Toi Pickenflick on kyllä erittäin pähee CX-fillari, mutta siihenhän ei sitten saa kiinteitälokareita, joten hieman nihkeätä voi olla työmatkan ajo näissä Suomen keleissä.
Printable View
Joo, viikonloppuna näin taas livenä yhden Pickenflickin Reitti kakstonnisella (terveisiä vaan, jos foorumia luet!) ja pirun hienojahan ne on.
Ymmärsin, etteivät olisi kysyjällekään välttämättömät.Lainaus:
...siihenhän ei sitten saa kiinteitälokareita, joten hieman nihkeätä voi olla työmatkan ajo näissä Suomen keleissä.
Ja lokarithan saa aina asennettua enemmän tai vähemmän kiinteästi. Joskus vaatii virittelyä, mutta ei mennä nyt tässä siihen kun lokaritopicit ovat jo asiaa aiheesta täynnä.
Siinäpä olisi hyvää täkyä jollekulle
Joo, ei tässä tosiaan kannata ruveta tuosta asiasta liikaa vääntäämään. Tässä kuitenkin nyt haetaan ilmeisesti aika pitkälle aikavälille pyörää, niin ehkä sen speksaamiseen kannattaa käyttää hieman aikaa ja ajatusta. Tässä tuntuu nyt olevan kysyjällä kova kiire tilauksen kanssa, joten ajattalin mainita, että esim. tuohon muuten hyvää pyörään ei niitä kunnon pitkiä lokareita aivan helposti saa. Esimerkiksi hiilikuituhaarukkaan on ikävä porailla lokarin yläkiinnikettä jälkikäteen.
Kun vaatimuksissa lukee "Tarkoitus ajaa talven yli töihin myös ja kesällä pitempiä reissuja.", niin minulle tuo tarkoittaa ehdottomasti sitä, että oikeat lokarit pitää saada kunnolla kiinni ja rengastilaa pitää olla mahdollisimman paljon. Nämä molemmat ovat sellaisia ominaisuuksia, joita on vaikea saada pyörään jälkikäteen, joten asiat kannattaa selvittää ennalta ennen nopeaa tilausta.
Olen itse ajanut aivan liian monta kertaa selkä/jalat/perse märkänä -0C loskakelissä, joten nykyisin työmatkapyörässä on pakko olla lokari kiinni käytännössä aina. Tosin Oulussa saattaa olla vähän paremmat talven, kuin täällä Pirkanmaalla, joten ilman lokareita pääsee ehkä ajamaan pakkas kelissä vähän enemmän kuin täällä.
...ja sitten takaisin Gravel asiaan =)
Minä päädyin suunnilleen samoilla kriteereillä sonder Camino al Apex1 hydrauliset jarrut versioon. Toivottavasti on ihan hyvä.
Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla
Canyonin mahtuu vissiin 42mm talvirenkaat ilman lokareita ja omassa käytössä ollut 35mm nastarenkaat lokasuojilla jotka ovat riittäneet työmatkakäytössä ainakin etelä suomen talvessa. Uudessa paksussa lumessa ja vahvalla loskakelillä leveämmät renkaat ovat tarpeen mutta silloin voi siirtyä suoraan maasturiin tai siirtyä muulla välineellä.
Jos joku tuollaisesta Sequoiasta haaveilee ja haluaa käyttää sen kanssa myös lokareita sekä etuvaihtajaa, ei kannata tilata ainakaan Spessun omia Sequoialle tarkoitettu lokareita. Itsellä ei mahtunut 54 runkokoossa Shimano 105 etuvaihtaja toimimaan kunnolla koska osui takalokariin eikä kunnolla vaihtanut sen vuoksi isommalle rattaalle.
Kovasti tekisi mieli vaihtaa tuo Merida 500 pois ensi talveksi, koska takajarru on typerästi alakautta vedetty ja jäätyilee aina tasaisin väliajoin pakkasella. Voisi työmatkapyöräksi kartoittaa jotain gg-henkistä fillaria hydraulisilla levyillä. Tuleeko mieleen jotain valmiita pyöriä seuraavilla spekseillä:
- Hydrauliset levyt
- Lokarikiinnikkeet
- Tilaa noin 40mm renkaille
- Kivijalasta ostettavissa(tai ainakin koeajettavissa)
- Hintaluokka +/- 2000€(mielummin reilusti alle)
Kokeile ensin laittaa avoimen jarruvaijerin päälle haitarikumia. Itse viime talvena laitoin, mutta kokemuksia toimivuudesta ei ehtinyt kertyä. Toisaalta ei toimimattomuudestakaan.
Ja vaijeriin voiteeksi reilusti raakaa glykolia. Sekoittuu veteen, estäen jäätymisen.
Minulta laski muutan samantien arvostus nestejarruihin, kun reissuun lähdettäessä toisesta pyörästä puhkesi jarruputki. Letku on varmaankin hangannut etukoriin ja nyt jarrua ilmatessa se puhkesi lopullisesti. Kaikenlaista pskaa noi shimanonkin letkut ovat. Ei ole vaijerivetoisessa tuollaisia ongelmia. Onneksi tusahti nyt ilmauksen aikana, eikä lastin kanssa jossain alamäessä...
Edit: Tämä tai vastaava setti tulee kyllä olemaan tästä lähin omissa nestejarrullisissa pyörissäni.
https://www.merlincycles.com/hope-br...kit-44515.html
Spessun Sequoia. "Miinuksena" sisäleveydeltään 25mm vanteet, ei kovin kapoisia kumeja saa alle jos haluaisi. Ja elite-mallin väri saattaa aiheuttaa ongelmia joillekkin. Muuten kyllä tykkään ajotuntumasta näin täpäri/läski kuskina.
http://www.ridemore.fi/devinci-hatchet
Tossa Devincissä on paikat tavaratelineelle niin luulis siihen saavan lokaritkin kiinni.
Vaijerijarrut on spekseissä mutta siellä sivun reunassa kerrotaan että hydraulisillakin saa.
Astetta loivempi keula ja viitisen milliä pidempi takahaarukka eli tseinstei kun jossain muussa mitä just katselin.
Tiedä sitten miten paljon yhdellä asteella on merkitystä keulakulmassa varsinkin jos se etuhaarukan off set vai mikä lie käyryys se on muuttuu myös.
Menin sieltä mistä aita on matalin, kun tuli sopivasti XXL:n pyöräale kohdille. Karvan päälle 1200€ Meridan CX 600. Sram Apex 1x11 ja lokarikiinnikeet löytyy. Renkaille on hyvin tilaa ja runko varmaan aika samasta muotista, kuin tuo nykyinen Merida 500, joten tuttu ja turvallinen valinta.
Täysin sama runko, täysin sama etuhaarukka, täysin samat putkiosat, täysin sama satula? Erot vanteissa? Muita eroja (vaihde/jarrusarjan lisäksi)?
Jos myy vanhan pois, saa arviolta öö euroa jolloin uudelle pyörälle jää hinnaksi öö euroa. Tai jos pitää vanhan, on kakkospyörä ja kahdet keskenään vaihdettavat(?) kiekot, mistä hyödystä ja ilosta voisi ehkä ajatella vanhan pyörän myyntihinnan verran maksavansa. Päätös täytyy kuitenkin tehdä, suuntaan tai toiseen...
Et ole tuntenut kaipaavasi taaksekin läpiakselia? Lisäjarruista ei ole ollut kiusaa (vai onko niitä enää 600:n Apex 1:ssä?) Ovatko painavat kiekot niin ikäviä ajaa kuin uudet kiekot ostaneet jaksavat usein korostaa? Onko Meridassa muuten jotain moitittavaa tai jotain mitä siinä haluaisi olevan?
^ En ole kaivannut taakse läpiakselia, ylimääräisiä kahvoja ei ole, en osaa moittia kiekkoja, sopivalla kelillä on takavaihtajan vaijeri jäätynyt, mutta glykoolivoitelu auttaa.
Toisia kiekkoja olen vähän miettinyt nastarenkaille, ja välitykset piisaa ja on hyvät cycloiluun, mutta slikseillä voisi loppua maantiellä.
Vanha Merida 500 menee myyntiin, koska löytyy hiekkalenkkikäyttöön BMC:n CX01. Vanhasta lisäjarrukahvat on poistettu(uudessa niitä ei taida olla), stemmi/tanko/satula/tolppa vaihdettu(nämä samat vaihtuu myös uuteen). Orkkiskiekot on ollut käytössä talvella(siihen ihan ok) ja kesällä alla on Mavic Ksyriumit. Otin tuon uuden Meridan yhden koon pienemmällä rungolla, kun kellun pituuteni puolesta juuri siinä 50-52 runkojen välillä ja tuo vanha on 52, joten nyt kokeilen tuntuuko 50 runko paremmalta. Läpiakselia en ole kaivannut taakse, kun en on ole ikinä takaläpiakselicrossarilla ajanut, niin en tiedä onko tuntumassa eroa. En ikinä oikein pitänyt tuosta vaalean sinisestä väristä ja tuo uusi on mielestäni paremman värinen, mutta suurin syy päivitykseen on kuitenkin 1x11 voimansiirto ja nestejarrut.
Eka kertaa kuulen että hankaus olisi kuluttanut letkun puhki. Itselläni maasturissa letku hankaa koko ajan keulan yläkruunuun, mutta letkussa ei ole minkäänlaista kulumaa, mutta siinä keulassa on jo aikamoinen lovi.
Mutta on totta että jarruletkut vaatii tarkkailua huollon yhteydessä niin kuin muutkin pyörän osat.
Tuli pari päivää sitten tuo sonder Camino al Apex1 hydrauliset jarrut versio.
Toimitus oli nopea vaikka vähä sähläystä kun heillä ei toiminut netin kautta osto, vaan sähköposti rumban kautta. Ma pyörän ostin ja viikon päästä ke sain.
Itse pyörä tuntuu että on tehty Aika fiksusti. Love mud osat taitaa olla jotain kiinakamaa + oma brändi, mutta aika laadukkaita. Vannesetti on suht kevyet (netin mukaan 1970g) ja tubeless ready. Hätäseen yritin laittaa tubeless mutta vanteen saumasta vuosi niin pahasti että pitää hankkia paremmat teipit.
Joku kämmi oli käyny ja ehkä, kun etujarru ei ota kunnolla. Epäilen että on vähän vuotanut. Sain kuntoon mutta jarruteho on tosi paljon huonompi kuin takan. Pitää putsata ja ajaa sisään kunnolla.
Ajoasento on kiva läskimaailmasta tulleelle. Ei ole osu kenkä eturenkaaseen joka on plussaa.
Yllätyin miten kiva oli ajaa pyörällä hiekkateitä ja polkuja.
Tanko on hyvän tuntuinen.
Huonoja puolia:
Ostin kalliimman koko hiilikuitukeulan kun alkuperäisiä ei ollu ja halusin pyörän lomille ajoon. No huonommassa keulassa olisi lokarin kiinnityspaikat mutta tässä ei.
Keula on kevyt mutta peräpää tuntuu tosi painavalle, johtunee varmaan tosta 11-42 pakasta joka painaa 560g.
Lasku tuli puntina niin meni enemmän rahaa kun ajattelin. Hintaa about 1340e
Ensi vaikutelma on kyl ollu hyvä ja voin suositella pyörää. Hyvää asiakaspalvelua oli.
Katsoo sitten jos niitä läpiakseleita joskus alkaa kaipaamaan. https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...63d5b0e9f7.jpg
Ritcheyn Swisscrossista tuli nyt jonkinlainen grävelpyörä saatuaan alle 35mm Panaracer Gravelkingit. Pientä totuttelua vaatii Challengen krossikumien jälkeen mutta tykkään.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/w...4864/imagejpeg
No niin. Ensimmäinen koeajo takana. On hyvä. Itse asiassa aivan halvatun hyvä. IsoSpeed tai Future Shock voivat ehkä olla parempia mutta hitto. Reilulla satkulla pari senttiä ihan oikeasti toimivaa joustoa - ja ainakin minulle se muuttaa asioita isosti.
Tai no, pyörän paino nousi 135 grammaa. Itken joen.
En huomannut mitään ei-toivottua liikettä, mutta en nyt mikään himorunttaaja olekaan. Tuon joustoahan pystyy säätämään vaihtelemalla eri elastomeereja. Tukevaa tekoa tuo on muutenkin että en hirveästi usko kestävyysongelmia tulevan.
Jos kysyn tässä topikissa, CX500 Meridaan pitäs saada hyvät polkimet. onko suosituksia mitkä on hyvät metalliset ja talvella toimivat? maastopyörän polkimet on ehkä liian massiiviset?
Otin L koon ja olen 182cm ja 86cm inseam. Aika hyvin pitää paikkansa nuo koko ehdotukset.
Olen ostamassa myös Meridan cycloa. Mikä olisi sopiva koko 185/87-mittaiselle? Meridan laskuri näyttää kooksi 58cm ja XXL:n taulukko 57-60cm. Kyseessä on ensimmäinen kippurasarvinen pyörä, joten tarvitsen apua. Vaihtoehtoina olisivat 56cm ja 59cm runkokoot, mutta käsittääkseni pykälän pienempi olisi turvallisempi valinta?
Katsoin pyörän mittoja ja minusta hitusen keskikokoa isompi riittäisi, koko 54 siinä rungon vaakamitta 555 ja keula 160 mm, varo ostamasta liian isoa!