttaa niin saisin hankittua kaikki tarvittavat kilkkeet kerralla. Saa myös laittaa suoria linkkejä niistä mitä tuohon tarvitsee että yhteydet laitteiden välillä toimii.
Saat kaiken datan Zwiftistä suoraan Training Peaksiin. Voit myös yhdistää sensorit bluetoothilla ipadiin -> Zwift ja Ant+ yhteydellä Garminiin. Jos molemmat laitteet lataavat automaattisesti datat johonkin pilveen, niin voi päivittyä kaikki treenit tuplana jos tallennat Zwiftissä ja Garminilla.
Nyt on tullut Zwiftattua joulukuusta 2019 lähtien yhteensä 11200km ja vuotta on vielä jäljellä. Tuo kuulostaa paljolta, mutta ei ole kuitenkaan kuin keskimäärin 40km ajettua lenkkiä kohden ja väliin mahtuu välipäiviäkin. Usein on tullut ajettua keskimääräistä enemmän, mutta harvoin vähemmän. Zwiftillä 40km ajamiseen kuluu hieman reilu tunti. Eli hyvin on ehtinyt kaikkien muiden menojen ja harrasteiden päälle. Maantielenkkien sovittaminen aikatauluihin on huomattavasti vaikeampaa, mutta on sitä maantietäkin kulutettu jonkin verran. Tunnissa palaa kaloreita 700-750 kcal. Zwift on siis loistavaa kuntoilua, jos aikaa on rajallisesti. Eikä tarvitse lähteä kellaria pidemmälle ja polkea voi vaikka kalsareissa. Sadekaan ei ole este eikä edes hidaste. Isoista kilometreistä kertoo sekin, että ketjut on joutunut vaihtamaan jo kertaalleen, vaikka ajo-olosuhteet ovat optimaaliset. Ketjun venymiselle ei voi mitään.
Mielenkiinnosta kyselenkin Zwiftaajilta, millaisia kilometrimääriä olette onnistuneet ajelemaan omilla trainereillanne. Vuodessa? Käyttöaikana?
Onko kokemusta siitä, kuinka paljon normaali suoravetotraineri kestää? Kymmeniä tuhansia kilometrejä kaiketi?
Iltojen pimetessä on Suomen lippuja alkanyt näkymään jo mukavasti. Älkää yrmyilkö, vaan moikatkaa kun tavataan.
Reilut 16 000 km itsellä, 200 km ylöspäin. Vuodessa tulee sisäpyöräilyä noin 6-7000 km. Nykyinen suoravetotraineri on pian kaksi vuotta vanha, ja juuri vaihdoin siihen hihnan toisen kerran.
Oma keskinopeuteni Zwiftissä on yleensä selvästi hitaampi. Joko sinä ajelet enemmän tasamaata tai olet muuten vaan nopeampi. Mitään vakiopituutta ei lenkeillä ole. Kisat ovat tyypillisesti kolmen vartin mittaisia (plus lämmittely toiset kolme varttia). Omat ajelut tunnista kolmeen ja puoleen. Blogiin olen kirjoitellut Zwiftistä suht usein, sieltä löytyy myös nimi.
Itsekin pidän erityisesti tuosta virtuaalipyöräilyn joustavuudesta. Nyt juurikin tulee pieni sauma ajaa sisällä tunti-pari, ja sitten jatketaan taas töitä. Ei tarvitse välittää siitä, että sataa ja pimenee ulkona.
Pystyykö jostain näkemään erikseen paljonko Zwiftillä ajoa on Stravassa vai pitääkö niitä alkaa yksitellen erittelemään?, itselläni kun on virtuaaliajoa muillakin ohjelmilla kuin pelkästään Zwiftillä.
edit. jaa, zwiftpowerista löytyi. pääosin 5000-6000km välissä määrät on ollut, viime vuonna tosin 8000km. Oiskohan jotain 20000km nykyisellä trainerilla. Ei ole tarvinnut tehdä vielä mitään muuta kuin treenata.
Viime syksynä aloittelin ja nyt kesällä oli tauolla. Companion kertoo, että kilsoja olisi 5264. Tosin panostin alppimäkeen, kun piti saada hohtava pyörä alle :D