Nyt on ollu niin märkää ja mutaista mettää et REXin Domestiquekin antautuu, viimeinen reissu 40km ja piti REXit laittaa jo uusiksi pesun jälkeen. Nätissä ja semihuonossa kelissähän REXillä ajaa todella pitkään.
Printable View
Nyt on ollu niin märkää ja mutaista mettää et REXin Domestiquekin antautuu, viimeinen reissu 40km ja piti REXit laittaa jo uusiksi pesun jälkeen. Nätissä ja semihuonossa kelissähän REXillä ajaa todella pitkään.
Itse ajelen tuolla pyörällä gravelia kuivassa kelissä, mutta toki joskus sade saattaa yllättää. Kerääkö kuivalla soralla paljon sontaa ketjuun ? Se tässä vähän jännittää, kun Squirtin kanssa ketju pysyy hyvin puhtaana. Tärkeämpää toki on hyvä voitelu, kuin syötävän puhdas ketju.
Mielestäni Rexit pitää voimansiirron suht puhtaana töhkästä, mutta vain jos ketjusta, pakasta, rattaasta ja rissoista on saatu kunnolla puhtaat ennen Rexonointia. Kestoikä per voitelukerta Rexillä on sinänsä kohtuullisen hyvä ja kestää vähän kastuakin, eikä kaikki ei liukene heti maastoon.
Tämä setti kiinnostaisi silti testata:
https://silca.cc/collections/pre-wax...himano-xtr-12s
Lian kerääntymistä Rexiä käytettäessä vähentää ylimääräisten öljyn pyyhintä ketjun pinnasta heti voitelun jälkeen, sekä pyyhintä joka lenkin jälkeen vaikka ei uutta öljyä lisäisikään.
^joo kyllähän ne puhtaana pysyy millä aineella vaan jos joka lenkin jälkeen putsaa :)
Mutta kyllä mun mielestä ja kokemuksien mukaan REX on parhaita ellei paras tuote ketjujen voiteluun.
Ajelin talven märät kelit Holmenkol LubeExtremellä, ja olin sen verran vaikuttunut että samalla linjalla jatkanut senkin jälkeen. Voitelee hyvin, kestää kosteutta eikä kerää likaa ketjuun. Aikaisemmin käyttänyt Squirtia ja Rexia, ja tämä on parempaa.
^^^Vaan ei pysy. Jos siis pyyhkii (ei pese) joka lenkin jälkeen. Esim ”Maaliviiva”n märkä öljy kerää silti kaikki oravaa pienemmät ketjuun, vaikka kuinka pyyhkisi ulkoa ”kuivaksi” ennen lenkkiä. Kärjistetysti. Siis varsinkin jos pöllyää eli on tosi kuivaa tai möhnä lentää eli on märkää.
Mä en pidä tarkkaa kirjaa voiteluväleistä, voitelen kun huomaan rohinan alkavan, kerran 1-2 viikossa (n. 200-300 km välein?) tai jos olen säätämössä jotain muuta huoltoa tekemässä.
Mutta sattumoisin viime kesän muutaman päivän gravel-lomalla panin merkille, että lähtövoitelu riitti koko reissulle, vajaa 600 kilometrin matkalle. Taisin olla vähän ällistynyt tuosta. Kotiin tullessa viimeisten tuntien aikana alkoi kitinä, mutta ajelinkin sateessa.
Mainittakkoon, että läträän Squirtilla, en säästele. On tuo vuosia kestänyt puolen litran pullo ollut riittoisa.. Nyt jo loppumaisillaan. Ja grävelillä koitan pysyä pölyisellä soralla ja välttelen assua parhaani mukaan. Maastureissa myös Squirt.
Rexiä ja Holmenkolin Extremeä myös käyttänyt joissain pyörissä jotkut ketjut ja mainioita ovat käytössäni nekin ja jatkossakin niilläkin voitelen.
Joo. Ajelin tuossa yhden lenkin flattop ketjulla minkä putsasin squirtista ja laitoin rexiä tilalle. Oli heti paljon hiljaisempi, joten ilmeisesti tuo ketju ja squirt ei vain kuulu samaan kokoonpanoon. Nyt olen ajellut gravelia vanhalla crossarilla missä normi sramin force 1*11 ja tuo normiketju squirtattuna on pysynyt hiljaisena ja smoothina pari lenkkiä.
Eilen testasin Muc-Offin Nanotube lubea. Pari kierrosta laitoin ja ennen lenkkiä pyyhin ylimääräisiä pois, taisi lähteä ilmeisesti vähän enemmänkin kuin ainakin pienemmillä välityksillä tuntui ketju heräävän ääneen tai sitten tuo ei vaan ole ketjua hiljentävä ketjurasva. Seuraavaksi siirtyminen takaisin Rexiin.
Itse keinun sramin flattopketjun kanssa juurikin rexin (black diamond) ja squirtin välillä. Nyt vuorossa rex. En usko että squirt on tippunut lopullisesti pelistä. Flattopin äänisielunmaisema on hämmentävä. Veikkaan että smörja on siinä pitkälti sivuosassa. Välillä hiljaisuus palaa ilman selvää syytä ja katoaa yhtäkkiä samalla lailla. Itse olen muutaman lenkin sisällä siirtynyt squirtilla meluisasta rexillä hiljaiseen. Nyt rexin hiljainen vaihe näyttää olevan päättymässä. Ketjut tietysti nollattu välissä.
Dynamicilta tuli jo aiemmin keväällä Speed Potion -ketjuvaha ja nyt näyttää tuleen toinenkin uusi tuote: Slick Wax.
https://www.bike24.de/p1470925.html
https://dynamicbikecare.com/slick-wax/
https://cdn.bike24.net/i/mb/35/fb/bf...ont-994359.jpg
Eilen ei vähäisintäkään merkkiä kitinästä ja voitelun loppumisesta: 250 km, puolet soraa, kuiva keli, ketju YBN SLA110 ja Squirt. Vain vesipesua puhtaalla vedellä ja pyyhkäisy rätillä ajojen jälkeen ja tippa kuhunkin niveleen.
---------------------------------------------------------
Edellinen pullo Squirtiä taisi olla jotenkin virheellistä erää, sillä se ei oikein voidellut. Lisäksi se hylkii tällä uudemmalla pullolla voideltua ketjua.
Internjetissä tuli vastaan vertailu noista uusista ketjuöljyistä:
https://www.2moso.com/nieuws/het-ver...-en-slick-wax/
Alkukielisenä hiukan hankalaa luettavaa, mutta kääntäjällä tuon saa englanniksi.
^Oisko loppunut, kun oli muistaakseni joku rajoitettu erä tai joku muu maininta.
Holmenkollenin tuota extremeä nyt käyttänyt ainaan pari vuotta ja tyytyväinen olen ollut. Aikasemmin tilasin bike24, mutta nyt viimeisin tuli mcarbonilta satulan kanssa.
Tuolta löytyy. https://ski-wax.fi/holmenkol-lubeext...id-50ml-22417/
Postikulut näyttäisi olevan 3€.
Holmenkol Extreme Lubea en löytänyt valmistajan sivuiltakaan - liekö jokin (koronataustainen) toimitusongelma tässäkin takana?
Jos puhumme Domestiquesta, kun puhumme Rexistä, niin minun on ihan pakko kertoa että omassa maantie- ja siistissä gravelkäytössä se vaikuttaa kestävän hyvin pitkälle sen minkä valmistaja lupaakin - eli selvästi ja jopa ylivoimaisesti pitempään kuin Holmenkol tai Squirt.
Vahvana plussana mainitsisin vielä sen että Domestiqueen siirryttyäni en ole sadelenkeillä - joille en toki varsinaisesti lähdekään, mutta eihän niitä voi oikein välttääkin jos ei halua ajamisiaan ennusteiden mukaan rajoittaa - joutunut kuuntelemaan kitisevää ketjua. Tai siis kitinää olen kuunnellut, mutten omastani lähtöisin olevaa...
PS Rex Bicycle Wash on myös peukutuksen ansaitsevaa ja voin täydellä sydämellä antaa sille "Firlefanzin suosittelema" -leiman! Muc Offin vaaleanpunainen jää mielestäni selvästi kakkoseksi - vaikkei antaisi kotimaisuudelle tippaakaan painoarvoa.
No niimpä onkin. Viroon, Latviaan ja Liettuaan 3€. Tulee turhan kalliiksi yhtä pulloa Suomeen tuolla hinnalla tilata.
Kuljetuskustannukset:
- For Viroon, Latviaan, ja Liettuaan – kuljetuskustannus 3 €, 200 € ylittävät tilaukset ilmaiseksi.
- Suomeen, Saksaan, Puolaan ja Ruotsiin – kuljetuskustannus 10 €, 200 € ylittävät tilaukset ilmaiseksi.
Kuittien perusteella Holmenkol Extreme Lube oli jo 2020 hävityshinnoilla myynnissä Saksan kaupoissa. Ei tullut ostettua tarpeeksi.
Sisäpiirin tietona voin tänne jo paljastaa, että Rex Domestique on todettu Zero Friction Cyclingin testeissä voitelukyvyltään huippuhyväksi ja erittäin pitkäkestoiseksi sekä kuivaa maantiajoa simuloivassa single application -testissä että sora / mtb / cx testissä. Erityistä Domestiquelle on ollut sen palautumiskyky kontaminaation levittämisen jälkeen, eli toisin sanoen paska ei jää ketjun sisään kuluttamaan sitä. Domestique on ollut voitelukyvyltään samaa luokkaa Absolute Black Graphene Luben kanssa, jättäen muut markkinoiden parhaat tuotteet taakseen. Black Diamondin testit ovat vasta alkamassa...
ZFC:n testeissä mitataan ketjun kulumista wattien sijasta. Eli toisin sanoen Domestiquella voidellessa ketju kestää kolminkertaisen määrän ajokilometrejä esim. Ufo Drip V2 verrattuna, ennen kun se venyy 0,1% rajaan asti. 1000km maantietä yhdellä voitelulla on siis todistetusti realismia.
https://i.imgur.com/Aa7avSJ.jpg
Olen nyt jonkin aikaa käyttänyt Rexin Domestiqueta ja en tiedä mitä olen tehnyt väärin. Olen annostellut maantiepyörän ketjuihin ohjeiden mukaan, puhdas ketju ja tippa/linkki ja perään sormella tasoittelu sekä sen jälkeen vielä toinen kerros ja ylimääräiset pyyhkinyt pois. Lenkin jälkeen ketju rahisee kuitenkin selvästi ja sormella kun pyyhin ketjun pintaa niin sormeen jää hienoa hiekkaa tai jotain epähienoutta. Rexinhän pitäisi hylkiä likaa mutta ketjut jää kyllä rahisemaan siinä määrin että kejut joutuu puhdistamaan aika usein vai pitäisikö pelkästään lisätä Rexi ja odottaa että aine hoitaa puhdistuksen jos kerran hylkivää on.
^Ja onko annettu kuivua ennen käyttöä?
Oli putsattu tehdasrasrasvoista ja ketjut oli voideltu Rexillä vuorokausi ennen ajoa eli vähintäänkin riittävästi on ollut aikaa vetäytyä ketjuun. Ennen lenkkiä pyyhitty ylimääräiset pois. Rexin sivulla sanotaan että paras voiteluteho saavutetaan 3-4 voitelukerran jälkeen kun Rex on syrjäyttänyt vanhat voiteluaineet. Ehkäpä pitää vielä malttaa hetki. Seuraavan kerran kun pesen ketjut niin yritän laittaa Rexiä vähemmän jos lopputulos olisi vähän enemmän toivotunlainen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ole onnellinen ettei sinulta kysytty sitäkin että muistitko varmasti ravistaa pulloa:rolleyes:
Muuten: jos muisti ei jälleen kerran petä, niin kun Domestique tuotiin markkinoille haluttiin ilmeisestikin korostaa sitä että se ei sisällä liuotinaineita vaan on täyttä ainetta koko pieni pullo ja siksi riittoisampaa kuin muut tavanomaiset tai vahapohjaiset voiteluaineet. Käyttöohjeessa oikein sanottiin että ajamaan voi lähteä vaikka heti, "ei muuta kuin kovaa ajoa".
No, en ole kuitenkaan lähtenyt ajamaan edes samana päivänä. En ole myöskään vesi- tai puhdistusainepessyt ketjuja käyttökertojen välillä vaan ainoastaan pyyhkinyt ne rätillä. Sellaiseen parafiinissa keittäjien hienouteen että ketjua voi lenkin jälkeen kosketella likaamatta sormiaan en tietenkään ole päässyt, mutta ketjut eivät ole väännellessä tai pyöritellessä rahisseet. Tämä pätee sekä kuiviin gravel- että osin märkiin asfalttilenkkeihinkin.
Pulloa on aina ravisteltu. Täytyypi katsoa vielä eturattaat ja varmistaa ettei niihin ole mitään likaa tarttunut ennen kun syytän enempää ketjua rahinan aiheuttajaksi.
Laitoin vanhaan katkaistuun juomapulloon pinelineä jonka laitoin pullotelineeseen. Takakiekko pois ja pensselillä sivelin ketjuihin ja rattaisiin pinelineä jotakuinkin kanisteriväkevyydellä pariinkin otteeseen. Ennen ensimmäsitä lenkkiä voitelun jälkeen ei ollut rahinoita vaan vasta lenkin jälkeen.
edit. ei tietenkään ole mahdottomuus etteikö syyllinen olisi meidän pihalle juuri levitetty kivituhka. Saattaa pöllyä lenkille lähdettäessä ketjuihin ja lenkiltä tullessa.
Täytyypi kokeilla seuraavan kerran väkevämpiä myrkkyjä ketjun puhdistukseen. Lähinnä olen yrittänyt luontoystävällisiä metodeja.
Asetoni / ksyleeni rättiin ja pinnalta pyyhkiminen on riittänyt liikojen tehdasrasvojen poistoon esim. Holmenkol Extremen tapauksessa.
Ei voi riittää. Milläs rullien välistä rasva poistuu tolla systeemillä? Asetoni/ksyleeni kyllä muuten varmaan toimii, mutta tarvii ne ketjut sinne upottaa.
Edit. Ultraääni pesuri olis varmaa kans kova. Sillä sais myös Rexit hyvin ketjuihin, tosin vaatisi vähän isomman pullon tavaraa
Laitoin ultraäänipesuriin ensin tärpättiä, kaksi kertaa pesu uusien tärpätin välillä. Sitten sinolilla kaksi kertaa. Tämä siis moltenspeedwaxin kanssa.