Mä laitoin alle uudet DT Swiss 1450 Triconit. Pinnoja on tarpeeksi paljon, en uskaltanut kokeilla vähäpinnaisia kevyempiä halpiksia. Jäi aero- ja tuubikiekotkin ostamatta, jospa sitten joskus tulee noitakin kokeiltua.
Printable View
Mä laitoin alle uudet DT Swiss 1450 Triconit. Pinnoja on tarpeeksi paljon, en uskaltanut kokeilla vähäpinnaisia kevyempiä halpiksia. Jäi aero- ja tuubikiekotkin ostamatta, jospa sitten joskus tulee noitakin kokeiltua.
Onko jossain kaupassa pääkaupunkiseudulla Campan kiekkoja hyllyssä? Olisi kiva hiplailla ja vaikka ostaa kivijalasta vaikka Eurukset myöhemmin syksyllä.
Mahtaako Best Brakes -likkeessä Lauttasaaressa olla näytillä, ainakin web-sivuilla näkyy iso valikoima.
Kolmoset on kohtuuhintaiset. Ykkösten sijaan ottaisin jo nollat
http://www.velo-motion.com/product_i...-Clincher.html
Jos Ahonen asuu Vantaalla niin Nurmijärvelle on lyhyt matka polkea koeajamaan kolmoset (MichelinPro3Race+lateksit)... laita yv tai kilauta niin speksaillaan lisää!
Mun edellinen vastaus taisi kadota jonnekin. Jätetään tällä kertaa kommentit pois. Tästä artikkelista taitaa olla kyse.
Tai jos nyt vähän jotain kommenttia. Nyt on halpishiilareilla jokunen kilsa alla ja jopa noi halvat 50 mm kiinanrinkulat rullaavat ihan erilailla kuin mun omistamat alumiinikiekot. Pitää päästä kokeilemaan noita uutuuskiekkojakin kun niiden pitäisi olla geneerisiä aerokiekoilta näyttäviä nopeampia.
Kiekko voi joustaa pystysuunnassa karkeasti millin verran ilman, että siitä seuraa vääjäämättä ongelmia kiekon suorassa pysymisen kanssa. Ehkä tuossa suuruusluokassa olevia eroja on vielä mahdollista havaita, mutta kovin pientä kiekon joustaminen on verrattuna renkaiden, etuhaarukan, satulan, ohjaustangon tai jopa satulatolpan joustamiseen.
Tässäkin ketjussa moni tuntuu kehuvan kovasti erilaisia korkeaprofiilisia hiilikuitukiekkoja. Niiden luulisi olevan muotonsa puolesta äärimmäisen jäykkiä, ellei sitten se hiilikuitu ole taas tuonut kyytiin taianomaista pehmeyttä jäykkyydestä yhtään tinkimättä...
Mä laitan noiden hiilareiden paremman tuntuman hyvien tuubien piikkiin. Vanteethan ovat halpaa höttöä, mutta Veloflexin tuubit ovat vaan ihan pirun loistavia. Ja kyllä varmaan painoerokin vaikuttaa ajotuntumaan ainakin vähän.
OT: Tuli tossa viimeisimmässä maantiekisassa huomattua miten paljon tien pinta vaikuttaa rullaavuuteen. Suoralla tasaisella tiellä pinta muuttui rupisesta sirotepinnasta vuoden vanhaan asfalfttiin, niin vauhti nousi 42 km/h -> 46 km/h samoilla tehoilla jatkaessa. Silkkaa mutua, mutta nopeusero on tosi iso, eli jotain vaikutusta tien pinnalla on oltava. Samaa väittää mun kotteron kulutusmittari, joka ei tietenkään mikään tarkka ole, mutta ero on siinäkin aika järkyttävä tien pinnasta riippuen.
Ksyrium Eliteillä on nyt tullut ajettua reilu 500km ja ihan hyvälaatuisilta vaikuttavat. Paino on avoiksi ihan hyvällä tasolla ja kestää ajaa rouheampaakin pintaa eikä tarvi varoa. Liukkaat navat tunnostaisi myös olevan. Hyvät kiekot kaikkinensa.
Olenpa nyt tullut siihen tulokseen, että kinkkihiilarikiekot ja tuubirenkaat,
Schwalbe Stelvio 25 mm, ovat sellainen yhdistelmä, että avot eivät pärjää.
Nucleonit(Neutronit), jotka minulla on ovat avokiekoista parhaimmistoa, eivät pärjää näille hiilareille. Niinpä hiilarikiekot ja tuubit niin on jäykkyyttä, mukavuutta ja rullaavuutta kuntoilijalle enemmän kuin tarpeeksi.
Noita Schwalbe Stelvioita ei vain tehdä enää, joten uudet 25 milliset tuubit ovat etsinässä, mutta sitä ennen ajetaan Vittoria Open Corsilla kun näistä aika jättää.
Omat kokemukset Archteks 38m hiilarikehät + Novatech navat + Sapim x-ray pinnat -kiekoista ovat yhden pinnankiristyskierroksen jälkeen pelkästään positiivisia. Veloflexin tuubeja voisi seuraavaksi kokeilla. Ei paluuta avokkaisiin...
RS80 on ollu ny vuoden alla ja ei oo tarvinnu rihtailla vaikka painoakin on satanen.
Tuubin vaihtaminen toiseen käy noin parissa minuutissa.
Jos olisin ajanut elämäni ensimmäisen ja viimeisen täyden tri-matkan avoilla niin voi olla, että olisi pitänyt keskeyttää. Tuubi puhkesi 10 kilsaa ennen maratonin vaihtoa ja olin niin kohmeessa, että avoa en olisi saanut ährättyä päälle. Puhjenneen tuubin poisrepiminen onnistui ja uuden laittaminen oli pikkujuttu.
Tämä on muuten asia, joka meikäläistäkin kiinnostaisi. Minulla on ratapyörässä kiinni tuubit tufon sillä järeämmällä teippiversiolla. Joku tiesi kertoa, että moisella kiinnitetyn tuubin repiminen vanteelta käsivoimin olisi erittäin työlästä. Kokemuksia kellään?
Ei teippaus mitenkään erityisen mullistava keksintö ole. Tuubien paikkaus on melko hankalaa, mutta ei niitä monikaan paikkaa vaikka se mahdollista onkin.
Pekka S taitaa vielä tehdä sitä.
Tuubin sisään laitetaan sealanttia, joka paikkaa pienet reiät itsekseen ja mukana kuljetetaan toista paikkausainetta tai vaahtoa, jolla voi myös saada vuodon loppumaan.
Pitkillä lenkeillä on mukana varatuubi, jossa on liimaa valmiiksi ja se laitetaan lopullisesti puhjenneet renkaan tilalle hetkessä.
Itse ajelen nykyisin tuubeilla kaikki lenkit. Uudet tuubit on melko hyvin pistosuojattuja ja puhkeamisia sattuu erittäin harvoin, jos ajaa pistosuojatuilla tuubeilla.
Kyllä se ihan “tarpeeksi” tiukassa oli kun tuossa irroittelin joku päivä. Alkuun pääseminen on hankalaa mutta lähtee kuitenkin käsivoimin, keinutellen edestaas. Parinkymmenen sentin jälkeen loppu irtoaa helposti.
…
Tuubit ja korkeaprofiilit on käytössä aina paitsi sadekelin pyörällä ajaessa. Ne ovat ajamista varten ostetut.
Huomasinkin vasta nyt että ostamani DT Swiss RR 1450 Triconit toimivat myös tubelessina, siis ilman sisäkumia litkun kanssa. Sisäkumien kanssa olen nyt ajellut pari lenkkiä ja kai sitä voisi kokeilla ilman sisureitakin. Onkos kellään kokemuksia maantiekiekoista tubelessina, mitkä renkaat ja mitä litkua laitetaan tiivisteeksi ja kuinka paljon, vaikkapa grammoina.
Kokemusta ei ole mutta mitä olen lukenut niin vuotavat herkästi ilmaa pihalle, saa pumpata joka lenkille. Tufolla on noita tubular clinchereitä samaan hintaan kuin mitä joku Hutcinson Atom maksaa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1015411&postcount=12
Hutsun Fusion 3 tai Atom on kait ne ainoot oikeet tubeless renkaat. Ei oo omakohtaisia kokemuksia. Mutta asiasta toiseen eli miltäs noi kiekot on tuntuneet?
Ainoa mitattavissa oleva havainto on 300 gr painon pudotus edellisiin verrattuna. Kai nää jämäkät kiekot on, en mä mitään ihmettä huomaa edellisiiin verrattuna. Tuli ostettua nämä DT Swissit, kun löysistä ja vaarallisista kiekoista on kaikenlaista tarinaa kuullut. Kai se on seuraavaksi ostettava alle kilon halpiskiekot että huomaa ittekkin niiden notkuvan vaarallisesti alla.
Maatiekumeista ei ole kokemusta, mutta ainakin talvikumit (Marathon winter ja Nordic spike) pitivät ilmansa tosi hyvin Ultegran vanteilla. Jos viikon-parin välein tarkisti paineita, niin sillä pärjäsi ihan hyvin. Eroa voi toki löytyä, kun paineita nostellaan talvikelin max 4bar nurkilta ylöspäin, tosin eipä nuo talvikumit ole tubelekseen edes tarkoitettuja.
Fusion 3:n kokeilu houkuttaisi kovasti hinnasta huolimatta kesäkelille.
Valitettavasti (?) talvikaudelle ei tullut yhtään rengasrikkoa, joten litkujen toimivuudesta ei tullut käytännön kokemuksia (tai se toimi huomaamatta). Tosin jos reunat tiivistyi ja kyljetkin, niin ehkä ainakin pienet reiät?
Onko Zondan ja Neutronin navoissa eroja? Mainokset sanovat, että Neutron-nabenit on "Record-tasoa", mutta mitäs tasoa ne Zondissa ovat? Hinnathan noilla kiekkoloilla on aika lähellä toisiaan.
itse arvoin myös noiden campan kiekkojen välillä. Koska Zondassa näyttäisi olevan samanlaiset pinnat kuin Neutroneissa, mutta pinnoja on enemmän (16/21 versus 22/24) jää kaksi vaihtoehtoa. Zondassa on joko painavammat kehät, tai navat. Luulen Zondan kehien olevan raskaammat, joka tuntuu eniten tietysti kiihdytyksessä. Tietoa minulla ei ole. Paljon on kehuttu Neutroneja jo vuosia, joten tilasin ne Velo Motionista. Katsellaan, kun saapuu.
FFWD F6R:t ovat tilauksessa, renkaatkin pitäisi vissiin tilata jossain vaiheessa.
Seuraava sopii myös kaupat-osioon:
Aaaach! Velo-Motion. Tuo fonduen kuorruttama helmi Alppien kätköistä. Sieltä itsekin joskus Fulcrumit tilanneena olen nykyään hieman varovaisempi. Halpoja Neutroneita (320€) sieltä saa, mutta vanhaa vuosikertaa ja parhaimmillaan jopa voi olla niin, että kaikki pinnatkin ovat samanlaisia (mitä eivät olleet omissa Fulcrumeissani:D).
Mutta kun uudet Zondat saisi nyt 369 eurolla kotio kannettuna. Kellä on näistä kokemusta?
Mulla on ollut Neutronit, joista vanteet ajettu loppuun ja nyt pari viikkoa Zondat. Peruskiekot peruskäyttöön, ei pahaa sanottavaa näistäkään. Oikeastaan hyvät, miellyttävätkin. Ei nuo notku, muttei mulla ei ole vielä alla sellaisia kiekkoja käynytkään, jotka notkuisi (voimaa tai painoa liian vähän?).
Saako Campan vanteita mistään, kun Neutronin navat olisi vielä käypäset? Tai vaihtoehtoisesti jotkut muut (eteen 22 pinnaa ja taakse 24). Eli onko keinoa uusiokäyttää Neutronin navat (jotenkin järkevällä tavalla)? Kiinasta hiilarivannetta?
Eiköhän se reklamaatio mene samaan paikkaan mistä osti???Näin yleensä!
Myyjähän siitä on vastuussa, ei noi nettikaupat niitä kyllä kattele yhtään ennen kuin lähettävät eteenpäin.
Ennuste on palautuksen suhteen uskoakseni aika huono kiekolle, jolla on jo ajettu ja vielä itse rihtailtu. Onnea yritykselle.
Kyllä saattaa olla pikkasen hankala reklamoida että vanteessa on pieni heitto jos kiekoilla on ajettu...varsinkin jos ne on ostettu jostain Enklannista. Vanteissa kun on enempi tai vähempi heittoja pienempään tai isompaan kuoppaan ajon jälkeen. Ota siitä sitten selvää enää. Mutta eiköhän osaava lähikauppias laita ne kuosiin pienellä lisäkustannuksella. Jos noi olisi ostettu siltä, tuskin homma vaatisi rahaa tai vääntöä asiasta.
Roues Artisanales vuoden 2011 kiekkotestin ( täyshiilikuitu ) esittely on julkaistu:
http://www.rouesartisanales.com/arti...#more-53429055
Sivun oikeesta yläkulmasta apua ymmärrykseen...