Ei sentään juoksijoilta ole alettu vielä mittaamaan sukkien pituuksia jos sattuisi olemaan liian pitkät.
Printable View
Ei sentään juoksijoilta ole alettu vielä mittaamaan sukkien pituuksia jos sattuisi olemaan liian pitkät.
Mun tarvii tunnustaa että kahdessa ensimmäisessä ratajuoksussani sain käyttööni entisen pikajuoksijan ( jotain 60-luvulta...)piikkarit, kun omia ei ollut eikä ollut varaa ostaa piikkareita, hyvä kun lenkkarit....ja kääk! kuulemma ei olisi saanu käyttää enää niin pitkiä piikkejä. Eka juoksu oli piirinmestaruus, toinen oli Koululiikuntaliiton kisat, riisuin piikkarit vähän äkkiä juoksun jälkeen ja latoin kassiin.
- Kyseisistä piikeistä ei ollut hyötyä, kirikyvyn puutteesta oli - ( Piirinmestaruuden tietysti voitin, mutta KLL kisassa jäin loppukirissä toiseksi, tosin sain palstatilaa kun olin ihan uusi nimi ja heti tuli tulosta, 3000m ratakisa) oliko piikkareita ylipäätään pitemmällä matkalla hyötyä? tuskin oli, Cooperin testit meni lenkkareilla ja yksi kisa toinen jalka sukka jalassa.
Varmaan sama vaikutus kun tempossa tempokypärällä :D
Tänään Kuortaneella kovatasoiset (https://www.kuortanegames.com/osallistujat.html) GP -kisat! Olosuhteetkin pitäisi olla todella hyvät, ainakin kärkiurheilijoiden PB tuloksia odotan. Tulisiko jopa SE jossain lajissa?
Oho, Franz Kruger kiekkoringissä.
No huh, kestävyysmatkat naiset.
Turussa keskiviikkona 29.7. naisten kympillä voitto meni ajalla 36.47 Katri Niemistölle......ja Outokummussa juostiin hyvissä olosuhteissa melkein tyynessä naisten vitosta, ja Annemari Kiakara 16.23 ja Johanna Peiponen 16.41.
Siis kertakaikkiaan....siinä kuitenkin oli Suomen kestävyysjuoksun parhaita. Alisa Vainiosta ei ole kuulunut, mutta kukaan näistä ei siis enää ole mikään nuori lupaus ( nuorella tässä kestävyysjuoksussa nyt käsittäisin 16-18 vuotiaat, ja sitten ovat jo naistensarjalaisia). No, onko kukaan nuori ns. lupaus pärjänny aikuisena kestävyysjuoksussa, ei kukaan.
Kisutäti on nyt jo aika monta kertaa toistanut samaa levyä että kestävyysmatkojen naiset hölkkää, joku on läskin näköinen, joku toinen on liian laiha jne. Alkaa levy jo toistamaan silleen, että pitäiskö jo keksiä jotain uutta? :)
^ vähän on vaikeeta kommentoida ei-tuttuja lajeja, kestävyysjuoksu on tuttua ja mielestäni sitä voin kommentoida kun on vähän tietämystä lajista ja mikä tulostaso on hyvä ja mikä ei. Ja mun toteamukseni pitää paikkansa, en mä näe että tässä pitäisi muuta... mutta todettakoon nyt sittten että:
No, eilen oli jälleen odotuksissa naisten 100m aitojen Suomen Ennätys. Jäätiin kauas siitä, Reetta Hurske hävisi nyt jo Lotta Haralallekin. En usko että se ennätys tulee tänä vuonna, saattaa olla että neitokaiset ovat saavuttaneet äärirajansa.
Vaikka just Aamulehden kolumnisti urheilutoimittaja Tapani Salo totesi että nyt on monet urheilijat tehneet ennätyksiään kun ei ole paineita saada sitä tulosrajaa ( johonkin arvokisaan), siinä itekseni totesin että joo lukuunottamatta naisten kestävyysjuoksu. Jossa tulostaso on menny reippaasti alaspäin.
lisäys: ( sori jos tämä loukkaa, mutta on ehkä hieman kaukaa haettua...) löytyihän sitä jälleen selitystä:
– Tosi vaikea päivä, kun hyvä ystävä Braian kuoli helmikuussa. Viimeksi, kun olin Kuortaneella viime vuonna, hän oli myös täällä. Tosi paljon tuli lauantaina muistoja mieleen ja olen ajatellut häntä, Korte kertoi.
– Oli aika vaikea leirin aloitus. Urheilupsykologin kanssa olen jutellut asiasta.
Lähtökohta lauantain kilpailuun ei tunneryöpyn myötä ollut optimaalinen. Silti Korte juoksi voittoon ajalla 12,88.
– Ajatuksia oli vaikea saada kasaan. Tuli juostua ja voitettua, hyvä näin.
Mutta joka tapauksessa, suutarin on paras pysyä lestissään. Mun ei kannata kommentoida lajeja kuten kuula, pituus, 400m aidat yms. joista en tiedä mitään. Jätän ne Munalle ( ja ehkä kaikkien urheilulajien erikoisasiantuntija Toni Roposelle).
Saattaa ne tunneryöpyt avittaa hyväänki suoritukseen.
Laukkasen marihan hiihti ainoat voittonsa (2kpl) ku asko nuutinen kuoli
Itse nostaisin eilisestä Kuortaneen kisasta miesten 1500m. Yhteensä 12 miestä juoksi oman ennätyksensä, joukossa kahdeksan suomalaista. Topi Raitasen teki minkä lupasi ja paransi ennätystään lähemmäksi 3.38 kuin 3.40. Joonas Rinne raastoi myös hienosti, vaikka kanttasi loppusuoralla. Näki että miestä sapetti ettei mennyt alle 3.40 , vaikka oma ennätys tulikin.
Naisten pika-aidoissa ei voi varsinaisesti puhua enää jännitysnäytelmästä. Annimari Korte on niin ylivoimaisessa kunnossa verrattuna Neziriin ja Hurskeeseen.
Aika lähekkäin nuo paavo nurmi pelit ja kalevan kisat
^ niin onkin?!, mutta jos Paavokisoihin on kutsuttu kv urheilijoita....ja Kalevan Kisat piti siirtää kesältä, yleensä ne on olleet heinäkuussa. Onkohan Paavon kisoissa kestävyysmatkoja? tuskin on.
Samaa mieltä naisten 100m aidoista, mutta onhan siinä se jännitysmomentti että tuleeko se nyt se Suomen Ennätys..
Tänään on Espoon GP-kisat, ja sellainen juttu nyt tapahtui että aiemmin suomalaisten paraatilaji miesten keihäs - on kokonaan pois ohjelmasta. Heitetään sensijaan moukaria. Naisten 100m aidat on ohjelmassa, mutta Reetta Hurske ei kisaa vaan lepää ja valmistautuu ensi viikon kisoihin.
Se tässä vaan naurattaa että IltaSanomien jutuissa joka ainoan lajin, niin miesten keihään kuin naisten 100m aitojenkin, erikoisasiantuntijana kommentoi - Toni Roponen :D joo, jos on itse urheillut ( ja erityisesti jos on kilpaurheillu) ja vähän seuraa urheilua ja urheilijoiden edesottamuksia, niin hoksaa tiettyjä asioita, mutta ei kukaan voi olla oikeesti kaikkien lajien asiantuntija....tai siis vielä erikoisasiantuntija :D
Kyllä Toni Roposelle irvaillaan ja naureskellaan kommenttipalstallakin, ja syystä. Sääliksi käy joskus Riitta-Liisaa...( Tonin vaimo).
^Roponen on Iltalehdessä, ei Sanomissa.
Allekirjoittaneella oli tänään hyvät näkymät naisten kolmiloikkaan ja muihinkin lajeihin (lanaushommia). Hieno yleisurheiluilta! Pois lähtiessä hollannin poika heitti ruusu kädessä tullimiehen pizzaa stadionin takana. Kovvoo hommoo.
https://i.ibb.co/tZCvmzs/EE91-FC30-1...73-BB35615.jpg
Minä olin sitten ihailemassa työtäsi. Heti tokalla rivillä just siinä n. 13 m kohdalla.
:D Tässä on taas sitä selitystä ja saattaisi osassa olla toimittajan ( Santtu Silvennoinen, tietysti) omaa näkemystä?
Kaikki alkoi maanantaina, kun Kortteen tulehtuneeseen vasempaan takareiteen laitettiin kipua lieventävä kortisonipiikki. Sitten hän otti kanan pakkasesta sulamaan ja lähti hierojalle.
– Kerroin hierojalle, että olen kanan laittanut pakastimesta sulaan pöydälle, mutta ei tee mieli syödä sitä, Korte kertoo.
Hän meni hierojalta sponsoritapaamisiin ja unohti kanansa kahdeksaksi tunniksi huoneenlämpöön. Maanantaina illalla hän sujautti sen jääkaappiin.
Tiistaina aituri kokkasi kanansa ja söi aterian. Sitten hän antoi ylen. Alkoi vessaralli.
– Puoli tuntia syömisen jälkeen menin vessaan. Siellä meni 16 tuntia. Sain nukuttua noin neljä tuntia.
^ Varmaan kannattaisi Korteenkin jo siirtyä kasvipohjaiseen ruokavalioon, niin jäisi tuommoiset. Saattaisi sen myötä tulla se SE:kin.
Tää näyttää yllä kuvattuun nähden kovin seesteiseltä... ;)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...34d946c742.jpg
Kaikki katselee Kristiinan numerolappua selässä.
No ensinnäkin kortisonipiikki kipua lievittämään, sanoisin ehkä tulehduksen oireita lievittämään...mutta jos reisi on tulehtunut, joko rasituksen aiheuttama tulehdus tai muu, niin yleensä hierojalle ei silloin mennä...no, jos hierottiin niska-hartialihaksia.
Monet muut urheilijat jättää näitä pienempiä kisoja väliin jos on yhtään tuntemuksia tms. että on kauden pääkisassa terveenä, käsittääkseni kaikilla on pääkisat ensi viikolla.
Huippu-urheilijat ovat käsittääkseni erittäin tarkkoja ruokailuistaan ja mitä syö, ja myös aikatauluistaan, ja aiemmissa haastatteluissa Annimari on nimenomaan sanonut olevansa lukuisten allergioidensa takia tarkka mitä syö.
Tuntuu oudolta että kisakaudella sitten ruokailun ja ruoan valmistuksen kanssa menee vähän niin ja näin, että aijoo pitikin mennä ponsoritilaisuukseen...ja oho, jäi ruoka siihen. Tai pilaantuuko se kana jos on ollut tiskipöydällä sulamassa sen 8 tuntia.
Eikä Annimari 16 tuntia ole vessassa ollut, välillä on varmana käyny eteisessä.
Mä sanon että nyt on kanavale :D
Mahtavaa! Moukarissa 79,05m on huippuluokan kv -tason tulos. Esim. kolmissa edellisissä MM -kisoissa tuolla tuloksella olisi otettu hopeaa Pawel Fajdekin jälkeen. Tuli kyllä kotisohvallakin ekstra hyvälle mielelle, kun näki kuinka iloinen mies oli kenttähaastattelussa kisan jälkeen.
Ja tulihan siellä eilen taas tukku muitakin hyviä suorituksia. Toivottavasti ensi viikolla turkkusessa kelit suosii!
Kuinkahan paljon sitä doping testausta on näin korona aikana.
^ no kuule just juteltiin äiteen kanssa tästä, jos se on kokonainen kana niin hyvä jos sulaa 8 tunnissa. ( No mulle on kyllä usein käynyt niin että olen ottanut pakkasesta sulaan ja oho, unohtui. Mutta ei sitä huomaa kun on krooninen läpipskosuoli muutenkin...)
Sitten kun miettii vielä muuta Annimarin kertomaa; oli niin tiukkaa että viikossa oli varaa käyttää 20e ruokaan, Suomessa ei voinu keväällä ja kesällä oikein harjoitella kun on niintä allergioita > hetikohta osti kerrostalon kattohuoneiston Helsingin keskustasta, ja vaikka olisi lainarahalla niin ei sitä ihan noin varaton saa sitä lainaakaan, ja tietty osa siitä asunnon hinnasta pitää itsellä olla.
Eli noi jutut ei nyt vaan ihan pidä paikkaansa, liian paljon epäjohdonmukaisuuksia.
Verrattuna Neziriin, Hurskeeseen....nämä neitokaiset eivät ole yksityiselämän ja päivittäisistä asioistaan mitään julkisuuteen kertooneet - ja juurikin hyvä niin! Noi ihme selittelyt ja tarve esitellä itseään ja vaikkapa juuri asuntoaan ( oli kuvia siitäkin jossain ) yms. on aivan tarpeetonta. Joo tavisten kiva lukea, mutta oikeasti järkevintä on pitää tietyt asiat poissa julkisuudesta.
Ensi viikon kisoja odotellessa :D
Jaha, kymppiuutisten urheiluosiossa saadaan sitten kuulla Annimarin kertomana mitä tarkoittaa sitoutuminen ja uhrautuminen urheilussa. Tämäkin nyt sitten vielä...
Kyllä ne urheilijat ( lukuunottamatta ehkä joitain maita ja/tai lajeja) urheilee omasta halustaan, ja kaikilla elämä on valintoja. Mä olen kokenut että on ollut etuoikeus kun on pystyny kisailemaan, ei se ole ollut mistään pois päinvastoin.