Tänään on vapaapäivä. En aio koskeakaan fillariin, kumpaisenkaan. Eikä tuo keli ole edes houkutteleva. Mutta muuten on tullut heitettyä työmatkaa viimeiset 4 viikkoa eli noin 50km päivässä työmatkaa mennentullen kun vihdoin saivat siivottua ne.
Printable View
Tänään on vapaapäivä. En aio koskeakaan fillariin, kumpaisenkaan. Eikä tuo keli ole edes houkutteleva. Mutta muuten on tullut heitettyä työmatkaa viimeiset 4 viikkoa eli noin 50km päivässä työmatkaa mennentullen kun vihdoin saivat siivottua ne.
Tänään kaksi lenkkiä. Aamusta rento 33km ja illasta lujempaa 35km.
Tulin juuri Lohjanjärven uimakoulu 300km.
Hauskaa oli.
Kiitos kaverit ja ennen kaikkea järjestäjä.
Oli mallikkaasti mäkeä!
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Eilen sähkötäpärin neitsytajo. Noin 20km ja vajaa pari tuntia. Enemmänkin olisi mennyt, mutta piti tulla saunaan. Iskarin säädöissä vielä työmaata.
Aamulla 90km. Satula oli liian matalalla ja jalat puutui, keräilin myös panttitölkkejä...mutta ajoin pitkästä aikaa myös Säijän normaalilenkin siinä välissä.
Aamulla vajaa 3 h cyclolla (75 km). Menomatka vastatuuleen ja ennen kääntöpaikkaa kovin nousu, niinpä paluumatka olikin yli 20 min nopeampi.
Aamulla koeajoa 54km. Nostin Ferrarin satulaa sentin, nyt oli paljon parempi. Testasin miten pitää pukeutua...no voi lähteä lyhyillä ( paita) ja muutenkin kesäisillä kamppeilla jos lähteissä on +12 astetta. Nyt oli vähän liikaa vaatetta yllä, heti lähteissä sai kääriä paidan hihat ylös.
Se on muuten aina että muut tulee pitkähihaisilla paidoilla ja lyhyillä housuilla, ja mulla taas on lyhythihainen paita ja puolipitkät housut.
Äskön 106km, lämmintä on. Vielä töitä ja jos jaksaisi ajaa kotimatkalla 1km sakkkoringin, saisi yhteensä 120km.
Liki parituntinen maantiellä, oli lämmintä täälläkin.
Tänään 35km.
Tänään maantiepyörällä 115 km, nyt sain kerättyä nousuakin yli kilometrin. Taukoja en malttanut pitää. Samalla testasin merinovillaista paitaa ajossa. Hyvä oli.
Tänään suorastaan kuumassa kelissä noin 160 km, soraa ja asfalttia mielen mukaan retkeillen. Vähän käsivarret ottivat aurinkoa.
Tänään 58 km maantiepyörällä. Lämpötilan suhteen mukava keli (vähän olisi saanut kyllä olla vielä lämpimämpää). Kova tuuli, mutta sekin oikeastaan ensimmäistä kertaa tänä vuonna ei niin jäätävä.
Kanssa vajaa 60 km ensimmäistä kertaa lyhyillä kamoilla tänä vuonna.
En pese joka lenkin jälkeen ( todellakaan...*naurua* hyvä jos jossain vaiheessa pesen ) ajokuteitani.
Aamulla hitaasti 40km keräsin pulloja ja tölkkejä, ja katselin missä olisi roskienkeruupaikkoja kun joku ryökäle on putsannu mun apajani Jasperintien toisessa päässä. Kauppareissu samalla, pienten ostosten jälkeenkin tuli 2,10e takaisin eli hyödyllinen lenkki.
Bullshit. Merinovillaisia ajopaitoja on toki eripaksuisia ja osa merinovillaisiksi kutsutuista on tekokuitusekoitteita, mutta väitän silti että totuus on se että kun on tarpeeksi lämmintä ja ajaa tarpeeksi reippaasti, ei löydy sellaista merinovillaista ajopaitaa joka tuntuisi mukavammalta tai viileämmältä, kastuisi vähemmän, kuivuisi nopeammin tai hengittäisi yhtään paremmin kuin ihan tavallinen lycra.
(Asiaa voidaan toki tarkastella vihreästä tai kestävän kulutuksen näkökulmasta, mutta hoito-ohjeita noudattaen lycra-asu kestää käyttöä pitkään, valmistus ja pesu kasvattavat hiilijalanjälkeä varsin vähän eikä loppuunkäytetty vaate tuota suomalaisessa jätteenkäsittelyssä muovisaastetta luontoon.)
Ja ihan rehellisesti sanottuna: en oikein ymmärrä mitä käytännön hyötyä saa normikotioloissa siitä että merinovillaiselle paidalle riittää useimmiten pelkkä tuuletus. Housut ja sukat mennevät pyykkiin useammilta ja harva on yhden ajopaidan varassa.
(Kuten varmasti huomasit: minua ärsytti tavattomasti ihan muu kuin se että merinovillainen ajopaita oli ihan kelvollinen ja mukavakin jonkun käyttämänä jossain joskus vallinneessa lämpötilassa:cool:)
Eilen toisena perättäisenä päivänä reilut 100 km maantietä.
Kävin lukuisten muiden pyöräilijöiden tavoin nauttimassa vihdoin lämmenneestä säästä. Välillä puuskittaisesta tuulesta ei ollut ajamisen iloa yhtään vähentämään - ja antoivathan myötätuulipätkät myös mukavan illuusion siitä miten kevyesti pyörä kulkee. (Mittari tietysti kertoi tosiasian: keskari jäi alle sen tavis-wannabe-maantiepyöräilijän lähtökohtaisesti aina tavoitteleman - vaikka tarkoitus olisi vain ajaa tai nimenomaan ajaa rauhallisesti:rolleyes: - kolmenkympin.)
Kaksi kolmesta täyttyi: joku pörriäinen jäi kypärän alle surisemaan, joku hyönteinen lensi mäkeen rynnättyä happea haukkovaan avoimeen suuhun ja tuli nielaistuksi ennen kuin ajaja sitä huomasikaan, mutta paarman tai äkäisen ampiaisen pistoa huuleen tai silmäkulmaan joutuu vielä odottamaan.
^ joskus nuorena lenkin keskarit oli kolmekymppiä, jos ajoi reippaasti. Ei ole enää, 25 on jo tosi hyvin, varsinkin kun kelviosuutta on suurin osa. En mä enää mitään keskaria katso, ennen töitä alkulenkkiä senverta kun ehtii ja muuten ei ole väliä, aikaa on ajella.
Enkä ole ikinä ymmärtänyt tätä merinovilla-hehkutusta, 22 vuoden aikana on löytynyt itelle sopivat ajokuteet eikä ole merinovillaa tarvinnu.
Eilen duunimatkalla kovan vastatuulen ja vieläpä lämpimän sellaisen säestyksellä meinasin ajaa kyyn päälle. Säikäytti pirusti ja niin taisi säikähtää kyykin. Päätellen siitä että näytti tekevän hyökkäysliikkeen. Tai sitte menttaalipuoli teki tepposet. Mutta kuumaa oli tullessa kotiapäin. Aamulla lähtiessä ei niin kuuma ollutkaan.
Eihän sitä tarvitse erikseen katsoa, ei ajon aikana eikä sen jälkeen - mutta jos ei osaa olla katsomatta lenkin toteutunutta kestoa ja/tai pituutta, ei voi samalla olla näkemättä keskaria. Tai riippuu tietysti mitä ajotietokoneen tai kellon näytössä on - mutta ainakin minulla päänuppi toimii siten että kun näyttö kertoo että olen ajanut 3.40 ja matkaa on kertynyt 109 km, minulle on ilman päässälaskutoimitukseen keskittymistäkin oitis selvää että keskinopeus ei ole voinut olla 30 km/h
On paljon asioita joita ei tarvitse tai joita ilman voi olla, mutta jotka silti ovat ihan hyviä. Joskus tietyin rajoituksin jopa lähes yhtä hyviä kun niiden kehutaan olevan:cool: Merinovillalla on hyvät puolensa, ihan niin kuin...vaikkapa jollain kalvottomalla softshell-vaatteella tai jollain uusimmalla sadekeleihin tarkoitetulla miltei eksklusiivisen kalliilla materiaalilla. Eivät ne mihinkään katoa sillä että sinä tai minä olemme pärjänneet ja ehkä myös tulemme pärjäämään ilman niitä:DLainaus:
Enkä ole ikinä ymmärtänyt tätä merinovilla-hehkutusta, 22 vuoden aikana on löytynyt itelle sopivat ajokuteet eikä ole merinovillaa tarvinnu.
PS Mulla on kaksi lyhythihaista, ohuempi ja paksumpi. Molemmista olen tykännyt, mutta ohuempaakaan en päälleni laita kun lämpöasteita on joku 19-20 tai enemmän.
Tänään sorapyörällä helteessä 60 km.
OT: Tarkkaan en muista, kuinka kauan olen käyttänyt keinokuituisia urheiluvaatteita, mutta arviona reilut 40 vuotta.Tuon merinovillan (lähinnä kerrastot) otin jatkuvaan käyttöön viime syksynä. Olen käyttänyt niitä juoksussa, hiihdossa, pyöräilyssä ja kävelyssä. Pelkkään keinokuituun ei ole paluuta. Toki käytän loppuun vanhan varaston. Tänään ajossa (helle, pilvetön taivas) oli paksuhko merinopaita (100% merinoa), hyvältä tuntui. Siis tuo on tavallinen merinoaluspaita (kaikki eivät taida kehdata tuommonen päällä ajaa:)). Keli clothingin ajopaita tulee jossain vaiheessa hankittua. Suosin hankinnassa suomalaista, jos mahdollista (Euroopassa valmistettu ainakin). Made in China ym. ei käy.
Merino vs. keinokuitu, tuostahan näköjään saisi samanlaisen väittelyn kuin kitkat vs nastat:). Ajoin lähes 40 vuotta talvet nastoilla, kunnes ostin nykyisen auton 5 vuotta sitten, autossa oli mukana kitkat. Epäluulo noita kohtaan oli suuri, mutta karisi ensimmäisenä talvena. Nastoihin ei ole paluuta.
Anteeksi varsinaisesta aiheesta poikkeaminen (taas:)).
Tänään reilu viiskymppinen keskuspuiston ympäri. Siihen päälle kolme tuntia aidan maalausta. Takki on nyt aika tyhjä...
Pari tuntia MTB:ttä. Tyttö ajeli sähkärillä ja minä luomulla. Alamäessä pääsin karkuun ja ylämäessä mut ajettiin kiinni. Hauskaa ja lämmintä oli.
Btw samaa mieltä tuosta merinovillasta. Eli siis on hyvä lyhythihaisena esim talvella aluspaitana. Toimii hyvin työmatka-ajossa kun hikoaa vain vähän, ei käy suihkussa ja ei tykkää siltä miltä tavalliset paidat tuntuu ihoa vasten hieman hikisenä. Mutta vaikka nuo mun merino paidat ovat ihan seitin ohuita niitä ei todellakaan voi pitää päällä enää kun lämpöä on ulkona yli 10 astetta.
Tänään jatkoin maantiepyörällä, kun eilen oli niin mukavaa. Matkaa kertyi 82 km.
Olen vaihtanut kaikki alimman kerroksen paidat merinoon. Merinoissakin aikamoisia laatueroja. Oman kokemukseni mukaan, kun merino kuluu, niin se muuttuu ominaisuuksiltaan lähemmäs puuvillaa eli ei niin mukavaksi. En tiedä, onko kuluminen ollut nopeampaa, kun pesukertoja on ollut suhteellisen vähän ja vain tuuletuksella on menty seuraavaan kertaan.
Palstalaisten inspiroimana ajelin aamulla Säijää eli maantietä, ja ajoin lisäksi ns. voimaa ( raskain vaihde) noin 10km, niin tuli hieman vaihtelua lenkkiin. Ja mukavampaa kun ei koko ajan tartte pysähdellä risteyksissä yms. Nyt on ajettu 107km ja vielä työt ja kotimatka. Ehkä talviturkin heitto?
Ajoitin 34 kilsan lomapäivälenkkini hienosti sateen ajaksi. Mutta kivaa oli silti.
Viime yönä tuli töissä sen verran mentyä rappusia ylös ja alas että reilu tunnin maantielenkki oli ihan riittävä tähän kohtaan.
Eilen satasen maantiellä.