Vaseliinin suurimpia heikkouksia lienee se, että se ei ole kovinkaan kestävää ja tuhoaa lateksia. Yleensä sitä käytetään säämiskärasvana. :p Mutta olen lukenut niistäkin, jotka keittävät ketjujaan kynttilänpätkien kanssa.
Printable View
Vaseliinin suurimpia heikkouksia lienee se, että se ei ole kovinkaan kestävää ja tuhoaa lateksia. Yleensä sitä käytetään säämiskärasvana. :p Mutta olen lukenut niistäkin, jotka keittävät ketjujaan kynttilänpätkien kanssa.
Yllättävän kestävältä tuo vaikuttaa verrattuna aika moniin ketjuöljyihin, vedenkestokykykin on paljon parempi. En tiedä tekeekö lateksille jotakin, mutta eihän ne ketjut lateksia ole.
Lisäksi se imeytyy niin hyvin ketjuun, ettei vielä mikään ketjuöljy ole onnistunut niin vähän sotkemaan kuin tuo. Neopreenisuojakin haarukassa pysyi puhtaana ennenkuin levitettiin sepelit kelveille ja alkoi sieltä roiskua kaikenlaista.
Ainiin ja se hyväntuulen tuoja, koira on nukkunut jo 2 yötä putkeen. Toivottavasti alkaisi viimein olla kunnossa.
Tuo Vaseliinihan on "pure Petroleum jelly". Muistelen myös ainakin jonkun ketjuöljyn Pro Gold Xtreme Chain Luben tuoteselosteesta löytyvän Petroleum. Sekin on aika kestävää, vaikka sotkeekin enemmän.
Tuli vahvistus, sain vuokrattua Gran Canarialle juuri sellaisen pyörän, minkä halusin=)
Petroleum on suomeksi raakaöljy tai maaöljy ja se luonnollisestikin on monen öljytuotteen pohjana. Vaseliini on maaöljyn tislauksen sivutuote. Lateksin mainitsin siksi, ettei tulisi kellekään mieleen räplätä sen vaseliinin kanssa jos käsittelee samalla luonnonkumia.
^ pitipä tarkistaa että olen oikeassa topicissa..
Vaikka tässä on 3 viikkoa pakkolomaa ja siinä välissä 2 työpäivää - pitää ottaa ilo irti vapaista, muuten ei selviä.
Onhan tässä hyviä puolia:
* on päässyt lenkille ilman huolta miten jaksaa lenkin jälkeen mitään, ja tänään satanen meni jo kepeesti kun pari viikkoa sitten tuntui raskaalta.
* on myös päässyt kuvailemaan siihen aikaan kun haluaa
* tänään huomasin että pystyn kävelemään normaalisti rannalle ja takas ( jalkapöytä murtui jouluaattona 2014 ja oli tosi pitkään kipeä ja arka, ja joutui lintallaan käveleen, ja rannallekin 400m piti autoilla)
* äiteekin on jaksanut jo vähän kävellä ulkona - pitäisikin, mutta tarvii aloittaa todella pienestä.
* toki tuo punainen pirteä auto olohuoneen pöydällä piristää jokaista päivää..
Sunnuntaiksi olisi luvassa lumisadetta?
Aika hyvin paukkuja pelkäävän koiran kanssa meni UV, ainakin tähän asti, kun vielä 23.40 leikki lelullaan, eikä muistanut, että ulkona paukkuu. Telkkari on päällä ja lääkettä on saanut, mutta vain nimeksi, sen verran, että mieli rennompi vaikkei päälle näy.
Parempi olis tietty jos ei tarttis lääkettä antaa tänäänkään, mutta olispa meillä ihmisilläkin silleen, että vain kerran vuodessa tarvitaan joko tyynnyttävää (rauhottavia/alkoholia/mitä kaikkea ihmiset nyt käyttääkään) tai piristäviä (kahvia, kofeiinia muussa muodossa/muita stimulantteja tai kirkasvaloja) ja muuten oltas loppuvuosi tasaisen hyvällä mielellä ja pirteitä.
Hyvää Uutta Vuotta ja vieläkin parempaa PyöräilyVuotta kaikille!!!
Vuoden ensimmäinen lenkki ja jottei olisi tullut liiankin hyvälle tuulelle niin myös vuoden ensimmäinen flätti.
Uusi kirkasvalolamppuni. On se vaan hauska lisä pimeään vuodenaikaan ja toi on poikkeuksellisen hyvin muotoiltu. Se on Gigantin Beurer valaisin ja se näyttää ihan tabletilta, on samanmallinen ja tosi littana ja tukea saa säädettyä eri kohtiin. Eikä ollut pahanhintainenkaan verrattuna moniin muihin.
http://www.gigantti.fi/product/terve...irkasvalo-tl30
Maa oli valkoinen kun heräsin. Ja lisää tiputtelee lunta hiljalleen taivaalta[emoji1]
A design for life
Onneksi oli polvisuojat eilen päällä. Polvet olisi tosi kipeät jos ei olis. kyynärsuojat olisi myös saanut olla, mutta ei onneksi pahasti kolahtanut.
Kaksi muutaman vuoden ikäistä vipeltäjää jotka olivat päivällä "hoidossa" ja pyörittelivät tätä jantteria. On vaan nassikat mainioita on.
Piirtäminen. Uskomatonta, että oli jo vierähtänyt noin viiden vuoden tauko sillä saralla.
Käsi (=ranne) tuntuisi vähän paremmalta, kuin eilen. Kannatti pitää kylmäpakkausta, lastoitettua tukea ja sivellä voltarenia.
Sääennuste. Tai pikemminkin ajatus siitä että noin vähän kestävyysurheliupainotteista ulkoliikuntaa suosivan viikon edellä olisin vuosi sitten alkanut kiemurtelemaan tuskissani, mutta nyt tuo näyttää vain tilaisuudelta ottaa kevyesti (ja ehkä käydä vähän pyörittelemässä jalkoja trainerilla, jos sattuu huvittamaan).
PS Toisaalta kieltämättä myös ajatus siitä että toisin kuin vuosi sitten nyt on takana muutama tehokkaampikin intervallitreeni. Kun jotain menettää, jotain myös saa - tai jotenkin siihen suuntaan...
Tulipa eilen kaivettua varastosta taas vanha ja painava retkipyörä esiin, paikattua eturengas ja lähdettyä lenkille. 30km meni mukavasti, pienillä vaihteilla 17,4km/h. Tulipa oikein mukavan rauhallinen lenkki juuri oikeaan saumaan. Eikä pahasti tullut edes kylmä. Tää oli mun ensimmäinen talvikelilenkki. Nyt pitäs varmaan katsoa nastaa renkaisiin, kovin leveät ei mene jos aikoo lokarit pitää paikoillaan.
Viikonloppuna Hesarissa jonkun maantieketun kuvallinen 70-vuotisonnittelu. Tittelinä 'pyöräilijä' ja statuksena 'pyöräilee tuntemattomassa paikassa' tai jotain sinne päin. Hienoa nähdä tällaista keskittymistä oleelliseen niiden iänikuisten 'paukkuneuvos', 'maisteri', 'ministeri', toimitusjohtaja' pönötysten sijaan.
Joensuun sairaalan ortopedin luona piipahdin. Nyt vähän aikuisempi ja tuumas että solisluu on hyvällä luutumisasteella. Ai että tulin iloiseksi!
Halonhakkuukelpoinen vasta maaliskuulla mutta se ei oo ongelma, puuta piisaa. Nyt saan luvan kautta jo pyörälläkin ajaa kunhan en metsässä reuhaa, semmoista siistiä pappavauhtia jota ny olen ajanutkin itse asiassa jo vuosia. Ny sitten lääkärin määräyksestä!
Vähemmän iloiseksi tekee tää vaseliinin käyttö ketjuöljyn korvikkeena. Heretkää jo moisesta höpöhommasta. Vaseliinia tungetaan rasvaprässillä,joko käsikäyttöisellä tai sitten paineilmavehkeellä liukulaakereihin. Myös näihin Terun sanaan rullaluistinlaakereihin voi ja pitää tunkea, ne ei kaipaa kummoista prässiä.
Vapaapäivä, mukava vetotreeni koiran kanssa läskillä pakkasaamussa, siitä takkatulen lämpöön ja Yle Areenasta erätulilla ohjelmat pyörimään :)
^^ Kiva kuulla :)
Minut sai hyvälle tuulelle tänään Lux Helsinki. Hieno. Huutaa toista käyntiä.
tämä -> Raju käänne säässä – Suomeen virtaa lämmintä ilmaa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...149846693.html
Mahdollistaa taas ulkopyöräilyn :o .. (Ei trainerilenkkikään ihan mahdotonta ole, mutta ei oikeen oo mun laji) Huomisellekki luvassa -15 asteita päivällä, joten pyöräkamat lähtee mukaan vkl viettoon .. Huomenna piiiiiitkäää lenkkiä, jos tarkenee .. Ja pieni kutina on varpaissa että puetaan sillaa että tarkenee eikä ole ongelma viime päivien pakkasten jälkeen :p
Pari toiseen yksikköön siirtyvää työkaveria muisti lämpimällä halauksella ja Bushmills viskipullolla :cool:
^oliko jompikumpi "kaulahuivinainen"?
^Onko tämä nyt sellainen työpuoliso?
Minä kyllä muistan sen kaulahuivikeskustelun! Oli helmi! :D
Varaudu kuitenkin siihen, että sää et pääse tuosta "mulla on duunissa kaulahuivinainen" -leimasta eroon ikinä.