Kello - torvi - vielä isompi torvi
Minulla on korkeahko sietokynnys näille lapsiperheille, mutta tilani kyllä otan. Ja aika usein siirryn sinne ajoradalle autojen keskelle. Siellä pyöräilijän on helpompi olla.
Kello - torvi - vielä isompi torvi
Minulla on korkeahko sietokynnys näille lapsiperheille, mutta tilani kyllä otan. Ja aika usein siirryn sinne ajoradalle autojen keskelle. Siellä pyöräilijän on helpompi olla.
Tämä ei nyt ollut kelvillä, vaan metsässä. Mahtoiko sille olla oma ketju?
No, joka tapauksessa olin Talosaaren maisemissa ja yritin yhtä polkua pitkin, mutta se oli niin pehmeää ja märkää, että edes läskillä ei päässyt läpi, vaan kahlasin sieltä pois nilkkoja myöten vedessä. No, paluumatkalla n. 100 metrin päästä tuli metsässä vastaan keski-ikäinen nainen Mondrakerin HT:lla. Näytti olevan 27.5+ -renkailla(?). Sanoin siinä kohdatessa, että eteenpäin ei kannata tuolla fillarilla yrittää. Vastauksena oli "Sanoisitko noin, jos en olisi nainen". Siis häh? Mitä nainen tähän nyt liittyy? No, "keskustelu" lähti siitä tangentin suuntaan, eikä siitä sen enempää, mutta miten helvetissä joku voi kuvitella että minua kiinnostaa onko joku nainen, naisoletettu, mies vai miesoletettu. Transu tai Ransu. Ihan sama. Märkä on märkää, muta on mutaa.
No, jos yhtään kävi tuuri, ei uskonut minua ja juuttui sinne jontkaan.
Mitäs käyt pätemään siellä olulla :)
^Se on kyllä totta. Ensi kerralla, jos on vaikka kohta, missä pimeän kulman jälkeen on monttu tai irtohiekkaa kelvillä, en puhu mitään. Korkeintaan jään ottamaan videota juutuupiin. Muutenkin ystävällisyys on yliarvostettua ja kannattaa vain huolehtia omista asioistaan. Aina välillä näköjään lipsahtaa paatuneimmallakin introvertilla, mutta onneksi maailma kouluttaa.
^Joo, jälkeenpäin tulee parhaat kuitit mieleen. Silloin oli mielessä vain jotain kuukauden siihen vaiheeseen liittyvää, mutta tajusin pitää turpani kiinni. Kysyin vain että oletko tosissasi. Oli kuulemma.
Toinen vaihtoehto olisi sitten se että omaksuu itselleen ekstrovertin yltiöystävällisen pyöräilypersoonan eikä välitä tippaakaan siitä että saa sen vuoksi osakseen kummallisia katseita, huvittuneita ilmeitä ja omituisia kommentteja. Huviahan semmoinen tuottaa - ainakin itselle jos ei nyt välttämättä aina muille - jos itsetunto on yhtään kohdillaan.
Sitten on vielä niin että melkein joka asian voi ilmaista joko huonosti tai vähän paremmin. Joskus hyvinkin, mutta meistä useimmille se onnistuu vasta jälkeenpäin. Nyt olisit ehkä voinut esittää saman asian vaikka jotensakin tähän tapaan: "Pitikin olla tyhmä ja kuvitella että tuolta olisi läskipyörällä päässyt ajamalla läpi. Mutta kun oli dorka niin sai kahlata nilkkoja myöten." Tällöinhän ei Mondraker-kuskille olisi voinut syntyä tunnetta tai käsitystä että häntä ei vain pidetä riittävän taitavana kuskina koska hän on nainen tai luulla etteivät naisetkin voisi tykätä kuraisista poluista. Or whatever hän aikaisempien kokemustensa perusteella arveli sinun ajatelleen.
PS Täysin vastaavanlainen kokemus mulla on juoksuharrastusajoilta. Ulkoilutielle oli tulvinut vettä niin paljon ettei vedenpitävillä vaelluskengilläkään saati sitten lenkkareilla päässyt kastumatta yli eikä kiertomahdollisuutta ollut tai ei ainakaan yhtään kuivempaa. Kun sitten yritti kehottaa vastaantulevia ulkoilijoita kääntymään takaisin, huomattavan moni kuitenkin jatkoi matkaansa. (No, ehkä he vain halusivat käydä katsomassa tulvaa...) Ja sitten tämä yksi joka halusi kertoa minulle että kyllä hän osaa kulkea.
Eräänä päivänä ajelin gravel-lenkkiä huomatakseni etuoikealla selin lähestyvän perheen. Oli iskää, äippää, kävelevää ja pyöräilevää taaperoa ja varmaan joku karvakuonokin. Porukka oli ottanut tien haltuun suhteellisen kattavasti. Jo kaukaa mies-oletettu henkilö sattui katsomaan taakseen ja huomasi lähestymiseni. Hän selvästi tiedotti läheisilleen lähestyvästä vaarasta, ja kaikki siirtyivät hyvässä järjestyksessä tien reunaan. Tuossa vaiheessa ajattelin, että hienoa ettei tarvinnut kelloa soittaa. Kun pääsin kohdalle, nais-oletettu äiti ja se toinen aikuis-oletettu alkoivat moittia, että on se kumma kun sitä soittokelloa ei viitsitä käyttää. Tämä menee kyllä ymmärrykseni yli.
Jos opettavat lapsille, että kelloa pitää soittaa, niin aikuis-oletettu pyöräilevä henkilö, joka ei soita kelloa osoittaa huonoa esimerkkiä opetuslapsille, ja kaikkea huonoa tulee paheksua. Liikenne perustuu yhteiseen toimintaan, joten molempien osapuolien on hyvä osoittaa toisille, että tilanteeseen reagoidaan.
Menee kyllä aika h-n vaikeaksi, jos pitää kelloa soitella jokaisen kohdalla noin ikään kuin varmuuden vuoksi tai pedagogisista syistä. Tietääkseni meillä on velvollisuus antaa tilaa toisille kulkijoille, ja se jolle ei anneta, on oikeus pyytää sitä kellolla. Mutta keskustelen asiasta vielä terapeuttini kanssa.
Isä nitro, ei tarvitse tuhlata rahoja terapeuttiin. Aikuis-oletetut alkoivat urputtamaan aivan turhasta, kun olivat jo väylän tietoisesti tehneet pyöräilijää varten. Mä olisin tuossa kohtaa tokaissut takaisin, "Ai te tunnustatte olevanne vaaraksi täällä väylällä". Kelloahan soitetaan vaaran takia.
Mut joo, en ymmärrä minäkään tuollaista käytöstä.
Tattis. Tänne kirjoittaminenhan käy terapiasta. Ja enköhän minä tuosta kuvaamastani tapauksesta ihan ehyenä selviä.
Joo, no kyllähän sitä itsekin sitten jälkeenpäin ajatteli, että miten asia olisi pitänyt esittää. Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että eipä se vastapuolikaan ollut kauheasti käytösoppaita availlut. No, jotenkin mulle hänestä tuli mieleen termi "toksinen feministi".
Itse asiassa kun sanoin hänelle sinne eteenpäin ajamisesta, hän ensin alkoi kauheasti selittämään että on menossa katsomaan josko luonnonsuojelukyltit on paikallaan. Eli olimme kai molemmat paikassa jossa ei saa ajaa lainkaan. Vasta sitten kun sanoin, että siellä on märkää ja upottavaa jopa läskille, niin vastauksena tuli se kysymys siitä, että dissaanko naisoletettuja. Ehkä siis "toksinen viherkommarifeministi ja HePon jäsen"?
Joo, vanhaan hyvään aikaanhan maantielläkin autolla annettiin ohittamaan lähdettäessä joko äänimerkki tai vilkautettiin valoilla. Itse en tätä ole enää tehnyt tai edes nähnyt tehtävän aikoihin. Joskus saatan valoilla näyttää, jos lähden ohittamaan pitkää yhdistelmää normaalilla valtatiellä. Tosin viime vuosina oma kulkine on ollut sellainen, että tarvittaessa puhtia löytyy sen verran ettei tarvitse sen toisen tekemisistä niin välittää.
Jaa, se oli Mre siinä Kantarnäsbergillä. Kommentoit mulle siitä Mondraker kuskista.
Aiheeseen:
Mulla on uudet suosikkiristeykset. Latokartanonkaarta Shelliltä alaspäin. Ensin Hallainvuorentie ja alempana Latokartanonsilmukka. Kummastakin puskee autoja suoraan eteen. Silmukan kohdalla myös ylöspäin pyöräillessä.
^Nice to meet :D En muuten törmännyt enää sitten yhteenkään muuhun kuskiin. Ilmeisesti kaikki oli pelästyneet naisoletettua ja menneet kotiinsa.
Itse ajan Hallainvuorelle aina sen Kehä I:n ylikulun kautta (Viikin puistosilta). Mutta tulenkin sieltä Kurkimäen suunnalta.Lainaus:
Aiheeseen:
Mulla on uudet suosikkiristeykset. Latokartanonkaarta Shelliltä alaspäin. Ensin Hallainvuorentie ja alempana Latokartanonsilmukka. Kummastakin puskee autoja suoraan eteen. Silmukan kohdalla myös ylöspäin pyöräillessä.
Kummastakin ja kummallekin eli myös Latokartanonkaarelta kääntyviä autoja on syytä varoa. Samoin kuin Von Daehmin kadulta tulevia. Ja on minut kerran yrittänyt tappaa tai vammauttaa sille parkkipaikallekin kääntynyt autoilija.
Olenkin valinnut tavakseni joko (a) kiertää Kivikon puolta (vaikka sielläkin on yksi kuin pyöräilijän kiusaksi suunniteltu kiertoliittymäristeys ja vaikka Sortti-asemalta tulevia autoja on syytä varoa) tai (b) ajaa ajoradalla.
Viitaten keskusteluun käydystä tulevan reitin olosuhteiden hankaluudesta minä ainakin haluan kiittää niitä jotka vaivautuvat vastaantullessaan ilmoittelemaan tulevasta vaaran paikasta. Minä tosin liikun maantiepyörällä enkä maastossa. Mutta kuluvan marraskuun (=talven) aikana muutama on minua varoittanut edessä olevasta jäisestä paikasta ja siitä olen enemmän kuin kiitollinen. Olen jopa kotona hehkutellut lenkin jälkeen että kylläpä oli ystävällinen sielu joka minut pelasti vaaran paikalta. Mutta minulla tietystikään ei ole sukupuoleen perustuvaa ennakko-olettamaa tässä asiassa. Toisaalta kyllähän minäkin voisin tokaista että osaan mä näillä keleillä ajaa.
Lapset ja nuoret kyselevät YLEn palstalla. Tässä yksi kysymys. ”Miksi vanhemmat kieltävät minua nyt liikkumasta ja näkemästä kavereita? Voivatko he tehdä niin ja millä lakipykälällä?”
TLL 3§
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
TLL 30§
Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.
TLL 40§
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta.
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa.
Tarina ei kerro, oltiinko ajoradalla, yhdistetyllä jalklakäytävällä + pyörätiellä vai jossain muualla (Porukka oli ottanut tien haltuun suhteellisen kattavasti). Lain hengestä puhuminen on aina vaarallista, mutta kyllä noiden kohtien perusteella väistää pitää, jos tie, olkoon melkein mikä tahansa, on otettu suhteellisen kattavasti. Myös pyöräilijällä on varovaisuusvelvollisuus jalankulkijoita kohtaan. Näissä punnitaan tienkäyttäjien henkinen kapasiteetti, kun laki ei yksiselitteistä ohjetta anna ja tilanteessa voi olla jopa kaksi syyllistä.
Valitettavasti elämme omaan napaan tuijottamisen aikakautta. Aikuisetkin ihmiset ovat siirtyneet takaisin teiniaikaan. Meillä on vaan oikeuksin muttei velvollisuuksia, velvollisuuksia mitkä on siirretty toisille. MINULLA on oikeus kävellä keskellä väylää ja sinulla on velvollisuus soittaa kelloa ja vaikka koukata ojan kautta jotta saan käyttää oikeuttani. MINULLA on oikeus vallata koko väylä ulkoiluttaessani koirani ja sinulla on velvollisuus huolehtia koirieni turvallisuus, ei minulla. MINULLA on oikeus...
Kasvakaa aikuisiksi.
PS Eivät pyöräilijätkään ole "synnittömiä"
Osansa saattaa olla silläkin, että jalankulkua ei mielletä liikenteeksi. Aina joskus kuulee kahvipöytäkeskustelussa esim. miten jalankulkijoiden takia autolla pysähtyminen suojatien eteen haittaa liikenteen sujuvuutta. Oikeasti pitäisi sanoa, että haittaa autoiljoiden etenemistä. Jos autoilijat eivät anna tietä, heikentää se jalankulkijoiden sujuvaa etenemistä. Koskaan en ole kuullut puhuttavan siitä, että tuo olisi liikenteen sujuvuuden heikentymistä. Jokin asenteellinen vinoutuma tässä on.
Minä ole todellakaan heittämässä ensimmäistä kiveä pyöräilijän ominaisuudessa. Mutta kun me kaikki ymmärtäisimme, että KVL on nimenomaan liikennettä eikä velodromi, koirapuisto tai Hop Lop. Kyllä sinne pitäisi meidän kaikkien mahtua.
Offtopic, kuten em. piikittelysikin, mutta onko sinulla siis jotain hampaankolossa HePoa kohtaan? Tämä on ainakin toinen pilkkaavan tyylinen viittauksesi HePoa kohtaan lyhyen ajan sisällä, mitä olen pannut merkille. Onko tämä mielestäsi tarpeellista tai hyödyllistä? Olisko mahdollista, että antaisit palautetta asiallisesti kanavissa, jonne se kuuluu? Sellaisissa, joissa HePo voisi mahdollisesti tehdä jotain korjaavia liikkeitä sinua harmittavan asian suhteen? Muistaakseni olit jossain välissä tulossa jopa HePon porukkalenkeille tässä joku kuukausi sitten. Jäikö tästä kenties sinulle jotenkin paha mieli vai mistä kiikastaa? t. HePon jäsen
^Juu, olen minäkin HePon jäsen. Ihmeellistä sinänsä. Välillä vaan ihmetyttää, että kenen asiaa HePo ajaa. Jos ottaa esimerkiksi vaikka Autoliiton, niin se ajaa autoilijoiden asiaa, mutta ei mitenkään dissaa pyöräilijöitä tai vaadi pyöräilyn kieltämistä. Itse toivoisin HePolta vastaavanlaista ymmärrystä siitä, miten tämä yhteiskunta toimii eikä kaikki asu Kalliossa tai Punavuoressa yksinään. Mikä tuntuu aina välillä siellä unohtuvan.
Voi toki olla, että kommentointi ja keskustelu HePon some-kanavissa ei ole hepolaisten tai kuvasta HePon virallista kantaa, mutta sitten ehkä kannattaisi miettiä, että ketä niihin kanaviin päästää. Esimerkkinä nyt se FB:n "keskustelu" siitä, pitääkö poliisihevosten jätökset poistaa, kun koirienkin pitää (vinkkinä: ei pidä).
^ja ^^
Olen tästä HePon ei-jäsenenä, mutta sen aktivoivasta toiminnasta pitävänä vähän tällaista mieltä, että Pyöräliiton - sanon sen näin - otti muutamia vuosia sitten haltuunsa muutama ihminen, joilla tuntui olevan suuri tarve asettaa vahvasti vastakkain autoilu ja pyöräily erityisen kärjekkäästi autoilua mollaavalla asenteella. Tämä asenne pääsi leviämään muuallekin ja se heijastui moneksi vuodeksi ja heijastelee yhäkin julkisena asenteena, jossa vika on aina autoilijan tai kävelijän tai koiran ulkoiluttajan, muttei koskaan pyöräilijän. HePo on yksi instanssi, joka voisi taistella tuota asennetta vastaan terveillä argumenteilla.
Jk. Ei multa nyt mitään kysytty, mutta tyypilliseen tapaani vastasin
Minulla on kyllä Autoliitosta käsitys, että se ajaa autoilijoiden asiaa ja siinä ei pyöräilijöiden etu kiinnosta. On ollut esim. kritiikkiä Helsingin kehittämisestä "pyöräilyn ehdoilla" (koominen ajatuskin vuosikymmenien kehityksen jälkeen) ja liikenneturvallisuutta on esitetty parannettavaksi esim. pyöräteille risteyksiin rakennettavilla töyssyillä tms. hidasteilla. Olisi silloin väistämisvelvollisen autoilijan riski töytäistä pyöräilijä konepellien kautta kaksoisvoltti kerien asfalttiin pienempi. Autoliitto ei ole nähdäkseni painottanut ainakaan tuossa yhteydessä sitä, miten huolellinen risteyksissä autoilijan pitää olla etenkin käännyttäessä, ettei väistämisvelvollisena törmää pyöräilijään. Ihan sama logiikka kuin tuossa Isä nitron tapauksessa. Autoliitto syyttää pyöräilijöitä autoilijoiden varomattomuudesta.
Ja sitten tietysti maininta siitä, että varmaan muunkinlaisia näkemyksiä tuosta yhdistyksestä tulee. Ettei nyt aivan mustavalkoista maailmaa rakenneta.