Kiekot saapuivat ja ovat 22 grammaa kevyemmät kuin piti, renkaat vielä hakusessa. :)
Printable View
Mutulla veikkaisin, että joku puolen millin heitto ei vie tehoja eikä aiheuta muitakaan ongelmia. En ole ihan varma, että saako jotain 24 pinnan kiekkoa alle 0,5 mm suoruuteen ainakaan niin, että se olisi vielä 1 km ajon jälkeen samassa kuosissa. 32 pinnaa ja laadukas vanne, niin voi säätäminen onnistua paremmin, jos tykkää touhuta.
Omissa kiekoissa mä en juurikaan hermoile kunhan kiekko on alle 1 mm sisällä ja treenikiekkoja en jaksa oikoa ihan heti tossakaan vaiheessa.
Valitettavasti on niitäkin kauppiaita jotka suurinpiirtein heittävät pihalle jos vääränmerkkisiä tuotteita heille tuppaa korjattavaksi. Ainakin sellaisia tuotteita jotka merkkinsä puolesta viittaavat selkeästi johonkin toiseen kauppiaaseen. Näinollen helpompi tehdä / opetella tekeen itte kun viedä korjattavaksi.
Pikagallup iänikuista ostopäätöstä helpottamaan... parivertailuna tällä kertaa paino vs. profiili. Saman hintaisena olisi saatavilla Fulcrum 0 ja Mavic Cosmic Carbon SL, mutta ei osaa päättää kumpi toisi enemmän vauhtia maantiepyörään suomen kumpuilevissa oloissa. Kevyempi massa vai virtaviivaisempi profiili, auttakaahan oraakkelit :)
yli 35km/h-keskareihin ei näillä tipilinnun pohkeilla pääse vielä kuin märissä unissa ja poikien saunailloissa kaljakorin jälkeen, joten vaaka keikkuu kevyen aluvanteen puolelle. Pirkan klassikko meni mukavasti 31 keskarilla, mutta tuo hyppy 35 tasolle vaatii vielä muutaman lenkin...
Onko paikalla vielä muita iltavirkkuja, jotka jaksaisivat kommentoida näitä toistuvia vannevertailuja?
Itselläni on vertailut käynnissä kanssa ja ostaa ajettelin ensi talvena ja mieluiten kivijalasta. Ärsyttävää tässä on mutu. Missään ei oikein pääse hypistelemään saati koeajolle, kun kenelläkään ei tunnu olevan kiekkoja hyllyssä. Campa Neutronia, Fulcrumia, Ksyriumeja... Internetkoeaot antaa aika vaillinaisen kuvan kiekkojen eroista.
Näitä ketjuja täältä tai ulkomaisilta foorumeilta lukemalla ei juuri hurskastu.
Etpä taida paljoa kivijaloissa hypistelemälläkään hurskastua. Keskustelemalla ja ajattelemalla syntyy mielikuva siitä mitä haluaa ja jos ei koeajamaan pääse niin siihen on tyytyminen. Vaikka koeajaisikin niin vasta pidemmän lenkin jälkeen kiekkojen ominaisuudet huomaa. Yli 300 euron avokiekoilla eivät erot ole kovin suuria. Enemmän eroja tekevät renkaat.
Jos kiekkoihin pistää 500 euroa eikä ne olekaan ne maailman parhaat sitten loppujen lopuksi niin onko se maailmanloppu? :rolleyes:
Ne voi trokata eteenpäin vaikka 400 eurolla (jos teki hyvän kaupan alunperin) ja hankkia jotkin muut.
(väitän että isoimmat kämmit välttää yhden viikonlopun foorumisurffailulla)
Jos kiekkojen kestävyyttä epäilet niin osata sitten Neutronit, minä olen ajanut Nucleoneilla(Neutronien aikaisempi versio)6 vuotta ja yhden pinnan olen saanut katkottua. Ostin vielä kiekot käytettynä ja niillä on ajettu jo yli 20 000 kilometriä. Painan itse nakusilla 94 kiloa. Muutenkin ovat avoiksi tunnokaat ja mukavat.
Sorry! Dementiaa. Koeajaa voi varmaan kun pyytää jotain kaveria lainaamaan kiekkojaan, muuten voi olla aika hankalaa. Satuloita saa nykyisin kokeille, mutta kiekkoja epäilen. Hiplaamaan pääsee kun menee katsomaan jotain maanitiekisaa tai tapahtumaa. Ei todellakaan keskihintaisissa alumiiniavoissa ole kamalan suuria eroja. Minulla taitaa olla viidet eri kiekot maantielle ja olen sitä mieltä, että kuntoilijakäytössä nämä kaikki ovat mukavia.
Yhdet vanhat Campan kiekot, yhdet Miche halpiskiekot, Nucleonit, yhdet alumiini tuubikiekot ja yhdet profiilikarpooni tuubikiekot.
Nämä vanhat Campan 36 puolaisetkin ovat vielä ihan hyvät.
Ja vähän olen sitä mieltä, että noita profiilihiilareitakin paremmat ovat nuo Nucleonit. Erot kiekoissa ovat todella pieniä, mutta isoin ero on ollut siinä, että siirryin 23 millisistä kumeista 25 millisiin. Ainahan sitä voi pähkäillä. Käyhän sekin harrastuksesta.
Mitä kiekkoja suosittelette tälläselle 100kg liharekalle? Onko näillä mitään käyttöö http://www.bike-discount.de/shop/k63...80-c24-cl.html ? Ja ennenkaikkea saanko mitään hyötyä kiekoista kuntoilumielessä? Vanhat bontragerin (oliko ssr) kiekot tuntuvat tosi löysiltä alla. Eli kannattaako kiekkoihin investoida?
Kyllä minusta Mavicin Cosmic Carbone Premiumit ovat selkeästi paremmat kuin Cosmic Carbone SL:t ja olen ajanut niitä vain avoina ja taitavat maksaa yli tuon maagisen rajasi per kiekko.
Henk.koht. kiinnostaisi joskus hankkia tällaiset, mutta enpä uskalla kysyä koeajoon toistaiseksi :o
Enpä noihin mitään painorajoitusta ajajalle löytänyt. Vähänlaisesti on pinnoja.
Asun Savossa, mutta en ole savolainen. He sanoisivat, että suattaapi kestää tai olla kestämättä. Onhan niillä kahden vuoden takuu, joten ei riski ole iso. Jos nykyiset kiekot ovat löysät niin toki ne kannattaa vaihtaa. Löysät kiekot ovat turvallisuusriski.
Itse kyllä Sinuna etsisin kiekot, jotka varmasti kestävät ja ovat jäykät ja silloin menisin kyllä Ksyrium Eliteihin tai sitten Campan Neutroneihin (4.kerta kehua) tai muihin takuuvarmoihin kiekkoihin, joita tällä foorumilla on suositeltu tai suositellaan.
Nuo Bontracerit kannattaa koittaa rihdata ensin jos löysyys johtuu löysistä puolista.
Meillä painavilla tahtoo vain olla se ongelma, että hipoimpiin kiekkoihin ei ole mahdollisuus mennä. Nyt nuo ehtaa kuraa kiekot panavat yhteensä 1,5 kiloa, joka on vähän ja tuntuvat kestävän. Eroa saman painoisiin alumiinikiekkoihin en oikein ajossa tunne tai pitäisi ajaa lenki peräkkäin molemmilla niin ehkä tuntisin.
Avokiekot(Nucleon) hyvillä kumeilla ja lateksisisureilla ovat hyvin lähellä ajotuntumaltaan näitä 38 millisellä profiililla varustettuja hiilarikiekkoja samanlevyisillä tuubeilla.
Rullaavuudesta en osaa sanoa mitään, mutta 38 milliset prohviilit ovat kyllä kovat ajaa.
Ei nöissa ole minusta mitään hipoa ja esimerkiksi tuubeiksi FFWD F6C:t eivät paljoa paina 1390g/1298€ ja valmistaja mainostaa
F6C WITH FFWD Ceramic HUBS
Full carbon tubular Control wheels with 60 mm deep rims with DARC profile, high quality FFWD Ceramic hubs and 24/28 spokes.
Control wheels are recommended for riders of 90kg and more
comes with exclusive wheel bags, quick release set, valve extensions & brake pads
On herännyt ajatus muuttaa crossaria maantiemaisemmaksi kiekot uudistamalla. Ajatuksena avokiekot (esim. Nucleonit), mutta auttakaa amatööriä: mitä ne levyjarrut vaikuttaa? Pitääkö siis olla ihan erilaiset kiekot? Ja jos pitää, niin mistä tietää mitkä käy levyjarrulliseen pyörään (onko siis olemassa joku oma termi)?
Noi FC6 kiekot painavat 110 grammaa vähemmän kuin nykyiset, joten ei kannata kuntoilijan ajatellakaan.
Kerran jo taisin kysyä jarrujen vinkumisesta. BBB:n korkkipaloilla vinkuu niin stanasti.
Vinkuuko muilla? Joku jo taisi sanoa, että ei vingu, mutta Girolla kuului kyllä yhden hatkaporukan jarrutellessa samaa kimakkaa ulvomista kuin minun paloistani lähtee.
Ei niiden painoero ole niin kauhean suuri Cosmic Carbone SL:iin, satasen grammaa, mutta Helsinkiin suuntautuvissa työmatkatemmoissa vauhti pysyy hyvin yllä pyöräteiden kanttareista huolimatta.
:seko:
Outoa logiikkaa, minusta kannattaa ja ostaisin, jos olisi akuutti tarve työmatkakiekoille.
Maviciin keraamiset laakerit nostaa vähän hintaa, mutta Cosmic Carbonessa ei ole suositusta +90kg pyöräilijöille.
En vain ymmärtänyt Sinun olevan ainoa kuntoilija-tittelin omaaja vaan oletin +90kg kuskeille kiekkovalikoimasta keskusteltavan enemmän kuin Sinun rahankäyttötottumuksista.
No ei kyllä lähes kenenkään kuntoilijan kannata 1200 euron kiekkoja ostaa jos ei ole tarve suurentaa egoa. Mutta saa kyllä minun puolestani ostaa. En kiellä.
Pannaanhan sitä rahaa paljon turhempaakin kuten esimerkiksi kolopallon pelaamiseen.;)
Siis parempi laittaa pari satasta muuhun käyttötarkoitukseen suunniteltuihin kiekkoihin kuin vähän enemmän omaan käyttöön sopivampien?
Lupaako kiinanihmeesi valmistaja kiekkojen soveltuvan +90kg pyöräilijöille vai onko hinnanerotus tarkoitus jättää perikunnalle riesaksi :seko:
Minun uskoni on niin heikko, että järvelle heittokalastamaan lähden mieluummin veneellä kuin vettenpäälläkävelemällä ja saatan ottaa haavinkin mukaan virvelin ja vieheen lisäksi enkä suinkaan egoani kasvattaakseni.
En jaksa enää jankata moisesta. Ostakoon kuka mitä tahtoo-oli järkeä tai ei.
Keskusteluun on tullut v..tuilun sävy.
tunteet kuumenee.. :rolleyes:
onhan se niin että yli tonni kiekkoihin tuntuu hullulta. jos olis rahaa kuin roskaa niin mikä ettei. aero kiekkoja on tullut pohdittua kauan ja hartaasti itsekin. problema on siinä että antaako ne oikeesti hyötyä niin paljon että rahallinen sijoitus on perusteltavissa? esim. cosmic carbone, meneekö samoilla tehoilla 1-2 km/h lujempaa? enemmän? tai onko helpompi pitää esim. yli 40km/h nopeutta ( eli vaatii x määrää vähemmän tehoja)?
jos on pirusti jalkaa niin menee vaikka aksiumeilla kuutta kypää, eli säästänkö rahat vai mennäänkö 'elät vain kerran' mentaliteetilla?
PS. FFWD f6r olis liipasimella.. :D
Mun mielestä kannattaa aina ottaa ne, mitkä itse nimenomaan haluaa. Tämä pätee kotiin, aut..pyörään, muijaan ja erityisesti maantiepyörän kiekkoihin. Näin syntyy onnellisia ihmisiä.
Tour testasi kevättalvella ison nipun kiekkoja ja 50 km/h vauhdissa tuli suurin piirtein 30 wattia eli aika reippaasti eroa aerodynaamisesti hyvän ja huonon alukiekon välillä. Huonoa edusti esim. Mavic R-Sys ja perinteinen pinnakiekko. Hyviä olivat nämä semikorkealla kehällä ja litteällä pinnalla varustetut. Testattuja kiekkoja en muista tähän hätään tämän enempää, mutta ainakin Cosmic Carbonet puuttuivat.
30 km/h vauhdissa kiekoissa on periaatteessa parin watin erot, joten perusjanarille on ihan sama millä kiekolla ajaa, jos funtsii vain pelkkää aeroa. Muut syyt ovat sitten taas erikseen.
Vaikka ajankin joskus yli kolmeakymppiä, pidän eniten peruspinnakiekoista (Recordin navat, vanteena Open Pro tai Reflex), vaikka Euruksetkin on kaapissa. Yksin kovaa ajaessa kiekolla on eniten merkitystä, mutta minä ajan kovaa vain porukkalenkeillä, jolloin joko peesi jeesaa tai vain lyhyt vetovuoro, jonka nyt selvittää kiekosta riippumatta jos selvittää. Kisameininki on sitten erikseen, jolloin pitää miettiä jokainen säästetty watti.
Kaiken edellä sanotun jälkeen miettisin kiekkoja valitessani ulkonäköä. Modernissa litteärunkoisessa semiaeropyörässä Cosmic Carbonet näyttävät hyvältä, mutta ohuista pyöreistä putkista tehtyyn runkoon sopii paremmin Fulcrumin Zerot, Neutronit tai Shimanon RS80 (menikö oikein?).
Tässä on tullut keväällä ajettua joku pari tonnia Cosmic Carbone SL -kiekoilla. Painoa on noin 90kg ilman pyörää ja toistaiseksi ei ole tullut kiekkoihin heittoa, vaikka tavallisiin monttuihin ynnä muihin teissä oleviin kuoppiin on osuttu moneen kertaan.
En väitä huomaavani eroa nopeudessa erilaisiin vanhoihin kiekkoihini (ei-aero). Muutamia havaintoja kuitenkin:
- Cosmic Carboneista lähtee hieno ääni! Tästä on kuultu monen monta kertaa lenkillä. :)
- Kyseiset kiekot sopivat muun pyörän ulkonäköön, mikä ei ole aivan vähäpätöinen ostoperuste. Korkeaprofiilinen kiekko näyttää pyörässä aivan erilaiselta kuin matalaprofiilinen.
- Valmistajalla ei ollut kuskille painorajaa.
- Kiekot ovat riittävän jäykät eli eivät laahaa jarruihin putkelta ajaessa.
- Olen aivan samaa mieltä Raijkaardin kanssa, että kannattaa ostaa ne, jotka itse haluaa. Nämä olivat minulle juuri ne kiekot, jotka halusin eli ei tarvinnut tehdä minkäänlaisia kompromisseja itsensä kanssa.
Tour-lehden testit ovat aina mielenkiintoista luettavaa. Sieltä löytyy teknistä mittaustietoa, jota on turhan vähän muualta löydettävissä.