Kuinkas kovaa lenkkiä vetelet? Loppuuko välit kovissa nopeuksissa? Jos ei, niin pienempää eturatasta vaan, taikka tiukkaa treeniä. Puolessa vuodessa jalat osaa kehittyä jo niin paljon, että ei kannata mitään isompaa investointia harkita.
Printable View
Kuinkas kovaa lenkkiä vetelet? Loppuuko välit kovissa nopeuksissa? Jos ei, niin pienempää eturatasta vaan, taikka tiukkaa treeniä. Puolessa vuodessa jalat osaa kehittyä jo niin paljon, että ei kannata mitään isompaa investointia harkita.
Nyt on e13 28t direct mount tilattu. Tahkolla varmistui e13 42t:n toimimattomuus juuri siellä, missä eniten tarvittaisiin. Mudassa. Ja mudan jälkeisissä nousuissa. ;D
Julmetusti toi paukkuu ja hyppii jos voimansiirto on ryönässä. Ja jokainen tietää mitä se tekee rytmille.
Hyvinhän toi toki toimii jos on kuivaa ja puhdasta.
Eli palataan luotettavaan orkkis 11-36 pakkaan takana.
Pistä mieluummin eteen 30t ratas, ite ajoin tahkolla kolme kierrosta edessä 30t takana 11-36 ja hyvin riitti välitykset tiellä ja maastossa. tää on tietysti
henk. koht. juttu joo ja tekis mieli sano että onneks vaihdoin ennen tahkoo XT pois ja X9 tilalle ei ollu ongelmia vaikka vähän kuraa reitillä olikin :-)
Samu88:
Tuossa kun kattelin tuota Tahkon gps jälkeä, niin alkusiirtymän aikana Kinahmi 1:lle nopeus oli hieman alle 30 km/h, ja noihin kyllä päästäis tosiaan vielä pienemmällä eturattaallakin..
Star_trek:
Halvemmallahan tuolla tavalla selviäisiä. Ehkä jotenkin vain kiehtoo se alueen kasvattaminen, jospa joskus jaksais ajaa ne siirtymätkin kovaa. Toki siihen mennessä varmaan pyöräkin jo vaihtunut.
Niin eihän tolla välityksellä mattimeikäläinen kovaa pääse mutta tahkon eka kierros karvan alle 4h ja jos olis yhden kierroksen vaan ajanu olis voinu lähemmäs 3.5h päästä, 35km/h
huitoo meneen tiellä helposti ja väitän että ongelmia ja säätöö on vähemmän ku jos rupee takapakkaa laajentaan (tosin ei oo kokemusta) mutta jokainen tekee niin ku parhaaks näkee.
Tuli sellanen ongelma vaihtajan kanssa uudessa pyörässä, että ketju ei mene isoimmalla rattaalle(42t) ja pienimmälle ketju putoaa jo toiseksi pienemmältä, eli jää yksi napsu vivusta kääntämättä. Pakkaa siis laajennettu niin, että 11-36 pakasta otettu 17t pois ja 42t tilalle. Vaihtajan SRAM X7 Type 2.1.
Kattelin Stravasta, että olin Tahkolla ekalla kiekalla ajanut kinahmintien 33,9km/h keskarilla. No tossahan on alamäkeä, mutta kuitenkin aika hyvin 29" sinkulalle, jossa 34/18 välitys. Satasen kadenssilla noilla väleillä pääsee 26,5km/h. Ekat 17km oli keskari 26,5km/h eli satasen kadenssilla mentiin :) Ja ois ollu vielä vähän varaa kiristääkin, en nyt sentään kolmen kiekan matkalla ekaan kahteenkymppiin kaikkia paukkuja pistänyt... Ajoin ekan kiekan 3:40 ja kyllä alle 3:30 pääsee tollakin välityksellä.
30 -piikkinen edessä jä 11 takana, niin 29 maasturi menee samalla kadenssilla 38,3km/h.... Eli riittänee kaikille normijampoille... Ajaa Tahkolla alle 3h, jos vaan jalkaa riittää.
Oon miettinyt tuohon Spectraliin, jossa nyt 36/22 eturattaat, vaihtoa 1x10 systeemiin. Pyörä on ainoastaan tuollaisessa juurakko/ vauhdikas enduro tyylisessä käytössä. Eli mitään pitkiä siirtymiä en ajele. Ja jos ajan niin en kovin kovaa. Mikä olis sopiva eturieska? 32? Takapakka on 11-36 ja sitä ei ole hinkua vaihtaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ite laitoin 30t, samantyyppinen pyörä ja sama pakka mulla. Kun paukut loppuu reisistä ja kiipeämistä tiedossa niin tolla on hyvin pärjännyt, täpärillä tulee penkistä pyöritettyä ylämäet... Ei mulla siirtymillä mikään kiire oo.
Omassa 29" jäykkäperässä on 32:11-36, ja Tahkon El Grandella joutui monta penkistä pyörittäjää ohittamaan kun itse piti runtata putkelta ettei vauhti lopu. Toisin sanoen laittaisin ainakin pienemmän kuin 32, jos siirtymillä ei ole kiire. Siirtymien alamäkiä lukuun ottamatta aika harvoin on itsellä 32:11 käytössä, sen sijaan 32:13 on jo hyödyllinen.
Ok. Nyt tulee takuun piikkiin Sramin x1 kampisetti ja keskiö 32 rattaalla. Vaihdellaan jos tuntuu liian raskaalta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Joo, siinähän sen huomaa, ja oppii paremmin itse, mikä voisi sopia parhaiten. Itse en ehkä edellisestä viestistäni huolimatta vaihtaisi pienempään, kun siirtymillä tulee jonkun verran käytettyä tuota isompaakin päätä. Ylämäissä taas meinaa pito tai kuskin taidot loppua ennen välitystä. Olin harkinnut eteen 34 ja taakse 40 tai 42, jolloin molempiin päihin tulisi lisää, mutta ilmeisesti noista laajennusrattaista ei ainakaan varauksettoman positiivisia kokemuksia ole... Hintaakin tulee melko paljon, joten pitää varmaan ajella ainakin nykyinen pakka ensin loppuun.
Varauksettoman positiivinen kokemus ainakin mulla
Xt pakka 11-36
One Up components 42 ja 16
Shimanon xt ketju.
Xt tai x9 vaihtaja.
Nessun problema Tahkokaan mäissä ja mudissa.
Pääsee myöa 30kmh.
Mulla kans hyvät kokemukset 1*10. Sramin pakka 11-36, One Up laajennus 42 ja 16, sramin xo ketju ja x9 type2 vaihtaja. Toimii todella hyvin. Toisessa pyörässä sramin x1 1*11, josta paljon huonommat kokemukset. Tarkempi säädöistä, ei kestä liikaa ollenkaan vaan alkaa rutista saman tien. Kyllä minä ainakin voin suositella 1*10 laajennusta.
Mulla on myös positiiviset kokemukset lähes samasta setupista kuin Skillä. Poikkeuksena on, että mulla on SLX:n vaihtaja ja ketju. Edessä on RF NW 30t. Sopii heikkokuntoiselle kuskille läskiin tuo setuppi. Edellisellä lenkillä näyttää huiput olleen 49,5km/h ja muistaakseni poljin kokoajan lisää vauhtia tuohon asti.
Toiseen pyörään taidan kuitenkin laittaa 1x11 XT:n kunhan niitä alkaa saamaan.
Ilmeisesti toi mun e13 42t on vaan jaska. En kyllä ymmärrä mistä juontaa toi toimimattomuus oikeissa ajo-olosuhteissa. :seko:
Tahkon mudat viimeistään näytti ettei toi vaan toimi likaisena.
Sama talvella loskassa.
Puhtaana toimii kuin unelma.
One Upilta 16t mullakin, vaihtaja X0, pakka Sramin ja ketju myös.
Yksi sana: One Up!!!
Ketjun pituuden kun sain kohdilleen niin 42 hampainen laajennusratas on toiminut moitteetta X9 vaihtajan ja Sramin takapakan kanssa (pakka taisi olla 1050 11-36). Edessä 32 hampainen superstarin narrow/wide -ratas ja yllättäen sekin on toiminut moiteetta, vaikka on halpa.
Nyt jo jumalauta KMC, uuden vaihtajan asennus, tietty uudet ketjut eka paikalleen. No ei tuota *********** KMC:n missing linkkiä saa kiinni millään. Se toleranssi on niin pieni että huhhuh. Jos saan jollain ihmeellä ne pysymään toisissaan edes kiinni niin lukitus ei kyllä onnistu, lentää ketjujen päät vaan toisistaan kivasti vauhdilla irti. Onko mahdollista että on tehtaalla sattunut jonkin sortin valmistusvirhe vai onko tuo linkki vaan niin sairaan tiukka ettei sitä saa ilman (erikois)työkaluja kiinni? Turhauttaa kun olis kiva taas päästä ajamaankin, vaihtajakin pitäis laittaa yms. KMC x10-93 ketju kyseessä.
Edit: Joo, missing link meni roskiin, paras mitä sain sen paikalleen oli että toisen puolen linkki oli kiinni, toisen ei. Se meni jo niin löysäksi se toinen "reikä" että arvelin että viisainta luopua siitä. Taidan pysytellä sramin ketjuissa jatkossa. Ja taas pyörän kuntoon saattaminen viivästyy.. Minä väitän että se on liian kapea se missing link, ei voi olla muuta.
Itellä taas KMC ketjusta pelkkää hyvää sanomista. Varsinkin liittimestä, toimii...
Sunracen liitin toimii ainakin Sramin ketjuissa. On halpa ja lukkiutuu/aukeaa ihan näppivoimilla.
Ja kestää.
Ai niin talvella mulla on e13 42, ja se ei tosiaan toiminut yhtä hyvin kuin OneUp.
Ja kmc on tiukka ja se polkaistaan paikoilleen, eli kiinni, kun saat sen kohdilleen ensin.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Oisko ehdotuksia missä vika:
Käytössä RF N/W 30t eturatas, XT 785 kammet, Connexin 10sX ketju, XT 11-36 takapakka ja xt shadow + takavaihtaja. Eturatas oli ajossa jo viime kesänä, muilla ajettu ~100 kilsaa.
Vaihtaja toimii moitteettomasti ylös ja alas, rajottimet kohdillaan, b-tension ruuvi näyttäis olevan kohdillaan, MUTTA:
11t rattaalla ei pysty polkemaan edes sukkasillaan. Kaikki muu pelaa kuin unelma, mutta pienimmällä rattaalla polkiessa alkaa hyppimään. Penkkiin nostaessa ja kevyesti polkimia pyörittäessä tuntuu kammissa ihan s****nallinen jyrinä.
Ketjulinjakin näyttäisi silmämääräisesti olevan kohdillaan. Enemmän tulee taittoa tuonne 36:sen päähän, joten kaiken järjen mukaan ongelmat pitäisi olla siellä päässä. Voiko olla niin ihme ongelma ettei toi Wippermanin ketju vaan pelaa XT pakan kanssa vai häh?
Liian pitkä ketju?
Wippemannin pikaliitin väärin päin. "Tyyppivika" ja nähtävästi aika yleinen. Tuli myös opittua kantapään kautta että liittimen asennussuunnalla on väliä vaikkei sitä mainittu ohjeissa.
Joo, just se kohdilleen saanti siinä se ongelma olikin, kun napsautin sen kiinni, pitämällä renkaasta kiinni ja kopauttamalla poljinta, se ulompi linkki meni kiinni, sisempi puoli jäi irti. Kummallista. Täytyy käydä viikolla etsimässä uusia linkkejä ja yrittää uudestaan. Käykös siihen KMC:n ketjuun muiden firmojen linkit?
Ei oo.Lainaus:
Liian pitkä ketju?
Eipä ole ikinä käynyt mielessäkään, mutta pitää testata. Helpolla menis jos tuolla korjaantuuLainaus:
Wippemannin pikaliitin väärin päin. "Tyyppivika" ja nähtävästi aika yleinen. Tuli myös opittua kantapään kautta että liittimen asennussuunnalla on väliä vaikkei sitä mainittu ohjeissa.
Sepä se oli. Kiitti vinkistä. Kyllähän sen selvästi huomaa miten päin se pitää laittaa kun kattoo. Eipä vain ole ikinä tullut tiirailtua noin tarkkaan.Lainaus: