Itse tarkistaisin laakerin kunnon, jos et ole vielä tehnyt näin, ennen kiekon lähettämistä Saksaan: http://www.bikeradar.com/forums/view...936&p=18832990
Printable View
Itse tarkistaisin laakerin kunnon, jos et ole vielä tehnyt näin, ennen kiekon lähettämistä Saksaan: http://www.bikeradar.com/forums/view...936&p=18832990
Kyllä tuo uusi Aeroad on niin hieno että pakko saada sellainen ensi kesäksi? En ole 3 vuoteen omistanut enää maantiepyörää. Kokotaulukkoa tutkimalla päättelin että 175cm/80cm oikea koko olisi S-koko, vai mitä mieltä olette?
Kanjonin maantiemalliston S-koko on IMO oikea. XS:kin saattaisi olla siinä rajoilla, mutta M on selvästi liian iso. Itse ajan S-koon Ultimate SLX:llä. (178cm/83cm).
Käytä ihmeessä sivuilla olevaa laskuria niin saat rintarangan ja käsivarsien pituudetkin mukaan. Siinä on hyvät ohjeetkin.
Laskuri antaa Aeroadille suoraan yhden koon pienmmän rungon kuin esim. Ultimatelle. Runko on muutenkin matala ja pienempi koko pienentää Stackkia reilut pari senttiä niin voi XS aika mopoksi mennä, joten S ja stemmillä loppusäätö.
XS soveltuu paremmin tuollaisille Rodriguez (169cm) tapeille.
Varmaan tyhmä kysymys, mut kysynpä silti, ku en mistään löytäny.. :D
Toi inseam-mittaus? Tehäänkö se paljain jaloin, vai fillarikengät jalassa?
Vaikka koitan miten nykiä kirjaa p**svakoon, ni laskuri valittaa liian lyhyttä mittaa. Mä saan tasan 80cm (177cm pituudella) ja pitäs olla 84cm. :D
Ilman kenkiä, kirja välilihaa vasten (ei satulakaan ole perseessä)
Ymmärtääkseni suomalaiset on keskimääräistä persjalkaisempia joten laskurin varoitusrajat voivat ylittyä. Jostain foorumilta luin että pituus/inseam on ihmisillä yleensä välillä 2-2.2 jossa 2 on pitkäkoipinen ja 2.2 persjalkainen.
178/83 = 2.14 joten melko persjalkainen olen.
P.S.
Tein mittauksen tukevalla kirjalla jonka päällä 'istuin'. Pidin kirjaa tiukasti seinää vasten ja rouva mittasi. Sukkasillaan tietysti. Kenkien pohjien paksuuksia on niin paljon erilaisia ettei niitä huomioida tässä mittauksessa.
https://www.youtube.com/watch?v=VwIMkqhWbBY
Ei tätä nyt kovin väärin voi tehdä. Jos inseamin mittaus ei onnistu niin suosittelisin kyllä (jälleen) sitä liikkeessä tehtävää bikefittingiä. Eräs kanssapyöräilijä joka ajaa paljon, oli käynyt juuri tuollaisessa sessiossa ja muutti pelkästään ajoasentoaan aika paljon taloudellisempaan, tehokkaampaan ja mukavampaan suuntaan.
En nyt waimoa saanut kuvaamaan (missä lie, lapsikin on hävinnyt ja koira), mutta otin peilin kautta kuvan tuosta M-kokoisen Inflite AL:n standoverista 82cm inseamilla:
http://i1283.photobucket.com/albums/...ps1nf2naje.jpg
On siinä varaa. Standoveria huomattavasti pahempi issue maastossa on vaakaputkessa ulkopuolella menevä jarrun vaijeri, jonka kiinnikkeeseen olen kolhaissut polven pari kertaa.. Ärsyttävä pikkujuttu, täytyy ainakin vaihtaa sen paksun runkokiinnikkeen tilalle pieni nippari
Ihana! <3 <3 :cool:
EDIT:
Niin joo, mulla ois stemmi. Jos jollani on pidempi niin voin vaihtaa. Oiskohan toi... ööö 110mm? Ei pakko jos ei haluu, mut 120mm ois ehkä kiva?
Mahtuuko Inflitessä pyörimään 42mm Marathon winterit?
Viikon verran on tullut ihmeteltyä CF SLX 7.0di2:sta, joka oli näytekappaleena 58 koossa. Oma koko 186cm/84kg ja inseam 89.5cm. Hiukan on ajoasento hakusessa. Mokasin kun en ottanut vanhasta pyörästä mittoja ennen satulan ottamista, joten pelkkä satulan suhde keskiöön on melkein arvauksena laitettu 9 vuotiaan toimiessa mittamiehenä :) Tässä yksilössä on 110mm stemmi, joka nyt ainakin on liian pitkä. Hätäapuna käänsin hiukan ohjaustankoa taaksepäin.
Canyonin asiakaspalvelun sähköposteihin vastaaminen on kyllä hidasta (eli eivät vastaa). Ihan hiukka häiritsee ettei pyörän mukana tullut vaihteiston laturia ja siitä huomautussähköpostiin (5vrk täynnä) ei edelleenkään ole vastattu millään tavoin. Stemmiä saa kuulemma vaihtaa 30pv kuluessa, mutta laturiasiaa tiedustellessani puhelimitse ei se nyt vissiin tainnutkaan olla mikään automaatio. Stemmi kun on ihmeellistä 1 1/4" kokoa, eli tilasin sitten 90mm:sen canyonin outletista. Ei tuo nyt paljoa maksanut 42€ postikuluineen, mutta eipä ollut kokojakaan kuin 80 ja 90mm tuohon hintaan. 90mm voi tosin olla just nappikoko.
Pyöräähän ei ollut pesty, mutta teknisesti toimii puhdistuksen ja rasvauksen jälkeen hyvin. Mulla meinasi kanssa tämän VCLS-tolpan vastapala pudota matkalle, mutta onneksi putkelle noustessa helinä paljasti höllentyneen pultin ja matka jatkui kiristämisen myötä ilman tappioita. Koon 58 pyöräni muuten painaa (120g hiilarisatulalla) 7.3kg 300g polkimilla, eli painoilmoitus 6.85kg on jollekkin pienemmälle rungolle.
Ajoltaanhan tämä on hyvä ja Keski-Suomen surkeakuntoisten teiden värinät runko suodattaa hyvin. Eturattaiden välitykset eivät natsaa keskenään eli ylämäen lähestyessä käy helposti niin että vaihtaessa eturatasta pienempään välitys onkin epäluonnollisen pieni. Eli joko mäkeen mennään isolla eturattaalla "liian pitkälle" tai sitten kelataan >100 kadenssilla ekat metrit ja laitetaan takavaihtajalla pienempää ratasta. Itse vaihteistohan suorastaan houkuttelee vaihtamaan jatkuvasti, siksi vaivatonta se on. Ei ole paluuta enää koskaan normivaihteistoon.
Nyt kun 1000km paukkui juuri rikki, niin ei tuota Infliteä voi kun suositella. Ergonin penkki kannattaa heittää mäkeen niin nautinto paranee entisestään
Erittäin paljon elämäänähnyt Vauhtineula pääsi eläkkeelle Infliteen.. Oli taidolla ja vaivalla asennetut Canyonin teipitkin siinä valmiina ;)
Mä otin Ergonin pois mun Inflitestä, mutta en suinkaan heittänyt sitä mäkeen, vaan laitoin sen kii Unittiin. Oikein mukava on siinä. Mutta niin on kumman muotoinen penkki ja kiskojen kiinnityskohdat että kun Unitissa on 2 cm setbäkkiä tolpassa niin silti saa jakkara olla aika lailla taka-asennossaan. En ymmärrä miten saksalainen insinööri tai muu suunnittittelija sen meni suoraan tolppaan yhdistämään. O.o
Toi ergon SM30 on ylivoimaisesti karmein penkki jolla oon ajanut. Hirveän muotoinen, aivan liian pehmeä, jotenkin just hankala/epätavallinen säätää, painava, rumakin.
Perskohtasii juttui ^_^
Osittain. Viesti on liian lyhyt. No sanotaan vaikka että unohdin mainita viime viestissä natinan, jota jouduin elvyttämään vaseliinilla. Jos on olemassa erilaisia autoja akselilla Rolls Royce-Lada, niin on myös satuloita. Kommari ajaa tyytyväisenä ladalla
Canyon stemmi-asiaa googlailtu ja ihmetelty. Noita 1 1/4" stemmejä valmistaa pääsääntöisesti Ritchey ja Giant. Muutamia hajakokoja löytyy ebay.de:stä, mutta postikulut/postitus Suomeen ovat kysymysmerkkejä. Gianttia saa 8 asteen kulmalla jollakin 30€ lähipostiin täältä: http://www.aliexpress.com/item/2014-...952577573.html
Tuo nyt on 8 astetta, vakio 6 asteen sijaan. Riippuu tapauksesta onko se sitten hyvä vai huono asia.
P.S Laturikin tulossa
Onko täällä jollekin jo kertynyt kokemusta tuosta Endurace mallista ? Kiinnostaisi kuulla miltä se on tuntunut. Vähän noissa on ilmeisesti ollut häikkää vcls 2.0 tolpan valumisen kanssa ja ohjainlaakerissa on jollakin on ollut välystä, jota ei ole saatu pois millään. Canyonin mukaan tolpan valuminen on todennäköistä yli 80 kiloiselle kuskille. Jollekkin on tolppa vaihdettu perinteiseen malliin ja jollekkin annettu shimmipalaa ongelman postamiseksi. Vanha ja kankea haluisi siirtyä race henkisestä kiiturista tuollaiseen mukavuus painotteiseen malliin pääsääntöisesti yksin ajettavia kuntolenkkejä varten ja nyt kun siitä saisi vielä satkun pois "vanhana" vuosimallina niin ostokiima vaivaa.
Muutama lenkki on ajettu, eikä minkäänlaista ongelmaa tolpan valumisen kanssa. Runko on hiilikuitua ja painan alle 70 kiloa. Vaihdatin oletuksena mukana tulleen inline-version setback-malliin, niin sain ajoasennonkin paremmin kohdalleen.
Setback-mallilla saa muuten satulaa myös hieman alemmas, ehkä sentin verran. Tolppahan pitää jättää suhteellisen ylös verrattuna perinteiseen tolppaan, jotta jousimekanismi toimisi. Canyonin laskuri ei varmaankaan osaa ottaa huomioon satulatolpan säätövaroja, sillä omalla inseam-mitallani olisi pitänyt tulla ainakin varoitusta siitä, että satulatolpan säätövara voi loppua kesken.
Ajoasento on koko spacer-pinon kanssa todella pysty. Itse siirsin kaikki spacerit stemmin yläpuolelle, nyt tuntuu kotoisammalta.
Täällä 85kg ja tolppa valui. Shimmi korjasi ongelman mutta penkin kiinnitysmekanismin pientä puutetta, eli sitä että paksuimpia ovaalikiskoja ei saa kiinni, se ei korjaa. Nyt on 1.0 tolppa enkä huomaa mitään muuta eroa 2.0:aan kuin sen että 1.0 on tyylikkäämmän näköinen. 1.0:n etuna on myös säädettävä setback, 15-35mm.
1.0 on basaltti-hiilikuitu sekoitteineen IMO yhtä mukava kuin 2.0.
Alurungossa.
Reilut pari viikkoa sitten tilattu 2015 mallin Ultimate CF SLX 8.0 DI2 M-koossa hopeisena ens kesän kisoja ja lenkkejä varten. Pari viikkoa vielä ni pitäis tulla :) Ehtii varmaan vielä jonkun lenkin ulkosalla ajamaan ja hiomaan ajoasentoa. On kyl hinta/laatusuhde kuosissa, pakko sanoa... Laskin että vaihtamalla orkkis alutangon tilalle omaamani 3t team ergonovan ja vaihtamalla orkkiksena olevat ultegran kammet rotoreihin power2maxilla, sekä vaihtamalla vakiosatulan selle italia slr:n vastaavaan painon pitäisi olla vajaa 6,9kg polkimineen ja pullotelineineen vakiokiekoilla, mitkä nekin ilmoitettu huomattavan kevyiksi! Kisakiekoilla sitten ihan Uci-limitillä. Eiköhän se sieltä joskus tule. Mietinnässä yhä myynkö vanhan pyörän vai jätänkö varapyöräksi, mikä saattaisi olla kyllä viisasta :I
Noin 1300 km takana Canyon Endurace CF 9.0:lla. Painoa 77 kg ja satulatolppa uutena hieman valui, mutta lisäsin asennuspastaa ja valuminen loppui. Tilasin toisen seatpost clampin vielä varmuuden vuoksi sen alkuperäisen päälle, niin ei pitäisi valua. Mitä enemmän tuolla ajaa sitä paremmalta se tuntuu. Runko pehmentää pahimpia epätasaisuuksia. Takarengas puhkesi alkuperäisellä Continental GP 4000:lla, joten vaihdoin takarenkaaksi kestävän Continental Gatorskin 28 mm.
Tuossa etuvaihtaja oli varsin kankea aluksi. Vaihdoin etuvaihtajan vaijerin kiinnityksen vaihtajan kiinnitysruuvin sisäpuolelle ja sen jälkeen myös etuvaihtaja toimii kevyesti. Se miksi tuo auttaa näkee helposti.
Aikaisempaan Cyclocrossin Sora-vaihteisiin verrattuna nuo Ultegrat ovat todella hyvät ja täsmälliset. Ei oikeastaan mitään huonoa sanottavaa, vaikka yleensä uusista tavaroista löytää jotain, johon on pettynyt. Tästä ei ole vielä löytynyt
Piti ihan rekisteröityä, että saan heitettyä pari kommenttia tähän, jos niistä on vaikka apua. Mulla on Inflite AL 8.0 2014 kokoa M. Oon jotain 177-178 pitkä ja jalan pituus 84-85. Mulle pyörän mitat ovat lähestulkoon kuin oppikirjasta. Droppia satulan ja ohjaustangon välillä taitaa olla 8-7cm, satulaputkea jää näkyviin 1,5-2 nyrkillistä, ja ajosennon ollessa ala-asennossa etupyörän napa jää aika täsämälleen katseelta ohjaustangon alle piiloon. Standoverissa väliä jää myöskin reilu 5 senttiä.
Ihan hyvä peli, tosin satula ei myöskään oikein omalle takapuolelle ole ollut paras mahdollinen. Canyonin palvelusta sen verran, että ostin fillarin outletista enkä ihan tyytyväinen ollut kun fillarin sain. Sain itse ensitöikseni hieman oikoa etuvannetta, säätää etujarrut ja takavaihtajan. Lisäksi fillarissa oli eri kumit ja jarrut mitä spekseissä (piti olla shimanot, niin olikin Sramin avid bb7:t). Ja olisivat ehkä voineet fillarin vielä pestäkin ennen lähettämistä, mutta itse pyörässä ei siis muuten mitään valittamista!
Laturi saapui ja samoin 90mm stemminkin sain jo paikoilleen. Aika paljon muuttui ajokäytös herkemmäksi 20mm lyhyemmällä stemmillä....
110mm vapaana jos joku tarvitsee.
Täällä myös tuli tarvetta hommata 110mm sijaan 90mm stemmi Canyoniin. Huomasin, että Canyon myy alennuksella noita Ritcheyn stemmejä kun vaan osaa katsoa oikeasta paikasta (Outletistä): http://www.canyon.com/_en/outlet/art...tml?o=A1006007
Hintaa siis 34,90 + postit 7,90.
20mm pois kerralla on aika paljon..
Voi se varmasti tilanteesta riippuen olla oikein, mutta on se silti aika paljon. Oon itse joskus ottanut 20mm kerralla (juuri 110mm => 90mm), ja täytyi se 100mm:kin ottaa vielä 90mm jälkeen kokeiluun, päädyin lopulta 90mm. Ero ja muutos oli vähän turhan iso omaan makuun että olisi voinut "luottaa" sen olevan optimi.. Samaa mieltä että 20mm pituuseroa uudessa pyörässä olisi ehkä voinut runkokoossakin huomioida