Tunnustan tottakai että viimevuosina on oikee maastoajo ollut hieman tauolla.
Printable View
Tunnustan tottakai että viimevuosina on oikee maastoajo ollut hieman tauolla.
Tuo oli lähinnä tieliikennekäytön kontekstissa.
Maastossa mulla on sama Lupine SL AX tangossa ja kypärässä Lupine Piko.
SL AX hajavalo valaisee myös oksat mukavasti, mutta ne mitä saattaa siltä jäädä valaisematta tulee sitten Pikon valaisemiksi.
Hyvin harvoin tulee maastossa niin pimeää pätkää vastaan, että tarvitsisi vääntää kumpaakaan lamppua täysille. Joissain vauhdikkaammissa alamäissä ehkä, mutta ei niissäkään, jos on lunta maassa.
Toistaiseksi on kypärässä ollut Lumonite Compass. Kun sais vasemman polven ja olkapään ynnä muunkin kunnon paremmalle tolalla niin sitten pitää Piko asentaa kypärään. Toisaalta Compass on aika tehokas
Kaikkea hyvää artic bikerin polvelle ja olkapäälle ;)
Kiitoksia.
Jaahas, se olisi taas ilmeisesti uuden kypärälampun hankinta edessä...
Magicshinen Monteer 8000 alkoi temppuilemaan, vika vaikuttaisi olevan oikosulkuun menevässä johdossa akun liittimen tuntumassa. Jo toinen yksilö kyseessä, joka teki samalla tavalla.
Jotain vastaavaa (mutta kestävämpää) pitäisi löytää tilalle. En tiedä, että olisiko uudempi v2 -malli jo parannettu tuon suhteen. Valotehoon olen ollut tyytyväinen. Jos olisi kestävämpi kampe, ajelisin ihan tyytyväisenä sen kanssa.
Vaatimuksena olisi valotehon suhteen, että luokkaa 3000 luumenia olisi käytössä vähintään 3 tunnin ajan. Akkukapasiteettina se taitaa karkeasti tarkoittaa, että sitä olisi vähintään 70 Wh.
Lupinen malleista tuo tarkoittaa jo kalliimpaa päätä. Niissä muun laadun lisäksi hyvää olisi tuo valotehon säädettävyys lenkin pituuden perusteella. Akkuliivejä ei taida olla, siitä tulee puolestaan miinusta. No, MS akun olen viritellyt kameravaljaisiin, kai se Lupinenkin akku siinä menisi.
Lumoniten Compass R on ollut tallilamppuna ja oli alkuun pyöräillessäkin käytössä. Se on toiminut kyllä vuosia luotettavasti, mutta aika onnetonhan se on valotehon ja paloajan osalta metsärymistelyyn. Mutta nythän se oli taas tilapäisesti viriteltävä käyttöön, koska se toimii.
Samalta merkiltä löytyisikin Leader ja Navigator 2, jotka osuisivat hinnassa Lupinen alapuolelle. Mutta sitten akut ovat kuitenkin Lupinea kalliimmat, jos niitä joutuu myöhemmin uusimaan.
Mitäs mieltä raati on, minkä hankinta voisi olla vähinten järjetöntä?
Onko muita vaihtoehtoja?
Tälleen lupine-kauppiaana myyn mieluiten Pikoa, jossa akun saa kypärään kiinni, eikä tarvitse sen johdon kanssa kikkailla. Ajan yleensä puolella teholla, joka aika hyvin riittää meikäläisen höntsäilyyn. Silloin tuo akku kestää reilu pari tuntia, ja yleensä mulla on vara-akku mukana, jos se kyykähtää. Akun vaihto ei kuitenkaan kestä kun jonkun sekunnin.
Mutta toiset käyttää isompaa akkua repussa, ja sillä sen saa palamaan täydellä teholla jonkun nelisen tuntia.
Mä uskon voimaan, volyymiin ja isoihin numeroihin eli ostin "taikavalon" eli Magicshine Monteer 12000:n, kun niitä sai edullisesti XXL:n alesta syksyllä.
Plussia:
- valoteho
- todella hyvä akunkesto
- hyvä valokuvio
- erittäin jämerä kiinnitys
- yleisesti ottaen kestävän oloinen tuote
- toimiva kaukosäädin
- kypäräteline tulee mukana
- nopea lataus USB-C:llä
- toimii myös virtapankkina
Miinuksia:
- painava ja iso akku, tosin sen saa järkevästi pyörään kiinni mukana tulevilla remmeillä
- normaalihintaisena törkeän kallis
Ajan syksyn ja talven ajoista 90 % pimeässä ja lenkit ovat usein aika pitkiä, joten akunkesto ja tehot edellä mentiin. Tuolla ei tarvinnut pelätä valotehon puolesta, vaikka kymmenen tunnin jälkeen reitti suuntautui kivikkoisille alamäkipoluille. Ei tarvitse kyllä kypärävaloa enää tämän kanssa, tosin mulla on kesän yöhölmöilyjä ja talven lumikenkäilyjä varten Fenixin otsalamppu. Toivottavasti mulla ei ole johtojen kanssa vastaavia ongelmia, tämä on ainakin ollut aika laadukkaan oloinen. Riippuu mihin käyttöön tulee, mutta tällaiseen raskaaseen käyttöön ainakin toimii erinomaisesti.
Päivitin omat valot yhdistelmään Fenix superraptor + Olight rn 2000. Ensimmäisellä testillä 18 asteen pakkasessa sain Olightin kiinnikkeen rikki hyvin varovaisella valon kulman säätöyrityksellä. Valostore lähetti varaosat parissa päivässä. Olightin luvatut 2000 lumenia ovat speksin mukaisesti selkeästi superraptoria kirkkaammat. Hajavaloa tulee kummastakin reilusti ja se oli juurikin se mitä lähdin hakemaan. Näin lumikeleillä tuollainen laajakeilainen kirkas valo tangossa on jopa häikäisevän kirkas etualalle, mutta saahan sitä himmeämmäksi. Tuossa ei kuitenkaan saa säädettyä valoja erikseen toisin kuin raptorissa.
Superraptorin valoteho on sekin hyvä, mutta enemmän on enemmän joten näyttäähän se kirkkaamman valon kaverina vähän vaisulta. Akkukesto on myös Olightissa parempi 2x 18650 akkujen puolesta. Toisaalta superraptorin akun vaihtaa minuutin pitsopilla.
Jos kiinnitys kypärän päälle kelpaisi, olisi varmaan kaksi tuollaista 2000 lm aika loistava ratkaisu metsään. Sen verran lumen painamat oksat raapii kypärää lenkeillä, että haluan valon kokonaan lipan alle. Superraproria tuli testattua myös otsalamppuna ja siinäkin käytössä toimii erinomaisesti. Vaihto kypärästä hihnaan on simppeli. Tuo mahdollisuus säätää molempia ledejä itsenäisesti on todella hyvä, ja käyttö on hyvin yksinkertaista, tosin talvihanskat kädessä lähes mahdotonta
Ostaisin toisen olightin rouvalle, mutta hän polkee lähinnä kelvejä niin joku vähemmän häikäisevää olis parempi. Fenixin bc25r olisi varmaan ihan passeli, mutta ei jaksaisi yhtään micro-usb laitetta hankkia enää ikinä.
Hommaat Fenix BC26R lampun. Latautuu USb-C piuhalla ja jos vara-akun hommaat niin sama johto käy.
Eikä ees pahan kallis.
.
Kiitos ehdotuksista.
Olen kanssa sillä kannalla, että ennemmin överit kuin vajarit. XXL:n syksyn alet tuli huomattua ja se Monteer 12000 vähän houkutteli. Todellista tarvetta ei ollut, niin maltoin olla tilaamatta.
Kolmannen mahdollisuuden antaminen Magicshinelle alkaa kuitenkin olemaan jo vähän niin ja näin. No, takuukäsittelykin on vielä tekemättä, ties vaikka vielä pitäisi senkin puolesta merkillä jatkaa. Viimeksi tuli kyllä rahat takaisin, vaikka samaa mallia olisi vielä myynnissä ollut. Nyt tarjolla on enää uudempaa mallia.
Lupinessa pitäisi melkein mennä vähintään Wilmaan, isommalla akulla. Betty onkin jo niin kallis, että sen yli saisi hypätä Alphaan. Alkavat kyllä olemaan jo yli budjetin. Mutta kaukosäädin olisi kyllä hyvä, vaikka omilla reitillä ei juurikaan muita liikkujia.
Ja äpin tarjoamat muokkausmahdollisuudet, älykäs laturi säilytystoiminnolla yms. Tästä sen itsensä huijaamisen voi varmaan aloittaa :rolleyes:
Akun vaihdot kesken lenkin ei oikein innosta, yhdellä akulla olisi pärjättävä.
Lumonite Leader tuntuisi ehkä tällä hetkellä vahvimmalta ehdokkaalta. Se alkaa kyllä olemaan sen verran suuri otsapinta-alaltaan, että on niskat kovilla nopeilla osuuksilla. Ja se kaukosäädin ym. hienoudet puuttuvat. Vaikka onhan sitä jollain lailla tähänkin asti voinut elää ilman niitä.
Tästä, vastaa lupinea laadulla, tehoa riittää ja yhdellä akulla pärjää.
Lupinen hintoja voi peilata monetlta kantilta. Oma gen 1 Piko on edelleen koiralenkkilamppuna päivittäisessä käytössä 12 vuoden ikäisenä. Kypärässä kiinni X4 versio. Seuraavaa lamppua ostaessa en pitkään mieti minkä valmistajan lampun hommaan.
Voi olla, silti aika suolaista maksaa 1.2k alphasta
Voihan noita Magicshinejä ostaa jos tykkää tukea sortovallan kertakäyttökulttuuria.
Itsellä ollut kolme erilaista Magicshineä ja kaikki menneet viimeistään parissa vuodessa paskaksi. Yksi oli jo ostaessa paskana, että saattoi sammua randomisti 5-15min lähdöstä. Hirveän kiva ominaisuus ajovalossa. Se vaihdettiin sitten erilaiseen kaupassa. Se erilainen kesti sen kaksi talvea kunnes alkoi pätkiä.
Itte olen nykyään Lupine-uskovainen vaikka merkin tuotteita alle 2 vuotta ollut käytössä
Olishan Lupine hyvä, niin kuin tonnin kuitukiekotkin. Mutta on se vaan monelle sukankuluttajalle liikaa.
Tuleeko se halvan kiinavalon ostaminen viisi kuusi kertaa sitten halvemmaksi kuin Lupinen yhden kerran. Omat kokemukset noista on niin paskoja, että ei kiitos, kun kesken lenkin vauhdissa häviää valo niin ei kiinnosta enää moiset kokemukset.
Eikös se pidä aika hyvin paikkansa ettei perseaukisen kannata ostaa halpaa (ja huonoa).
Kiinanpaskat on tullut jätettyä väliin ja ylläoleva pitää täysin paikkansa, itsellä ollut LedX ja Silvaa nyt 6 vuotta ajossa eikä mitään ongelmia, hinnat pyörineet 400-800 välillä. Joten en ainakaan itse pysty perustelemaan mitä saan jos tuplaan budjetin, valotehokin on pienempi (Betty, Alphakin). Jos huonoja kokemuksia siunaantuu niin katsellaan sitten uudelta kantilta.
Joo, ei se Lupine ainoa hyvä valo ole.
Kuopus tulossa huomenna kylään ja pyöräilee myös. Pitäskö panna omat Lupinet piiloon jottei hää ihastu ja tuu isälle rahanmenoa?
Monteer 12000 vaikuttaa olevan selvästi laadukkaammin valmistettu kuin muut Magicshinet, joita olen nähnyt. Toivottavasti se kuitenkin kestäisi. Lupineakin mietin, mutta ei budjetti taipunut. Ensisijainen vaihtoehto oli ostaa Outboundin valot Amerikasta, mutta nekin olisivat tulleet kalliiksi.
Tuossa vaan tuo valokeila ei ole kelvi-ystävällinen, muuten olis just hyvä :eek:
Ja mitä tuohon kannattavuuteen tulee, niin kyllähän se on halvempaa ostaa 60€ valo kahden vuoden välein, kuin 600€ valo kahden kymmenen vuoden välein, jos sitoutuneelle pääomalle lasketaan hintaa :rolleyes: Toisaalta jos (kun) samalla saa paremman valon niin sittenhän se voi olla kannattavaa... Itselleni en pysty perustelemaan Lupinea (ainakaan vielä :p ) vaikka "kiinanvaloihin n. 300€ on viimeisten kolmen vuoden aikana mennytkin, ovat ne yhtä bilteman valoa lukuunottamatta edelleen toimivia ja palvelevat kukin jossain käyttötarkoituksessa perheen viidellä pyöräilijällä. kompaktit tankovalot toimivat erinomaisesti myös taskulamppuina.
Viisi Lupinea olisikin sitten jo oikea investointi.
M A tuossa edellä kirjoittaa järkeviä. Omassa pyörävaloevoluutiossa on Lupine tää the valo
Autoilijan näkökulmasta hajavalota tuottava valaisin kiinnittää helpommin huomiota kun rajattu staattinen piste. Jostain syystä näihin olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota ja siitä syytä klv käytössä on hajavaloa tuottava Compass, toki se häikäisee jos sen suuntaa vastaantulijan tai autoilijan silmiin mutta hajavalo ei niinkään ole häikäisevä kun valo on suunnattu etumaastoon. Ja onko pakko tuijottaa vastaantulijan valoa kun katseen voi kohdistaa muualle.
Klv kulttuurissa on paljon suurempiakin epäkohtia kun hajavaloa tuottavat valaisimet jos A: ne on suunnattu järkevästi, B: lumenit pidetään maltillisina eikä paistatella päivää 12000 lumenilla. Valojen ensisijainen tarkoitus on että muut näkee ja huomioi liikkujan, se että ite näkee paremmin on pelkkä bonus.
Minä olen niin varovainen käyttäjä tai sitten mulla on hyvä tuuri, mutta minulla on vieläkin ihan ehjä ja toimiva se ekan polven kiinavalo mitä aikoinaan suoraan kiinasta tilattiin. Olisko siitä kohta 12-14 vuotta. Akkukin kestää hienosti sen pari noin tunnin lenkkiä.
Jos minä kerran kaksi viikossa käyn läskillä tunnin lyllertämässä tuossa lähipoluilla niin tällainen kehnompikin minulle riittää. :)
Mä aloitin kiinan kaman boikotinnin jo 20 vuotta sitten. Jäi tavara ostokset jo silloin vähiin. No on ne edes vähän laadukkaampia kuin ennen, siis jos hyvä tsägä käy.