Heräsi kysymys, että lasketko siis ilmat renkaista treenin jälkeen ja jos niin miksi? Itellä on Elite Qubo Digital Wireless ja sillä vaan kysyn, että teenkö jotain aloittelijana hölmösti kun jätän pyörän semmoisenaan odottelemaan seuraavaa treeniä?
Printable View
Lasken. En koskaan jätä kilpapyörän (tai muidenkaan harrastepyörien) renkaisiin ajopaineita lenkin jälkeen. Noissa nykyisissäkin tuubeissani käyttämäni 10.5 - 11 barin paine niin ei tuommoisia paineita viitsi turhaan renkaisiin jättää. Suosittelisin kaikkia poistamaan paineet kilpurista aina ajon jälkeen ja pumppaamaan sitten tasan oikeat paineet taas ennen seuraavaa reeniä. Näin ei tule ajettua turhaan "tyhjällä" renkaalla kun kuitenkin renkaat/venttiilit laskee kovista paineista aina kokoajan vähän pois ajan kuluessa.
Ja nyt kahden traineritreenin jälkeen edelleen sama ääni kellossa, toi HydroMag on kyllä hieno laite traineriksi! Jos olisi joku oma treenitila missä melu ei haittaa niin suosikki olisi kyllä edelleen WB, mutta tämmöiseen tilaan missä muutkin melun kuulee, tämä Eliten laitos on omiaan kyllä. Penkistä ajaessa ei ole väliä onko WB tai Elite alla, mutta WB:llä pystyi riehumaan putkelta niin paljon mitä halusi ilman että pyörä liikkui milliäkään mihinkään. Tämän trainerin kanssa sitä säälii itse fillarin runkoa sen verran että jättää riehuamiset väliin.
Ei tuo shockwave kuvan linkitys ihan onnistu, mutta tässä on osoite siihen mikä sieltä sivulta pitäisi löytyä (ellei kyse ole jostain tietoteknisestä yhteensopimattomuudesta):
http://tacx.com/Media/Default/Flash/bluemotion.swf
Pikaisen treenifilupläräilyn jälkeen vaikuttaisi että Powertappiin verrattuna Satorin taulukko näyttää kutosvastuksella 100W liikaa ja vitosella 120, tai näin mun kappaleella. Ajan yleensä aina yli 40kph kun muuten tuntuu että kammet hidastuu liikaa kuolleissa kohdissa. Lisäksi sitä vastusvipua voi liikutella siinä yhen pykälänkin sisällä joku +-15 wattia ja joka kertaa tulee vähän eri jos sitä rämppää eestaas pykälien välillä. Myös se vaikuttaa vähän kuinka suurella mutkalla vaijeri on.
Niin hirveetä meteliä piti kyllä super magneto pro:kin että taitaa ainoa varteenotettava traineri olla toi Wahoon KICKR. Sitä on blogeissa ainakin mainostettu ettei pidä juurikaan meteliä, ja kyllähän siitä varmaan kokemuksia ennen ensi trainerointikautta saadaan :)
Toisaalta, sen hinta on tonnin paikkeilla, jos 5kk vuodesta käy spinningissä niin neljä vuotta voi trainerin hinnalla ajella...
Ensipolkaisin Eliten Qubo HydroMagin ja ihan sopivalta laitokselta vaikuttaa. Pari edellistä viikkoa ajelin Eliten n. 4-5 vuotta vanhalla trainerilla, eikä tuo nyt mun mielestä mitenkään merkittävästi hiljaisempi ole. Muita vertailukohtia ei sitten olekaan. Mutta ensipolkaisun perusteella kyllä ihan kelpo laite talvitreeniin ja on helppo yhtyä VesaP:n aiemmin kirjoittamiin kokemuksiin.
Tuntuu myös aika mukavalta trainerilta tuo Elite Qubo Power Fluid. On hiljainen, käytän sitä pääasiassa noin klo 5 aamulla, eikä ole herättänyt naapureita, vaikka kerrostalossa tässä asutaan. Tosin en isoilla välityksillä ole vielä polkenut, olen keskittynyt lähinnä kadenssin nostamisen treenaamiseen, johon traineri sopii mielestäni erinomaisesti.
Oliko sinunkin manuaalissa sekaisin sen jossakin muissa malleissa olevan 30mm rullan ja tämän Hydromagin 45 millisen rullan kiinnitysohjeet? Itse järkeilin että kun on isompi rulla, se tulee kauempiin kiinnitysreikiin.
Oletko huomannut saman kuin minä että vastus lisääntyy hieman kun ajoa tulee lisää ja laite lämpenee? Jos haluaa pitää saman vastustason ajan kuluessa niin joutuu pienentää vaihdetta tai vastusta siitä 5 portaisesta säätimestä siinä treenin edetessä. Lisäksi ehkä vähän vaikuttaa vastukseen se että jos nousee istualteen ja "pompottaa persusta" penkissä eli pyörä painautuu vielä tiukemmin rullaan vasten. Tämän jälkeen ehkä vastus on ainakin hetkellisesti vähän isompi mitä aikaisemmin. Tämä ei niin suuri ero ole tosin mitä tuo laitteen lämpenemisestä johtuva ero.
Ja watit mittaan siis Powertapilla, eli on ihan raakaa dataa mitä katson, ei tuntemuksia reisissä. Reidet tietysti huutaa että aina varttitunnin välein on olevinaan vastus vähintään tuplat kun alkaa hapottaa niin pahasti vaikka junnaisi samoilla tehoilla. :)
Mut on kyllä hyvä laite. Meikä tykkää. Viikonloppuna tuli taas muutama tunti hinkattua seinää katsellen. Sunnuntainakin piti valita lähteekö salille vai alkaako ajaa. Traineri voitti. :)
Mulla on myös tuo 45 millinen rulla omassa trainerissa, ohjeen mukaan laitoin, toivottavasti tuli oikeisiin reikiin. Pitänee tarkistaa.
Sehän se hassua olikin, kun Qubon ohjeissa (minulle tulleessa paperiversiossa) SEKÄ netissä olevassa PDF versiossa, noi ohjeet menee ihan miten sattuu. Me tarkistettiin englanti, ranska, italia ja saksa. Niissä kaikissa oli about ristiin minne se rulla pitää ruuvata. Lopulta muistaakseni uskottiin italiaa, mikä oli originaalikieli ko härpäkkeelle. En tosin muista menikö siinäkin se kuvateksti sit just väärinpäin. No, anyway, isompi rulla kait kauempiin reikiin, ja pienempi lähempiin. Tuntus ainakin loogiselta niin. :)
Joo, sama vika löytyi mun manuaalista, mutta samaan vaihtoehtoon päädyin, eli kauimmaisiin reikiin. Yhtään kunnon treeniä en oo vielä ehtinyt ajaa, kun viikonloppuna oli muiden lajien vuoro, mutta tänään olis tarkoitus koepolkaista kunnolla. Hyvä tietää tuo mahdollinen vastuksen lisääntyminen, kun tänään olis tarkoitus ajaa vähän vetoja. Ettei välttämättä ole ainoastaan miehen heikkoutta jos hapot iskee yhtäkkiä ;)
Ootko muuten koittanu ajaa putkelta?
Joo. Se on 100% vika trainerissa vaan jos jalat hapottaa liikaa! :D
Vain kevyesti persusta lepuuttaen välillä aina. Kaikki putkelta ajot olen yrittänyt ajaa mahdollisimman rennosti pyörää edestaas liikuttamatta. En tule koskaan ajamaan vetoja putkelta tai muutenkaan kovaa. Sen verran riuhtoo takahaarukkaa kyllä jos putkelta vääntelee pyörää, että säälin italianihmettä sen verran että jätän putkelta reuhtomiset ulkopyöräilyyn pelkästään. Itse satulasta riuhtoen tuntuu ettei putkiin kohdistu mitään massiivista vääntöä kunhan pyöritys on kohdallaan eikä ala pomppimaan satulassa eestaas.
Mä ostin kans Hydromagin Actionsportsista vinkin perusteella, thanks!!!
Tänään jyystin 2x20min setin ja huomasin myös tuon vastuksen lisääntymisen lämpenemisen myötä. Ja todellakin lämpenemisen, sillä vastus oli aivan helv kuuma vajaan tunnin setin jälkeen. En edes uskaltanut laittaa vastusta takaisin pahvilaatikkoonsa säilöön. Ajelin vain 2 asetuksella narureisistä irtoavalla parilla sadalla watilla. Uskaltaako tuolla mitään vo2max vetoja edes vetää vai onko kämppä tulessa? Muilla vastaavaa lämpenemistä Hydromagissa?
Ps. Muuten tuntuma on hyvä ja laite aavistuksen hiljaisempi kuin edellinen trainerini. Ainakin erilainen äänensävy.
Kannattaa muuten kokeilla kädellä noita jäähdytysripoja treenin jälkeen, ne on nääs aika kuumat! :D
Joo, lämpenee! :) En ole suoraan reenin perään kokeillut sitä mutta noin puoli tuntia suihkun ja vaimolle reisien ja persuksen esittelyn jälkeenkin vielä about polttaa sormia se vastushässäkkä. Kuumaa kamaa! Just kuten reidet ja perä! :p
Kertokaas joku saako Vantaalta tai Helsingistä jostain paikallisesta kioskista Kurtin Trainereita ja mihin hintaan? Kyllä niitä Saksassa näyttää olevan tyrkyllä mutta onko kellään paikallisella.
Minkähänlainen ja merkkinen traineri olis hyvä tällaselle aloittelijalle näin talvikuukausiksi kun noi tiet täälläpäin tuppaa oleen aika surkeessa kunnossa ja kuoppasia niin jää toi talviajelu aika vähäselle niin ajattelin jonkinlaista vehettä tänne sisätiloihin.Jokin TACX.IN tai Eliten versio ?
Ketjussa Harjoitusvastus on asiaa käsitelty aika laajasti.
Ulos vain ajelemaan, kunto hankitaan talven pyryssä ja kesällä nautiskellaan!
No onhan taas naparetkeilijät jeesustelemassa. Kesällä nauttii ne jotka talvella treenaa, eikä odottele siedettäviä kelejä.
Asialliselle kysyjälle vastattakoon, että hyvillä keleillä otan joskus pyörän ulos, mutta kovalla pakkasella ja (talvisin pyörällä tehtävät tehot muutenkin) ajan hymyssä suin Taxcin Fortiuksella ja nautin myös talvesta. Toki minäkin hiihdän suurimman osan tammi-maaliskuun tunneista.
Vaikka ulkona ajaakin talvella, kyllä trainerilla treenaaminen maantiepyörällä on ihan mukavaa puuhaa. Itselläni on Elite Qubo Power Fluid, johon olen ollut tyytyväinen. Ostin sen tuosta traineriketjusta lukemani suosituksen perusteella. On tukevaa tekoa ja hiljainen.
Omat kokemukset on Tacx:n bushidosta ja pc-upgradesta, hieno keksintö kunhan vain kestää ikävät bugit ohjelmistossa. Kokemuksia tuolla harjoitusvastus osiossa lisää.
Nykyisten päivitysten jälkeen jopa alkannut toimimaankin ihan kelvollisesti mutta jonkinlaista rahastuksen makua tuon kanssa vähän on. Itse en ainakaan jaksa pätkääkään ajella tuollaisella ruuvista säädettävällä vastuksella tai kuntopyörällä, tacx:n kanssa pystyy ajamaan niitä kesällä ajettuja lenkkejä jotka on tallentannut gps:lle ja ne voi sieltä tuoda tuohon ohjelmistoon ja vastus säätyy reitin mukaan ja ruudulla pyörii google earthin mukaan ajettu reitti. Noita tacx:n vekottimia näyttäisi olevan ihan kohtuulliseen hintaan tuolla http://www.cyclecenter.fi/PublishedS...OpenGroups=351
Noista jo itse joutuisin nyt ostamaan niin tuo Vortex tai tuo Flow multiplayer olisi omalla listalla.
Kyllähän ulkona on mukava talvellakin silloin tällöin poiketa, mutta todellisuudessa kyllä talviajo on usein vain ajelua. Mitään sen ihmeellisempiä harjoitustavoitteita ei lenkeille voi talvikaudella usein asettaa, ei aina edes lenkin keston osalta. Ne laadukkaammat talvilenkit ajellaan sitten sisällä.
Kaveri osti halvan (= 200:-) Elite-trainerin. Nyt se valittaa että siinä on niin maanperusteellisen raskas polkea. Lähden huomenna katsomaan mutta koska itsekin olen aika tumpelo niin kysyn täällä: Jos se todella on niin raskas, niin mikä mahtaa olla ongelma. Kaikki "vaihteet" toimivat kuulemma.
Jerkun puute reisissä?
Pienempää vaihdetta pyörästä ja korkeampaa kadenssia pyöritykseen.