^^ Tuo info voisi näppärästi sijaita myös heidän muuten hienoilla nettisivuillaan, jollei sitten kauppa käy jo liikaa muutenkin :rolleyes: Mää halua(isi)n Keltaisen tai vaikkapa kaksi.
Printable View
^^ Tuo info voisi näppärästi sijaita myös heidän muuten hienoilla nettisivuillaan, jollei sitten kauppa käy jo liikaa muutenkin :rolleyes: Mää halua(isi)n Keltaisen tai vaikkapa kaksi.
Onko noista painopisteistä sitten jompi kumpi automaattisesti "parempi". Ite en näistä ymmärrä... mutta tuli vaan mieleen kun jokunen viikko sitten porukkalenkillä tuon SC-pyörän kuski oli sitä mieltä että "paras kiipeejä" mitä hänellä on ollut. Ainakin tuolla lenkillä meni useasta kinkamasta ylös paremmin kuin moni fätti. Toki paljon meni hyvän kuskin piikkiin.
Myös POLE videolla Fätti hävisi täpärille porrasnousun helppoudessa.... Pito ilmeisesti pysyy paremmin kun jousitus paikkaa kuskin heiluntaa.
https://www.youtube.com/watch?v=cB7jSv136yM
Kiipeämiskyky on varmaan kovasti alustariippuvainen juttu, läskissä ei ainakaan tule pedal-bobbia jousituksesta, toki takarenkaasta jos lussukumit, eikä kaikissa täpäreissäkään, mutta ymmärtänette pointin..
En ainakaan ite ole geometriasta löytänyt mitään haittapuolia, ainakaan vielä, semparemmin täpärillä ku läskilläkään..
Toisiin kuskeihin ja vieraisiin pyöriin, joihin ei ole tottunut, ei hyödytä vertailla. Voihan se olla, että tämä kyseinen kaveri menis vielä huimemmista paikoista vaikkapa Polen geon pyörällä. Mä pidän itseäni kohtuu teknisenä kuskina ja huomaan kyllä selkeän eron hyvään suuntaan Taigan käytöksessä ylämäessä verrattuna mihin tahansa kokeilemaani pyörään.
Mulla pointtina oli että tuttu ajomies kehui Santa Cruzin kiipeilyominaisuudet erinomaisiksi (parhas tähän astisista pyöristään - ja omalla rahalla ostettuja;)). Kuvassasi Pivotissa näyttäisi olevan "sama" geometria painopisteen suhteen kuin SCssa. Eli pelkkä piirroskuva ei minua riitä vakuuttamaan siitä miten homma käytännössä toimii... ja mikä on parempi... Mutta jos kaikki kolme kuvassa näkyvää pyörää olet ajamalla testannut, niin se on sitten eri asia.
Sepä se, lähes kaikki uudet 29" näyttää just tuolta perän geon suhteen. Jospa ero tulee jousituksen toiminnasta. Tai sitten on maksanu ittensä kipeäksi SC:n pyörästä, niin onhan se oltava hyvä ;). Jos noi ois jäykkäperiä, niin olis helpompi sanoa, että suurta eroa tuskin voisi olla.
Edit: Mä oon miettiny itelle tuota Tallboy 3:sta täpäriks, mutta perän geon takia jäi hankkimatta. Odottelen kehitystä muiltakin merkeiltä.
Niin ja tähän alkuperäiseen mietintään vielä, että minun kokemuksen mukaan tuo Taigan perän geo on selvästi parempi ja se johtuu juuri siitä, että keula ei kevene jyrkässäkään nousussa. Kun muutenkin siellä omilla rajoilla äheltää jotain teknistä mäkeä ylös, niin keulan kontrollin menettäminen johtaa useinmiten polulta syrjään ajautumiseen. Vastaavasti myös voimakas painonsiirto eteen keulan pitämiseksi maassa ja silti hyvän polkemisasennon säilyttäminen niin, että renkaalle riittää pitoa on vaikeaa. Taigan geo tekee nousemisesta helpompaa. Sen verran varauksella kuitenkin, että vanhastaan opittu eteenpäin nojaaminen käytännössä huonontaa pitoa jossain määrin eli tolla pitää vähän opetella sitä nousuasentoa uudelleen.
Tein tarkoituksella tuon kuvan noista 29" täpäreistä, että ero korostuisi. Muut läskit olis lähempänä Taigaa, koska niissä on usein aavistuksen pidemmät chainstayt renkaalle varatun tilan takia.
On mullakin omissa ajeluissani paikkoja, joissa lyhyehkö täpäri kiipeää mun ajamana omaa läskiäni paremmin. Täpäri (jossa on toimiva jousitus) on vahvoilla kun mäki on sen verta loiva, että jaksan hieman pitää vauhtia (kevyenä se on helpompaa kuin läskillä) ja siinä on isompaa juurakkoa tms. Joita läskirengas ei enää niele vaan helpommin pomppaa. Mun kokemuksen (vähäisen) mukaan pitkä läski on vahvimmillaan jyrkässä nousussa ja heikolla pidolla. Noissa välityksillä paikataan paino.
Sikäli, täpärini ei ole paljoa läskiä kevyempi, mutta läskin paino on renkaissa ja se tuntuu jos pitää pyörän mitalla saada vauhtia.
nih..
Juuri näin, ei tässä ollutkaan tarkoitus vertailla omenoita ja appelsiineja vaan demonstroida tuon Taigan geometrian eroa ja sitä miksi lyhyen chainstayn ja loivan satulatolpan kulman pyörien keula kevenee ylämäessä helpommin. Kyllähän sama ilmiö toimii ihan vastaavasti myös täpäreissä, jos vertaisi tuota SC TB3:sta Polen Evolink 110:iin. Sitte kun sen saa hiilarisena, niin Mastercard laulaa ;).
Edit: ellei joku muu valmistaja kerkeä ensin...
Piti minunkin tuohon jatkaa, muttei kännykällä jaksanu..
Kun on tottunut lyhyeen täpäriin, niin tulee monesti mäessä kammettua itseään eteenpäin pyörän päällä ja sitten jossain vaiheessa taas taakse, kun muistaa, ettei puolipitkä paksukainen keulikkaan samoissa paikoissa minkään vertaa..
Täpärin keulimistaipumukseen vaikuttaa toki myös painopisteen siirtyminen takajouston päälle jyrkässä ylämäessä, ja jouston extra kokoonpainuminen suuremman kuorman alla.
Iso kiitos tompulalle ja kemiztille siitä että sain käydä testaamassa pyöriä. M kokoon kallistun jos päätän hankkia. Myös pienemmän rungon saisi luultavasti palikoilla toimiin. Mutta jotenki se vaan tuntu "paremmalta". Mää ny vaan oon tällainen välikoon pyörykkä.
Omalla Taigalla tehty viikonloppuna ensilenkki ja kyllä olen varsin tyytyväinen hankintaani. (Miinusta ainoastaan omaan ahteriin sopimattomasta jakkarasta ja yllättävän vinkuvista jarruista. Jarrut ehkä rauhoittuu, kun saa kilometrejä alle ja satula vaihtuu varmasti jo tänään)
Aikaisempi läskini (FeltDD30) oli kyllä hauska pyörä kaikin puolin, mutta Taiga vaikuttaisi sopivan omaan ajotyyliin paremmin.
Ajelin lenkillä muutaman kohdan ylös, joihin olen stumpannut sekä täpärillä että Feltillä. Molemmissa oli ongelmana juuri se, että piti laittaa painoa keulalle, ettei keula ala keventää, jonka seurauksena takarengas menettää pidon. Kuivalla kelillä olen kyllä mennyt myös täpärillä ja Feltillä kyseisestä mäestä, mutta märällä/lumella en kertaakaan ole niistä päässyt.
Toistaiseksi Taigan saldo kyseisistä mäistä 1/1 :D -> Nähtäväksi jää, mikäli tulevaisuudessa jokin keli on sellainen, etten Taigallakaan pääse.
Tulipahan taas ne nastarengaskelit, niin tuli laitettua alle toiset kiekot missä shimanon slx jarrulevyt. Loppu kokonaan ne ajatuksia herättäneet vakiojarrujen ulinat, vinkumiset ja örinät. Ajoin kylläkin vain 5km lumisessa metsässä, mutta silti hiljaisuus oli jokseenkin miellyttävää. Lenkki oli tarkoituksella lyhyt, jotta jaksoi ajaa heti perään saman lenkin Trek Farleyllä.
Heti alkuun tuntui satulan paikka trekissä todella oudolta(3kk tauko trekistä), loppulenkistä siihen oli jo suunnilleen tottunut. Silti se tuntu että miks mä istun niin hiton takana. Muuten havainnot ei tuoneet sinänsä mitään uutta mitä tässä topikissa ei ois jo kerrottu. Aika isoja eroja pyörissä, mut molemmilla tosi hauska ajaa! :-)
Kuis ylämäet? Huomasitko eroa?
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Kyllähän se trekki yritti keulia, vaikka kuinka nojas eteenpäin. Pito oli kyl hyvä kun liki kaikki paino on takarenkalla. Polella keula pysyi kyllä maassa, yritti jopa sutia hiukan mutta sit vaan käsiä suoremmaks ja painoa renkaalle niin nousihan se. Trekissä barbegazi, polessa Lou. Helpompi se nousu polella kokonaisuutena oli.
^Oliko Trekissäkin nastarenkaat?
Ei ollu, vaan vakiot barbegazit. Ei siellä kyllä enää tarvinnut nastoja, lunta ehti tulla jo senverran jäiden päälle ja hyvin tarttuvaa kamaa, niin ei lipsunu. Molemmat pyärät tuntu kyl aika herkiltä kulkemaan kun tullu jyrättyä viime ajat vaan niillä 2xl kumeilla.
Mitäs mielipuolta Polen kesärenkaista?
Toki osa varmaan ajelee 2XL:n kanssa läpi vuoden, mutta itse ajattelin koittaa kenties JJ 4.8" tai 4.4".
Kannattaako ottaa mielummin 4.8", jotta maavara pysyy mahd. korkeana?
Mä meinasin ajaa kesän bud/lou yhdistelmällä ja ehkä kokeilen myös tota 2XL:ää. Myös Barbegazi on kokeilemisen arvoinen, hienosti ne on toiminu kaikki ajot mitä oon niillä ajanut.
JJ on varmasti hyvä kesänakki, koko ehkä kuskin koon mukaan. Kopisee ne kammet jokatapauksessa vaikka millä renkaalla ajais.
Edellisessä pyörässä oli JJ 4" ja olivat kyllä kesällä hauskat, joten siksi noita samoja harkinnut leveämpänä. Ite tosiaan tälläne munasiltee 0,1tonninen keijukainen, ni ehkä se isompi on parempi. Ei tartte olla niin kovat paineet :)
Tai sit vaan laitan 2XL:iin kovat paineet ja poljen kovempaa :)