Sehän oli 58 mm DT X1900 kiekon päälle laitettuna.
Printable View
vähän renkaiden kestävyyksistä..miten on kestääkö esim maxxis rekon race 29x2,35 kaldoaivi ultra trailin rasitukset vai onko parempi valita suosiolla jämäkämpi rengas
Onko kellään ollut Race Kingin kanssa ongelmia? Mulla hajosi renkaasta runko ja alkoi hinkata takahaarukkaan. Uusi tulee kyllä kyselemättä takuuseen, mutta arvokkaan renkaan kanssa tällaisia huolia ei saisi olla.
Ei ongelmia, kun pitää tarpeeksi painetta.
Kuinkas paljon tuollaisissa ootte pitäneet painetta. Sain haltuuni tuollaiset 29x2.2 kisakunkut ja heitin ne nyt jäykkäperän alle kokeeksi. Härskin näköinen tuollainen Laufey miltei sileillä ja kaposilla kumeilla :D
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
Jos ei jaksa kokeilemalla hakea itselle sopivia paineita, niin tuossa hyvä työkalu. Osuu ainakin omalla perstuntumalla lähelle omia käyttämiä paineita.
Tossa toinen kattava vertailulaskuri
https://www.schwalbe.com/en/pressureprof/
Koitin samoilla parametreilla noita laskureita niin SRAM laskuri antoi 1.3bar ja schwalbe 1.8bar.
SRAM oli "oikeassa" tässä tapauksessa.
Nyt kun tuli puheeksi niin molempia olen testaillut. Sramin laskuri antaa aika lähelle sellaisia paineita mitä on muutenkin tullut käytettyä. Laitoin nyt 1,5/1,6 bar.
Kävin eilen illalla heittämässä 1½h pk-gravel lenkin Laufeyllä ja 2bar pumpatuilla racekingeillä. Olipahan vauhdikasta ja leppoisaa menoa enskakumeihin verrattuna. Edellinen lenkki 9,5 km/h keskisykkeellä 145, nyt 16 km/h keskisykkeellä 125 :rolleyes: Oli eri pyörä, eri kumit ja täysin eri polut, mutta hämmästyttävän helposti noilla kulkee.
Eteen kaipaisin kyllä isompaa reunanappulaa satunnaiseenkin plkuajoon, mutta nuo toimii paljon paremmin kuin oletin. Varmaan joku Barzo + Mezcal vähän pulleampana sopisi tuon pyörän luonteeseen paremmin, jos siis hc-jäykkäperää haluaa väärinkäyttää xc-gravel-työmatka -kulkineena :p
Crossking 2,3" kanssa vähän rouheempi ku Raceking, mutta silti kevyt liikkumaan.
Srami oli itselle uusi tuttavuus. Pitää näköjään testata omilla kumeilla ja muilla tiedoilla vähän lisää. Mulle Schwalbe on antanut paineet jotka aika hyvin toimii ja pitää (maastossa) mutta takavanne on kyllä kovimmassa alamäkeen suuntautuneesta ajossa saanut kivikossa osumaa. Silti en painetta ole valmis paljoa nostamaan koska sen havaitsee heti ajotuntumassa.
Edit. Samaa suunnilleen näyttävät alamäkiajoon. Schwalbe sanoo taakse 1.5-1.7 riippuen valitsenko olevani pro vai advanced kuski. Pro:lle korkeampi. Sram sanoo 1.7. Olen käyttänyt 1.7-1.8 barin painetta. Sillä saattaa saada silloin tällöin iskuja läpi mutta ajotuntuman kannalta haluaisin käyttää 1.6 painetta. Sillä hajosi kuitenkin liian usein kalusto. Vahingoilta säästyisi kokonaan luultavasti vasta 1.9-2.0 barilla.
Edit2. Trailiajoon trailipyörällä näyttää mulle myös hyvin samanlaista keskenään . Schwalbe 0.1 baria pienempää ja molemmat ihan ok omiin kokemuksiin. Edessä voi kyllä laskea vielä vähän painetta märällä, koska eturengasta tai vannetta en ole saanut koskaan rikki. Tuo 0.2 barin suositeltu ero etu- ja takarenkaan välillä on toki yleinen normaali mutta siitä voi mielestäni vähän joustaa. Kun eturenkaani trailipyörässä on myös aavistuksen takarengasta vahvempi rakenteeltaankin luultavasti. Eikä olla lähelläkään kyljen alta taittumisen riskiä (mitä taas alamäkiajossa pitää bermikutkissa huomioida).
Edit3. Jos yritän haarukoida asfaltti- ja hiekkatieajoon (valitsin sramilta gravel) takajäykälle xc-pyörälleni painetta 2.2 leveille pikkunappulaisille rullaaville renkailleni, niin ehkä aika pientä painetta sram ehdottaa. 1.8 /1.9 baria. Tuo ajomukavuutta mutta rullaavuus olisi ainakin asfaltilla ja sileällä hiekkatiellä kyllä parempi Schwalben antamalla 2.3/2.5 barin lukemilla.
Mara kisoihin renkaita.
Ehdin jo tilaamaan 2.35" super ground racing ralphit, mutta eteen olisi näemmä ollut 2.35" racing ray vaihtoehtona.
Onko tuollainen racing ray nyt jollain tapaa parempi edessä, vai mennäänkö noilla ralpheilla molemmissa päissä?
Vähä tiiviimmältähän tuo keskikohta rayssa näyttää.
XCO:hon vois olla iloa, mutta sanoisin, että marakisoissa ei juurikaan. RR:t toimii hyvin. Sasiks mitattua mulle, että mikä on noitten leveys ”lättynä” nykyään? Mulla on vaan jotain ikivanhoja RR:iä varaston perukoilla. Kiinnostaa kokoero 2,35” Ikoniin.
Tosin vanhan RR:n perusteella en ottaisi kantaa tähän uuteen, kun rengas on muuttunut täysin. Vanha RR toimi kyllä hyvin molemmissa päissä, mutta tää uusi on suunniteltu enemmän takarenkaaksi Racing Ray:n parina.
Oon kyllä ajanut nykykuviolla mm. Korson maran muistaakseni. Mutta nyt, kun en ole ajanut kisaa, oon tykännyt isompana Ikonista, vaikka se rullaa huonommin ja jäljellä olevat RR:t on vanhemmalla rungolla olevia.
Pyörä mulla tosin täysjäykkä, joten se voinee aiheuttaa mielipide-eroja rengasvalintojen suhteen täpäriin verratuna, mutta ehkä ennemmin niin päin, että täysjäykkä kaipaisi pitävämpää rengasta, koska pidon menettäminen on täysjäykän kanssa aina potentiaalisempi ongelma kuin täysjouston kanssa.
Racing Raystä mulla ei ole kokemusta, mutta kuvio näyttää samantyyliseltä kuin oli jossain vanhemmassa Schwalben harvanappulaisemmassa kisakumissa ja sekin rullasi RR:iin verrattuna huonohkosti pururatapohjalla ja muilla pehmeämmillä alustoilla, joita marakisoissa tyypillisesti on. RR:n kuvio on hyvä, kun se ei kaivaudu pehmeään alustaan, mutta pitää (imo) riittävän hyvin.
Koko kiinnostaa vaimon pyörää varten pyöräsuunnistuskisoja ja mtb-rogainingeja ajatellen, kun siinä on tila takana vähän rajallinen.
Jep. Peruin tilauksen. Nyt voi speksata vapaasti.
Tsiisus mitä touhua. Ruskeana saa vain speed gripiä. Brr mukaan hitaampi, mutta onko oikeassa ajossa pitoa enemmän? Speedissä 100gr vähemmän painoa.
Contin kanssa olisi helpompaa, mutta jotenkin tekee mieli leveämpää rengasta. Scwalbe ehkä toimisi paremmin myös Sipoonkorvessa ja keskuspuistossa...
Ok. Tuosta sai käsityksen, että vanhoja renkaita vain käytössä. Minä olen ajellut viime ajat Ikonilla takana ja edessä on ollut vanhan mallin Forekasteri, joka on noin rullaavaksi kumiksi yllättävän toimiva myös kostealla ja mudassa. Ei se toki mikään traili- tai enskakumi ole, kun liimakumimiehet tulee kohta huutamaan, että ei se mitään pidä.
Nyt niitä saa. Eli tätä Schurterin kumia (no, on tuota muillakin tiimeillä käytössä). Maxxis Aspen ST 2,4" 170TPI
Joo, ei pidä ja kyljetkään ei varmaan kestä kuin kevyttä silitystä silkkihansikkaalla.. Mutta laitoin nyt tänne, kun XC-kumi kuitenkin on kyseessä.
Niin se on vähän näiden maastokumien kanssa, että BRR:n rumputestit ei hirveästi kerro, että mikä oikeasti toimii suomimaastoissa. Aika moni kotimainen ajomies on näyttänyt Vittorian Mezcaleitakin käyttävän, vaikka paperilla on vähän painavahko kumi. Se toisaalta sitten niin, että onko se 500g pierunkuori kuinka paljon nopeampi kun pienestä kivihipaisusta on litkut kankaalla...
Oman ajotavan ja maastojen suhteenhan nuo pitää speksata. Mää tiedän, että mun on turha laittaa mitään keveintä ja kylkisuojaamatonta pierunkuorta alle kun se on hetkessä paskana.
Sellainen huomio vielä, että mun pyörähän on siis myös museogeolla varustettu, joten eturenkaalle tulee enemmän painoa luonnostaan ja se toimii tosi hyvin sekä RR/RR- ja Ikon/Ikon-yhdistelmillä jopa lumikeleillä talvella. Loivakeulaisempi pyörä saattaa hyvinkin kaivata eteen karkeampaa kuviota ja isompaa nappulaa.
Mutta noin periaatteessa mun mielestä marakisoihin aina niin rullaava rengas kuin rata, keli, pyörä ja kuskin taidot sallii. Kaikki turha käyttämättä jätetty reservi kuvioissa ei tee muuta kuin hidastaa.
Loivakeulaista pyörää pitää ajaakin vähän eri tavalla ja jo jyrkkä satulakulma sitten ohjaa siihen.
Mutta joo noinhan se on, että rullaavin kumi mitä omat ajotaidot, reitti ja keli sallii. Johonkin Saariselän Stagesille ei kannata kovin keveillä renkailla lähteä. Sen verran teräviä on seudun kivet, mutta jossain kuivassa kangaspolkumarassa toimii taas oikein hyvin vaikka keveimmät Thunder Burtit.
Noin oletan olevan maasto vs rumpu, mutta mä nyt ajan paljon hiekkaa ja assuakin tuolla maasturilla. Nyt alla on maxxiksen rekon racet ja noi on kyllä oikeasti hitaat renkaat assulla, vaikka varmaan maastossa ihan asialliset.
Tuo scwalben uusi super ground on varmaan suht pätevä valinta yleisrenkaaksi? Painoa aika rajusti, eli ei varmaan tartte kylkien kanssa pelätä omilla ajoilla.
https://off.road.cc/content/review/t...e-review-13481
Tsekkaa noi Mezcalit.
Schwalben tuoreemmista renkaista ei ole hirveästi muuta kokemusta kuin fatissa Jumbo Jim ja siinäkin speedgrippi tuntuu vähän tahmealta vanhempiin versioihin nähden.
Sulla on vissiin Dual Compoundilla ne Rekon Racet?
Mulla oli vähän aikaa 3C MaxxSpeed Rekon Race takarenkaana eikä sitä kyllä voinut tahmeaksi sanoa. Moista ei kyllä taida olla enää saatavilla.
Mun mielestä taas jopa MaxxSpeed rullaa selvästi huonommin kuin Schwalben Speed Grip saatika sitten Vittorian seokset. Maxxis ei vaan osaa tehdä samalla tapaa rullaavaa seosta? Super Ground ei ole seos vaan runkorakenne. Addix seokset ei kai juuri muuttuneet uusien ankkurirunkojen myötä?
Olen ajanut Racing Ralph / Ray combolla uudella kuviolla ja en ottaisi Ralphia eteen. Sivuttaispito on aika onneton.
Tästä muistuikin mieleen, että luovuin RR:stä, kun näissä uusissa painoa upgreidattiin ja kokoa downgreidattiin. BRR:nkin mukaan uusi 2,25-tuumainen on kooltaan lähellä vanhaa 2,1-tuumaista. Uuden 2,35” RR:n ja 2,2” Contin välillä ei välttämättä ole niin paljoa kokoeroa kuin mitä nimelliskoon perusteella luulisi. Mulla on vanhoja joitain kappaleita jäljellä, joten jos jollain on uusi irrallaan, niin olisi kiva verrata littanaleveyttä.
Noin yleisesti ottaen, jos puhutaan normiharrastajista (kuten minä) ja tavoitteena on ajaa tyypillinen suomalainen marareitti mahdollisimman omaa kovaa, niin mä väittäisin, että suurin osa selviytyisi reitistä nopeammin valitsemalla vähän sileämmät renkaat kuin, mitä intuitio sanoo. Pehmeällä hiekka-alustalla ja pururadalla korkeat ja harvat nappulat jarruttaa todella paljon. Cyclocrossiakin ajetaan hiekkaradoilla viilakuviolla juuri tuosta syystä ja cyclocrossissa kaarrepidolla on paljon isompi merkitys kuin tyypillisellä marareitillä. Esimerkiksi Korsossa jopa Thunder Burt 2,35” saattaisi olla ihan oivallinen ainakin kuivalla kelillä.