Ei varmaan edes ollut oma kotipiha.
Printable View
PRK, sekin vielä. noille kylmänaroille voisin sanoa, että jatkamalla kautta syksyllä, niin kroppa tottuu. Näin käy kaikille työmatkapyöräilijöille. Talvella vaan pitää ajella silleen nousevan tehon lenkkejä, niin pärjää.
Pitäisi meidän ampumahiihtäjien ottaa varmaan tässä(kin) mallia länsinaapurista https://www.is.fi/ampumahiihto/art-2000007894791.html
Mitä se Kari oikein höpöttää. Kyllä minä ehdin totutella ja tottua monta vuotta. Sitten olin niin pärjäävä, että en noteerannut paleltumaa. Meni parista varpaasta hermotus ja verisuonet. Nyt särkee ja mustuu aina kylmällä eikä mitään tottumista tapahdu. Lääkäri sanoi, että se mihin pitää seuraavaksi tottua jos liikaa kokeilee rajoja, on eläminen ja pyöräily 8 varpaalla.
Niin ja hyvä huomio OJ, se piha sattui olemaan eka turvasatama sille fillaristille :D
Sä olet Esko vaan hölmöillyt. Mulla 45 Wölhammerin lämpimimmät ja ei jää ajelu varpaiden jäätymisestä kiinni. Käsiin merinovilla lapaset ja isot rukkaset, niin sekin homma hoidettu. päähän kommandopipo ja eikun menoksi. Nykyvermeillä -10 on ihan ajettava keli. Itse asiassa pahin keli on nollan tienoo ja suhteellinen kosteus 100%. Ei kuivu hiki. Toki tää talvi oli hiihtoa varten.
Kyl ainakin mulla on ollu semmosta ilmiötä, että tässä iän kertyessä on pakkasessa kurjistelu vaikeampaa ja siihen Zwift auttaa aivan loistavasti. Zwift ja muut sisäpyöräilyjutut olisivat olleet tosi kiva joskus kun kuvittelin harjoittelevani, mut kyllä ne tässä kuntoliikunnankin tukena on tervetulleet. Mennyt talvi oli kyllä tosi lauha, mutta sekin lauhuus tuli hyödynnettyä vähän ahkerammalla hiihtämisellä.
Samma här. ja varsinkin kun itellä tavoite sinne <10% rasvoihin, tuntuu ettei mikään pure. Mutta luonteeseeni kuuluu ettei anneta periksi ja kyllä ne oikeat vaatteetkin on löytynyt eli enempi tahtokysymys.
btw. sijoitin aikas paljon uuteen merinovilla-ajopaitaan kun oma kokemus ja fiilis oli se, että ennen kaikki oli paremmin. no ihan sika hyvä paksupaita ja toimi just niin kuin pitää eli noin tuulitiivis, mutta läpäisee just sen verran ilmaa että pysyy kuivana, kalvot out.
Tota Fiberin videota kun katsoo, niin haluaa ainakin kuvitella, että Zwiftissä on myös taitoaspekti. Nimittäin ainakin videon perusteella menee aikas tasaisilla tehoilla kun vertaa omaan ajoon. Mun fillarikaveri ainakin jaksaa liputtaa "Zwift ajotaidon" puolesta, mutta mä olen laittanut sen aikaisemmin ihan vaan sen piikkiin että tyypin FTP on joku 390-400 wattia. Ehkä siinä on jotain perää, että hyvällä tehonhallinnalla ja siinä virtuaaliporukassa ajolla on merkitystä.
Saa nähdä miten ohjaustoiminto kehittyy. En ole ihan varma onko ohjaustoiminto hyvä asia kuntotreeniä ajatellen, mutta pelin pelaamisen vinkkelistä varmaan ihan hauska.
Zwiftin peesaus on ainakin ihan oma taito. Samaa vauhtia menee tietyllä tehorangella kun vaan on peesialueella. Jos on lähellä keulaa niin välillä peli ”sylkäsee” eteenpäin. Tasanen minimiteho just sopivan kaukana keulasta säästää voimia mutta on vaikee pitää.
^Minulla kävi käpy siinä ensimmäisessä stage1:n startissa ja ajoin hulluna kärkeä kiinni. Tuossa videon pätkässä sen sijaan lähdin reippaasti ja saatoin helposti matkustaa kärkiporukassa aina sinne mäkeen saakka. Siinäkin tuumasin, että en yritä kaivaa kaikkea itsestäni irti, vaan tyydyn ajamaan kakkosporukassa. Joka tapauksessa tuon päivän tilanne oli sellainen, etten olisi pysynyt loppuun saakka kärkiporukassa. Nyt saatoin tasata tehoja ja ajaa hyvävoimaisena loppumutkiin saakka. Ei jotenkin nyt hotsittanut koittaa tiristellä loppukiriä, niin siinäkään ei ihmeempää tehopiikkiä tullut.
Tuossakin, kun tipuin kärkiporukasta mäessä, pidin tarkasti silmällä oikean yläkulman pikkukarttaa. Oli helppo päätös irrottautua kärkiporukasta, kun näki että pienellä säädöllä saadaan aikaan sen kokoinen kakkosporukka, että peesihyöty auttaa meitä pysymään kolmosporukan edellä.
Eilen tuli viimeisteltyä oman fillariuran ensimmäinen strukturoitu treeniblokki. Harjoittelu alkoi tammikuun puolivälissä eli kestoa tuli n. 10 viikkoa + yksi kevyt viikko. Treeneihin kuului kolme eri intervalllitreeniä, joita kierrätin vuorotellen. Viikkoon tuli keskimäärin 2 intervallitreeniä ja 2 pidempää pk-lenkkiä (hiihtäen ja pyörällä 50/50) pituudeltaan 2-4 h.
Kehitys oli yllättävän hyvää: 4x8min / 2min treenissä watit nousi 275w -> 335w eli +60w. Ftp-testiä ei tullut tehtyä blokin alussa, mutta nousu varmaan samaa luokkaa. Paino tippui pari kiloa 76kg -> 73kg. Saapa nähdä miten fillari kulkee oikeassa maailmassa :)
Seuraavaksi olisi tarkoitus ottaa 4 viikon FTP-painotteinen jakso, jonka jälkeen varmaan 4 viikon VO2-jakso, jolloin treenit pystyy toivottavasti ajamaan jo ulkona.
Tosi komeaa settiä. Tuo 4x8/2 noilla tehoilla on oikeasti kova. Itse pystyn tuohon ehkä 5min palautuksin, 2min ei mitään saumaa. Veikkaan ftp:n olevan noin 310w.
Sivuhuomautuksena FTP kehuihin löytyy ihan oma keskustelunsa.
Gallup:
Kuinka moni zwiftaaja on jo level 50 tasolla?
Itsellä level 41 menossa ja piirun vajaa 16 000 zwift kilometriä takana.
Katselin että minulla meni yli 3-vuotta että pääsin tasolle 50.
Sent from my iPad using Tapatalk
Minulla 22400 km matkaa ja 243 km nousua. Tasolla 50 ollut vasta vähän aikaa, ehkä vuodenvaihteesta.
1594 km eteenpäin ja 23 km ylöspäin. Riittää kirittävää teihin nähden :D
13 801 ja 111 ja taso 42.
Sent from my iPad using Tapatalk
Levelillä 37, 11 580km ja 122km nousua. Puoltoista vuotta vasta zwiftailua.
Ajamalla reittejä saa XP-ekstraa, joilla voi nopeuttaa pääsemistä seuraaville tasoille. Reittikirjanpitoon on pari sovellusta, esim https://zwifthub.com
Mikä lienee syynä ettei Zwift esim. korosta tai muuten "tägää" jo ajettua reittiä ? Ei luulisi olevan kummoinen temppu koodata moista toimintoa ?
Mua yllättää nousumetrit. Juttujen perusteella kuvitellut, että tuupataan mäkeen. Luokkaa 1 % tuntuu olevan kaikilla ja vastaa tasamaan ajelua Suomessa.
4444km/83210m nousua. Paljonko tuosta tulee prosentteina?
Sitä tasamaan ajoa se paljon onkin. Zwiftissä ei ole tarpeeksi sellaista perusvaihtelevaa maastoa. Yorkshire on oikeastaan ainoa (13,8 km / 240 VAM), ja sekin on älyttömän lyhyt. Toki se on kierros, ja kyllä sitä jaksaa useammankin kerran kiertää ilman että alkaa maistua puulta.
Muutoin on joko tasamaata tai hiukan erilliseksi koettu "mäki". Lisäksi suurin osa pitkistä porukkalenkeistä (ja pidemmistä kisoista) ajetaan aika flattiä reittiä, joten peruskilometrit kertyvät tasaisen peekoon kautta.
Rouvy on tässä suhteessa eri maata. En ole vielä virtuaalimaailmassa jaksanut polkea sitä kokonaan, mutta yksi suosikkireiteistäni tarjoaa 95 km / 3415 VAM.
Sä olet jo jossain Malliksella :) , muttet vielä Teneriffalla. noin 2% ja sehän tulee kun ajaa 4% mäkeä ylös ja sitten alas ilman siirtymiä. No 3% on mulla noin maksimi mitä saarilla tullut.
Reitin mäkisyyttä voidaan kai lähinnä vain arvioida vähän sinne päin laskukaavalla, mutta ymmärtääkseni sellaisena on joskus käytetty nousumetrit jaettuna kilometreillä. Samalla kaavalla voidaan tietysti laskea itse kunkin Zwift-ajojen mäkisyysprosentti.
Noilla luvuilla prosentiksi tulee 18,7% mitä voi mielestäni pitää hyvänä tai ihan kovana (eikä siihen kovin helposti päästä ulkona ainakaan Uudellamaalla).
Vertailun vuoksi: Baskimaan ympäriajon viimeisen osuuden - jota voitaneen pitää todellla vaativana vuoristoetappina - prosentiksi tulee samalla laskutavalla 3252 / 111,9 = 29,0%!
Mulle kävisi kumpi tahansa, Mallis tai Teneriffa, jos vaan pääsis menemään. Mutta paremman puutteessa Etelä-Suomi tai edes sisäpyöräily. Nyt ei kyllä tullut koettua näitäkään, vaikka oli upeat mahdollisuudet viikonloppuna.
Joo ja optimistina mulla jo hotelli varaus ens vuoden maaliskuulle Malagan itäpuolelle ja muutama lenkkikin jo piirrelty :). Suosittelen omasta mielestä Mallista parempana alueena. Firlefanz lukenut eri matematiikan suuntaa kuin minä. Minulle 10% tarkoittaa 10km vaakamatkalla 1km nousua eli nousu/vaakamatka. Pieni virhehän tulee kun mittaamme kai Garminilla matkaa tien suuntaisesti eli vinoon, mutta meidän kaltevuuksilla virhe mitätön. Baskimaan prosentiksi tulee minun matikalla 3.252/111,9 = 0.029 eli 2.9%. malagan mallimäkireitti https://ridewithgps.com/routes/35291317
Promille taitaa olla tuon kaavan oikea yksikkö, ei %.
Tiedän jonkun joka on Mallorcalle lähdössä ajelemaan. Vois itekin mutta taitaa töissä alkaa sesonkin justiin.
Arvoisat matemaatikot unohtivat että esittämässäni kaavassa ei ole metrejä eikä kilometrejä, on vain kaksi lukua ja jakolasku.
Ja nousujyrkkyys on tietysti ihan eri asia kuin puheena oleva mäkisyys.
Mutta jos kaavasta ei esittämässäni muodossa ole iloa, sen voi unohtaa tai sen voi kukin korjata itseään tyydyttävään muotoon.
PS Myönnän auliisti että olisi pitänyt puhua kertoimesta eikä prosentista, kun siitä ei - tietenkään - asiallisesti ottaen ollut kyse.