Vielä coolimpaa on pyöräillä se kypärä viritettynä reppuun tai roikkumassa ohjaustangosta! Näitäkin tulee jonkun verran vastaan.
Printable View
Vielä coolimpaa on pyöräillä se kypärä viritettynä reppuun tai roikkumassa ohjaustangosta! Näitäkin tulee jonkun verran vastaan.
Se sosiaalinen paine on suurempi kypärän käyttämiseen. Mun päälle syljetään ja uhataan polttaa roviölla ja syyllistetään. kun meidän piltti kuolee kun se ottaa mallia noista paholaisen kätyreistä jotka ajaa ilman kypärää :rolleyes:
Vanha viidakon sananlasku. Kun vaimo (tai mustanaamio) puhuu, silloin kuunnellaan.
Kyllä sosiaalinen paine on se, joka kypärän pois jättää. Erityisesti lapsilla. Paikallisen yläasteen rehtori sanoi joskus taannoin, että koulussa on satoja pyöräilijöitä, mutta ainoastaan kolme pyöräilykypärän käyttäjää. Lisäsi, vielä että nekin ovat opettajia...
Lapsilla pysyy hyvin kypärät päässä, jos saavat itse valita mieleisensä. Löytyy muksuilta Paul Frankia, vaaleanpunaista kukkaa ja nyt just on fullface-kypärä valkattu pojalle valmiiksi.
Sama pätee aikuisiin, tai ainakin toimii mulla: jos kypärä on mieluisa, kevyt, sopiva ja hyvä, niin kyllä sitä jaksaa päässäkin pitää...
eilen vastaan tuli kolme (3) kypärätöntä käyris kuskia, tosi harvinaista. ei moikattu, mut oltiin vähän silleen et: 'kyl sä tiiät'
Eilen Messilä-Tiirismaa akselilla törmättiin usemapaankin maastokuskiin ja kaikki moikkasi.
Parin kuskin kanssa muutama sananenkin vaihdettiin, kun Tiirismaan tv-mastolle kivuttiin.
Lapsellisuus on taas noussut ihan uusiin sfääreihin...
En moikkaa ku et pidä kypärää niinku mää pidän. Mää olen parempi ihminen enkä moikkaa sua koska olet huonompi ihminen ku mää olen.
Pistäkää itkupillit tutti suuhun, niin tunnistan teidät. Saatan jopa moikata.
http://is12.snstatic.fi/kuvat/tuttej...460086414.jpeg
Suurin osa pyöräilyssä kuolleita on kuitenkin lapsia ja ikäihmisiä. Molemmissa päissä motoriikka on mitä se nyt on. Kaikella kunnioituksella.
Sitten ne väliinputoajakaatujat on niitä aikuisia, jotka ei ole koskaan harjoitelleet kaatumista...Ja ne on tod. vähemmistö anyway.
Sitten nää aktiivi succisheebot ja kilpailijat ilman kypärää. Kuka tekis tilaston siitä, että montako on kuollut per ajokilometrit?
Lentäminen on turvallista verrattuna autolla ajamiseen kun verrataan "ajotunteja", vaikka aina pelotellaan lentämisen vaarallisuutta kun kerralla kuolee monta kymmenntä/ehkä vuodessa. Per kk taitaa mennä sama luku autoliikenteessä menee helposti rikki :eek:
Niin ja ei tää kypärähomma ole tervehtimisen suhteen OT, koska toiset ei nyt vaan tervehdi tunneperäisen mielipiteen perusteella kypärättömiä :rolleyes:
On siellä tietoa kun haluaa tonkia. Pyöräilijät liikennekuolemat tilastot jne.
Siinä iässä kun mopot hankitaan niin pyöräily kuolemat lähes loppuu. 18- 30 kuollaan autolla. Pyörällä ei juurikaan, kun on opittu ajamaan(ainakin suurin osa). Sitten alkaa taas tuonen viikate korjata satoa joskus 65 v. jälkeen, kun siirrytään takaisin pyörän selkään...Eikä siellä erotella onko kuollut kypärä päässä niska murtuneena tai infarktin takia kun se pyörän kaa kaatuminen voi olla anyway aika tiukka paikka ikäihmiselle. :mad:
Siis joku tieliikennehallinnon jotain onnettomuustilastot.
Ei vaan "kun noi muutkin pitää kypärää ja vaimokin käski " laumaa kiinnosta tutkia kriittisesti omaa kantaansa. Tunteella mennään kun laumasta ei ole hyvä erottua :eek:
Lähes 3/4 osaa pyöräilijöiden kuolemantapauksista johtuu törmäyksistä moottoriliikenteen kanssa. Oman kokemukseni perusteella 20-30 vuotiaana törmäyksiltä liikennesääntöjä rikkovien autojen kanssa on pelastanut yksinomaan nopeat refleksit.
On topic: ajan hiilikuituisella pyörällä tiimivaatteet päällä. Näytän aika prolta. Morjenstan jos huomaan. Harvemmin kukaan halvemmalla pyörällä ajava morjestaa takaisin. Mä en varmaan näytä tarpeeks tavikselta. Tää harmittaa mua ihan älyttömästä.
Piti ihan tavaamalla lukea omat viestit läpi, enkä kyllä löytänyt yhtään lausetta jossa olisin väittänyt tollaista:seko:Lainaus:
Voitko esittää jonkun loogisen perusteen (edes teoreettisen), miksi kypärän käyttämättömyys olisi turvallisempaa?
Ketjuhan koskee tervehtemistä ja melkein kaikki paheksuu kypärättömiä.
Tottakai kypärä on turvallisuutta lisäävä varuste, jota kannattaisi käyttää aina heti sen jälkeen kun nousee sängystä :) Tonhan ny tajuaa idioottikin..
Absolutismi taasen saattaa lyhentää elämää, vaikka se taatusti tuntuisi pidemmältä :rolleyes:
Toi kastijako "ajan kypärä päässä olen parempi ihminen en tervehdi kuin kaltaisiani" hieman huvittaa :D
Edelleenkään en ole nähny pyöräilijöiden tervehtemistä mansessa :eek:
Kaupunkiliikenteessä ei minun mielestäni kannata, ihan liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi, muuten tervehtiä kuin korkeintaan nyökkäämällä jos sitäkään. Kyllä sitten Tampereenkin ympäristössä toimii perinteinen jakauma eli 20 % vastaantulijoista morjestaa ensin ja 80 % vastaa kun sinä morjestat.
En sinänsä markkinoi kypärän käyttämättä jättämistä ja käytän (ja tulen käyttämään) kypärää itsekin, mutta tutkitusti autot ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää kuin pyöräilijän, joka ajaa ilman kypärää.
Lähde: http://www.cyclingnews.com/news/rese...helmet-wearers
Offaria: Tervetuloa takaisin kypäräkeskusteluun sen jälkeen, kun tuttujasi on fillaroinnin päätteeksi maannut auton konepellillä/asfaltilla. Elämä opettaa... Evoluutiolla on uudet kuviot nykymaailmassa. :rolleyes::cool:
On topic: Eilisellä, lyhyellä vk-lenkillä, neljä kuskia tuli vastaan maantiefiloilla. Kaikki vastasivat moikkaukseen. Uusi ennätys näillä hoodeilla. :)
Offtopic: Kun pari viikkoa sitten lensin tangon yli naamalleni, niin riittävän tiukalla oleva kypärä esti sen että naamani ei raapiutunut pahemmin pilalle ja selvisin vain lievällä aivotärähdyksellä.
On topic: Täten kypärää käyttämättömiä pyöräilijöitä ei voi pitää vakavasti otettavana tosipyöräilijänä eikä heitä tarvitse moikata. Samaan kastiin voi laskea ne mummot, joilla kypärä on vain näen vuoksi niskassa ja hihna löysällä. Kypärän etureunan kuuluisi olla muutamia senttejä kulmakarvan yläpuolella.
Poikkeus tähän kypärättömien sääntöön on tiimiasuun tai muuhun sukkisasuun pukeutunut vakava pyöräilijä, jolla on maantiellä vain asuun kuuluva pienilippainen lippis päässä. Heitä saa moikata.
Sulla alkaa vauhdit selvästi olla VOMP-luokkaa!
Ja itse aiheesta: moikkaan kyllä kaikkia, jotka selvästi ovat lenkillä, maasto- tai maantie. Jopa niitä harvinaisia kypärättömiä tapauksia.
Niistä, joilla ei ole sukkikset päällä, ei tietysti aina voi ihan varmasti tietää, ovatko lenkillä vai matkalla potkimaan mummoja, eli varmaan jää lenkkeilijöitä moikkaamattakin, mutta minkäs teet.
Ite ajelen ihan normi ulkoiluvaatteilla eli en sukkiksilla. Varmaan tästä syystä ei ole tullut moikkauksia. Voisi tietenkin itekin alkaa moikkailla enemmän vastaan tulevia. Sen tosin huomaa, tai ainakin tuntuu siltä, kun maasturilla ajelee asfaltilla, että maantiefillaristit ajattelee, että mikäköhän pönttöpää tuossakin itseään rääkkää.
Mutta pitää alkaa nostelemaan lapasta enemmän pystyyn lenkeillä.
Amerikkalaiset autoilijat eivät ole suomalaisia. Suomesssa on niin nuori auto- ja liikennekulttuuri, että meillä vieläkin eriarvoistetaan, slaavilaiseen tapaan, kulkupelin arvon mukaan oikeus "etuoikeuksiin" liikennekäyttäytymisessä.
Omien huomioiden mukaan autoilijat väistävät aina kauempaa, jos pyöräilijä käyttäytyy epävarmasti esim ei aja suoraviivaisesti, ei aivan reunassa jne. Jos taas ajat pyörällä mahdollisimman reunassa, niin on jo ihokarvat nostattavia ohituksia.
Kypäräasiassa on aina niitä, jotka jostakin syystä, ehkä vain "pirruuttaan", eivät halua käyttää jo liikennelainkin määräämää kypärää pyöräillessään. Kallovamman sattuessa yhteiskunta kyllä hoitaa heidätäkin yhteisin verovaroin ylläpidettävissä hoitolaitoksissa. Sitä, en ymmärrä, että jotkut julistavat ääneen pyöräilykypärän vastaista sanomaa ja jopa syyllistävät kypärää käyttäviä "sorsimisesta". Esimerkiksi täällä käytävä keskustelu tervehtimisestä:Tottakai jokainen arvottaa kenen kaveri haluaa olla- ketä tervehtiä. Jo "nenän asento" saattaa olla syynä, ettei halua jotakuta moikata; samaa on, jos en halua tervehtiä kypärätöntä: Hän ei vain ole kaltaiseni- lajikaveri.
Voi olla, ettei kallovammaa satu.
Syrjimistä tuo minusta tuntuu. Itse en katso onko lajikaverilla kypärä päässä, ennen kuin myönnän tervehdykseni.Lainaus:
Sitä, en ymmärrä, että jotkut julistavat ääneen pyöräilykypärän vastaista sanomaa ja jopa syyllistävät kypärää käyttäviä "sorsimisesta". Esimerkiksi täällä käytävä keskustelu tervehtimisestä:Tottakai jokainen arvottaa kenen kaveri haluaa olla- ketä tervehtiä. Jo "nenän asento" saattaa olla syynä, ettei halua jotakuta moikata; samaa on, jos en halua tervehtiä kypärätöntä: Hän ei vain ole kaltaiseni- lajikaveri.
Täällä kun on aika paljon fillaristeja niin en periaatteesta tervehdi liikenteessä säheltäviä. Kastiin kuuluvat esim. ninjailijat, pujottelijat, jalkakäytävällä ajelijat ja ilman kypärää polkevat, olivat he kuinka muuten VOMPin oloisia tahansa.
Sen sijaan että nillittää siitä että muut eivät tykkää ilman kypärää ajelusta, voisi koettaa pohtia perin juurin niitä syitä miksi sitä kypärää ei pysty käyttämään.
Tää oli hyvä! Tällä voi trollata millä vain foorumilla ja mitä väitettä vastaan vain. "Entä jos ajat autolla kolmeasataa pikkulapsen päälle?" "Voi olla, etten aja kenenkään päälle". "Entä jos joku kuolee, kun ajat bussilla päissäsi?" "Voi olla, ettei kukaan kuole". "Mitäs, jos paskojen turvajärjestelyjen takia tulee ydinvoimalaonnettomuus?" "Voi olla, ettei onnettomuutta tule." "Mitäs sitten, jos joen vedenlaatu huononee ja kalat kuolevat, kun johdat suursikalasi paskat suoraan jokeen?" "Voi olla, ettei huonone."
Tuo on kaunista, tuolla väitteellä saa takuulla kenet tahansa kuumenemaan. Lisäksi se käy vastaväitteeksi mihin tahansa väitteeseen, täysin universaali ja yleispätevä huippuluokan vastaväite ja oman kannan perustelu!
Kiitos, Trolli, arvostuksesta ja kauniista sanoista.
Toisilla autoilijoilla, jopa ammattilaisilla, on psyykkisiä syitä, joiden vuoksi he eivät voi ajaa jonoissa, mutta asia ei edellytä ammatinvaihtoa tai pakkohoitoa.
Toisaalta, minusta pyöräilyseuran järjestämissä harjoituksissa pyörällä ajettaessa pitäisi olla kypärä pakollinen varuste, mutta miksei näin(kään) ole?
Mulla on kaks omaa kokemusta, konepellin kautta asfalttiin ja toisessa auton kylkeen poikittain. Ja niitä tangon yli ja muuten kaatumisia jaksa enää laskea..Ehkä noilla pystyy osallistumaan keskusteluun:seko:Lainaus:
Hääppönen Offaria: Tervetuloa takaisin kypäräkeskusteluun sen jälkeen, kun tuttujasi on fillaroinnin päätteeksi maannut auton konepellillä/asfaltilla. Elämä opettaa... Evoluutiolla on uudet kuviot nykymaailmassa
Niin ja kun mun tutut ei pahemmin pyöräile :D
Ei mua tarvii moikata, näkis vaan että jotkut muut edes tekis sitä ;)Lainaus:
BONK:Kyllä sitten Tampereenkin ympäristössä toimii perinteinen jakauma eli 20 % vastaantulijoista morjestaa ensin ja 80 % vastaa kun sinä morjestat.
Taustalla vaikuttaa perussuomalainen geeniperimä, joka on pirun vahva syy. Jos voisi, suomalaismorooni ostaisi vaikka ydinjätettä ihan vaan siitä syystä että se on kiellettyä. Turha odottaa mitään järkiperusteita sillä niitä ei ole eikä moroonia edes kiinnosta.
Nyt oli lähellä että morjestan.. Kalevan kirkon luona penkillä happea vetämässä n. klo 19.30 ja näin että joku mielenkiintoinen pyörä lähestyy. Tais olla santa cruz taijoku täpäri tuplakruunu keulalla, rauhallisesti ajeli kohti mutta katse tiukasti pois päin :D
Niin lähellä että käsi olis noussu:mad: Terveisiä kuskille :cool:
Tänään kaikki neljä vastaantullutta maantiepyöräilijää (vai ehkä viisi) moikkasivat takaisin, kun ensin itse nostin käpälää. Yksi Suomenojalla, kolme tai neljä Jorvaksentiellä yhdentoista pintaan matkalla Espooseen päin, minä ajelin Kirkkonummen suuntaan.
Onko kulttuuri muuttunut, koska tänään tervehtimisaste Espoo-Kirkkonummella oli liki 100% pyöräilijöiden keskuudessa. Kun ekat 2-3 vastaantulijaa moikkasi, niin jäi tapa itsellä päälle ja moikkasin vastaantulijoita. Yhdestä tri-tangoilla varustetusta kaverista en ollut varma moikkasiko takaisin mutta muuten puolin ja toisin tervehdittiin. Sen verran pidin kuitenkin maantiepyöräilijöiden eliitti-asennetta yllä etten tervehtinyt suoralla tangolla polkeneita tai yhtä tuulipuvussa käyräsarvisella polkenutta......