Ei se linssi nyt niin paljoa hukkaa valoa, että voitaisiin puhua ihan eri määrästä. Materiaalista riippuen sinne linssiin jää 5...20%. Tuossa on vähän tarinaa aiheesta:
http://www.light.fi/blog/fi/materiaalit-led-optiikassa/
Printable View
Ei se linssi nyt niin paljoa hukkaa valoa, että voitaisiin puhua ihan eri määrästä. Materiaalista riippuen sinne linssiin jää 5...20%. Tuossa on vähän tarinaa aiheesta:
http://www.light.fi/blog/fi/materiaalit-led-optiikassa/
Joo, onhan Lupinessa varmasti brandi-lisää, kuten vaikka led-lensereissäkin. Itsellä deal-breaker otsavalossa on langaton kaukosäätö, jonka puute sitten pudottaa aika monta ehdokasta pois.
Valoteholle annetaan IMHO liian suuri painoarvo. Tai ainakin mulle vanhemmat ruksi tekovaiheessa pimeään mukautuvan näön. Käytännössä mitä kirkkaampi lamppu, sen jyrkemmät ja pimeämmät varjot. Olen ajanut metsässä - tuttuja polkuja tosin - 340 lumenin tankovalolla ilman ongelmia.
Jossain suunnistus- tai polkujuoksukäytössä tilanne voi olla toinen, mutta kun en niitä harrasta, niin asia ei kiinnosta.
Lumen aikaan valoa on lähes aina vähintään tarpeeksi tai liikaa.
Luvatut luumenit eivät ole minulle itseisarvo, kokonaisuus ratkaisee. Tuossa Halossa erityisesti arveluttaa se, että en ole kiivaasta googletuksesta huolimatta löytänyt siitä mitään lisätietoa - onkohan se Huntterin oma kiinanvalo? Hinta on kohtuullinen, mutta jos tuosta 100 - 150 euron hintaluokasta löytyy ns. varmoja valintoja tankovaloksi maastokäyttöön, niin otan kiitollisena vinkit vastaan.
^ hieman samaa ihmetellyt, kun se 500-600 lumenia tuntuu ihan riittävälle valoteholle metsässä. Kenties se on vaan sitä että ei tiedä paremmista valoista ja siksi nykyinen taso on hyvän tuntuinen. Muut käyttö ominaisuudet jäävät valotehon ja käyttöajan taakse keskusteluissa.
Tankovalo ei varjojensa vuoksi ole paatuneelle otsalampun käyttäjälle ole se paras mahdollinen valinta läskin kanssa metsään ja siksi nyt lopulta ryhdyin virittämään kypärävaloa.
^Minusta tarvitaan sekä tankovalo että otsalamppu. Näin varjot pehmenevät eikä päätä tarvitse aina käännellä sen mukaan, minne haluaa vilkaista.
Onko Lumonite Leaderista tai muista Lumoniten suurteho-otsavaloista kokemuksia? Fenix Superraptor on tehokas polkukävelyyn ja muuhun hitaaseen ryömimiseen, mutta vähän kiinnostaisi sellainen metsäkonevalaistus pimeillä märillä metsäpoluilla.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/lumonite_leader
Piti käydä vähän kuvaamassa, mitä valot näyttää. Stongavalon asetukset 450, 850 ja 1300lm. Otsavalo 1900lm. Lyhkäsillä näkökenttä jää siihen 30metriin. Pitkät päällä matka moninkertaistuu,
näkee polun reunat molemmin puolin ja tasainen valomatto fillarin edessä näyttää hyvin mitä tarvitsee. Mutta otsavalon kanssa riittää vaikka olis lyhyet päällä, polun reunat näkyy edelleen, ja fillarin edusta on hyvin valaistu, vaikka otsalampulla polkua hakisikin.
Ja toimii myös toistepäin, eli pitkät päällä riitti 600lm otsavalo.
https://vimeo.com/603232335
Creen ledeille annetaan maksimivalontuotto jopa 197lm/W, joten siltä osin pidän väitettäsi hiukan omituisena. Yleensä sanotaan että valoa vähenee noin 10%/pinta.
Mutta kun olit innostunut rakentamaan omaa valaisinta, niin suosittelen lukemaan https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...-Se-Itse-valot ketjun läpi.
Siellä on paljon vinkkejä ja linkkejä, mitä kannattaa käyttää ja mihin kannattaa panostaa. En nyt noista enää niin jaksa innostua, mutta esim Taskledin ajurit oli ihan huippukamaa, ja vieläkin näyttäisivät niitä tekevän.
Tässä on nyt huomioitava se, että ei mikään suurteholedilamppu anna sitä huipputehoa kuin korkeintaan pari minuuttia. Sen jälkeen tehoa on kuumenemisen takia pudotettava rutkasti. Speksien ja omien kokemusten ja mittausten perusteella jatkuva teho on useimmiten enintään puolet luvatusta huipputehosta.
Mikä valo?
Tieliikenteeseen eli StvZo leimalla.
Lyhyet ja pitkät
Kompakti koko ja hyvä asennus
Budjetti 100€
Onko Cat EyE GVolt 100 voittanutta?
https://img.aijaa.com/b/00038/15003856.jpg
Kiva kun haluat joululahjaksi taskulampun https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...lies/smile.png
En käytä taskulamppujani enkä Pezl otsalamppuja pyörävaloina. Ainakin lujia Airamit, Pezl, Berg, MTX ja otsalamppuni olleet koska rajussa työkäytössä jo about 10-25 vuotta kestäneet. Ei mitään ongelmia.
Noita Airamin 800lm malleja oli takavuosina Motonetissa myytävänä, ei enää. 30€ hintaisena eivät ole leluja.
Puuilossa saatavilla heikompi malli joten hae se joulun alla itsellesi.
En nyt tiedä mistä juuri tuli moinen mieleeni... mutta voitaisiinko pitää epävirallinen polkupyörän valojen lahjoituskampanja kukin tahollaan (tai myyköön jos joku ei kehtoo lahjoittaa)... :rolleyes: Monilla meistä on hyllyt pullollaan vanhoja valoja joita ei itse tule käytettyä kun se harrastus on kehittynyt. Edelleen jo allekin 1000 lumenia on ihan kelpo valo ainakin lumiaikaan, ja kun ei ajele sellaisten kaverien kanssa joilla 4000 lumenia eivätkä pysty vähemmällä ajamaan. Ei ole nääs kiva olla jonon keskellä jos joka puolella loistaa 4000 lumenia...
Minä voin aloittaa lahjoittamalla pari kaunista lentokoneälymiiniä olevaa 1600 (oikeesti ~1300) lumenistä jotka itsellä on olleet luottovaloina monta vuotta. Akut tietty vaihdettu. Silti jää itselleni vielä päävalo ja kypärävalo/hiihtovalo...
Älkää täällä huudelko mun valoja, laitan ne saatavaksi täällä Porissa kun ei tommosia lähetellä. Ne pitää nähdä että kelpaako.
Sama koskee tuota Pekan suosittelemaa otsavaloa, jota myös puuilossa myydään Ledforce 10 W nimellä 14,90 € hintaan. Piti ihan mielenkiinnosta ostaa. Aivan liian tiukka spottivalo, ja rakenne on sen verran avoin että olisi yllättynyt jos se kestää kosteutta.
Plussaa siitä että mukana oli 2 x 18650 akkua, sekä jonkinlainen kotelo. Saan siitä ehkä tehtyä korvaavan kotelon mun H7 joka on muuten loistava (!) mutta AAA-patterisena on aina hiipumassa.
Harmi kun olet niin kaukana. Ajatus on hyvä ja kaunis.
Keräilen kaikenlaisia valaisimia kuten kuvastani näit joten minulle olisi kelvannut.
Kympillä - kolmella kun saa kunnon polkupyörävalaisimen niin en malta kuluneista Airam työ taskulampuistani tai Boruit otsalampuista luopua. Eivätkä ne edes sovellu pyöräilyyn.
https://img.aijaa.com/b/00696/15004898.jpg okei. Milloin tulisi myönteinen ja rakentava asenne toisen työtaskulamppuihin ja keräily tai muuhun harrastukseen?
Silloin kun hankin 1000€ sakemanni lupiinin joka hajoaa pakettia avatessa tai viimeistään eka lenkillä? Mielestäni olisi vain vahingoniloa joka kuulemma parasta ilojen lajia . . .
Kiinanroska on nykyään kestävää tavaraa jolla hyvä hinta/laatusuhde. Myös kaikki li-ion akkusi valmistetaan, yllätys yllätys: Kiinassa.
Toivotaan että li-ion akkumateriaalitehtaasta Vaasassa tulee totta niin meidän ei tarvitse enää ostaa Kiinanroskaa ylihintaan vaan saamme ostaa Suomenroskaa vielä erittäin paljon kalliimmalla koska näin siinä tulee käymään.
Ei ole Puuilon valaisimia minulla käytössä ainuttakaan, enkä suositellut Puuilon otsavaloa vaan kalliimpaa, ns. Kiinanroskaa!
https://www.puuilo.fi/media/catalog/...00&format=jpeg
Tämä yllä oleva on Puuilon otsalamppu. EI HYVÄ
https://img.aijaa.com/b/00766/15003608.jpg
Tämä taas säädettävä valokeilainen kiinanroska.
Jos tätä meinasit niin ei löydy Puuilosta. Otsalampuissani on säädettävä valokeilan leveys ja pituus ja O-rengastiivisteet, tosin ilman akkuja maksoivat enemmän kuin 14,90€ koska tosiaan ovat sitä Kiinanroskaa :)
Et kuitenkaan pyynnöstä huolimatta viitsi laittaa linkkiä, niin onko tuollaista nyt sitten olemassa edes?
Tuosta 200 kappaletta :)
Voit valita kaukosäädön, langattomana tai langallisena tai painonapeilla.
Akuilla tai ilman, latauslaitteella tai ilman . . .
Otsalamppuja ja hyviäkin on kyllä saatavilla. Käytin hakusanoina edelleen: led rechargeable headlamp.
Tätä miettinyt itsekin, minulla on useampia led-valoja vuodesta 2008 alkaen, nämä ovat sinänsä laadukkasti tehtyjä mutta häviävät niin pahasti tämän päivän valoille ettei niillä ole käyttöä pyöräillessä.
Esim. Dinotte 200 on suurinpiirtein saman painoinen kuin Lupinen Piko ja nimellisiä lumeneita on tuossa Pikossa 10x ja valtava ero akun kestossa samalla teholla ajettuna.
Mitään noista ei myydessä joten ovat varmaan nuorison satunnaisessa käytössä jatkossakin, sen lisäksi lenkkivalona jalan/hiihtäen toimivat.
30€ ja 1000€ väliin mahtuu aika monta tasoa. Minullakin oli noita 20-30€ merkittömiä kiinalamppuja iso kokoelma, kunnes siirryin merkkituotteisiin. Sen jälkeen ei ole jatkuvasti tarvinnut ostella enää uusia lamppuja. 30€ et yksinkertaisesti saa uusimman sukupolven tai edes toiseksi uusimman sukupolven tekniikkaa. Pelkästään valoteho ja akunkesto hyppää niin paljon, että sillä on varsinkin työkäytössä merkitystä.
Akut tulee kiinasta joo, mutta kunnolliset on joko panasonicin tai samsungin kennoja ja niitäkään ei saa ilmaiseksi. Mutta niistä lähtee virtaa se mitä esitteessä luvataan. Kuten niistä paremmista lampuistakin tulee lumenia se mitä mainosteksti sanoo ja niin kauan kuin mainoksessa sanotaan. Tosin se korkea hintakaan ei ole mikään takuu laadusta, toiset merkit valehtelee enemmän kuin toiset. Testejä seuraamalla selviää kenen mainokset pitää paikkansa.
Mullakin olisi vielä halogeeneja hyllyssä 90-luvun puolelta. On se ihme, että silloinkin päästiin pimeällä metsään ja sieltä poiskin, vaikka lumenit taisi jäädä pariin sataan parhaimmillaan.
Peukkua keräilyharrastukseen! Hyvä että tunnustit moisen, mutta en minä lamppujani sinulle antaisikaan tuon kuultuani (joku sarkastinen hymiö) :rolleyes:
Haluan että nämä pojat näkee vielä eläkepäivillään kauniin metsäpolun ja puiden vilistelyn ympärillään kun pyörä kiitää hurjaa vauhtia pitkin suomalaista metsämaisemaa.
:cool:
Kokeilkaapa korkean CRI:n tuikkua, siinä silmä lepää ja näkee väritkin eikä kaikki ole sinertävää. Ittellä ArmyTek Wizard PRO Nichia High CRI otsalamppu johon tyytyväinen. Toistaiseksi käyttänyt vain vähän viimetalvena kävelylenksuilla, mutta nyt tuli tilattua Lumoniten tankokiinnikkeitä jotka tuohon sopivat kun sama 20,5 mm runko, saa fillariin silloin kun se ei mene päähän.
Jotenkin tähän sopii muunnelma wanhasta rokkipoliisin hajatelmasta
https://i.imgur.com/TQM1kE3.png
itse ainakin käytän ihan väärin ja vääriä lamppuja, ilmankos on elämä ihan kauheeta.
Puudildon kiinanroska -lampuista tuota ylempää olen ostanut kolme kappaletta autoremppa -hommiin. Yksi meni pimeäksi ekan latauksen jälkeen. Toinen oli niin automaalissa Porsaan pohjalevyn maalaamisen jälkeen että valo oli enää himmeän sininen ja päätyi roskiin. Kolmas sinnittelee vielä ja odottaa talven peltityö remppaa. Vedin kirkasta teippiä diffuusoriksi lasin eteen jotta valokeila ei olisi niin kapea. Vaikea käyttää selällään auton alla kun patterikotelo painaa päätä. Kahden kympin lamppu.
Joku viiden kympin Nitecore on autorempassa ja asennus hommissa ihan jees mutta ei siitä kypärävaloa oikein saa rakenneltua.
Tuo Pekka H:n jälkimmäinen "Kiinanroska" on identtinen oman, viisi vuotta sitten ostamani kanssa. Ei tosiaan ollut Puuilon 14,90 vaan e-bay:sta posteineen alle 7€. Ledinä Cree XM-L T6, josta speksien mukaan voisi irota järkevästi 700-900 lumenia (tiesin tuon tilatessa, vaikkakin myyjä mainosti lamppua "5000 Lm"). Itse en lähtisi maastoon rymyämään pelkästään tuon varassa, paitsi ehkä kävelemällä... Hinta-laatusuhde ihan OK toki.