700x40C -nastarenkaat on mulla edessä ja takana. Jos ei ole lokareita, niin ei tarvitse mitään kikkailla. Mulla on siis lokarit ja takalokarin kiinnikettä piti aavistus tuunata.
Printable View
700x40C -nastarenkaat on mulla edessä ja takana. Jos ei ole lokareita, niin ei tarvitse mitään kikkailla. Mulla on siis lokarit ja takalokarin kiinnikettä piti aavistus tuunata.
Tuli tuossa pari viikkoa sitten ostettua paremmalle puoliskolle Merida CC 500. Hinta-/laatusuhde tuntuu olevan tuossa pyörässä kohdillaan, kun sattui vielä löytymään yksittäiskappale yli puoleen hintaan. Lokarit sai melko kivuttomasti kiinni, kun rungosta ja haarukasta löytyy valmiit kiinnikkeet. 33mm renkaiden kanssa jäi vielä hyvin tilaa eteen ja taakse, joten ainakin 35mm nastarenkaiden pitäisi mahtua pyörimään kivuttomasti lokareiden kanssa. Kesäksi voisi vaihtaa hieman sileämmät renkaat, koska nuo Maxxiksen Mud Wrestelerit tuntuivat hiukan järeiltä päällystelyllä tiellä ajeluun. Lisäjarrukahvat jätin asentamatta, että opettelee samantien ajeleen kahvoilta. Tektron Spyre -jarrut tuntumaltaan ihan hyvät ja iso plussa molemminpuolisesta palojen säädöstä. Lisäksi läpiakseli edessä ja kuitukeula, joten etupää tukeva ja suodattaa pahimmat tärinät pois.
Ajattelin vaihtaa keväällä maantiepyörän cycloon, kun tuo maantiepyörä ei ole ihan riittävän monipuolinen mun käyttöön.
Budjetti on n. 1000-1500 € ja toivomuslistalla seuraavat: alumiinirunko ja kuitukeula, läpiakseli ainakin edessä, hydrauliset levyjarrut ja 1x11 vaihteisto. Lokarin kiinnikkeet plussaa mutta ei pakolliset.
Tähän mennessä speksiin sopivia pyöriä on löytynyt Vitus Energie Apex, Nukeproof Digger Comp (tämä on 27,5" maastokiekoilla eli vähän erilainen peli) ja Merida CX600. Mitäs muita pyöriä kannattaa katsella?
Terve!
Oon hakemassa ensimmäistä kunnon pyörää, jolla voi kesällä ajella maantielenkkejä pelkäämättä eteen tulevia sorateitä. Tarkoitus ajella myös samaisella pyörällä työmatkat talvellakin.
Lenkkien pituus kesäisin on 100km molemmin puolin. Haaveena myös toteuttaa ensi kesänä vähän pidempää lenkkiä
Tällä hetkellä tallissa on vanha Peugeot aspin ja hassutteluun tollanen muodikas (ainakin joskus oli) katuratapyörä.
Budjetti mulla rajoittuu 900€ asti ja oon nyt kattellut Konan Jakea, joka on nyt tarjouksessa a oikeaa kokoakin löytyy
https://www.bikeshop.fi/Kona-Jake/ekauppa/pKOJA/
onko tässä hintaluokassa hinta/laatusuhteeltaan jotain sopivampaa tarjolla? Enimmäkseen käyttö tulee olemaan asfaltti,hiekka ja lumi -alustalla.
kiitos etukäteen vastauksista!
edit. Nii ja mitat jos koetaan tarpeelliseksi. 177cm inseam n. 85
MeridaCX300:ssa on tuplamäntäiset mekaaniset jarrut.https://larunpyora.com/tuote/2017-me...00-cyclocross/
Fillaritorilla myös sopivan kokoista kalustoa tarjolla.
Noissa vaihtoehdoissa on mielestäni hinta/laatu-suhde kohdillaan ja muutenkin sen luokan pyöriä, että muille kuin hifistelijöille estettä pidemmänkin matkan miellyttävään ajamiseen ei ole. Jakesta 54 kylläkin on loppu, 57 epäilen liian isoksi ja 51 liian pieneksi.
Noista puuttuu hiilikuituhaarukka. Sen voi ehkä korvata Shockstop tärinää vaimentavalla stemmillä, jota on kehuttu. Nyt tarjouksena ja tulee amerikasta veroineen suomeen n. 110€. Eli Merida cx 300 + shockstop mahtuu juuri budjettiin. Toki leveät renkaatkin vaimentaa tärinää mutta jos haluaa kesällä laittaa maatiekumit niin shockstop auttaa
https://redshiftsports.com/stem
Kun ollaan tiukalla budjetilla liikkeellä ja kriteerinä on ajaminen myös sorateillä, jättäisin maantierenkaat ja satasen stemmit kauppaan ja keskittyisin ajamiseen. Myöhemmin alkuperäisten renkaiden uusimisen yhteydessä voi sitten miettiä, millaista hienosäätöä renkailla kannattaa tehdä. Ajankohtasempi varuste on lokarit, nastarenkaat, valot, lukkopolkimet + kengät ja pyörän lukko. Niihinkin uppoaa kohtalaisen paljon rahaa ja ne on perusasioita, jotka pitää olla kunnossa.
Tällä hetkellä löytyy melkein uusi cyclocrossari jossa ei mitään vikaa mutta vaihto 1x voimansiirtoon kutittelee. Enkä edes keksi muuta argumenttia sen puolesta kui yksinkertaisuus ja parempi ulkonäkö. Tämän hetkisessä pyörässä on Ultegra 6800 46/36t & 11-32t, ja varalla löytyy myös 51/34 eturattaat. Yllättäen 6800 etuvaihtaja toimii moitteettomisti ja on luotettava. Älyttömän kalliiksihan tuo tulisi vaihtaa pyörää eikä tuosta fiksusta rakentelemallakaan saa. Vaihtoehtona olisi siis myydä Ultegran osat ja hankkia tilalle Rivalin voimasiirto tai myydä koko konkeli ja ostaa sillä rahalla 1x Rival pyörä (tai Force jos esim kovalla alella löytyy).
Puhukaa nyt mieheen järkeä jotta saan rauhan ja lopetettua tämän vouhotuksen? CX kisaa en pyörällä aja, vaan omaksi huvikseni kisojen kaltaista maastoa, retkiajoja, GG'tä ja arjen asioita kuten työmatkaa.
Kiitos kaikille vastauksista! Fillaritorilta löytyi 2017 vuosimallin Kona Jake m-koossa ja 700€ hinnalla. Multa löytyy lukkopolkimet, kengät ja hyvä lukko. Lokarit tulee kaupassa mukana. Nastat täytyy hommata.
Koko pitäs olla aikalailla passeli mulle ja jäis sitten vähän ylimääräistä. Mulla on noin 1k ajetut 25mm gatorskinit, jotka mun ymmärryksen mukaan pitäs mennä noille kiekoille, joten sekin puoli tarvittaessa ok. Mulla oli aiemmin täyskuitu maantiepyörä, joten toi haarukka taitaa olla ihan hyvä kun ei paremmasta tietoa ;D
Meridassa tökkii lähinnä nuo siniset detailit. Varmasti hyvä pyörä sekin kaikin puolin!
Jos jollain on jotain pahaa sanottavaa tosta Konasta (paitsi keula) niin pistäkää ihmeessä!
Varo ostamasta liian isoon runkoon kasattua, katsoin Jaken mitat ja sinulle soisi varmasti parhaiten koko 51. Olet lievästi pitkäjalkainen kuten minäkin, sillä perustelen neuvoni, meille liian pitkä runko on myrkkyä.
Mä voin auttaa: katopa sitä pyötää uudestaan. Oikeen niinkuin ajatuksella. Ja mieti, että olisiko se oikeasti paremman näköinen yhdellä eturattaalla. Vai luuletko vaan niin? Muoti hämää helposti. Etuvaihtajissa kun ei oikeasti ole yhtään mitään vikaa - muuta kuin ehkä kisakrossissa pahimmissa mutakeleissä. Ja toisaalta silloinkin, kuten myös talvikeleissä muunkin laisessa ajossa, voi käydä niin, että takapakkaa lopettaa toimimisen mudan tai jään vuoksi. Kahdella eurattaalla silloinkin on yleensä kaksi toimivaa vaihdetta jäljellä. Yhdellä puolet vähemmän.
Sitten seuraavaksi mieti vaikka sitä, että onko ensi kesän pitemmillä gg-lenkeillä kiva sahata pelkkää takapakkaa laidasta laitaan yksinomaan oikean käden sormia väsyttäen vai olisiko vaihtelua, kun voisikin välillä ylämän alla vaan helposti ja nopeasti tiputtaa edestä pikkurattaalle ja mäen harjalla taas vaihtaa takaisin isolle. Nyt kun suurin 1X-vouhotus alkaa jo olla vähän niinkuin ohi, aika moni uusi GG-pyöräkin näyttää palailevan 2x-systeemeihin.
Jos ei vieläkään auttanut, niin googlaile vähän halvempien 11-40 takapakkojen painoja - tai kevyimpien hintoja. Ja voithan vertailla myös Ultegra-vaihtajaa Sramin pitkähäkkiseen clutchilliseen vaihtajaan. Sen jälkeen voit miettiä, että onko painonjakauman kannalta kivempi siirtää voimansiirron painoa mahdollisimman paljon taka-akselille vai pitää osa siitä keskiön tuntumassa.
Jos näistä ei ollut apua, toivo on luultavasti jo menetetty ja ainoa hoitokeino on ostohousujen vetäminen jalkaan ;)
Laitan vaan välihuomautuksena, että 1x ei sinänsä vaadi kytkimellistä takavaihtajaa tai helvetin isoa pakkaa.
Itsellä toimii erittäin hyvin normaali 188g mediumhäkkinen Force ja 315-grammainen 11-32 PG1130-pakka.
Asian esilleottaja itse mainitsi seuraavasti:Lainaus:
Niimutku et sää aja koskaan kisavauhtia etkä oikeaa sotkuista crossia mudasssa!
Jatkakaa.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti hitlike
Mikä eturatas sinulla on, jos 11-32 pakalla ajelet? Itse en voisi kuvitellakaan pärjääväni tuollaisella skaalalla. Siksi itselläni on edessä 36-46, enkä siitä halua luopua. Johonkin asiointipyörään voisin 1x-systeemiä ehkä ajatella 11-36 ratastuksella.
Aloittajan tilanne on tosiaan surkea, jos tuollainen pinttymä on päähän jumiutunut. Varmaan 1x voimansiirto 11-40..42 pakalla on ihan ok, muttä harvoin syy vaihtaa muuten hyvää pyörää tai uusia koko voimansiirto. Stenun kanssa samaa mieltä siitä, että kaksi eturatasta tarjoaa vaivattomuutta, vaikka ihan aivot narikassa ei voikaan ajaa, jos haluaa välttää ketjut ristissä-tilannetta. Toisaalta, siitäkään ei vahinkoa synny, kun ei jatkuvasti noin ajele. Jos päivityskuume on kova ja jotain uutta pitää saada ja rahaa pursuaa taskuista, ehdotan kiekkovalikoimaan perehtymistä ja niihin toisenlaisten renkaiden laittoa. Joko kevyempään ja kapeampaan suuntaan ajatuksena ensi kesän asfaltit tai sitten esim. 650b ja leveämpää rengasta huonommille teille. Tai sitten kokonaan erilaisen pyörän hankintaa, mutta älä luovu nykyisestäsi.
Näin on, päivitin just voimansiirtoa talvipäivänseisausajoon ja nyt on edessä uudet 39t Rotor ALDHU+ ovaali, vanhastaan Paulin ketjuohjuri mallia for the idiots, takana Ultegra 11-34 ja R8000 takavaihtaja. Vähän liiankin hyvin toimiva kombinaatio, ainoa ongelma 39-11-välityksen liiallinen keveys mutta kyllä silläkin ehtii.
En pidä SIIRTYMISTÄ yhden eturattaan systeemiin hyvänä, vaan juuri rattaiden koon miettimistä sopiviksi. Eturattaat voivat olla paljon lähempänä kooltaan toisiaan kuin ne tehtaan jäljiltä usein ovat ja vielä niin, että ne ovat omaan maastoon sekä ajoon sopivimmat.
Tosiaankin jatkakaa...
38-piikkinen. Ja mää olen siis kadenssipoika pikemminkin kuin vääntöpoika, vääntö rikkoo polvet. Silloin kun viimeksi (2009-2014) olen mittaillut, keskikadenssi oli lenkeillä lähes aina tasan 94. Ei siis ole ongelma yli neljänkympin vauhdit tuolla kombinaziuunilla eikä mun kovempaa tarvii päästäkään. Lenkki- ja sekäkäytössä täydellinen. Itselläni ei ole mitään käyttöä yli 40T eturattaalle, siksi 1x. Edellisellä crossarilla (2x) isompi ratas jäi käytännössä ajamatta.
Myönnettäköön kuitenkin, että joskus retkilastin kanssa Kainuun mäissä olis kevyempikin välitys kelvannut, muttei mäkiä ole sen takia ajamatta jäänyt. Siksi kuitenkin seuraavan rattaanvaihdon yhteydessä kokeiluun sama hammasluku ovaalina.
Enkä minä 2x -systeemeitä vihaa enkä tuomitse enkä poissulje etteikö joskus alle laittaisi. Kukin tavallaan ja minä tällä kertaa näin.
(Piti vielä tuosta Forcen takavaihtajasta sanoa, että oli iloinen yllätys tuo 188g punnitus kasatessa kun ilmoitettu paino sille on 240g).
Tää se suurin pelko tuppaa mulla olemaan, että tulee hommattua liian iso.
Mites teillä on noi competitive cyclistin laskurit osunu kohilleen? Tossa on kahden mittauksen keskiarvo käytössä (1v väliä)
Tob mukaan pitäs M olla ok koko.
Sorry jos menee offtopic.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...258bb9ec9b.jpg
Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla
Paljastit muuten just salaisuuden siihen, miten oot saanut Cyclosta niin kevyen ja LJL:n salaisuushan olikin jo julkisuudessa revitelty tuolla toisaalla.. :D
Tämähän on juuri noin että joillain ghetto-yksäksäkin toimii oikein hyvin ja helpoin tapa alkuperäiselle kysyjälle 1X-lifestylen kokeilemiseen on se, että hommaa nw-rattaan eteen ja heittää tuplarattaat ja etuvaihtajan sillalta.
(Henkilökohtaisesti mä en osaa ymmärtää, mitä hyötyä tuollaisessa setupissa on jos mahdollinen weightweeniys jätetään pois laskuista. Dedikoidun 1X-systeemin suurimmat edut (IMO) on a) se, että clutchillinen vaihtaja rauhoittaa ketjun liikkeitä maastoisemmassa ajossa, jolloin ketju pysyy paremmin rattailla ja hakkaa vähemmän pyörän osiin sekä b) se, että 1X-systeemi mahdollistaa laajavälityksisen pakan käytön, jolloin rattaiden välit ovat suuremmat, mikä toimii maastoisemmassa ajossa paremmin. Esimerkiksi mulla nyt olevan 11x12-32-pakan kanssa polkuajossa ja krossikisoissa joutuu ihan liikaa hyppimään vaihteiden yli, kun välityksen vaihtotarve on yleensä aika iso silloin, kun vaihtotarvetta on. Esimerkiksi vanhat 9x-systeemit olivat siinä mielessä parempia.
Eli käviskö tossa niin, että yhdistääkin vaan 1x- ja 2x-systeemien huonot puolet? Kertokaa te, joilla on kokemusta, millä tavoin omasta mielestänne clutchiton systeemi ilman etuvaihtajaa on parempi kuin mitä se olisi etuvaihtajan kera? Ja tää ei siis todellakaan haasta ketäänmihinkään vaan olen avoimen kiinnostunut.)
Ei kai se salaisuus ole ollut... muistaakseni kippasin sen punnitus-excelin asianmukaiseen topicciin silloin joskus? Eikä kai 8,8kg mikään kevyt tänäpänä ole kuin joillain on hiilikuitua ja kaikkea.
(mutta nyt talveksi laitoin kiinteät lokarit ja Maxxista odotellessa marawintterit, traktori, nyyh :()
No minä jo tuossa mainitsinkin, että itselläni ei ole käyttöä kuin max 40T-eturattaalle joten päädyin 1x:ään. Piti laskeskella laskureilla sopivaa eturatasta ja totesin 38:n sopivaksi sopivan pienellä pakalla (pohjatietona edellisen crossarin vällärit). En keksinyt mitä laittaisin 38/40 -eturattaan pienemmäksi kaveriksi 2x-systeemiin ilman turhaa päällekkäisyyttä.Lainaus:
Kertokaa te, joilla on kokemusta, millä tavoin omasta mielestänne clutchiton systeemi ilman etuvaihtajaa on parempi kuin mitä se olisi etuvaihtajan kera?
Syy miten päädyin juuri Forcen kytkimettömään vaihtajaan oli ainoastaan se, että sattui sopiva tarjous vastaan osia keräillessä. On ihan tarpeeksi tiukka pitääkseen ketjun kireällä. Joskus hakkaa röykyissä chainstayhin, mutta niinhän se varmaan hakkaisi vaikka olisi etuvaihtajakin. Kai ketjun tiukalla pitäminen vaatisisi 2x:ssäkin kytkimellisen takavaihtajan?
Suunitelmissa on muuten sen vaihtaminen (edelleenkin kytkimettömään) 10-spd X9- tai X0 -maastovaihtajaan kunhan sopiva käytetty (kenties itseltäni) tulee vastaan. Rajoittimia kun hieman tarvittaessa viilailee niin saa toimimaan 11-spd systeemissä. Sillain pääsisi eroon tuosta maantievaihtajien dorkasta vaijerimutkasta. Se häiritsee minua enemmän kuin etuvaihtaja :)
Oman cyclocrossin käyttö:
- maantielenkkeily (varsinaisen maantiepyörän ja aika-ajopyörän ohessa)
- pyöräkärrylenkkeily maantiellä
- hiekkatielenkkeily
- arkiajo
- sekalainen maastoajo
- ehkä lajinomainen cyclocross
Voimansiirtoratkaisuna 1x11, jossa:
- 44T eturatas
- pitkähäkkinen SRAM Force 1 -eturatas
- 4 kiekkosettiä, joissa 11-28, 11-32, 11-40 ja 10-42 -pakat.
Toistaiseksi tiedostettu että kärryn veto tullee opettamaan nöyryyttä, mutta eiköhän sekin onnistu noilla maastopakoilla. Kunnollinen maantielenkkeily edellyttää omassa tapauksessani vähintään tuollaista 44T-eturatasta.
Saavutettavat hyödyt:
- mekaaninen yksinkertaisuus (keveys maantievälityksillä ja ajamisen helppous)
- helpompi kunnossapito (sekä huoltokohteiden määrän että pyörän puhdistettavuuden kannalta)
Kyllä liikkuu kärry tuolla 44/42 kombolla. Itselleni riitti nipin napin 34/30 lastin kanssa. Saa kyllä ajaa putkelta pidempäänkin, mutta tuleepahan voimatreeniä.
Muuten välitykset kuulostavat tosi hyviltä 44t rattaalla. Tuolla maantiepakallakin pääsee eteläsuomen mäet ylös kapeiden renkaiden kanssa.
En ole noihin laskureihin perehtynyt ollenkaa, vähän liian paljon taisin perustella omilla ominaisuuksilla väitettäni, oma ylävartalo lähinnä mallia rimpula. Jos ylävartalosi, etenkin kätesi ovat pitkähköt ja vankatkin, niin hyvinkin Jakesta koko 54 käy. Kuvailemaasi käyttöön Jake on kelpo peli omassa hintalluokassaan, minulla Poison Codein - runkoon itse kasattu saman kaltainen väline saman tyyppisessä ajossa. Mainio väline!
Ei tosiaan mene mitoitus ohi aiheen. Bikeshopissa on pari Konaa koossa 54 testipyöränä, jonka voit tilata itsellesi kokeiltavaksi. En ole katsonut, mutta jos geometria muistuttaa Jakea, saa siitä varmaan hyvän käsityksen. Tuollaisen Sutra LTD:n kokeilu voi tosin olla tiukalla budjetilla liikkeellä olevalle kohtalaisen vaarallista puuhaa varsinkin näin talvikeleillä. Toisaalta ellet mahdottoman kaukana asu, samalla vaivalla ajelee kokeilemaan, jolloin näkee ihan oikeat mallit ja useammassa koossa.
https://www.bikeshop.fi/index.php?mo...uct_group=4570