Okei... Hoidatko pelin ohjailun sitten perus hiiri+näppäimistö -yhdistelmällä? U-käännökset, peukutukset, mitä näitä nyt onkaan?
Printable View
Sama verkko riittää tietenkin. Minullakin koti kone on langalla kiinni.
Niinhän sitä luulisi, mutta tällä tavoin en ole saanut Companionia toimimaan... Voi olla, että tuo oma kotiverkko on liian korkeaa matematiikkaa Zwiftille, sikäli kun verkko koostuu kahdesta erillisestä tukiasemasta (jotka tosin molemmat ovat kiinni tietokoneen kanssa samassa kytkimessä).
Ensin kommentti, ja sitten neuvonpyyntö.
Eipä ole omassa arkikäytössä isosti eroa, kun sekä läppäri että kännykkä ovat pöydällä. Saman verran pitää kurotella. Itsekseni ajaessa ei juuri muuta tarvita kuin satunnaisia nuolinäppäinten painamisia reitiltä poikkeamiseen. Joillekin toisinaan peukutus takaisin. Samoin satunnaiset chattiviestit onnistuvat hyvin tietokoneellakin.
Sen sijaan eventeissä on tarvetta vähän isommin, mutta jos ei mennä "täysii", niin läppärilläkin pystyy hoitamaan kohtalaisesti. Varsinkin kisatessa käyttäisin mieluiten Companion appiä. Siitä näkee muut kuskit paremmin, heidän profiilinsa - sekä tietysti kahdenväliset chatit vaativat Companionia.
Kodin wifi ei oikein tuppaa riittämään pihamökkiin, joten kännykkä ei oikein pysy samassa verkossa. Tästä syystä varmaankin ajoittain Companion app toimii ja ajoittain ei.
Minulla olisi wifi extender (TP-Link AC1750), mutta en ole onnistunut säätämään sitä niin, että se ottaisi verkkoyhteyden ethernetistä ja jakaisi siitä wifi-signaalina. Minulla olisi myös yksi käytöstä poistunut Huawein 4G-modeemi, jonka haluaisin kytkeä SLAVE-tilassa ethernetillä Huawein 5G MASTER modeemiin (johon siis tulee mobiili internet). Tämä SLAVE voisi sitten jakaa pihamökissä wifiä. En kuitenkaan osaa tätä tehdä. Olisiko neuvoja?
Kyllä se noista kytkennöistä johtuu. Minulla on jensenin mesh jakajia ja toimii hienosti.
Tässä oli jotain ohjeita. Ainakin nuo portit kannattaa tarkistaa, jos on palomuureja käytössä.
https://support.zwift.com/en_us/issu...-app-HkWqU6hGB
Dna:n kuituverkko tulee taloon ja tuon nettiliittymän olen laajentanut langattomasti Asuksen Lyra laitteilla. Tuohon Asuksen nettilaajennukseen on minun Zwift liitetty. Hyvin on pelittänyt tämäkin systeemi.
Kun rakensin lähiverkon tähän torppaan, niin lähtökohtana oli 1300 neliötä tonttia ja puolitoistakerroksinen talo kellarilla, jota asustaa mun lisäksi 2-3 naisihmistä (vaimo + tyttäriä, pojat asuu sentään jatkuvasti omillaan). Vaatimuksena oli, että Netflixiä ja muita hömpötyksiä pitää pystyä katsomaan pihakeinussa tai aurinkotuolissa. Ja ratkaisua lähdin rakentamaan tältä pohjalta: https://kotimikro.fi/internet/verkko...on-mesh-verkko
Toteuttaminen ei tullut ihan halvaksi, mutta pysyin teho huomioiden kohtuullisessa kustannuksessa, kun en pihavaraston taakse sentään verkkoa ulottanut. Ostamalla vielä viidennen tukiaseman tämäkin saisi ratkaistua, mutta halvemmaksi tulee tunkea sinne roinaa -> kukaan ei viihdy siellä
^ Pulmana minulla on, että langattoman signaali ei ulotu yhdestä wifi-signaalilähteestä (router) toiseen (wifi extender). Tämä sama ongelma olisi ymmärtääkseni myös mesh-ratkaisuissa. Pitääpä käydä kysäisemässä neuvoa jostain.
Mulla on ethernetkaapeli 4g reitittimen ja ensimmäisen Mesh-tukiaseman välissä. Alkuperäinen reititin luo oman lähiverkon (jota ei käytetä) ja Mesh-verkko oman. Mutta ideana on, että reititin on asennettu signaalin vastaanoton kannalta optimaaliseen paikkaan, sieltä signaali ethernetkaapelilla Mesh-tukiasemaan, joka taas on sijoiteltu optimoiden lähiverkon kattavuus.
Eikö tuo nimenomaan ratkaise sun ongelman?
No kyllähän se sitten ratkaisisi, jos kaksi Mesh-asemaa voi kytkeä piuhalla reitittimeen. Mun reitittimessä on kaksi ethernet-paikkaa, joihin voisi siis molempiin laittaa oman mesh-palikan. Niiden välillähän olisi tässä tapauksessa niin pitkä matka, etteivät ne riittäisi välittämään langatonta verkkoa keskenään.
Luin netistä, että tuon mun wifi extenderin saisi myös toimimaan siten, mutta en sitten onnistunut tekemään tarvittavia asetuksia.
Tässä kaaviokuva mun nykyisistä verkoista ja kilkkeistä.
EDIT: todennäköisesti siis tarvittaisiin 3 aseman ratkaisu (kaksi talossa ja yksi pihamökissä). Niitäkin on esim. Verkkokaupassa aika monta erilaista ja eri hintaista. Pitää joku kerta käydä kyselemässä.
Toimiiko Zwift ongelmitta jos käyttää puhelinta hotspottina MacBookille/iPadille? Kyseessähän on siis vain "internetyhteys", ei tuota kai ongelmia?
Zwift toimii hienosti, mutta Companion ei kirjaudu sisään silloin. ... ellei sitten ole muuttunut kesän aikana, täytyypä taas kokeilla.
Ei toimi. Hotspot ja wlan ei toimi samaan aikaan puhelimessa, eli laitteet ei ole samassa verkossa.
^Siis puhelinhan tässä tapauksessa vain muodostaa nettiyhteyden laitteelle jolla Zwiftiä käytetään. :seko:
Selittäkääs nyt vanhalle miten voin päästä Swiftiin niin, että saan striimattua Nokia 7.1 puhelimeni läppärille ja siitä sitten isommalle näytölle. Läppärissäkin on bluetooth mutta jostain syystä se ei tunnista Elite Misuro b+ anturia, puhelin tunnistaa. Samsungilla pystyisi tekemään sen sidesync apin avulla, mutta ei tällä seminokialaiselle ole löytynyt sopivaa appia. Pitääkö investoida älytelkkariin?
Ostin uuden garminin kellon ja olin mielissäni kun zwiftistä meni suoraan tiedost connectiin. Mutta nyt vasta tajusin että eihän tuo training effect tulekkaan, onko kukaan keksinyt miten tuon saisi kätevästi/helpoiten myös tuonne connectiin?
"Läppärissäkin on bluetooth mutta jostain syystä se ei tunnista Elite Misuro b+ anturia."
Misuro b+ bluetooth ei toimi jostain syystä hyvin tai ainakaan luotettavasti. Tästä syystä laitoin läppäriin ANT+ donglen ja ongelmat loppuivat siihen. Tosin nyt kun on tullut ajettua zwiftissä 10 000 km, niin jostain syystä toisen paristonvaihdon jälkeen myös Misuron bluetooth on herännyt ja anturi on nähtävissä Zwiftin valikoissa. ANT+ yhteydestä en kuitenkaan enää luovu, sillä se toimii kuin Buick tai se kuuluisa junan vessa.
En usko, että saat tuota training effect/load puolta näkymään muutoin kuin parittamalla kellon ja trainerin ja sitä kautta sitten tehot näkymään kellossa. Oletan siis, että sinulla suoravetotraineri, josta saat tehot näkymään. Treenin jälkeen synkkaus sitten normaalisti kellon kautta Garmin Connectiin. Joku viisaampi korjannee jos olen väärässä ja tietää helpomman tavan.
Mittava epäloogisuus ajotuntumassa ison ja pienen eturattaan välillä. Olen aina ajanut trainerilla pienellä eturattaalla ja takana 11-30. Nyt ajattelin alkaa harjoittelemaan aika-ajopyörällä ja sen ovaalilla isolla rattaalla (53 hammasta). Nyt tapahtuikin ihmeellinen juttu. En pysty ajamaan kuin kolmella isoimmalla takarattaalla, koska vastus on järjettömän suuri näillä kevyimilläkin.. Kokeilin myös maantiepyörän isolla rattaalla (50 hammasta) ja sama juttu. Vastus ei vastaa kummallakaan pienimmässäkään määrin maantieajon tuntumaa. Maantiellä ajan pelkästään isolla rattaalla (50 x 11/30) ja käytän laajasti koko välitysskaalaa. Meno on sujuvaa. Trainerilla ajaessa tuntuu kuin ajaisi ikuista ylämäkeä ihan Watopian tasaisillakin pätkillä. Mistä mahtaa johtua tämä? Maantiellä ajelen aika-ajo pyörällä lenkkejä aina 70 kilometriin asti ja isoratas lähes aina käytössä, pois lukien mäkisempi maasto. Minulle trainerin tarjoamat watit ja nopeus ovat yhdentekeviä, koska ajan sykkeillä ja ajalla harjoitukseni. Sen sijaan tuo ajotuntuma on tärkeä. Nyt isolla ajaminen on kevyimmilläänkin raatelevan kovaa. Pienellä rattaalla kyllä mukavasti mennyt nämä vuodet. Mikä on homman nimi?
Traineri on n. vuoden vanha suoraveto Taxc.
Säädä sitä slideria pienemmälle, jos haluat tehoja alas. Vanhat ei vaan jaksa :)
Tuntumassa on tosiaan iso ero neolla pienen ja ison rattaan välillä. Isolla vauhtipyörä pyörii ja inertia hyökkää mukaan. Minä saan enemmän watteja isolla rattaalla ja tykkään sillä ajaa. Kaveri taas polkee aina neon kanssa pienellä.
Tosin en ihan varma ole miten tuo inertia toimii zwiftissä... Periaatteessa vauhdin pitäisi olla aina sama. Eli uskon että sinulla ei vaan piisaa taaki. Slideria pienemmälle vaan.
^ Slideri? Tarkoitatko Trainer difficulty slideria? Eikös se vaikuta ainoastaan siihen miten hanakasti mäkien jyrkkyydet tulevat esille, eli pehmentää korkeuskäyriä. Mulla on se puolessa välissä ollut. Pitää kokeilla laittaa se nollille ja kokeilla. Nyt tuo suurentunut inertia tekee tasaisestakin tervassa tarpomista, kun heittää isolle rattaalle. Mahtaakohan vaikuttaa siihenkin? Maantien asvaltti on ollut näköjään armollisempi ikääntyvälle kuntoukolle, kuin virtuaali tie. Maantiellä tosiaan kulkee erittäin paljon kepeämmin isolla rattaalla.
Juu, taaki alkaa olemaan koulupojan tasolla tai alle. Kuitenkin just ajelin yksinään 175 km hieman yli 30 kmh ja pk-sykkeillä ja se kympin tempokin näyttää menevän alle 15 min. Zwiftillä nämä ovat täyttä utopiaa minulle.
Tänä vuonna olen ajanut paljon uusia Strava ennätyksiäni, joitakin KOMeja eri pituisilla matkoilla ja muutamia "overall" listan tuloksia. Olen katsonut samassa painoluokassa olevien wattimittarimiesten watteja em. segmenteillä ja vertaillut niihin omia Zwift wattejani. Eli, jonkunlaisia watteja ilmeisesti pystyn maantiellä tuottamaan, mutta Zwiftissä painelen 250 watilla punaisella, ja vain vähän aikaa. Isolla rattaalla en pysty ajamaan kahtatuntia Zwiftillä, repimättä itseäni aivan puhki. Maantiellä menee se 2-5 tuntia isolla rievällä pk-sykkeillä (50x11-30)
Ei maantietä ja traineriajoa voi verrata suoraan.
En tiedä miten zwiftissä toimii slideri säätö tasamaalla. Periaatteessa jos vauhtipyörä pyörii samaa nopeutta isolla ja pienellä rattaalla, niin eroa ei olisi. Luulen kuitenkin että se ei mene noin suoraan.
Ja pieni ratas sen suossa ajamisen fiiliksen tekee. Sen huomaa helposti vaikka trainerroadin kanssa. Isolla paljon helpompi pitää watit ylhäällä. Tosin suurin ero taitaa tuossakin tulla erg toiminnasta. Iso ratas ja kova vauhtipyörän vauhti pehementää vähän ergiä. Zwiftissä luonnollisessa moodissa ajaessa ero on minusta pienempi ison ja pienenrattaan välillä.
Trainer difficulty säädöstä voisi sanoa niin että 100% asetuksella virtuaaliset nousut tuntuu siltä kuin ne on tarkoitettukin eli esim.10% nousu tuntuu reisissä tuolta. Samalla se tarkoittaa myös sitä että 100% asetuksella vaihteita joutuu käyttämään enemmän kun 0% asetuksella. 0% asetuksella traineri tuntuu ns. tyhmältä trainerilta eli vähän kuin ajaisi erg. moodissa jossa valitaan yksi sopiva välitys ja sillä mennään.
Taidanpa hommata tuohon aika-ajopyörään talven trainerikaudeksi 48 piikkisen ovaalin, 53 piikkisen sijaan, niin ehkäpä se sillä alkaa muistuttamaan maantietä enemmän ja pystyy pitämään takarattaiden keskialuetta käytössä, koska se on huomattavasti hiljaisempaa ajoa, kuin kruksuttaa jatkuvasti ketjut ihan ristissä parilla isoimmalla rattaalla. Sillähän se taitaisi ratketa.
[QUOTE=Laroute;3013548]Mittava epäloogisuus ajotuntumassa ison ja pienen eturattaan välillä. Olen aina ajanut trainerilla pienellä eturattaalla ja takana 11-30. Nyt ajattelin alkaa harjoittelemaan aika-ajopyörällä ja sen ovaalilla isolla rattaalla (53 hammasta). Nyt tapahtuikin ihmeellinen juttu. En pysty ajamaan kuin kolmella isoimmalla takarattaalla, koska vastus on järjettömän suuri näillä kevyimilläkin.. Kokeilin myös maantiepyörän isolla rattaalla (50 hammasta) ja sama juttu. Vastus ei vastaa kummallakaan pienimmässäkään määrin maantieajon tuntumaa. Maantiellä ajan pelkästään isolla rattaalla (50 x 11/30) ja käytän laajasti koko välitysskaalaa. Meno on sujuvaa. Trainerilla ajaessa tuntuu kuin ajaisi ikuista ylämäkeä ihan Watopian tasaisillakin pätkillä. Mistä mahtaa johtua tämä? Maantiellä ajelen aika-ajo pyörällä lenkkejä aina 70 kilometriin asti ja isoratas lähes aina käytössä, pois lukien mäkisempi maasto. Minulle trainerin tarjoamat watit ja nopeus ovat yhdentekeviä, koska ajan sykkeillä ja ajalla harjoitukseni. Sen sijaan tuo ajotuntuma on tärkeä. Nyt isolla ajaminen on kevyimmilläänkin raatelevan kovaa. Pienellä rattaalla kyllä mukavasti mennyt nämä vuodet. Mikä on homman nimi?
Ettei watit vaan menis yli sen mihin traineri kykenee.
Pistä 53/11 välitys pyöritä vaikka 90kadenssia ja erg mode päälle ja kokeile käskeä trainerilta vaikka 200w ulos. Kato mitä tulee ulos. Todennäköisesti tulee ulos paljon enemmän koska menee yli sen mihin traineri kykenee.
Neo kyllä kykenee riittäviin tehoihin. Sitä ei polje kovinkaan moni kyykkyyn.
Juu, yksi on varma, eli minä en mitenkään pysty kyykyttämään traineria, vaan se kyykyttää minua. Tuo jone1 ehdotus on trainerilla minulle mahdoton, koska en mitenkään saa 53x11 välityksellä 90 kadenssia, en edes maksimaalisessa lyhyessä suorituksessa, vaikka maantiellä se olisikin mahdollista.