Liian kova kunto / vauhti niin sattuu. Metsässä oli eilen vähemmän lunta ilmassa ja vauhti rauhallisempi niin ei haitannut...
Muuten oli lämmin, mutta varpaissa alkoi tuntumaan vaikka oli talviajokengät ja ohuet villasekoitesukat.
Printable View
Eilen kävin kaupissa heittään 2h lenkin,kyllä oli polut sen verran hyvässä kunnossa että talvipyöräily kipinä syttyi heti.Huomenna pakko mennä heittään taas lenkkiä.
Jalatkaan ei paleltuneet ollenkaan shimanon MW70 kun oli villasukat jalassa :) Postitiivinen yllätys nuo tossut näillä eikoilla talvikeleillä.
Omaat haasteensa tuo pukeutuminen kieltämättä,alussa tuntu että oli tosi kylmä mutta kun tuon reilun 2h pystyi polkemaan paleltumatta niin ehkä olikin ihan riittävästi päällä.
Vihdoinkin lunta niin nuo kelvit eivät ole yhtä peilijäätä ja uraa.
Sohjokeleillä 7km matkassa tuhraantui parhaimmillaan 1h 7 minuuttia, mutta nyt lumen tultua menee taas se perus ~25 minuuttia ja vähän päälle.
Hieno oli käydä ajelemassa Turun varissuon metsissä. Hiukan lunta poluilla, niin pysty seurailemaan joidenkin tekemiä vanhoja jälkiä. Muutamassa kohdassa lammikko ei ollukkaan kunnolla jäässä, vaan takafillari upposi mutaan. Sen verran sitä mutaa (ja vettä) kertyi etuvaihtajaan, että se lakkas toimimasta (pakkasta yli 10 astetta). No onneksi oli ketju kakkosrattaalla, joten eipä se haitannut menoa.
Lopuksi meni vielä takagummi puhki ja sitten meni taluttelu hommiksi. Huomenna uusiksi.
Nyt on vielä sitä keliä, että kannattaa varoa sitä heikkoa jäätä :) Ite ainakin suosiolla talutan jos näyttää siltä, että heikkoa jäätä edessä.
Se kaikki kura joka sieltä tulee mukana ylös käätyy noin kahdessa sekunnissa kiinni kaikkeen metalliseen.
Josko ne kurakot pian olis niin paksussa jäässä ettei tarvis niistä kärsiä. Tiheimmässä metsänsyherössä tuskin, taitaa vesi virrata vielä.
Pikainen pyörähdys lähimetsissä paljasti, että polut ovat sen verran kivikovassa kunnossa, että kovemman vauhdin esteenä on vaan kuskin huono kunto :)
Viime kerralla kun ajoin, pakkasta oli 11 astetta. Mulla oli vettä- ja tuultapitävien housujen alla pitkälahkeiset puuvillatrikoo"kalsarit" ja yläosana ensin pitkähihainen tekninen aluspaita, sen päällä pitkähihainen puuvillatrikoopaita ja näiden päällä ohut tuulen- ja vedenpitävä takki. Päässä oli motskakäytöstä tuttu kypärähuppu ja itse neulottu kauluri. Käsissä oikeastaan ennemminkin syyskelille tarkoitetut hanskat ja jaloissakin kesäkelille tarkotetut spd-kengät, villasukat tietty ja enstex-kankaiset kengänpäälliset. Ei tullu kylmä kuin jaloista. Mulla on noi jalat aina ongelma (ihan sama onko neopreenit vai mitkä kenkien päällä, silti...mietin että pitäiskö kokeilla spd-sandaalien päälle neopreenejä kun jotkut ovat tuota systeemiä kehuneet, ettei enää palele varpaat). Muuten ei ollut kylmä lähtiessä, lenkillä eikä lenkiltä tullessa. Pyörä kyllä tuntu aika jähmeeltä...
Premnas, pistä niihin kesäkenkiin thermo pohjalliset, ja jalkaan villapohjalla olevat sukat ja kengän päälle neopreeni poistamaan viima. Itsellä ainakin tepsi tuo. Kesäkengässä kylmyys tulee pitkälti pohjan läpi.
Neopreenisukka on myös lämmin vaihtoehto. Löytyy Tampereelta Suunnistajan Kaupasta.
Kylmäjalkaiselle suosittelen Urheiluareenan karvavuorellista kengänsuojaa. Viime talven -25 pakkasilla ei tarvinnut villasukkaa.
Eilen kävin jalkalenkillä KV-väylillä. Täällä maalla ei ole pyöräteitä aurattu pariin päivään, vaan kaikki on sellaista osittain pakkaantunutta, möykkyistä pöperöä.
Itse en tuonne lähtisi kuin maastopyörällä ja leveällä ohjaustangolla. Vaikka C-C pyörä seinältä löytyy, niin ei tulisi mieleenkään lähteä sillä tuonne ajamaan. :rolleyes:
On kyllä ollut mukava päästellä jäätyneitä polkuja täpärillä. Voi sitä onnea. Etenkin kun fillari ei lenkin jälkeen ole yltäpäältä erinäisen moskan peitossa.
Varpaiden palelu vaan on ongelma. Exustarin "talvi"kenkä, folioviritelty paksu villapohjallinen ynnä villasukka riittää maastoajossa kymmenen asteen pakkasessa juuri ja juuri reilun tunnin lenkit. Maantiellä ei varmaan olisi toivoakaan. Pitää varmaan kokeilla neopreenisuojia tai sitten hommata nuo Urheiluareenan karvaversiot. Miten nuo suojat toimivat maastossa? Etenkin nyt kun tunkkausta tulee tuulenkaatojen vuoksi enemmän kuin normaalisti.
Kalustovalintaakin pitää kommentoida: Nyt kun tallissa on krossarin lisäksi täpäri ja läskipyörä, niin ei kyllä ole vielä tullut mieleenkään lähteä krossarilla ajelemaan. Etenkin, kun siihen pitäisi jaksaa vääntää talvimarat alle. Ehkä sitä vaihtelun vuoksi voisi tuonkin tehdä. Motiivina voisi olla matalatehoisten pk-lenkkien ajelu pyöräteitä pitkin. Ihan hyvä kun on vaihtoehtoja.
Mä olen tosi huono vastaaman kaiketi kun käytän kesäkenkiä ja sukkia 10-15 asteen pakkasissa maastolenkeissä eikä tuu kylmä, olen joku luonnonoikku näemmä..
Mutta käytätkö klossikenkiä? Meikällä on nääs flätit ja tossut ja ei kylmää jalkoja..
Mulla on Spessun talvikenkä ja niissä yli kolmen asteen pakkasissa noi tapetuista teddykarhuista tehdyt karvasuojat.
Ei palele jalat useammankaan tunnin lenkillä, mutta on ne ihan toivottomat jos joutuu kävelemään. Cyclolenkillä ok, mutta maastossa jotenkin vaikeat :)
Nämä paleluasiat ovat NIIN yksilöllisiä. Muilta voi kuunnella vain suosituksia. Mulla on täpärissä lukkikset, ja klossikenkien pakkasraja ilman kengänsuojusta menee kyllä tuossa noin kymmenessä asteessa. Suojuksilla -15 on vielä ok, mutta maastossa ei taida kannattaa vaivautua. Puksussa on flätit, joten sen kanssa voi käyttää sitten kunnon talvikenkiä. (Jotka joutuu tosin ensin hommaamaan.) Lisäksi voisi investoida B-kaupasta käsien lämmittimiksi tuollaiset.
Mulla on myös ollut aina ongelmana varpaiden palelu alle -5 C keleissä. Nyt mulla on NW celcius Arctic -kengät, niissä foliophjalliset ja päällä U-areenan karvasisältösuojat. Eilen oli kotiinpäin mennessä - 11 C ja tunnin jälkeen vasta alkoi hieman kylmä tuntumaan. Vielä kun löytäisi sormille tarpeeksi lämpimän vaihtoehdon nykyisten nahkarukkasten sijaan (niissä peukalo jäätyy!) - nuo joidenkin käyttämät mittsit näyttävät kömpelöiltä...
-10 pakkasasteen tuntumassa toimii Lidlin pyöräilykengät ja Shimanon neopreenusuojat, ajosta riippuen tunnin lenkillä ei vielä palele, parin tunnin ylittäviä lenkkejä on harvoin ilman kahvilaa. Kenkäsuojat vaan tuppaa irtoilemaan kärjestä, mikä on rasittavaa. Pitää ompeluttaa suojiin ylim. kuminauha klossin etupuolelle.
Kädet onkin ongelma Dakinen ajokäsineissä kun ovat niin tiukat, vähemmän topatuissa kevyemmissä käsineissä ei palele samalla tavalla. Tärkeintä taitaa olla ettei tuule läpi eikä purista.
Pakkasia varten ostin sellaiset 100gr Thinsulatella eristetyt toppahanskat, merkkiä en nyt muista. Jotain kympin paikkeilla maksoivat. Kovin monta lenkkiä en ole vielä käyttänyt niitä, kun tuntuvat -10 asteen yläpuolella turhankin lämpimiltä. Joku lenkki, kun oli -15 astetta, meni kyllä vaikeuksitta. Pikkupakkasissa ohuemmilla Thinsulate-nahkahanskoilla pärjää mainiosti, nahka kumminkin pitää hyvin viiman ulkopuolella.
Onko noista neopreenisukista kellä kylmävarpaalla kokemusta pyöräilyssä enemmän? Mahtuuko kesäkenkään huonostikkaan?
Itsellä käsien palelu loppui sa-int opein. Nahkarukkanen ja sisälle villalapanen. Eihän niillä maastossa ajella mukavasti mutta tiellä toimii.
Edit: niin ja noi Mittsit on kanssa kokeilematta. Aikanaan vastaavia käytin meloessa, erittäin toimiva systeemi vaikka alla paljas käsi ja veden lämpö talvella/keväällä ei montaa astetta ollut.
Jos ei tarvitse olla nimenomaan pyöräilykäsineet, niin kelkka- ja lasketteluhanskoja saattaisi kannattaa katsella myös. Talvipyöräilyssä ei kuitenkaan tule juuri mitään sellaista olosuhdetta vastaan, mihin muissa talvilajeissa ei jo olisi ratkaisu löydetty...
Kävinpä ihan pyöräilyä ajatellen ostamassa Lidl:stä lasketteluhanskat, noin 10km testillä huomasin niiden olevan erittäin lämpöset, melkein liian lämpimät tälläisellä -7 pakkaselle (kädet hiestä märkänä, mutta pysyivät lämpiminä)
Itse olen ajoittain kokeillut vastaavaa viritystä isommilla pakkasilla, eli vuorattu nahkarukkanen ja sen alle ohuet villasormikkaat. Oli ihan toimiva peli, tosin nyttemmin nuo kyseiset nahkarukkaset ovat sanoneet sopimuksen irti ja uusia sopivia ei ole tullut vielä etsittyä.
Tuollaisessa käsien "kerrospukeutumisessa" on se etu, että villasormikkaat voi tarvittaessa ottaa välistä pois, jos alkaa sormia hiostaa. Tai vastaavasti jos täytyy jotakin hienompaa ulkona näprätä, niin voi ottaa rukkasen pois, jolloin villasormikkaat jäävät suojaamaan sormia pahimmalta pakkaselta.
Sama juttu Liidelistä rukkasmallin laskettelu hanskat 5€, ja eilen oli ajettava useampaan otteeseen ilman hanskoja kun kädet uivat hiessä noilla hanskoilla aamun -14 ja vielä pahemmin iltapäivän -8 asteessa.
hiostavat nyt ei välttämättä ole ne parhaat talvitumput, vaikka epäilemättä lämpimiltä tuntuvat. femman liiteri rukkasilta sekin tietty on jo jotain.
lapaset on lämpimämmät kuin sormikkaat, silleen voi kerroskäsineistöä lämmittää vielä asteen pari.
Mikä näitä tyyppejä vaivaa, joista näkee että on selvästi panostettu talvipyöräilyyn eli on goretexiä päällä, ice spikeria alla jne. mutta fillarissa ei minkäänlaista valoa tai edes heijastinta.
No nyt oli erikoinen keli aamulla kun poljin töihin. Pakkasta oli -3 astetta ja tihuutti vettä. Outoa. Muuten oli ihan kiva, talvinen keli ajella. Ei tuullut, ei tullut kylmä eikä kuuma. Mutta rillejä piti putsata vesipisaroista tämän tästä.
Mitä käsineisiin tulee, niin onhan noita rukkasia... mutta en ainakaan itse tykkää ajaa paksusti topatuilla käsineillä, kämmenpuolen pitäisi olla ohut että on jotain tatsia ajamiseen. Prätkäpuolelta hanskaa löytyy, ja hiihtopuolelta. Esim. Sellaiset legendaariset Yoko:n poronsorkkahanskat.
Meikäläinen vetää iloisesti vilkkuvaloilla silloin kun ei metsävaloa tarvita. Hyvin näkyy! Ja saa helposti kaikkiin perheen fillareihin. En suosittele noita euron tuikkuja käytettäväksi ilman vilkkumoodia, juuri bongasin jonkun tädin aivan viimehetkellä autosta, sieltähän ei tunnetusti mitään näe eikä senkään vertaa viitsi katsoa.
Minulla varpaat palelee todella helposti ja täksi talveksi olen tehnyt kaksi muutosta varustukseen. Viime
viikonlopun -12 asteen kolmen tunnin lenkin jälkeen voin sanoa, että muutos kannatti. Vanhat sukkikset
pitivät erinomaisesti tuulta, mutta niistä puuttui nilkkalenkit. Uusissa sukkiksissa ne on eli nyt jalkoja suojaa
haaroista jalkapohjaan yhtenäinen kangas. Polkimet vaihdon Shimanoista "Munavispilöihin" joiden klossit eivät ole
rautaa, kuten Shimanoissa vaan jotakin muuta metalliseosta eli ehkä eivät johda kylmään niin hyvin.
Tuli mieleen että onko kukaan kokeillut käsienlämmityspusseja ohjaustangon sisään tungettuna? Ensin vaikka retkipatjamuovia tms. tulpaksi 10cm päähän putken suulta, sitten lämmityspussi ja sitten tulppa tangon päähän. Pystyisi mahdollisesti ajamaan ohkaisella hanskalla ja vaihtaminen olisi näppärämpää kuin lasketteluhanskalla?
Tätä ajattelin itsekin seuraavaksi kokeilla. En välttämättä lämpö-/kylmyyssyistä vaan siksi, että avoimemman rakenteen vuoksi nuo eivät tukkeutune lumisilla poluilla jalkautuessa niin helposti. Ja jos tuo ei auta niin seuraavaksi pöllin vaimon fillarista flätit :)
Vaellusnetissäkin on havaittu talvipyöräily:
...että multisport tyyppiseen touhuun nuo pätkäsukset saattaisivat olla toimivat pelit.Tässähän kohtaa sitä eläkeläis multisporttia olisi tarjolla. Sitä vois saada vaikka Kaupin Kanuunoilta prenikan rintaan, kun pitäisi polkuverkkoa auki talvisesonkina Hervannan ja Hallilan maastoissa. Koko Tampereen poluston aukomiseen tällaisen lahjattoman hiihtelijän rahkeet eivät sentään riitä. http://www.vaellusnet.com/turinat/im...s/icon_cry.gif
Maastopyöräilijöitä tapaa talvisin paljon enemmän maastossa mitä kesäisin. Eikä tuo mikään ihme olekaan, koska meno on talvella paljon tasaisempaa, kuin kesällä. Edellyttää tietenkin sitä, että polut ovat poljettavassa tai potkuteltavassa kunnossa.
Bike-Componentsista saa nyt tarjouksesta mallia 2 aikas sopivaan hintaan ;)
Kovalla pakkasella mennään näillä - Pearl Izumi Barrier lobster
http://www.velosport.fi/media/catalo...bsterglove.jpg
Tosikovilla pakkasilla laitan alle vielä ohkaset puuvilla-tai villasormikkaat. Pitävät myös vettä tarpeen tullen, vaikka nää on sen verran lämpöset et kädet hikoaa lämpimämmillä keleillä.
http://www.pearlizumi.com/publish/co...Code-8820.html
Nollan kieppeillä ja pikkupakkasella nää on pelittäny hyvin tän talven verran ainaki (ja pitäny kaatosadettakin vaikka lupaavat vaan hylkivän) - Izumin Select softshell:
http://www.backcountry.com/images/it...PLZ0807/BK.jpg
Ja plussakeleillä toiminu kohtuuhyvin Enduran Strike-hanskat (näissä en tarkene pakkasella kyllä mitenkään, vettä pitävät hyvin):
http://www.endura.co.uk/UC/GetImage....le_id=329&im=5
http://www.endura.co.uk/Product.aspx...106&prod_id=13
Tämmöset on myös ollu pari vuotta, Specialized Sub Zero, viissorminen malli (näistä on semmonenki versio mis on rapumalli, 1+3 sormea ja peukku eikä 2+2 niiku monissa lobstereissa) - näissä tulee mukana sisähanska erikseen, sormikasmallia, ja päälliosa on vedenpitävä, eli voi käyttää sisähanskana vaikka ohuita omia villasormikkaita alkuperäisten tilalla:
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/...xs6-399-75.jpg
Eriyisen kivaa pitkä ranneosa, jonka saa hyvin takin päälle ja kiristettyä narulla. Mun sormille riittää noin -10 asti.
http://www.bikeradar.com/gear/catego...-gloves-42714/
Kenkinä kovalla pakkasella eli alle -10 nää Laket, sen verran isot et mahtuu kaks paksua sukkaa tai villasukka:
http://www.lakecycling.com/mxz302.html
Toimi hyvin viime talvenakin aina -30 asti - parin kolmen tunnin lenkkejä tuossakin kelissä ilman mitään hätää.
Lämpösemmillä nää Shimanon perustalvipopot:
http://www.bikeradar.com/gear/catego...80-shoes-33646
Ainoa vika et tarrojen alla olevassa läpässä on tuuletusaukot, joista vesi pääsee valumaan sisään kengän yläpuolelta jos tarpeeks syvään ajaa tai loiskuu kunnolla päälle, korjautuu muoviteipillä läpän alle. Lämpö riittää max -10 keleille mulla, ja koko sen verta reilu et menee lämpöpohjallinen ja tuplasukat (koko 44 ku kesäkengät shimpalta 42).
Ekaa kertaa lukkopolkimilla ja -kengillä talvipoluilla. Eka jalkautuminen ja astelin lumipallot jalkapohjissa. Eihän siitä hommasta tullut mittään. Mä laitan flätit.
Pilikunviilausta:
CB:n klossit on messinkiä joka ei ole hyvä lämmöneriste vaan hyvä lämmönjohdin. Shimanon metalliklossit johtavat lämpöä huonommin.
Messinki parantaa lukittumista/irroitusta koska klossit liukuu poljinta vasten paremmin mutta toisaalta kuluvat myös ihan kiitettävää vauhtia.